Zalabér

A Kapcsolatrendszer a Délnyugat-Dunántúlon wikiből

Adatlap

Adatfelvétel ideje: 1987. április
Adatközlők: (1.) Fekecs Pál, 1910. Zalabér, Ady E. u. 9.
(2.) Fekecs Pálné Déri Bernadett, 1910. Döbörhegy, Zalabér, Ady E. u. 9.
(3.) Lohonya Mátyás, 1911. Aranyad, Zalabér, Dózsa Gy. u. 15.
(4.) Lohonya Mátyásné Németh Rozália, 1913. Zalabér, Dózsa Gy. u. 15.
(5.) Kovács Mária, 1908. Kaposhomok, Zalabér, Petőfi körút 11.
(6.) Sorok József, 1906. Zalabér, Hunyadi u. 35.
(7.) Csikós Ferencné Sorok Margit, 1931.
Gyűjtötte: Baksa Brigitta
Wiki feldolgozás: Nagy Krisztina
A település a Wikipedián: http://hu.wikipedia.org/wiki/Zalab%C3%A9r
weboldal: http://www.zalaber.hu/



1. Külső kapcsolatok, történeti tudat

1.1. Mit tudnak a község keletkezéséről? Hogyan jött létre?

A tatárjárás idején a falu helyén mocsár volt, Aranyad felé volt egy rögtönzött település. (3,4,5) A törökök alatt a Zalától északra húzódtak, itt volt egy régi magyar vár. Zalaszentgrótról 80 harcos, Zalabérről 60-80 katona, a török agát csapatával együtt elkergették. (6,7)

1.2. Melyek a község régi családjai? Sorolják fel ezeket és azt is ha tudnak régen beköltözött s itt gyökeret vert családokról, feljegyezve, hogy honnét kerültek ide.

Fekecs, Egyed, Kozári, Nagy, Borbás. (1,2,3,4) Sorok, Halász, Kis. (5,6)

1.3. Tudnak-e arról, hogy a faluban valahol, valamikor nagyobb számban települtek-e be,? Honnan, milyen nemzetiségűek?

Nem. (1,2,3,4,5,6)

1.4. Tudnak-e arról, hogy a faluból költöztek-e nagyobb számba valahova? Hova, mikor?

Nem. (1,2,3,4,5,6)

1.5. Mely falvakat tartanak magukéhoz leginkább hasonlónak közelebbi vagy távolabbi vidéken? Miben áll a hasonlóság?

Pakod – gazdálkodásában Zalaistvánd – földrajzi viszonyok hasonlóak (1,2,3,4,5)

1.6. Beletartozik-e a falu valamilyen tájegységbe, népcsoportba, vidékbe? Melyikbe?

Zalavölgye (1,2,6,7)

1.7. Milyen közeli tájegységről, csoportokról, vidékekről tudnak? Kérdezzük meg, hogy mely községeket sorolják a csoportokba.

Badacsony – községeket nem tudnak. (3,4,5) Göcsej – Lenti, Letenye. (6,7)

1.8. Milyen híres községekről tudnak, miről híresek ezek?

Sümeg – van ott egy vár. (1,2,3,4,5,6)

1.9. Csúfolták-e a falut valamivel a környékbeliek vagy az itteniek mely más községekről tudnak-e csúfolódó mondásokat?

Nem. (3,4,5,6) Türje – „svábok”. (1,2)

1.10. Szoktak-e régebben más falvakból házasodni? melyekből gyakrabban, esetleg melyekből nem? Soroljuk fel az emlegetett falvakat, törekedve annak megállapítására, hogy az összeházasodás jelentős vagy szórványos volt.

Szoktak házasodni más falvakból, de inkább csak szórványosan. Főleg: Zalavég, Pakod, Batyk. Tiltott falu nem volt. (1,2,3,4)

1.11. Hova szoktak régebben gyakrabban járni: a, vásárra,b, piacra,c, búcsúra. d, búcsújáró helyre?

a) Vásárra:

Zalaszentgrót (minden hónapban), Zalaegerszeg (Szent Márton napján), Türje (dióvásár). (1,2,3,4,6)

b) Piacra:

Zalaszentgrót (csütörtök) (1,2,3,4,6)

c) Búcsúra (Mikor, hova?):

Batyk (Szent István), Pakod (Margit, Áldozó csütörtök), Zalavég (Szent György), Tüskeszentpéter (Péter-Pál), Zalabér (Szentháromság). (1,2,3,4,6)

d) Hova szoktak régebben gyakrabban járni búcsújáró helyre?

Sümeg (Mária nap: szeptember 12.), Vasvár (Nagyasszony: augusztus 15.). (1,2,3,4,6)

1.12. Hova szoktak régebben innen munkába járni s milyen munkára? (summás, csépelni, cselédeskedni, stb...)

Gróf Károlyi téglagyára, Zalaszentgrótra, ugyanide és Zalaegerszegre summásmunkára jártak, de nem volt nagyon nagy mozgás. (1,3,4,6)

1.13. Ide ugyanilyen célból honnan szoktak jönni munkára?

Nem túl sokan jöttek. 1927-30 között a Guttmann báró erdeiben horvátok faragtak talpfát. Somogyból jöttek kubikusok, Kelédről summások, Zalavégről és Batykról szőlőtermelők. (1,3,4,6)

1.14. Készítettek-e a helybeliek eladásra más faluban:

Kosarat fontak házilag, legfeljebb a faluban adták el egymásnak. (1,3,4,6)

a) kocsikasokat

n.a.

b) vesszőkosarakat

n.a.

c) szalmafonatú edényeket

n.a.

d) szövőbordát

n.a.

e) favillát

n.a.

f) fagereblyét

n.a.

g) faboronát

n.a.

h) egyebet?

Volt egy kovács és egy bognár (Beledi György), akik vidékre is dolgoztak, rendelésre. (1,3,4,6)

i) Ha ezeket helyben egyáltalán nem készítették, akkor melyik falvakban lehetett ezeket beszerezni?

n.a.

1.15. Hol készített cserépedényeket használtak?

Sümegi „gerencsérek” hordták az árujukat kocsival. Tőlük vásároltak. (1,2,3,4,5,6)

1.16.

a) Milyen vándorárusok jártak a faluba?

drótosok, üvegesek, bádogosok, meszesek, tyukászok, batyuzók (ruhaárusok) (1,3,4,5,6)

b) Honnan jöttek?

A Felvidékről, Trencsén megyéből jártak drótosok, üvegesek, bádogosok. Sümegről jött a meszes, de volt egy helyi árus is: Hasi-Rosenberg. Tyukászok Burgenlandból érkeztek, és felvásárolták a tyúkokat. Batyuzók (ruhaárusok) is jártak a faluban, valamint volt egy helyi zsidó bazáros: Lusztig. (1,3,4,5,6)

c) Hogy hívják őket (licsések, kránicok, bosnyákok, paprikások, meszesek, faszerszám-árusok, sonkolyosok, deszkások, olaszok, üvegesek, edényfoldozók, fazekasok, stb.)?

drótosok, üvegesek, bádogosok, meszesek, tyukászok, batyuzók (ruhaárusok) (1,3,4,5,6)

d) Mit árultak?

mész, ruha

1.17. a)A helybelieknek milyen más falvak határában voltak szőlői jelentősebb számban?

Kevés falubelinek van szőleje a csáfordi, pakodi, aranyadi határban. (1,2,3,4,6)

1.17. b) Volt-e a helyi szőlőhegyen más faluban lakónak szőlőbirtoka? (A községeket mindegyik esetben soroljuk fel, a méretekre ügyelve.)

A helyi szőlőhegyen volt szőlőbirtoka néhány zalavégi, tüskeszentpéteri, csáfordi, pakodi gazdának. (1,2,3,4,6)

1.18. a) A mai község határában hány egykori vagy mai temetőről tudnak? Soroljuk fel ezek neveit!

Nemestemető – az volt a régi nagy temető

Csúszódombi temető – római katolikus

Zsidótemető. (1,2,3,4,5,6)

1.18. b) Tudnak-e a falu határában olyan helyet, ahonnan nagyobb tömegben kerültek elő emberi csontok?

n.a.

1.19. Voltak-e a falunak fogadott ünnepei, melyek és miért?

Szent Antal: a hegy ünnepe, a szőlő védelmére fogadták, amikor a jég elverte a határt. Rozália: a kolerajárvány megszűnése után. (1,2,3,4,6)

2. Termelés, munka

2.1. Használtak-e a két világháború között egymáshoz erősítve 2-3 boronát a szántás elegyengetéséhez? (ritkán, általános, kizárólagos)

Általában 2-3 levelű vasboronát használtak, a magtakaró négylevelű volt. A kevésbé módos gazdák viszont az egyes boronát használták. (1,3,4,6)

2.2. Közepes gazdaságokban a két világháború között a gabonát milyen mértékben vetették kézzel és vetőgéppel?

a) kézi vetés: általános, ritka, nincs

A kisgazdák kézzel vetettek. (1,3,4,5,6)

b) a gépi vetés: általános, ritka, nincs.

A faluban három módosabb embernek volt „soros gép”-je 1930-35 között. (1,3,4,5,6)

2.3. Használtak-e villás (a,) és gereblyés (b,) kaszacsapót vagy hajmókot (c)? Melyiket milyen sokan? Melyik mióta ismert?

Leginkább a villás kaszacsapót („takaró”) használták. A gereblyés kaszacsapóval a TSZ-ben találkoztak. A c) változat: kanügyes árpánál, zabnál (alacsony növésűeknél) volt használatos. (1,2,3,4,6)

2.4. Használtak-e a faluban olyan kéve kötő fát, amelynek vastagabb végén lapos nyílás volt, amibe a sarlót is be lehetett dugni?

Igen. (1,3,4,5,6)

2.5. Az egyéni gazdálkodás idejében búzából és rozsból hány kévét szoktak a mezőn keresztbe rakni? Hány keresztet raktak összekapcsolva a mezőn és mi volt ennek a neve?

Búzából és rozsból is 18 kévét raktak egy keresztbe (ha a tetejére két papot raktak, akkor 19-et). Mezőtől függött, általában 8-12 keresztet raktak egy sorba, ennek neve: kepe. A 40-es években a tűzoltók rendeletére csak 3-4 keresztet kapcsoltak össze. (Egy kocsira 4 kereszt fért fel.) (1,3,4,5,6)

2.6. Ismerik-e a kepe szót és ez mit jelent? (Meghatározott számú összerakott kereszt vagy meghatározatlan számú kereszt.)Használták-e ezt a kifejezést a termés mennyiségének a meghatározására?

Kepe = keresztsor, benne meghatározatlan számú kereszt. A termés mennyisége általában keresztben vagy mázsában határozták meg. (1,2,3,4,6)

2.7. Milyen hosszú volt a csép nyele: 140 cm alatt., 144-155 cm között, 155 cm fölött?

Kb. 150-155 cm hosszú. Azt tartották, hogy akkor jó, ha az ember álláig ér. (1,3,4,6)

2.8. A két világháború között a gépi cséplés esetén állandó csapat járt-e a géppel, vagy a gazda állította a munkásokat - a gépészen és etetőn kívül - a rokonság, szomszédság köréből?

Korábban csak a család és az ismerősök segítettek egymásnak kölcsönösségi alapon (kaláka). Kb. a 30-40-es évektől kezdve lett gyakoribb a részesek munkája. (1,3,4,5,6)

2.9. A kicsépelt szalmát hogyan hordták kazalba 1930 körül? a, Nyárssal (3-4 m hosszú rúd, amire a szalmát felszúrták és a fej fölött vitték.) Tisztázzuk mikor és hogyan került a faluba és mennyire lett általános? b, Vízszintes rudakon c, Elevátorral d, Egyéb módon

Villával. Később, a 30-as évektől a részesek hordták nyárssal. (1,3,4,5,6)

2.10. Melyik évtizedben szűnt meg teljesen a hajdina termelése?

A II. világháború előtt, 1926-27 körül. (3,4,5,6)

2.11. Melyik évtizedben kezdődött és mikor lett általános a burgonya eke után, barázdába való vetése?

Amióta visszaemlékeznek, a nagy földön mindig eke után vetették, a kertben pedig kapával ültették a burgonyát. (1,2,3,4,5,6)

2.12. Írjuk le tömören a szénaszárítás munkamenetét (renden forgatatlan szárad, a rendet szétterítették, a rendet forgatták, szénaszárító állványt használtak - ez utóbbi formáját rögzítsük -, hányszor forgatták, milyen egységbe gyűjtötték.)

A rendre kaszált zöld füvet hagyták „renden töppedni”. Ezután elterítették, és így száradt. Jó idő esetén egyszer forgatták (eső esetén többször), majd 3-4 nap után baglyába rakták. A baglya vagy petren 150-200 kg. (1,3,4,5,6)

2.13. Mivel, milyen eszközzel hordták a kazalból a napi száraztakarmányt az istállóba (nagyobb méretű kosárban, villával hajdivánnal, - két íjszerű káva -)? Ha valamelyik új, akkor azt honnan ismerték meg?

Korábbi változat: „vonyogóval” kihúzták, majd fűzfavesszőből készült kosárban hordták el. Később villával vagy ölben. Amióta emlékeznek, mindkettő élő gyakorlat. (1,3,4,5,6)

2.14. Jegyezzük fel az igánál (járomnál):

a) az iga felső fájának nevét:

nyakfa vagy vonó (1,2,3,4,5,6)

b) a rudat rögzítő szög nevét /gúzs/:

igaszeg, vonószeg vagy rúdszeg (1,2,3,4,5,6)

c) a külső szegek /igaszeg/ nevét:

nyakszeg (1,2,3,4,5,6)

2.15.

a) Almozáshoz használták-e a fák leveleit?

Igen. A háború előtt a csáfordi erdőbe jártak levélért. (1,3,4,5,6)

b) Milyen mértékben (sokan, kevesen)?

Főleg a szegényebbek. (1,3,4,5,6)

c) Melyik évszakban?

Télen és tavasszal. (1,3,4,5,6)

2.16.

a) A ló befogásánál 1930 körül alkalmaztak-e szügyre erősített tartóláncot?

Igen, szügykarikán volt a tartólánc. Többnyire az uradalmakban használták. Előtte kötél volt. (1,3,4,6)

b) Melyik mód régibb, újabb?

n.a.

c) Ez utóbbit honnan ismerték?

n.a.

2.17. Mit neveztek szekérnek, mit neveztek kocsinak (teherhordó szekér, lovasszekér, szénaszállító szekér, marhásfogat stb.)?

Szekér: marha húzta, rövidebb volt a „tyuha” (rúdszárnya). Kocsi: ló húzta, magasan volt a rúdja. (1,2,3,4,5,6,7)

2.18. A szálastakarmányt szállító szekér milyen hosszú centiméterben vagy sukkban (1 sukk = kb. 32 cm)? Ha egyáltalán van nyújtott hosszúszekér és vendégoldallal szállítás, akkor tisztázzuk, hogy melyik elterjedtebb és régibb.

Nyújtott oldal hossza: 350-380 cm. Vendégoldallal csak az uradalmakban vagy a nagyobb gazdáknál szállítottak. (1,2,3,4,5,6)

2.19. A nyomórúd leszorítása a szekér hátulján milyen eszköz segítségével történt? Írjuk le a formáját és a nevét, és azt is, ha a kötélen kívül nincs más eszköz.

A nyomórúd hátsó leszorítása kötéllel és „csigával” történt. Elől lánccal rögzítették. (1,3,4,5,6) Csiga csak néhány embernek volt. Ezzel húzták feszesre a kötelet. Kb. 40-50 cm-es rúd, a két végén kapocs. Tartozott hozzá két fa, amivel hajtották.

2.20. Milyen a lovas szekér, lovaskocsi saroglyája: egyenes, enyhén ívelt, erősen ívelt, nem volt saroglya.

Enyhén ívelt. (1,3,4,5,6)

2.21.

a) Írjuk le, rajzoljuk vagy fényképezzük, hogy milyen volt a vesszőből készült szekérkas formája.

Kevés gazdának volt, csak a gazdagabbaknak. Általában négyszögletes, elől lábtartóval, hátul támlával. (1,2,3,4,6)

b) Használtak-e kettőt is?

n.a.

2.22. Szokták-e a vonómarhát patkoltatni s melyik évszakban? Sokan, kevesen, csak ökröket vagy teheneket is.

Csak a köves úton járó ökröket és az erre befogott marhákat, de nem volt nagyon elterjedt. (1,3,4,6)

2.23. A fejőedény régi neve?

Zséter. (1,2,3,4,5,6,7)

2.24. A befogott marhát milyen szavakkal

a) indítják

nevét mondták + gyere!

b) terelik jobbra

jobbra: hí!

c) és balra

hajszt, najde!

Becce: a kisborjú neve. (1,3,4,5,6)

2.25. Milyen szavakkal hívogatják a disznót?

Koca ne, coci ne... (1,2,3,4,5,6)

2.26. Milyen szavakkal hívogatják a tyúkot?

Pi-pi-pi. (1,2,3,4,5,6,7)

2.27. Milyen szavakkal hívogatják a kutyát?

A nevéről, vagy füttyentettek. (1,3,4,5,6)

2.28. Kender és len töréséhez milyen eszközt használtak? (Tiló típusú törőt, lábbal mozgatott kötyüs törőt, törővályut, sulykot.)

Kendervágó (tilótípusú). (1,3,4,5,6)

2.29.

a) Milyen típusú rokkát használtak s mi a neve: fekvő (a), ferde (b), álló (c)?

Fekvő, egykerekű rokkát használtak. (1,2,3,4,5,6)

b) A két kerék egymáshoz viszonyított helyzete.

Egykerekű volt.

3. Ház és háztartás

3.1. A mai község határán volt-e korábban több egymástól elkülönülő házcsoport, aminek külön neve is volt (esetleg korábban önálló falú?

a) Hogy hívták ezeket?

Különálló falurészek (a régi vasútállomásnál): Lepoty, Külsőbér, Bencsik. A falun belül nem különül el, de van külön elnevezése néhány résznek: Sarokutca, Domb, Hegyalja, Pinkóc. (1,3,4,5,6)

b) Miért volt így?

n.a.

c) Tudnak-e arról, hogy a községnek mindig itt volt-e a helye, vagy máshonnan települtek át a határ valamelyik részéről? Melyikből?

Nem tudnak róla, hogy a falu régen máshol lett volna. (1,3,4,5,6)

3.2. Melyik évtizedben bontották le az utolsó boronából készült lakóházat? Ahol ilyen nem volt, ott az utolsó favázas sövényházak végső megszűnését nyomozzuk.

Boronaház – az elnevezés a favázas sövényházat fedi. Az utolsót az 1930-40-es években bontották le, de a szőlőhegyen még ma is lehet találni ilyen épületet. (1,3,4,5,6)

3.3. Hogyan alakították át a régi szabadkéményes és füstöskéményes házak füstvezetékét. (Hova helyezték a kéményt: falba, fal mellé? Szabad kémény esetén hogy történt ez? Mióta építenek (évtized) kizárólag zárt kéményt?

A szabadkémény esetén lebontották a boltívet, építettek a fal mellé és a falba egyaránt kéményt. 1920-25 körül kezdték építeni a zárt kéményeket, először a mászókéményt (ajtós). (1,3,4,5,6)

3.4. A legrégibb házakon a szoba + konyha + kamra résznek hány bejárata volt a szabadba? Hova nyíltak ezek az ajtók? (Pitvarba, tornácra, gangra, udvarra, stb.)

Minden ajtó az udvarra nyílt. Ha valahol nem volt „pitar” (nyitott), akkor a két szoba ajtaja a konyhára, a kamra minden esetben az udvarra nyílt. (1,2,3,4,5,6)

3.5. Állapítsuk meg azt, hogy volt-e a faluban kereszt-mestergerendás ház. (Ez esetben a padlásgerendák a ház hossztengelyének irányában feküdtek. Ha ilyent látunk, biztosra vehetjük a kereszt-mestergerenda egykori létét.) Előfordul-e földfalú házaknál mestergerenda?

Több „tömés” házon is volt keresztmestergerenda, alkalmazták sárfalra is. Emlékeznek, hogy 1947-48 körül bontották le Halászék házát, amely ilyen volt. (1,3,5,6)

3.6. Melyik évtizedben lett általános a rakott sparheltek használata a faluban?

1915-20 körül. Sokan úgy emlékeznek, hogy már gyermekkorukban volt. (1,3,4,5,6)

3.7. Melyik évtizedben lett általános a kontyolt tetejű, nagyjából négyzet alaprajzú „kockaházak” „tömbházak” építése? Mikortól kezdve nem építenek már egysoros (szoba+konyha+kamra+szoba, kamra egyvégtében) házakat?

1930-40 körül kezdték inkább a négyzet alaprajzú házakat építeni, de 1950-60-ig is készültek még hosszú házak egyaránt. (1,2,3,4,6)

3.8. Tudnak-e olyan régi házról, amelynek szobájában egykor a konyhából fűtött kemence volt és nem kályha?

Az adatközlők szerint gyakori volt, majdnem minden háznál, de az elmondás alapján kemence alatt valószínűleg kívülről fűtött csempés kályhát értenek. (1,2,3,4,6)

3.9. A konyhai kemencét hova építették: a, a konyha padlószintjére b, alacsony 10-20 cm magas emelvényre, padkára c, normál magasságú 50-70 cm magas padkára

kb. 50-60 cm magas padkára. (1,2,3,4,5,6)

3.10. Volt-e kiugró középrészes (torkos) pajta, illetve L alaprajzú, sokszögű, továbbá leeresztett oldaltoldású pajta? (A fennálló pajtákról készítsünk egészen vázlatos alaprajzot, méretek nélkül, de az egyes részek nevének rögzítésével.

Csak az egyenes alaprajzú pajták találhatók meg a faluban. Beosztása: 1. pajtafia (takarmány tárolására), 2. pajta (itt állt a szekér), 3. istálló (állatok részére). (1,3,4,5,6)

3.11. Kemencében, kályhában, nyílt tűzön főzés esetén hogyan használták a fazékkiszedő villát? a, Egyik ágát akasztották a fazék fülébe. b, Két ág közé fogták a fazekat. c, kerekes kiszedővillát alkalmaztak. Mi volt ezeknek a neve?

Ráakasztották a fazék nyakára, vagy alátolták és a fazekat lábbal együtt húzták ki. Neve: villa vagy vonóvilla. Kb. 80 éve használták. (Ismertek kapa alakú villát is.) (1,3,4,5,6)

3.12.

a) Savanyítottak-e egészben tarlórépát törköly között vagy más módon?

Csak leszelve. (1,2,3,4,5,6)

b)Savanyítottak-e egészben káposztafejeket?

Káposztából egy fejet egészben, töltöttnek. (1,2,3,4,5,6)

3.13. Melyik évtizedben szűnt meg általánosan a kenyér házi sütése? (Nem készítése!)

Az 1930-40-es években. A háború után már a pékhöz vitték. (1,3,4,5,6)

3.14. Régen milyen formájú kenyértartót használtak a kamrában: csillagos forma, vesszőíves, stb.? Egy faluban többféle is lehetett.

Előfordult az a., b., c., típus egyaránt, az a) a rajzhoz képest némi módosítással. (1,3,4,6)

3.15. Használtak-e füllel ellátott dongás vajköpülőt? Ha lehet, készítsünk rajzot vagy fényképet róla.

Igen. Kb. 10 literes, 40 cm magas fából készült dongás vajköpülőt használtak, amelynek egy füle volt. (Használtak cserépköpülőt is.) (1,2,3,4,5,6)

3.16. A fából készült hajdina- és kölestörők ütőjéről készítsünk vázlatrajzot! (Lehetett áttört nyelű, forgórészeknél keskenyített, stb.

Nem volt. (1,2,3,4,5,6)

3.17. Hajdinából, ahol ez nem volt kölesből, liszttel sűrítve készítenek-e olyan kását, amit aztán kiszaggatva fogyasztottak? A készítés lényeges mozzanatait írjuk le. Mi a neve (ganca, gánica, stb.)?

Nem. (1,2,3,4,5,6)

3.18. Milyen formájú töltetlen kalácsokat szoktak sütni: karácsonyra, húsvétra, mindenszentekre, lakodalomra? (pl. fonott hosszúkás, fonott kör alakú, sima kör alakú, kifli alakú, rácsos kör alakú. (Lehetőleg készítsük róla rajzot. Mi volt ezek neve?

Kalácsformák: sima kerek, sima patkóalakú, fonott kalács („perec”) – ez lehetett 4 vagy 8 ágú. (1,3,4,5,6)

3.19. Mióta és hogyan készítenek gyakrabban lecsót? (A lényeg a lecsó összetételi arányának tisztázása: mennyi paradicsom, hagyma, krumpli, paprika került bele; milyen volt ezek aránya?

1940-50 óta, korábban, gyerekkorukban paprikát sütöttek tojással. A lecsóba tesznek 1 nagy fej vöröshagymát, egyforma mennyiségű paprikát és paradicsomot és kolbászt is, ha van. A paprika elkészítésénél az elnevezés: sült paprika: paprika tojással, lecsó: paprika tojás nélkül, paradicsommal. (1,2,3,4,5,6)

3.20. Mióta fogyasztanak (évtizednyi pontossággal) rendszeresen nyers paprikát és paradicsomot?

Kb. 30-40 éve. A fiatalok körében sokkal jobban elterjedt, mint az idősebbeknékl. (1,3,4,5,6)

3.21. Milyen sült tésztát tettek a „karácsonyi asztalra” (szenteste, ünnepi asztalra)?

Kalácsot (mazsolás, diós, kakaós, töltetlen fonott), piskótát, apró süteményt. (1,3,4,5,6,7)

3.22.

a) Régen viseltek-e a férfiak ünnepre széles gatyát felsőruhaként?

Igen. (1,3,4,6)

b) Hány szélből készült?

Bő volt, 4-5-6 szélből készült. (1,3,4,6)

3.23. Melyik évtizedig viseltek az asszonyok derékban rögzített szoknyát réklivel vagy blúzzal? (Ennek ellentéte az egyberuha.)

Réklit szoknyával kb. 1925-30-ig viseltek, de az idősebbek 1950-60-ig is. (1,2,3,4,5,6)

3.24. Szoktak-e a faluban az asszonyok is vásznat szőni, s melyik évtizedben szűnt meg ennek gyakorlata?

A faluban a szövéssel egy asszony és a Dolfi bácsi foglalkozott, de többnyire Csehimindszentre hordták a fonalat a takácshoz. (1,3,4,5,6)

3.25. Melyik évtizedig volt „kötelező” az asszonyok számára az udvaron kívül a fejkendő viselete?

Kb. az 1950-es évekig, de az idősebbek ma sem járnak kendő nélkül. (1,2,3,4,5,6)

3.26. Szokásban volt-e és meddig az, hogy a lakószobában két ágyat párhuzamosan egymás mellé tettek?

Az 1930-40-es években jött szokásba, és a mai napig is gyakorlat a szobaelrendezésben. (1,2,3,4,5,6)

4. Család, közösség, világkép

4.1.

a) Melyik évszakban (hónapban) tartották 1910. körül a legtöbb esküvőt?

A legtöbbet ősszel, szüret után, és farsangkor.(1,2,3,4,5,6)

b) Melyik évszakban nem tartottak esküvőt?

Nem tartottak böjt idején, húshagyó keddtől Húsvétig. (1,2,3,4,5,6)

4.2. Melyik nap volt a héten az esküvő megtartásának hagyományos napja?

a) 1910 körül:

szombat, vasárnap (1,3,4,6)

b) 1980 körül:

szombat, vasárnap (1,3,4,6)

4.3.

a) Hol szokták tartani a lakodalmat? Csak az egyik fél házánál? Melyiknél?

Többnyire a lányos háznál tartották a lakodalmat, de nem volt ritka a két helyen tartott lakodalom sem. (1,3,4,5,6)

b) Hol volt és mikor a főétkezés, illetve volt-e két egyenrangú étkezés?

Két helyen tartott lakodalom esetén az ebéd a lányos háznál volt, majd a vacsorát a vőlegény házánál tálalták fel. (1,3,4,5,6)

c) Ha két helyen volt a lakodalom, hogyan oszlottak meg a vendégek?

Két helyen tartott lakodalom esetén az ebéd a lányos háznál volt. Innen mentek az esküvőre, majd a vacsorát a vőlegény házánál (rendszerint ide költöztek a fiatalok) tálalták fel. Az idősebbek nem mentek két helyre,csak a saját rokonukinál maradtak. (1,3,4,5,6)

4.4.

a) Hol zajlik le 1980 körül a lakodalom? (Figyelemmel az előző pontban foglaltakra.)

Legtöbben még most is háznál rendezik meg a lakodalmat (főleg a lányos háznál), de egyre gyakoribb a vendéglőben vagy a kultúrházban való megtartása. Ilyenkor csak a helyiséget bérlik és ugyanúgy főznek, mint otthon. (1,3,4,5,6,7)

b) Mennyire és mióta szokás a lakodalom nem otthon való tartása?

n.a.

4.5. Meghívás módja a lakodalomban (kit hívnak /vőfély, szülők, vendéghívogatók, jegyespár, levél, stb./, hányszor, és a lakodalomhoz viszonyítottan milyen időpontban?)

a) 1910 körül:

A vőfények hívtak egyszer az esküvő előtt 2-3 héttel. (1,2,3,4,5,6)

b) 1980 körül:

A jegyespár a közelebbi rokonokat 1-2 héttel az esküvő előtt a távolabbi rokonokat, ismerősöket meghívóval. (1,2,3,4,5,6)

4.6.

a) Volt-e a lakodalom során szándékolt tányér- (tál, cserép) törés és hol?

Nem. (1,2,3,4,5,6)

b) Ki, mikor és miért tört cserepet?

n.a.

c) Volt-e valamilyen szövegmondás ezzel kapcsolatban? =

n.a.

d)Meddig élt ez a szokás?

n.a.

4.7. Tánczene. (A tánczene esetleges időbeli változásait rögzítsük!)

a) Általában honnan hoztak zenészeket: helybelieket, más falusiakat?

Volt a faluban teljes banda, 5-6 fős cigányzenekar. Régen csak csárdást játszottak, azután jött divatba (az 1920-as évek táján) a tangó, a keringő (valcer), a foxtrott. (1,3,4,5,6)

b) Milyen hangszereken játszottak?

cimbalmos, 2 hegedűs, bőgős, brácsás, sípos. (1,3,4,5,6)

c) Hány főből állott a zenekar?

5-6 fő (1,3,4,5,6)

d) Mikor lép a gombos és tangóharmonika a zenekarba?

A gombos harmónika 1910-18 körül jelent meg, a tangóharmónika pedig a 30-as években. (1,3,4,5,6)

4.8. Lucázás

a) Volt-e lucázás és mely napon?

Igen, december 13-án. (1,2,3,4,5,6)

b)Írjuk le tömören a szokást (alakos - nem alakos, köszöntés, zene, szalma, törek, fatuskó stb. elemekkel). A kötött szöveget szó szerint írjuk le.

Beköszöntek, és megkérdezték, hogy „Szabad-e kotyolni?”. Letérdeltek a magukkal hozott szalmára vagy fadarabra és úgy mondták el a kotyolót. A szalmát vagy a fadarabot ott hagyták, amit a gazdaasszony a tyúkólba tett, hogy a tyúkok jobban tojjanak. A gyerekek diót és aszalt gyümölcsöt kaptak. (1,2,3,4,5,6) Kotyoló:

//: Luca, Luca kity-koty ://

„Majd hajnal lesz

Kendtek tyúkjának annyi csirkéje legyen,

mint az égen a csillag, mint a réten a fűszál

Kendtek disznajának annyi zsírja legyen,

mint kútban a víz, Zalában a víz.

//: Luca, Luca kity-koty ://

Kendtek lányának akkora pinája legyen,

mint a tű likja, senki meg ne toszhassa.

Kentek lánya popsija, szóljon mint a trombita.

Ha nem adnak szalonnát, levágjuk a gerendát.

Adjon Isten bő bort, bő búzát, boldog békességet.” (3)

4.9. Regölés

a) Melyik napon szoktak regölni?

Karácsony és újév között. (1,3,4,5,6)

b) Meddig élt ez a szokás?

Kb. 1930-35-ig jártak rendszeresen regölni. (1,3,4,5,6)

c) Kik regöltek: legények, gyerekek?

Fiatalok vagy gyerekek (2-3).

d) Ha lehet, írjunk le teljesebb szöveget.

Csöngettek, elénekelték a „Mennyből az angyal”-t, elmondták a jókívánságokat, és ezért néhány fillért kaptak. Csak ilyen töredékes szöveg került elő. (1,3,4,5,6)

„Hej rege rejtem,

Az a nagy Úristen azt is megengedte.

Ennek a gazdának egy szép fia, egy szép lánya,

Összecsindörödjenek, összepöndörödjenek,

mint a mókus farka.

Kicsoszogunk, becsoszogunk cserfabocskorunkba, nyírfanadrágunkba.

Kipödröm a bajszombat, egypár garast adjanak.” (3)

4.10. Vannak-e, voltak-e nagyobb számban öreglegények?

2-3 mindig volt, de több nem. (1,3,4,5,6)

4.11. X-el díszített tejesfazék

a)Ismeretes-e az X-el díszített tejesfazék?

Nem. (1,2,3,4,5,6)

b)Hány X .- esetleg kereszt - volt rajtuk?

n.a.

c) Hol szerezték be ezeket?

n.a.

4.12

4.12.1. Szoktak-e az év valamelyik napján fáklyát, söprű vagy valami más tárgyat meggyújtva a levegőbe dobni?

Nem. (1,2,3,4,5,6)

a) Melyik napon,

n.a.

b) miért,

n.a.

c) kik végezték?

n.a.

d) Meddig élt ez a szokás?

n.a.

4.12.2. Szoktak-e valamilyen ünnepi alkalommal (pl. karácsony) szabadban (nem melegedés vagy társas összejövetel céljából) tüzet gyújtani?

Nem. (1,2,3,4,5,6)

a) Melyik napon,

n.a.

b) miért,

n.a.

c) kik végezték?

n.a.

d) Meddig élt ez a szokás?

n.a.

4.13. Írjuk le tömören, hogy Miklós-nap (december 6.) milyen szokások voltak régen? Jegyezzük le az alakoskodás kellékeit (öltözet, láncos bot, stb.)

Nem emlékeznek Miklós-napi alakos szokásra. (1,3,4,5,6)

4.14. Soroljuk fel a betlehemes játék szereplőit, nevükkel együtt.

12-13 éves gyerekek játszották. Két pásztor, angyal, egy koredon (öreg). (1,3,4,6)

4.15. Kiket tiszteltek az állatok védőszentjeként (Szt. György, Szt. Ferenc, Szt. Márton, Szt. Vendel, Szt. Antal, stb.) , ki melyik állaté?

Szent Vendel. (1,2,3,4,5,6)

4.16. Mivel szokták ijesztgetni régen a kisgyermekeket?

Kéményseprő, mumus, cigány, róka, ördög, fekete ember. (1,2,3,4,6)

4.17. Diódobálás

a) Volt-e valamelyik napon (karácsony, szenteste,- templomban, lakásban, stb.) diódobálás?

Nem. (1,2,3,4,5,6,7)

b) Mikor, hol, miért?

n.a.

c) Írjuk le tömören a szokást!

n.a.

4.18. Milyen alakot láttak a régiek a holdban (fát, tüskét vágó embert, rőzsét szállító embert, szántó, trágyát hordó embert, stb.)?

Egy fát vágó ember van ott, mert valamilyen ünnepen elment ágat vágni és a Hold felszívta. (1,2,3,4,5) Krisztusfej. (6)