Szepetnek

A Kapcsolatrendszer a Délnyugat-Dunántúlon wikiből

Adatlap

Adatfelvétel ideje: 1993. június
Adatközlők: (1.) Muik Andrásné, 1920. Szepetnek, római katolikus
(2.) Lichtnekker András, 1907. Szepetnek, római katolikus

(3.) Tarabó Gergelyné, 1916. Szepetnek, evangélikus

Gyűjtötte: Valcsev Vivien
Wiki feldolgozás: Tihanyi Anna
A település a Wikipedián: http://hu.wikipedia.org/wiki/Szepetnek
weboldal: http://szepetnek.hu/



1. Külső kapcsolatok, történeti tudat

1.1. Mit tudnak a község keletkezéséről? Hogyan jött létre?

A falu keletkezéséről érdemleges hagyomány nem került elő. (1,2,3)

1.2. Melyek a község régi családjai? Sorolják fel ezeket és azt is ha tudnak régen beköltözött s itt gyökeret vert családokról, feljegyezve, hogy honnét kerültek ide.

A falu régi családjai: Szantner, Unger, Földes, Muik, Lichtnekker, Fejfer, Jáni, Támeder, Czelhoffer. A faluban németek éltek. 1945 után kitelepítették a németeket és a helyükre volt majorsági cselédek költöztek. Csak pár német család maradt a faluban, később néhányan visszaköltöztek. (Jelenleg kb. 30 család.) 1930-32-ben a közeli erdőben élő cigányokat a hatóságok a faluba telepítették, hogy a falubeliek „megneveljék” őket. 1990-ben három magyar család költözött be Kolozsvárról, Marosvásárhelyről és Ungvárról. (1,2,3)

1.3. Tudnak-e arról, hogy a faluban valahol, valamikor nagyobb számban települtek-e be,? Honnan, milyen nemzetiségűek?

A faluba valamikor német telepesek telepedtek le. 1930-32-ben a közeli erdőben élő cigányok költöztek be. (1,2,3)

1.4. Tudnak-e arról, hogy a faluból költöztek-e nagyobb számba valahova? Hova, mikor?

A németek 1944-45-ben költöztek el a faluból, a gazdag parasztokat az Alföldre integrálták. (1,2,3)

1.5. Mely falvakat tartanak magukéhoz leginkább hasonlónak közelebbi vagy távolabbi vidéken? Miben áll a hasonlóság?

Sormás, Eszteregnye, Rigyác hasonlítanak leginkább a faluhoz, de nem tudták megindokolni miért. (1,2,3)

1.6. Beletartozik-e a falu valamilyen tájegységbe, népcsoportba, vidékbe? Melyikbe?

Nem tartozik a falu semmilyen tájegységbe, vidékbe. (1,2,3)

1.7. Milyen közeli tájegységről, csoportokról, vidékekről tudnak? Kérdezzük meg, hogy mely községeket sorolják a csoportokba.

A megkérdezettek nem tudtak semmilyen közeli tájegységről, csoportról. Egyik adatközlő említette a muramenti horvátokat. (1)

1.8. Milyen híres községekről tudnak, miről híresek ezek?

Letenyét említették, mint híres községet. Arról nevezetes, hogy faluból város lett. (1,2,3)

1.9. Csúfolták-e a falut valamivel a környékbeliek vagy az itteniek mely más községekről tudnak-e csúfolódó mondásokat?

A helybelieket hénceknek csúfolták. A szepetnekiek az eszteregnyeieket mukucsnak, a sormásiakat verebeknek, a bajcsaiakat gyökereknek, a kiskanizsaiakat sáskáknak csúfolták. (1,2,3)

1.10. Szoktak-e régebben más falvakból házasodni? melyekből gyakrabban, esetleg melyekből nem? Soroljuk fel az emlegetett falvakat, törekedve annak megállapítására, hogy az összeházasodás jelentős vagy szórványos volt.

Régen csak egymás között házasodtak, hogy a birtok és a vagyon egybemaradjon. (1,2,3)

1.11. Hova szoktak régebben gyakrabban járni: a, vásárra,b, piacra,c, búcsúra. d, búcsújáró helyre?

a) Vásárra:

Kanizsára (nagyvásár minden hónap első keddjén volt), Becsehelyre, Letenyére.

b) Piacra:

Kanizsára.

c) Búcsúra (Mikor, hova?):

Eszteregnyére, Rigyácra (Szent Anna nap), Sormásra (Szent Rók nap).

d) Hova szoktak régebben gyakrabban járni búcsújáró helyre?

Máriacellre (június 19.), Homokkomáromba (Szent Félix, Pünkösd, Kisasszony), Búcsúszentlászlóra, Vidócra. (1,2,3)

1.12. Hova szoktak régebben innen munkába járni s milyen munkára? (summás, csépelni, cselédeskedni, stb...)

A faluból ritkán jártak el máshova dolgozni, mert gazdagok voltak. Esetleg a falu határában lévő uradalmakba Bánfára, Gyótára jártak részaratásra. (1,2,3)

1.13. Ide ugyanilyen célból honnan szokta jönni munkára?

Ide sem jöttek más falvakból dolgozni, esetleg aratáskor jött kevés horvát. (1,2,3)

1.14. Készítettek-e a helybeliek eladásra más faluban:

a) kocsikasokat

n.a.

b) vesszőkosarakat

n.a.

c) szalmafonatú edényeket

n.a.

d) szövőbordát

n.a.

e) favillát

n.a.

f) fagereblyét

n.a.

g) faboronát

n.a.

h) egyebet?

A helybeliek farokkát készítettek eladásra.

i) Ha ezeket helyben egyáltalán nem készítették, akkor melyik falvakban lehetett ezeket beszervezni?

Minden egyéb eszközt Kanizsán vásárolták. (1,2,3)

1.15. Hol készített cserépedényeket használtak?

Vas megyéből és az Alföldről jártak fazekasok. (1,2,3)

1.16.

a) Milyen vándorárusok jártak a faluba?

Fazekasok jártak a faluba Vas megyéből és az Alföldről 1945-ig. Meszesek még most is járnak. (1,2,3)

b) Honnan jöttek?

Vas megyéből, Alföldről.

c) Hogy hívják őket (licsések, kránicok, bosnyákok, paprikások, meszesek, faszerszám-árusok, sonkolyosok, deszkások, olaszok, üvegesek, edényfoldozók, fazekasok, stb.)?

Fazekasok, meszesek.

d) Mit árultak?

Cserépedényeket, meszet.

1.17. a)A helybelieknek milyen más falvak határában voltak szőlői jelentősebb számban?

A helybelieknek Eszteregnye, Homokkomárom, Rigyác és Becsehely határában volt még szőlője.

1.17. b) Volt-e a helyi szőlőhegyen más faluban lakónak szőlőbirtoka? (A községeket mindegyik esetben soroljuk fel, a méretekre ügyelve.)

A szepetneki hegyen kevés kanizsainak és sok bajcsainak volt szőlője. (1,2,3)

1.18. a) A mai község határában hány egykori vagy mai temetőről tudnak? Soroljuk fel ezek neveit!

A falu határában két temető van, egy evangélikus (német) és egy katolikus.

1.18. b) Tudnak-e a falu határában olyan helyet, ahonnan nagyobb tömegben kerültek elő emberi csontok?

A határban nem kerültek elő nagyobb számban emberi csontok. (1,2,3)

1.19. Voltak-e a falunak fogadott ünnepei, melyek és miért?

A megkérdezettek nem tudtak arról, hogy voltak-e a falunak fogadott ünnepei. (1,2,3)

2. Termelés, munka

2.1. Használtak-e a két világháború között egymáshoz erősítve 2-3 boronát a szántás elegyengetéséhez? (ritkán, általános, kizárólagos)

A két világháború között általános volt 2-3 borona használata egymáshoz rögzítve. (1,2,3)

2.2. Közepes gazdaságokban a két világháború között a gabonát milyen mértékben vetették kézzel és vetőgéppel?

a) kézi vetés: általános, ritka, nincs

A két világháború között a szegényebbek kézzel vetettek.

b) a gépi vetés: általános, ritka, nincs.

A két világháború között a gazdagabbak géppel vetettek. (1,2,3)

2.3. Használtak-e villás (a,) és gereblyés (b,) kaszacsapót vagy hajmókot (c)? Melyiket milyen sokan? Melyik mióta ismeretlen?

Hajmókot használtak, amit takarónak neveztek. (1,2,3)

2.4. Használtak-e a faluban olyan kéve kötő fát, amelynek vastagabb végén lapos nyílás volt, amibe a sarlót is be lehetett dugni?

Nem használtak a faluban lyukas kévekötőfát. (1,2,3)

2.5. Az egyéni gazdálkodás idejében búzából és rozsból hány kévét szoktak a mezőn keresztbe rakni? Hány keresztet raktak összekapcsolva a mezőn és mi volt ennek a neve?

21 kévét raktak egy keresztbe, 3-5-10 keresztet raktak összekapcsolva a mezőn. Ezt kepesornak hívták. (1,2,3)

2.6. Ismerik-e a kepe szót és ez mit jelent? (Meghatározott számú összerakott kereszt vagy meghatározatlan számú kereszt.)Használták-e ezt a kifejezést a termés mennyiségének a meghatározására?

A keresztet nevezték kepének. Használták mennyiség megjelölésére is a szót. (1,2,3)

2.7. Milyen hosszú volt a csép nyele: 140 cm alatt., 144-155 cm között, 155 cm fölött?

A csép nyele 150 cm-nél hosszabb volt. (1,2,3)

2.8. A két világháború között a gépi cséplés esetén állandó csapat járt-e a géppel, vagy a gazda állította a munkásokat - a gépészen és etetőn kívül - a rokonság, szomszédság köréből?

A két világháború között gépi cséplés esetén a gazda állította ki a munkásokat a szomszédok, barátok köréből. (1,2,3)

2.9. A kicsépelt szalmát hogyan hordták kazalba 1930 körül? a, Nyárssal (3-4 m hosszú rúd, amire a szalmát felszúrták és a fej fölött vitték.) Tisztázzuk mikor és hogyan került a faluba és mennyire lett általános? b, Vízszintes rudakon c, Elevátorral d, Egyéb módon

A kicsépelt szalmát vízszintes rudakon, 1935-től a gazdagabbak elevátorral hordták kazalba. (1,2,3)

2.10. Melyik évtizedben szűnt meg teljesen a hajdina termelése?

1945-ben szűnt meg a hajdina termelése. (1,2,3)

2.11. Melyik évtizedben kezdődött és mikor lett általános a burgonya eke után, barázdába való vetése?

1915-ben már általános a burgonya eke után, barázdába való vetése. (1,2,3)

2.12. Írjuk le tömören a szénaszárítás munkamenetét (renden forgatatlan szárad, a rendet szétterítették, a rendet forgatták, szénaszárító állványt használtak - ez utóbbi formáját rögzítsük -, hányszor forgatták, milyen egységbe gyűjtötték.)

A rendet szétterítve egyszer, kétszer forgatták, petrencébe majd baglába gyűjtötték a szénát. (1,2,3)

2.13. Mivel, milyen eszközzel hordták a kazalból a napi száraztakarmányt az istállóba (nagyobb méretű kosárban, villával hajdivánnal, - két íjszerű káva -)? Ha valamelyik új, akkor azt honnan ismerték meg?

Lepedővel hordták a napi száraztakarmányt az istállóba. (1,2,3)

2.14. Jegyezzük fel az igánál (járomnál):

a) az iga felső fájának nevét:

Az iga felső fájának a neve igafa.

b) a rudat rögzítő szög nevét /gúzs/:

A rudat rögzítő szög neve rúdszeg.

c) a külső szegek /igaszeg/ nevét:

A külső szegek neve igaszeg. (1,2,3)

2.15.

a) Almozáshoz használták-e a fák leveleit?

Ritkán használtak almozáshoz falevelet.

b) Milyen mértékben (sokan, kevesen)?

n.a.

c) Melyik évszakban?

Ha nem volt elég szalma falevelet raktak az állatok alá télen vagy tavasszal. (1,2,3)

2.16.

a) A ló befogásánál 1930 körül alkalmaztak-e szügyre erősített tartóláncot?

A ló befogásánál 1930 körül nyaklót használtak. (1,2,3)

b) Melyik mód régibb, újabb?

n.a.

c) Ez utóbbit honnan ismerték?

n.a.

2.17. Mit neveztek szekérnek, mit neveztek kocsinak (teherhordó szekér, lovasszekér, szénaszállító szekér, marhásfogat stb.)?

A szekeret tehenek, a kocsit lovak vontatták. De itt inkább kocsinak nevezték a szekeret is. (1,2,3)

2.18. A szálastakarmányt szállító szekér milyen hosszú centiméterben vagy sukkban (1 sukk = kb. 32 cm)? Ha egyáltalán van nyújtott hosszúszekér és vendégoldallal szállítás, akkor tisztázzuk, hogy melyik elterjedtebb és régibb.

A szálastakarmányt szállító szekér 4 m hosszú volt. A vendégoldalt az uradalmakban használták, a parasztok inkább a hosszúkocsit használták. (1,2,3)

2.19. A nyomorúd leszorítása a szekér hátulján milyen eszköz segítségével történt? Írjuk le a formáját és a nevét, és azt is, ha a kötélen kívül nincs más eszköz.

A nyomórúd leszorításához hátul rudazókötelet használtak. (1,2,3)

2.20. Milyen a lovas szekér, lovaskocsi saroglyája: egyenes, enyhén ívelt, erősen ívelt, nem volt saroglya.

A lovaskocsi saroglyája a „srágla” enyhén ívelt volt. (1,2,3)

2.21.

a) Írjuk le, rajzoljuk vagy fényképezzük, hogy milyen volt a vesszőből készült szekérkas formája.

A kocsikas egyik rövid oldala zárt volt.

b) Használtak-e kettőt is?

Használtak kettőt egybetéve. (1,2,3)

2.22. Szokták-e a vonómarhát paktokltatni s melyik évszakban? Sokan, kevesen, csak ökröket vagy teheneket is.

Nem szokták patkolni a vonómarhát. Levágták a körmét ha puha volt. (1,2,3)

2.23. A fejőedény régi neve?

A fejőedény régi neve zséter vagy fejőke. (Mindkét elnevezést használták.) (1,2,3)

2.24. A befogott marhát milyen szavakkal

a) indítják

Ne + a marha neve

b) terelik jobbra

Ho! Hik! Hok!

c) és balra

Hi! Csáli!

Beccének a borjút hívták. (1,2,3)

2.25. Milyen szavakkal hívogatják a disznót?

Coca ne... (1,2,3)

2.26. Milyen szavakkal hívogatják a tyúkot?

Pi-pi-pi... (1,2,3)

2.27. Milyen szavakkal hívogatják a kutyát?

A kutyát névről hivogatják. (1,2,3)

2.28. Kender és len töréséhez milyen eszközt használtak? (Tilót típusú törőt, lábbal mozgatott kötyüs törőt, törővályut, sulykot.)

A kender töréséhez tiló típusú törőt, kendervágót és kendertilolót használtak. (1,2,3)

2.29.

a) Milyen típusú rokkát használtak s mi a neve: fekvő (a), ferde (b), álló (c)?

Fekvő rokkát használtak. Egyik adatközlőm szerint használtak álló rokkát is, amikor angóra nyúl szőréből szőttek. (1,2,3)

b) A két kerék egymáshoz viszonyított helyzete.

n.a.

3. Ház és háztartás

3.1. A mai község határán volt-e korábban több egymástól elkülönülő házcsoport, aminek külön neve is volt (esetleg korábban önálló falú?

a) Hogy hívták ezeket?

A falu határában volt két majorság: Bánfa és Gyóta.

b) Miért volt így?

n.a.

c) Tudnak-e arról, hogy a községnek mindig itt volt-e a helye, vagy máshonnan települtek át a határ valamelyik részéről? Melyikből?

A falu mindig ezen a helyen állt. (1,2,3)

3.2. Melyik évtizedben bontották le az utolsó boronából készült lakóházat? Ahol ilyen nem volt, ott az utolsó favázas sövényházak végső megszűnését nyomozzuk.

1936-38-ban nagy tűz volt. Akkor égtek le az utolsó karóvázas házak. (1,2,3)

3.3. Hogyan alakították át a régi szabadkéményes és füstöskéményes házak füstvezetékét. (Hova helyezték a kéményt: falba, fal mellé? Szabad kémény esetén hogy történt ez? Mióta építenek (évtized) kizárólag zárt kéményt?

A régi szabadkéményes házakat lepadlásolták, a kéményt a falba vezették. (1,2,3)

3.4. A legrégibb házakon a szoba + konyha + kamra résznek hány bejárata volt a szabadba? Hova nyíltak ezek az ajtók? (Pitvarba, tornácra, gangra, udvarra, stb.)

A régi házakon két bejárat nyílt a pitvarból, az egyik a konyhába, a másik a kamrába. (1,2,3)

3.5. Állapítsuk meg azt, hogy volt-e a faluban kereszt-mestergerendás ház. (Ez esetben a padlásgerendák a ház hossztengelyének irányában feküdtek. Ha ilyent látunk, biztosra vehetjük a kereszt-mestergerenda egykori létét.) Előfordul-e földfalú házaknál mestergerenda?

A faluban nem volt keresztmestergerendás ház. (1,2,3)

3.6. Melyik évtizedben lett általános a rakott sparheltek használata a faluban?

A 20-as években lett általános a rakott sparheltek használata. (1,2,3)

3.7. Melyik évtizedben lett általános a kontyolt tetejű, nagyjából négyzet alaprajzú „kockaházak” „tömbházak” építése? Mikortól kezdve nem építenek már egysoros (szoba+konyha+kamra+szoba, kamra egyvégtében) házakat?

Az 50-es években lett általános a kontyolt tetejű „kockaházak” építése. A 30-as évektől nem építenek egysoros házakat. (1,2,3)

3.8. Tudnak-e olyan régi házról, amelynek szobájában egykor a konyhából fűtött kemence volt és nem kályha?

Nem tudtak olyan házról, amelynek szobájában kemence lett volna és ne kályha. (1,2,3)

3.9. A konyhai kemencét hova építették: a, a konyha padlószintjére b, alacsony 10-20 cm magas emelvényre, padkára c, normál magasságú 50-70 cm magas padkára

A konyhai kemencét 50 cm magas padkára építették. (1,2,3)

3.10. Volt-e kiugró középrészes (torkos) pajta, illetve L alaprajzú, sokszögű, továbbá leeresztett oldaltoldású pajta? (A fennálló pajtákról készítsünk egészen vázlatos alaprajzot, méretek nélkül, de az egyes részek nevének rögzítésével.

L alaprajzú és hosszú pajták voltak. A pajta középső részét pajtaszűrnek, oldalsó részeit pajtafinak nevezik. (1,2,3)

3.11. Kemencében, kályhában, nyílt tűzön főzés esetén hogyan használták a fazékkiszedő villát? a, Egyik ágát akasztották a fazék fülébe. b, Két ág közé fogták a fazekat. c, kerekes kiszedővillát alkalmaztak. Mi volt ezeknek a neve?

A megkérdezettek nem tudtak fazékkiszedő villáról. (1,2,3)

3.12.

a) Savanyítottak-e egészben tarlórépát törköly között vagy más módon?

Nem savanyítottak egészben tarlórépát. (1,2,3)

b)Savanyítottak-e egészben káposztafejeket?

Nem savanyítottak egészben káposztát. (1,2,3)

3.13. Melyik évtizedben szűnt meg általánosan a kenyér házi sütése? (Nem készítése!)

1945 után szűnt meg a kenyér házi sütése. (1,2,3)

3.14. Régen milyen formájú kenyértartót használtak a kamrában: csillagos forma, vesszőíves, stb.? Egy faluban többféle is lehetett.

Régen vízszintes és vesszőíves kenyértartókat használtak. (1,2,3)

3.15. Használtak-e füllel ellátott dongás vajköpülőt? Ha lehet, készítsünk rajzot vagy fényképet róla.

Használtak füllel ellátott dongás vajköpülőt. (1,2,3)

3.16. A fából készült hajdina- és kölestörők ütőjéről készítsünk vázlatrajzot! (Lehetett áttört nyelű, forgórészeknél keskenyített, stb.

A fából készült hajdinatörő ütője a c) rajzon látható ütőre hasonlított. (1,2,3)

3.17. Hajdinából, ahol ez nem volt kölesből, liszttel sűrítve készítenek-e olyan kását, amit aztán kiszaggatva fogyasztottak? A készítés lényeges mozzanatait írjuk le. Mi a neve (ganca, gánica, stb.)?

A hajdinát megfőzték vagy megsütötték és hagymás zsírral leöntötték. (1,2,3)

3.18. Milyen formájú töltetlen kalácsokat szoktak sütni: karácsonyra, húsvétra, mindenszentekre, lakodalomra? (pl. fonott hosszúkás, fonott kör alakú, sima kör alakú, kifli alakú, rácsos kör alakú. (Lehetőleg készítsük róla rajzot. Mi volt ezek neve?

Patkó alakú kalácsot, kiflit sütöttek, hosszú fonott kalácsot és kerek fonatlan üreskalácsot. Mindezeket hétköznapokra, vasárnapokra sütötték. Ünnepekre töltött kalácskat készítettek. (1,2,3)

3.19. Mióta és hogyan készítenek gyakrabban lecsót? (A lényeg a lecsó összetételi arányának tisztázása: mennyi paradicsom, hagyma, krumpli, paprika került bele; milyen volt ezek aránya?

A megkérdezettek mindig is ettek lecsót. A lecsóba sok paprikát és hagymát, kevesebb paradicsomot tettek. Tojással vagy rizzsel sürítették. Krumplit nem raktak bele. (1,2,3)

3.20. Mióta fogyasztanak (évtizednyi pontossággal) rendszeresen nyers paprikát és paradicsomot?

A megkérdezettek nem tudták megmondani, mióta fogyasztanak nyers paprikát és paradicsomot (ők mindig is ettek). (1,2,3)

3.21. Milyen sült tésztát tettek a „karácsonyi asztalra” (szenteste, ünnepi asztalra)?

A karácsonyi asztalra diós, mákos kalácsot, cserépedényben sült kuglit tettek. (1,2,3)

3.22.

a) Régen viseltek-e a férfiak ünnepre széles gatyát felsőruhaként?

Régen viseltek vászongatyát ünnepre felsőruhaként a férfiak. (1,2,3)

b) Hány szélből készült?

4 szélből

3.23. Melyik évtizedig viseltek az asszonyok derékban rögzített szoknyát réklivel vagy blúzzal? (Ennek ellentéte az egyberuha.)

1950-ben sokan elhagyták viseletüket, de a 70-80 éves korosztály a mai napig derékban rögzített szoknyát visel blúzzal. (1,2,3)

3.24. Szoktak-e a faluban az asszonyok is vásznat szőni, s melyik évtizedben szűnt meg ennek gyakorlata?

Kevesen szőttek vásznat a faluban, inkább Eszteregnyére vitték a szőni valót. (1,2,3)

3.25. Melyik évtizedig volt „kötelező” az asszonyok számára az udvaron kívül a fejkendő viselete?

A 60 éves és idősebb asszonyok számára még ma is „kötelező” a fejkendő viselete. Az 50 éves „rövidhajú” asszonyok számára már nem kötelező. (1,2,3)

3.26. Szokásban volt-e és meddig az, hogy a lakószobában két ágyat párhuzamosan egymás mellé tettek?

A 60-as évekig volt szokásban az, hogy a szobában két ágyat párhuzamosan egymás mellé tettek. (1,2,3)

4. Család, közösség, világkép

4.1.

a) Melyik évszakban (hónapban) tartották 1910. körül a legtöbb esküvőt?

Régen farsangban tartották az esküvőt.

b) Melyik évszakban nem tartottak esküvőt?

Böjtben és nyáron nem tartottak. (1,2,3)

4.2. Melyik nap volt a héten az esküvő megtartásának hagyományos napja?

a) 1910 körül:

Régen vasárnap.

b) 1930 körül:

A 60-as években már szombat volt az esküvő tartásának hagyományos napja. (1,2,3)

4.3.

a) Hol szokták tartani a lakodalmat? Csak az egyik fél házánál? Melyiknél?

Régen vasárnap a fiús háznál hétfőn és kedden a lányos háznál tartották a lakodalmat. 1980 körül a kultúrházban, pár éve a kanizsai szállodában, illetve kiskanizsai iskolában tartják a lakodalmat. (1,2,3)

b) Hol volt és mikor a főétkezés, illetve volt-e két egyenrangú étkezés?

n.a.

c) Ha két helyen volt a lakodalom, hogyan oszlottak meg a vendégek?

n.a.

4.4.

a) Hol zajlik le 1980 körül a lakodalom? (Figyelemmel az előző pontban foglaltakra.)

1980 körül a kultúrházban, pár éve a kanizsai szállodában, kiskanizsai iskolában tartják az esküvőt. (1,2,3)

b) Mennyire és mióta szokás a lakodalom nem otthon való tartása?

1980 óta.

4.5. Meghívás módja a lakodalomban (kit hívnak /vőfély, szülők, vendéghívogatók, jegyespár, levél, stb./, hányszor, és a lakodalomhoz viszonyítottan milyen időpontban?)

a) 1910 körül:

Régen a kuszori (egy rokon férfi) hívta meg a vendégeket a lakodalomba. 3-4 héttel a lakodalom előtt és a lakodalom napján ment el a vendégekhez.

b) 1930 körül:

Most meghívót küldenek. (1,2,3)

4.6.

a) Volt-e a lakodalom során szándékolt tányér- (tál, cserép) törés és hol?

Nem volt a lakodalom során szándékolt cseréptörés. (1,2,3)

b) Ki, mikor és miért tört cserepet?

n.a.

c) Volt-e valamilyen szövegmondás ezzel kapcsolatban? =

n.a.

d)Meddig élt ez a szokás?

n.a.

4.7. Tánczene. (A tánczene esetleges időbeli változásait rögzítsük!)

a) Általában honnan hoztak zenészeket: helybelieket, más falusiakat?

Kanizsáról jöttek a zenészek:

b) Milyen hangszereken játszottak?

Prímás, kontrás, bőgős, cimbalmos.

c) Hány főből állott a zenekar?

n.a.

d) Mikor lép a gombos és tangóharmonika a zenekarba?

A 40-50-es években lépett a tangóharmónika a zenekarba. (1,2,3)

4.8. Lucázás

a) Volt-e lucázás és mely napon?

n.a.

b)Írjuk le tömören a szokást (alakos - nem alakos, köszöntés, zene, szalma, törek, fatuskó stb. elemekkel). A kötött szöveget szó szerint írjuk le.

A legények maskarába öltözve (cigányos rongyokba) jártak kotyolni:

„Luca, Luca kity-koty, kalamonya kettő, három,

a pálinkát várom.

Ha nem adnak pálinkát, leverem a gerendát.

A gazdasszonynak anni csirkéje legyen,

mint égen a csillag, mint földön a fűszál.” (1,2,3)

4.9. Regölés

a) Melyik napon szoktak regölni?

Adventben jártak regölni.

b) Meddig élt ez a szokás?

A 70-es évekig.

c) Kik regöltek: legények, gyerekek?

n.a.

d) Ha lehet, írjunk le teljesebb szöveget.

„Hej regő rajta,

a nagyuristen azt is megadhatja,

ennek a gazdának,

két szép tehenet,

tehén mellé szekeret,

szekér melé steszliket,

steszlik mellé lőcsöket.” (1,2,3)

4.10. Vannak-e, voltak-e nagyobb számban öreglegények?

Ma is legalább 10 öreglegény él a faluban. (1,2,3)

4.11. X-el díszített tejesfazék

a)Ismeretes-e az X-el díszített tejesfazék?

Nem tudtak X-el díszített tejesfazékról. (1,2,3)

b)Hány X .- esetleg kereszt - volt rajtuk?

n.a.

c) Hol szerezték be ezeket?

n.a.

4.12

4.12.1. Szoktak-e az év valamelyik napján fáklyát, söprű vagy valami más tárgyat meggyújtva a levegőbe dobni?

Nem tudtak tűzgyújtással kapcsolatos szokásról. (1,2,3)

a) Melyik napon,

n.a.

b) miért,

n.a.

c) kik végezték?

n.a.

d) Meddig élt ez a szokás?

n.a.

4.12.2. Szoktak-e valamilyen ünnepi alkalommal (pl. karácsony) szabadban (nem melegedés vagy társas összejövetel céljából) tüzet gyújtani?

a) Melyik napon,

n.a.

b) miért,

n.a.

c) kik végezték?

n.a.

d) Meddig élt ez a szokás?

n.a.

4.13. Írjuk le tömören, hogy Miklós-nap (december 6.) milyen szokások voltak régen? Jegyezzük le az alakoskodás kellékeit (öltözet, láncos bot, stb.)

Régen a gyerekek édességet kaptak a cipőjükbe Miklós-napján. (1,2,3)

4.14. Soroljuk fel a betlehemes játék szereplőit, nevükkel együtt.

A betlehemes játék szereplői: 4-5 pásztor, egy angyal. (1,2,3)

4.15. Kiket tiszteltek az állatok védőszentként (Szt. György, Szt. Ferenc, Szt. Márton, Szt. Vendel, Szt. Antal, stb.) , ki melyik állaté?

Szent Vendel volt az állatok védőszentje. 1. adatközlő szerint Szent Antal volt az állatok védőszentje. (1,2,3)

4.16. Mivel szokták ijesztgetni régen a kisgyermekeket?

Gyün a cigány! Mondták a rossz gyerekeknek. (1,2,3)

4.17. Diódobálás

a) Volt-e valamelyik napon (karácsony, szenteste,- templomban, lakásban, stb.) diódobálás?

Az egyik adatközlő említette, hogy volt.

b) Mikor, hol, miért?

Gyerekkorában az édesanyja az asztal alatt lévő szalmára (karácsonykor) diót szórt, hogy sok állat legyen. (1)

c) Írjuk le tömören a szokást?

Gyerekkorában az édesanyja az asztal alatt lévő szalmára (karácsonykor) diót szórt, hogy sok állat legyen. (1)

4.18. Milyen alakot láttak a régiek a holdban (fát, tüskét vágó embert, rőzsét szállító embert, szántó, trágyát hordó embert, stb.)?

Jézus fejét látták a régiek a holdban. (1,2,3)