Orosztony

A Kapcsolatrendszer a Délnyugat-Dunántúlon wikiből

Adatlap

Adatfelvétel ideje: 1992. szeptember
Adatközlők: (1.) Nink Károly, 1914. Orosztony, római katolikus, Orosztony, Petőfi S. u. 28.
(2.) Nink Károlyné Sohár Gizella, 1920. római katolikus, Orosztony, Petőfi S. u. 28.
(3.) Vékási Józsefné Herceg Margit, 1921. Orosztony, római katolikus, Gelsesziget, Fő u. 67.
Gyűjtötte: Szabó Zoltán, Juhász Katalin
Wiki feldolgozás: Szakolczai Zsófia
A település a Wikipedián:
weboldal:



1. Külső kapcsolatok, történeti tudat

1.1. Mit tudnak a község keletkezéséről? Hogyan jött létre?

Orosztonyban régen élt egy gazdag kőszívű földesúr. Akkor még nem hívták a falut Orosztonynak. Tony volt az úr neve és mivel gyakran kegyetlenkedett, rajta ragadt a szólás: „Ó rossz Tony!” Innen ered a falu neve. (3)

1.2. Melyek a község régi családjai? Sorolják fel ezeket és azt is ha tudnak régen beköltözött s itt gyökeret vert családokról, feljegyezve, hogy honnét kerültek ide.

Szabó, Kovács, Horváth. (1,2,3)

1.3. Tudnak-e arról, hogy a faluban valahol, valamikor nagyobb számban települtek-e be,? Honnan, milyen nemzetiségűek?

Nem települt ide senki. (1,2,3)

1.4. Tudnak-e arról, hogy a faluból költöztek-e nagyobb számba valahova? Hova, mikor?

1926-ban több család Amerikába vándorolt. Ezen kívül csak 45 után volt nagyobb elvándorlás: a fiatalok kedvezőbb lehetősgek reményében a közeli és távolabbi városokba költöztek (Nagykanizsa, Gelse, Budapest). (1,2,3)

1.5. Mely falvakat tartanak magukéhoz leginkább hasonlónak közelebbi vagy távolabbi vidéken? Miben áll a hasonlóság?

Kerecseny, Gelse, Garabonc, Gelsesziget, Újudvar, „Pacsátul Egerszegig egyfajta nép lakik”. (1,2,3)

1.6. Beletartozik-e a falu valamilyen tájegységbe, népcsoportba, vidékbe? Melyikbe?

Zalaiak. (1,2,3)

1.7. Milyen közeli tájegységről, csoportokról, vidékekről tudnak? Kérdezzük meg, hogy mely községeket sorolják a csoportokba.

Egerszegen túl a göcsejiek. (1,2)

1.8. Milyen híres községekről tudnak, miről híresek ezek?

A saját falujukról: Túri György itt esett el. Van is egy ilyen nevű rész: Harckert. A törökök itt ütötték agyon. (1,2) Gelse a hét ördögről híres. (3)

1.9. Csúfolták-e a falut valamivel a környékbeliek vagy az itteniek mely más községekről tudnak-e csúfolódó mondásokat?

Az újlakiak keresztbe vitték a létrát az erdőben. (1,2,3)

1.10. Szoktak-e régebben más falvakból házasodni? melyekből gyakrabban, esetleg melyekből nem? Soroljuk fel az emlegetett falvakat, törekedve annak megállapítására, hogy az összeházasodás jelentős vagy szórványos volt.

Rajk, Újudvar, Kerecseny, Dióskál, Gelse, Gelsesziget. Azokból a falvakból, amelyek közel esnek és hasonlóak. (1,2,3)

1.11. Hova szoktak régebben gyakrabban járni: a, vásárra,b, piacra,c, búcsúra. d, búcsújáró helyre?

a) Vásárra:

Pacsára, Nagykanizsára, Zalakomárba (1,2,3)

b) Piacra:

Nem piacoztak. (1,2,3)

c) Búcsúra (Mikor, hova?):

A rokonokhoz, testvérekhez mentek csak búcsúba a közeli falvakba. (1,2,3)

d) Hova szoktak régebben gyakrabban járni búcsújáró helyre?

Szentlászóra jártak gyalog, zászlóval, kereszttel. Este mentek és Búcsúszentlászlón a templomban éjszakáztak. A szentkút legendáját is jól ismerik valamennyien. (1,2,3)

1.12. Hova szoktak régebben innen munkába járni s milyen munkára? (summás, csépelni, cselédeskedni, stb...)

Summásnak Somogyba és cselédnek. (1,2) Hónapszámba jártak a Behiják uradalomba aratni, cukorrépát kapálni. Szombat esténként hazamentek, vasárnap este vissza. (3)

1.13. Ide ugyanilyen célból honnan szokta jönni munkára?

Ide nem jártak. (1,2,3)

1.14. Készítettek-e a helybeliek eladásra más faluban:

Eladásra nem készítettek, a vásárban vették az eszközöket. (1,2,3)

a) kocsikasokat

n.a.

b) vesszőkosarakat

n.a.

c) szalmafonatú edényeket

n.a.

d) szövőbordát

n.a.

e) favillát

n.a.

f) fagereblyét

n.a.

g) faboronát

n.a.

h) egyebet?

n.a.

i) Ha ezeket helyben egyáltalán nem készítették, akkor melyik falvakban lehetett ezeket beszervezni?

n.a.

1.15. Hol készített cserépedényeket használtak?

Gelencsérek jártak szekérrek Komáromból, Bakónakról, Sümegről. (1,2,3)

1.16.

a) Milyen vándorárusok jártak a faluba?

Köszörűs, drótosok, edényfoltozók, meszesek, mézeskalácsosok. (1,2,3)

b) Honnan jöttek?

n.a.

c) Hogy hívják őket (licsések, kránicok, bosnyákok, paprikások, meszesek, faszerszám-árusok, sonkolyosok, deszkások, olaszok, üvegesek, edényfoldozók, fazekasok, stb.)?

Köszörűs, drótosok, edényfoltozók, meszesek, mézeskalácsosok. (1,2,3)

d) Mit árultak?

n.a.

1.17. a)A helybelieknek milyen más falvak határában voltak szőlői jelentősebb számban?

Nagy volt az orosztonyi határ. Mindenkinek itt volt szőlője. Részei: Pogányvár, Örömhegy, Aranyhegy, Szegfalu, Árpahegy. (1,2,3)

1.17. b) Volt-e a helyi szőlőhegyen más faluban lakónak szőlőbirtoka? (A községeket mindegyik esetben soroljuk fel, a méretekre ügyelve.)

n.a.

1.18. a) A mai község határában hány egykori vagy mai temetőről tudnak? Soroljuk fel ezek neveit!

A mostani temetőn kívül van a „baksaházi” temető és a „Harckert”. (1,2,3)

1.18. b) Tudnak-e a falu határában olyan helyet, ahonnan nagyobb tömegben kerültek elő emberi csontok?

n.a.

1.19. Voltak-e a falunak fogadott ünnepei, melyek és miért?

Rozália a nagy kolerajárvány emlékére, szeptember 4. (1,2,3)

2. Termelés, munka

2.1. Használtak-e a két világháború között egymáshoz erősítve 2-3 boronát a szántás elegyengetéséhez? (ritkán, általános, kizárólagos)

Használtak, elég általános volt már a harmincas, negyvenes években. (1,2,3)

2.2. Közepes gazdaságokban a két világháború között a gabonát milyen mértékben vetették kézzel és vetőgéppel?

a) kézi vetés: általános, ritka, nincs

Kb. 50-50 %-ban kézzel és géppel is. (1,2,3)

b) a gépi vetés: általános, ritka, nincs.

Kb. 50-50 %-ban kézzel és géppel is. (1,2,3)

2.3. Használtak-e villás (a,) és gereblyés (b,) kaszacsapót vagy hajmókot (c)? Melyiket milyen sokan? Melyik mióta ismeretlen?

A c) változatot a „takarittós”-t használták. (1,2,3)

2.4. Használtak-e a faluban olyan kéve kötő fát, amelynek vastagabb végén lapos nyílás volt, amibe a sarlót is be lehetett dugni?

Csak egy finoman kiesztergált botot lyuk nélkül. (1,2,3)

2.5. Az egyéni gazdálkodás idejében búzából és rozsból hány kévét szoktak a mezőn keresztbe rakni? Hány keresztet raktak összekapcsolva a mezőn és mi volt ennek a neve?

Ismerték e kifejezést, meghatározatlan számú keresztet jelöl. A termés mennyiségét az egy keresztből kapott tiszta gabona súlyával adták meg. (1,2,3)

2.6. Ismerik-e a kepe szót és ez mit jelent? (Meghatározott számú összerakott kereszt vagy meghatározatlan számú kereszt.)Használták-e ezt a kifejezést a termés mennyiségének a meghatározására?

n.a.

2.7. Milyen hosszú volt a csép nyele: 140 cm alatt., 144-155 cm között, 155 cm fölött?

A csép nyele 158 cm hosszú, a helyszínen történt mérés szerint. (1,2) Nem emlékszik. (3)

2.8. A két világháború között a gépi cséplés esetén állandó csapat járt-e a géppel, vagy a gazda állította a munkásokat - a gépészen és etetőn kívül - a rokonság, szomszédság köréből?

A gazda állította össze a csapatot. (1,2,3)

2.9. A kicsépelt szalmát hogyan hordták kazalba 1930 körül? a, Nyárssal (3-4 m hosszú rúd, amire a szalmát felszúrták és a fej fölött vitték.) Tisztázzuk mikor és hogyan került a faluba és mennyire lett általános? b, Vízszintes rudakon c, Elevátorral d, Egyéb módon

Két ember villával, vagy ha messzebb volt a kazal, petrencével. 1940 körül kezdtek elevátort használni. (1,2) Elevátorral. (3)

2.10. Melyik évtizedben szűnt meg teljesen a hajdina termelése?

Amíg a TSZ be nem jött (1955-60). (1,2,3)

2.11. Melyik évtizedben kezdődött és mikor lett általános a burgonya eke után, barázdába való vetése?

Bokorba vetették. (1,2,3)

2.12. Írjuk le tömören a szénaszárítás munkamenetét (renden forgatatlan szárad, a rendet szétterítették, a rendet forgatták, szénaszárító állványt használtak - ez utóbbi formáját rögzítsük -, hányszor forgatták, milyen egységbe gyűjtötték.)

Rendre lekaszálták, egyszer forgatták, petrencébe rakták. Állványt nem használtak. (1,2,3)

2.13. Mivel, milyen eszközzel hordták a kazalból a napi száraztakarmányt az istállóba (nagyobb méretű kosárban, villával hajdivánnal, - két íjszerű káva -)? Ha valamelyik új, akkor azt honnan ismerték meg?

Vellával. (1,2,3)

2.14. Jegyezzük fel az igánál (járomnál):

a) az iga felső fájának nevét:

vonó (1,2)igabőfa (3)

b) a rudat rögzítő szög nevét /gúzs/:

derékszeg (1,2)rúdszeg (3)

c) a külső szegek /igaszeg/ nevét:

igaszeg (1,2)igaszeg (3)

2.15.

a) Almozáshoz használták-e a fák leveleit?

A szegényebbek használtak tavasszal, de nem volt általános. (1,2,3)

b) Milyen mértékben (sokan, kevesen)?

n.a.

c) Melyik évszakban?

tavasszal

2.16.

a) A ló befogásánál 1930 körül alkalmaztak-e szügyre erősített tartóláncot?

Használtak tartóláncot (tisztázhatatlan, melyiket). (1,2)

b) Melyik mód régibb, újabb?

n.a.

c) Ez utóbbit honnan ismerték?

n.a.

2.17. Mit neveztek szekérnek, mit neveztek kocsinak (teherhordó szekér, lovasszekér, szénaszállító szekér, marhásfogat stb.)?

Kocsi, amit ló húz, szekér, amibe tehenet fognak. A szekéren nem volt förhénc. (1,2,3)

2.18. A szálastakarmányt szállító szekér milyen hosszú centiméterben vagy sukkban (1 sukk = kb. 32 cm)? Ha egyáltalán van nyújtott hosszúszekér és vendégoldallal szállítás, akkor tisztázzuk, hogy melyik elterjedtebb és régibb.

3,5-4 méteres. Sukkban nem mérték. A vendégoldal később jött be. (1,2,3)

2.19. A nyomorúd leszorítása a szekér hátulján milyen eszköz segítségével történt? Írjuk le a formáját és a nevét, és azt is, ha a kötélen kívül nincs más eszköz.

Elől lánccal, hátul kötéllel, csigával. (1,2,3)

2.20. Milyen a lovas szekér, lovaskocsi saroglyája: egyenes, enyhén ívelt, erősen ívelt, nem volt saroglya.

Enyhén ívelt. (1,2,3)

2.21.

a) Írjuk le, rajzoljuk vagy fényképezzük, hogy milyen volt a vesszőből készült szekérkas formája.

Használtak kocsikast, kettőt is egyszerre. Volt „üléskas” is, amit az ünnepi kocsira tettek. (1,2,3)

b) Használtak-e kettőt is?

igen (1,2,3)

2.22. Szokták-e a vonómarhát paktokltatni s melyik évszakban? Sokan, kevesen, csak ökröket vagy teheneket is.

Ha a lába köze sokat kopott, akkor igen. (1,2) Csak a lovat. (3)

2.23. A fejőedény régi neve?

Zséter. (1,2,3)

2.24. A befogott marhát milyen szavakkal

a) indítják

Névről indítás. Megállítás: Hóhe!(1,2) Ne! Megállítás: Hahe!(3)

b) terelik jobbra

jobbra: Haj-de!(1,2) jobbra: Hajde!(3)

c) és balra

balra: Hí-de! (1,2) balra: Hí! (3) Becce a kisborjú neve. (1,2,3)

2.25. Milyen szavakkal hívogatják a disznót?

Coca ne, ne, ne. (1,2,3)

2.26. Milyen szavakkal hívogatják a tyúkot?

Pí, pí, pí. (1,2,3)

2.27. Milyen szavakkal hívogatják a kutyát?

Gyere ide, eszne + a neve. (1,2,3)

2.28. Kender és len töréséhez milyen eszközt használtak? (Tilót típusú törőt, lábbal mozgatott kötyüs törőt, törővályut, sulykot.)

Kendervágót, tilót. (1,2,3)

2.29.

a) Milyen típusú rokkát használtak s mi a neve: fekvő (a), ferde (b), álló (c)?

Az a) típusút régebben, a b) típusút később. (1,2) Csak az a) típusút használták, a b) típusú „német rokká”-t ismerték, de nem használták. (3)

b) A két kerék egymáshoz viszonyított helyzete.

n.a.

3. Ház és háztartás

3.1. A mai község határán volt-e korábban több egymástól elkülönülő házcsoport, aminek külön neve is volt (esetleg korábban önálló falú?

a) Hogy hívták ezeket?

Nagyradához tartozott valamikor a „Baksaházi utca, vagy Baksaháza”. Az ott lakók Radára jártak templomba és külön temetőjük is volt. 20-30 házból állt. Csak a patak választotta el Orosztonytól. (1,2,3)

b) Miért volt így?

n.a.

c) Tudnak-e arról, hogy a községnek mindig itt volt-e a helye, vagy máshonnan települtek át a határ valamelyik részéről? Melyikből?

n.a.

3.2. Melyik évtizedben bontották le az utolsó boronából készült lakóházat? Ahol ilyen nem volt, ott az utolsó favázas sövényházak végső megszűnését nyomozzuk.

Csak a szőlőhegyen volt ilyen, egyébként ún. „mórfalat” raktak (kaloda közé rakott föld és szalma). (1,2

3.3. Hogyan alakították át a régi szabadkéményes és füstöskéményes házak füstvezetékét. (Hova helyezték a kéményt: falba, fal mellé? Szabad kémény esetén hogy történt ez? Mióta építenek (évtized) kizárólag zárt kéményt?

A szabadkémény falba rakott kéménnyel váltották fel a 30-as évektől kezdve fokozatosan. (1,2,3)

3.4. A legrégibb házakon a szoba + konyha + kamra résznek hány bejárata volt a szabadba? Hova nyíltak ezek az ajtók? (Pitvarba, tornácra, gangra, udvarra, stb.)

A 20-as, 30-as évekig mindegyik ajtó az udvarra nyílt, ezután már egybe nyitották a helyiségeket. (1,2,3)

3.5. Állapítsuk meg azt, hogy volt-e a faluban kereszt-mestergerendás ház. (Ez esetben a padlásgerendák a ház hossztengelyének irányában feküdtek. Ha ilyent látunk, biztosra vehetjük a kereszt-mestergerenda egykori létét.) Előfordul-e földfalú házaknál mestergerenda?

Nem emlékeznek ilyenre. (1,2,3)

3.6. Melyik évtizedben lett általános a rakott sparheltek használata a faluban?

Mióta emlékeznek, már volt rakott sparhelt, amit a 30-as évek táján a csikótűzhely váltott fel. (1,2,3)

3.7. Melyik évtizedben lett általános a kontyolt tetejű, nagyjából négyzet alaprajzú „kockaházak” „tömbházak” építése? Mikortól kezdve nem építenek már egysoros (szoba+konyha+kamra+szoba, kamra egyvégtében) házakat?

A 30-as években kezdtek ilyet építeni, de akkor még nagyon kevesen. Akkor még hosszú házak épültek inkább. Ezek a kockaházak csak az 50-es évek végétől váltak általánossá. (1,2,3)

3.8. Tudnak-e olyan régi házról, amelynek szobájában egykor a konyhából fűtött kemence volt és nem kályha?

Csak cserépkályha volt. (1,2,3)

3.9. A konyhai kemencét hova építették: a, a konyha padlószintjére b, alacsony 10-20 cm magas emelvényre, padkára c, normál magasságú 50-70 cm magas padkára

50-70 cm magas. (1,2,3)

3.10. Volt-e kiugró középrészes (torkos) pajta, illetve L alaprajzú, sokszögű, továbbá leeresztett oldaltoldású pajta? (A fennálló pajtákról készítsünk egészen vázlatos alaprajzot, méretek nélkül, de az egyes részek nevének rögzítésével.

Csak téglalap alaprajzú volt. (1,2,3)

3.11. Kemencében, kályhában, nyílt tűzön főzés esetén hogyan használták a fazékkiszedő villát? a, Egyik ágát akasztották a fazék fülébe. b, Két ág közé fogták a fazekat. c, kerekes kiszedővillát alkalmaztak. Mi volt ezeknek a neve?

Csak ruhát használtak erre a célra. (1,2,3)

3.12.

a) Savanyítottak-e egészben tarlórépát törköly között vagy más módon?

Nem törköly között, hanem csak simán savanyították a tarlórépát szeletelve. (1,2,3)

b)Savanyítottak-e egészben káposztafejeket?

A káposztát is csak legyalulva savanyították. Összezúzott vadkörtét tettek a tetejére. (1,2,3)

3.13. Melyik évtizedben szűnt meg általánosan a kenyér házi sütése? (Nem készítése!)

A TSZ-világig. (1,2,3)

3.14. Régen milyen formájú kenyértartót használtak a kamrában: csillagos forma, vesszőíves, stb.? Egy faluban többféle is lehetett.

Az a) típusút gerendára akasztva. Polcocska nem volt rajta, csak keresztfa. (1,2,3)

3.15. Használtak-e füllel ellátott dongás vajköpülőt? Ha lehet, készítsünk rajzot vagy fényképet róla.

Használtak, több volt fából, mint cserépből. (1,2,3)

3.16. A fából készült hajdina- és kölestörők ütőjéről készítsünk vázlatrajzot! (Lehetett áttört nyelű, forgórészeknél keskenyített, stb.

Nem törték, csak tisztították. (1,2,3)

3.17. Hajdinából, ahol ez nem volt kölesből, liszttel sűrítve készítenek-e olyan kását, amit aztán kiszaggatva fogyasztottak? A készítés lényeges mozzanatait írjuk le. Mi a neve (ganca, gánica, stb.)?

Hajdinából nem készült gánica, csak leves és hurkába is tettek. (1,2,3)

3.18. Milyen formájú töltetlen kalácsokat szoktak sütni: karácsonyra, húsvétra, mindenszentekre, lakodalomra? (pl. fonott hosszúkás, fonott kör alakú, sima kör alakú, kifli alakú, rácsos kör alakú. (Lehetőleg készítsük róla rajzot. Mi volt ezek neve?

Hosszút és köralakút is, nemcsak ünnepre. Fonyott kalács volt a neve. (1,2,3)

3.19. Mióta és hogyan készítenek gyakrabban lecsót? (A lényeg a lecsó összetételi arányának tisztázása: mennyi paradicsom, hagyma, krumpli, paprika került bele; milyen volt ezek aránya?

15-20 éve. A sült paprikába nem tesznek hagymát, csak tojást a végén. (1,2,3)

3.20. Mióta fogyasztanak (évtizednyi pontossággal) rendszeresen nyers paprikát és paradicsomot?

10-20 éve eszik nyersen. (1,2,3)

3.21. Milyen sült tésztát tettek a „karácsonyi asztalra” (szenteste, ünnepi asztalra)?

Hosszú fonott kalácsot és dióval, vagy mákkal töltöttet. (1,2) „Mit ér az a Karácsony, ha nincs nekem kalácsom.” Fonyott kalácsot, mákkal töltött sodrott rúdkalácsot sütöttek (vekni). Édesanyja „burétottat” is készített: a tepszibe négy réteg kelt tészta közé idót, levkárt, mákot tett (ebben a sorrendben, mindegyik réteg közé másikat) és úgy sütötte ki. Kockára, vagy srégen „krátliba” szeletelte. Patkót is sütöttek szilvával töltve. Süteményt akkor csak szalugárisat, meg mézeset sütöttek. Kerekre szaggatták (puszedli), rá tört kockacukrot, tojáshab-díszítést tettek kiskanállal. (3)

3.22.

a) Régen viseltek-e a férfiak ünnepre széles gatyát felsőruhaként?

Inkább Garaboncon volt ilyen itt Orosztonyban már nem. Garaboncon két idős bácsi járt bő gatyában, két soros gurcsigombos mellényben és kúp alakú kalapban. (1,2,3)

b) Hány szélből készült?

n.a.

3.23. Melyik évtizedig viseltek az asszonyok derékban rögzített szoknyát réklivel vagy blúzzal? (Ennek ellentéte az egyberuha.)

A 40-es évekig, Garaboncon tovább. (1,2,3)

3.24. Szoktak-e a faluban az asszonyok is vásznat szőni, s melyik évtizedben szűnt meg ennek gyakorlata?

Az ő idejükben már csak egy-két szövőszék volt a faluban. Legtöbben takácshoz hordták a fonalat, vagy a pápai szövődésekkel cseréltek. (1,2,3)

3.25. Melyik évtizedig volt „kötelező” az asszonyok számára az udvaron kívül a fejkendő viselete?

Az idősebbek még most is kendőben járnak. Kb. az 50-es évektől már nem kötelező a kendő. (1,2,3)

3.26. Szokásban volt-e és meddig az, hogy a lakószobában két ágyat párhuzamosan egymás mellé tettek?

A 20-as évektől. (1,2,3)

4. Család, közösség, világkép

4.1.

a) Melyik évszakban (hónapban) tartották 1910. körül a legtöbb esküvőt?

Farsangkor. (1,2,3)

b) Melyik évszakban nem tartottak esküvőt?

télen

4.2. Melyik nap volt a héten az esküvő megtartásának hagyományos napja?

a) 1910 körül:

vasárnap(1,2,3)

b) 1930 körül:

szombaton (1,2,3)

4.3.

a) Hol szokták tartani a lakodalmat? Csak az egyik fél házánál? Melyiknél?

n.a.

b) Hol volt és mikor a főétkezés, illetve volt-e két egyenrangú étkezés?

n.a.

c) Ha két helyen volt a lakodalom, hogyan oszlottak meg a vendégek?

Ha két helyen tartották, akkor a menyasszony és a vőlegény vendégei külön-külön gyűltek össze a menyasszony illetve a vőlegény házánál. Az ifjú pár éjfélig az egyik helyen, éjfél után a másik helyen volt. (1,2,3)

4.4.

a) Hol zajlik le 1980 körül a lakodalom? (Figyelemmel az előző pontban foglaltakra.)

A kultúrházban, illetve Pogányváron a hegytetőn a TSZ étkezdéjében. (1,2,3)

b) Mennyire és mióta szokás a lakodalom nem otthon való tartása?

Még ma is sok lakodalom háznál volt. (1,2,3)

4.5. Meghívás módja a lakodalomban (kit hívnak /vőfély, szülők, vendéghívogatók, jegyespár, levél, stb./, hányszor, és a lakodalomhoz viszonyítottan milyen időpontban?)

a) 1910 körül:

A kuszori csak nagyon régen volt divatban. (1,2,3)

b) 1930 körül:

Ma a fiatalok, vagy a szülők hívják meg a vendégeket. (1,2,3)

4.6.

a) Volt-e a lakodalom során szándékolt tányér- (tál, cserép) törés és hol?

Nem. (1,2,3)

b) Ki, mikor és miért tört cserepet?

n.a.

c) Volt-e valamilyen szövegmondás ezzel kapcsolatban? =

n.a.

d)Meddig élt ez a szokás?

n.a.

4.7. Tánczene. (A tánczene esetleges időbeli változásait rögzítsük!)

a) Általában honnan hoztak zenészeket: helybelieket, más falusiakat?

Szabarban, Kerecsenyben parasztzenészek voltak. (1,2,3)

b) Milyen hangszereken játszottak?

A zenekar összetétele: hegedű, bőgő, cimbalom, brácsa. (1,2,3)

c) Hány főből állott a zenekar?

4 fő

d) Mikor lép a gombos és tangóharmonika a zenekarba?

A tangóharmónika is régóta divatban van. Itt Orosztonyban volt egy iskolazenekar is (fúvós), amely szintén játszott esetenként egy-egy lakodalmat. Kb. 10 éve szorult ki a lakodalomból a hagyományos „népi” zene. (1,2,3)

4.8. Lucázás

a) Volt-e lucázás és mely napon?

igen, n.a.mikor

b)Írjuk le tömören a szokást (alakos - nem alakos, köszöntés, zene, szalma, törek, fatuskó stb. elemekkel). A kötött szöveget szó szerint írjuk le.

Gyerekek jártak, fát, vagy szalmát hoztak s arra ültek. Utóbb csak cigányok járnak. Ha nem engedték be: „A tyúkjai csak kotoljanak, de ne tojjanak.” (1,2) „Luca, Luca kitty-kotty, kitty-kotty, Gelegenye kettő, három a pálinkát várom. Ha nem adnak szalonnát, Levágom a gerendát. Ha nem adnak körtét, Elviszem a Böskét. Kendtek disznajának annyi malaca legyen, egyik ólból kifusson, amásikba befusson, harmadikba is jusson! Kendtek tyúkjának annyi csirkéje legyen, mint az égen a csillag, mint a földön a fűszál! Kendtek lányának akkora cicije legyen, mint a bugyigás korsó!” Ha nem engedték be őket: „Egy csirkétek legyen, az is vak legyen!” (3)

4.9. Regölés

a) Melyik napon szoktak regölni?

Karácsony és újév között jártak a legények láncos bottal, köcsögdudával.

b) Meddig élt ez a szokás?

n.a.

c) Kik regöltek: legények, gyerekek?

legények

d) Ha lehet, írjunk le teljesebb szöveget.

„Haj rege, rajta... összeadták a fiatalokat.” (1,2) „Haj regö rejtem, Azt is megengedte Az a nagy Úristen! Amott lakik egy leány, Kinek neve Marcsa, Amott lakik egy legény, Kinek neve Pista, Isten meg ne mentse, Kebelébe rejtse, Dunna alá szorítsa, Ott sírassa, rígassa, Mint a koca malacca, Haj regö rejtem...” (3)

4.10. Vannak-e, voltak-e nagyobb számban öreglegények?

Nem emlékeznek, talán egy-kettő. (1,2,3)

4.11. X-el díszített tejesfazék

a)Ismeretes-e az X-el díszített tejesfazék?

Nem. (1,2,3)

b)Hány X .- esetleg kereszt - volt rajtuk?

n.a.

c) Hol szerezték be ezeket?

n.a.

4.12

Nem. (1,2,3)

4.12.1. Szoktak-e az év valamelyik napján fáklyát, söprű vagy valami más tárgyat meggyújtva a levegőbe dobni?

a) Melyik napon,

n.a.

b) miért,

n.a.

c) kik végezték?

n.a.

d) Meddig élt ez a szokás?

n.a.

4.12.2. Szoktak-e valamilyen ünnepi alkalommal (pl. karácsony) szabadban (nem melegedés vagy társas összejövetel céljából) tüzet gyújtani?

a) Melyik napon,

n.a.

b) miért,

n.a.

c) kik végezték?

n.a.

d) Meddig élt ez a szokás?

n.a.

4.13. Írjuk le tömören, hogy Miklós-nap (december 6.) milyen szokások voltak régen? Jegyezzük le az alakoskodás kellékeit (öltözet, láncos bot, stb.)

Nem volt. (1,2,3)

4.14. Soroljuk fel a betlehemes játék szereplőit, nevükkel együtt.

A tanító, vagy a plébános szokta betanítani a gyerekeknek. Szereplők: pásztorok, Mária, Szent József. (1,2,3)

4.15. Kiket tiszteltek az állatok védőszentként (Szt. György, Szt. Ferenc, Szt. Márton, Szt. Vendel, Szt. Antal, stb.) , ki melyik állaté?

Szent Vendel minden állaté. (1,2,3)

4.16. Mivel szokták ijesztgetni régen a kisgyermekeket?

Nem szokták. (1,2,3)

4.17. Diódobálás

a) Volt-e valamelyik napon (karácsony, szenteste,- templomban, lakásban, stb.) diódobálás?

Nem volt. (1,2,3)

b) Mikor, hol, miért?

n.a.

c) Írjuk le tömören a szokást?

n.a.

4.18. Milyen alakot láttak a régiek a holdban (fát, tüskét vágó embert, rőzsét szállító embert, szántó, trágyát hordó embert, stb.)?

„Amit a pap Úr felmutatáskor felmutat, az a kehely, vagy mi, amiben benne van az ostya, az van a Holdban.” (3)