Halogy

A Kapcsolatrendszer a Délnyugat-Dunántúlon wikiből

Adatlap

Adatfelvétel ideje: 1989. augusztus
Adatközlők: (1.)Németh György, 1912. római katolikus, Halogy, Petőfi S. u. 24.
(2.)Horváth János, 1918. Betlehem (USA), Halogy, Telek u. 20.

(3.)Palasics Józsefné Horváth Vilma, 1923. Halogy, Telek u. 13.

(4.)Palasics József, 1920. Halogy, Telek u. 13.

Gyűjtötte: Kerülő Tünde
Wiki feldolgozás: Incze Aliz
A település a Wikipedián: http://hu.wikipedia.org/wiki/Halogy
weboldal:



1. Külső kapcsolatok, történeti tudat

1.1. Mit tudnak a község keletkezéséről? Hogyan jött létre?

A község keletkezéséről nem tudnak semmit. (1,2,4)

1.2. Melyek a község régi családjai? Sorolják fel ezeket és azt is ha tudnak régen beköltözött s itt gyökeret vert családokról, feljegyezve, hogy honnét kerültek ide.

Kónya, Németh, Horváth, Tóth. (1,2,4)

1.3. Tudnak-e arról, hogy a faluban valahol, valamikor nagyobb számban települtek-e be,? Honnan, milyen nemzetiségűek?

Régebben a faluba nagyobb számmal nem költöztek be. (1,2,4)

1.4. Tudnak-e arról, hogy a faluból költöztek-e nagyobb számba valahova? Hova, mikor?

1946-ban többen (kb. 10-12 család) elköltözött Pölöskére (a kitelepített svábok helyére), Devecserbe, Daraboshegyre. (1,2,4)

1.5. Mely falvakat tartanak magukéhoz leginkább hasonlónak közelebbi vagy távolabbi vidéken? Miben áll a hasonlóság?

Halogyhoz hasonló falu Daraboshegy, mert régen ide tartozott. (1)

1.6. Beletartozik-e a falu valamilyen tájegységbe, népcsoportba, vidékbe? Melyikbe?

A falu az Őrség és a Hegyhát szélén fekszik (igazából egyikbe sem tartozik bele) és a Rába-mentén. (1,2,4)

1.7. Milyen közeli tájegységről, csoportokról, vidékekről tudnak? Kérdezzük meg, hogy mely községeket sorolják a csoportokba.

Ismerik az Őrséget (Őriszentpéter, Nagyrákos, Kisrákos, Pankasz, Felsőhalász, Ivánc, Szentmárton, Kondorfa, Sződce, Magyarósd), a Hegyhátat (Halastó, Szarvaskend, Katafa, Nádasd, Döröske, Döbörhegy, Gersekarád, Mákfa, Vasvár, Alsóújlak, Szemenye, Oszkó) és a Rába-mentét. (1,2,4)

1.8. Milyen híres községekről tudnak, miről híresek ezek?

Híres községek: Szentjakab: Vadása-tó, Halogy: Parkerdő (Himfay-parkerdő). (1)

1.9. Csúfolták-e a falut valamivel a környékbeliek vagy az itteniek mely más községekről tudnak-e csúfolódó mondásokat?

Halogyi egyetem: nagyon sok pártfunkcionárius került ki innen. (2) Halogy lapban van, minden bolond abban van. Kondorfa gyantásország: lakói erdei munkások voltak, gyantát gyűjtöttek. Kondorfa: keresztbe vitték a létrát az erdőben. Felsőmarác: nem a járdán, hanem az utca közepén mentek. Piroslábúak, mint a maráciak: mindig mezítláb mentek a vásárra. Békástói halogyiak: sok béka volt itt. Sáli legény van pénz, halogyi lány azt nézd: a halogyiak igen szegények voltak. Fát viszek, kenyeret hozok: ezt csikorogta a halogyi szekér, a sződcei mást, de erre nem emlékeztek. (1,2,4)

1.10. Szoktak-e régebben más falvakból házasodni? melyekből gyakrabban, esetleg melyekből nem? Soroljuk fel az emlegetett falvakat, törekedve annak megállapítására, hogy az összeházasodás jelentős vagy szórványos volt.

Házasodtak más falvakból, sokan. Legtöbben Felsőmarácról, ezen kívül Iváncról és Nádasdról. (1,2,4)

1.11. Hova szoktak régebben gyakrabban járni: a, vásárra,b, piacra,c, búcsúra. d, búcsújáró helyre?

a) Vásárra:

Körmend állatvásár, 11 volt egy évben január kivételével.

b) Piacra:

Körmend

c) Búcsúra (Mikor, hova?):

Nádasd május első vasárnapja, Csákánydoroszló 1 héttel később, Horvátnádalja ugyanakkor, Marác (legünnepeltebb) Erzsébet napján, Ivánc 1 héttel később.

d) Hova szoktak régebben gyakrabban járni búcsújáró helyre?

Vasvár kétszer Mária-napkor, Csatár. (1,2,4)

1.12. Hova szoktak régebben innen munkába járni s milyen munkára? (summás, csépelni, cselédeskedni, stb...)

A faluból nagyon sok helyre eljártak munkára. Mezőgazdasági munkára Sopron megyébe (Nagytölgyfa, Kapuvár, Mezőlak, Mosonmagyaróvár), Zalába, Fejér megyébe (pl. az Ipoly-major), Baranyába, Veszprém megyébe (Vitsei bérgazdaság), Zérci apátságba, az Eszterházi birtokokra, később a kútfúrósok egész Dunántúlra eljártak. (1,2,4)

1.13. Ide ugyanilyen célból honnan szokta jönni munkára?

A faluba, elsősorban a helybeli majorokba jöttek néhányan. Itt volt a Nagyrét-major, a Kismajor és a Himfay major. (1,2,4)

1.14. Készítettek-e a helybeliek eladásra más faluban:

a) kocsikasokat

n.a.

b) vesszőkosarakat

Eladásra vesszőkosarakat készítettek. A többi szükséges dolgot maguknak megcsinálták, vagy pedig a vásárokon szerezték be. (1,2,4)

c) szalmafonatú edényeket

n.a.

d) szövőbordát

n.a.

e) favillát

n.a.

f) fagereblyét

n.a.

g) faboronát

n.a.

h) egyebet?

n.a.

i) Ha ezeket helyben egyáltalán nem készítették, akkor melyik falvakban lehetett ezeket beszervezni?

n.a.

1.15. Hol készített cserépedényeket használtak?

A cserépedényeket vagy a vásárokon vagy pedig a vándorárusoktól szerezték be. Magyarszombatfán és Veleméren készítették ezeket. (1,2,4)

1.16.

a) Milyen vándorárusok jártak a faluba?

köszörűsök (cigányok), drótosok, foltozók (tótok), bádogosok, meszesek (Sümegről, a Bakonyból), borosok (zalai), fazekasok, üvegesek. (1,2,4)

b) Honnan jöttek?

meszesek (Sümegről, a Bakonyból)

c) Hogy hívják őket (licsések, kránicok, bosnyákok, paprikások, meszesek, faszerszám-árusok, sonkolyosok, deszkások, olaszok, üvegesek, edényfoldozók, fazekasok, stb.)?

n.a.

d) Mit árultak?

n.a.

1.17. a)A helybelieknek milyen más falvak határában voltak szőlői jelentősebb számban?

A helybelieknek más falvak határában nem voltak szőlőik. (1,2,4)

1.17. b) Volt-e a helyi szőlőhegyen más faluban lakónak szőlőbirtoka? (A községeket mindegyik esetben soroljuk fel, a méretekre ügyelve.)

Más falubelieknek sem volt az itteni határban szőlőföldje. (1,2,4)

1.18. a) A mai község határában hány egykori vagy mai temetőről tudnak? Soroljuk fel ezek neveit!

A faluban most egy temető van. Mindig is itt volt. (1,2,4)

1.18. b) Tudnak-e a falu határában olyan helyet, ahonnan nagyobb tömegben kerültek elő emberi csontok?

n.a.

1.19. Voltak-e a falunak fogadott ünnepei, melyek és miért?

A falunak volt egy fogadott ünnepe. A jég egyszer elverte a határt, és ezért Pünkösdtől július 1-ig szombaton délután nem dolgoztak, litániát tartottak körmenettel. (1,2,4)

2. Termelés, munka

2.1. Használtak-e a két világháború között egymáshoz erősítve 2-3 boronát a szántás elegyengetéséhez? (ritkán, általános, kizárólagos)

A két világháború között nem használtak kettes és hármas (magtakaró) boronát, hanem csak fából készítettet. A vasborona a falvakban a 40-es években jelent meg, az uradalmakban korábban. (2,4)

2.2. Közepes gazdaságokban a két világháború között a gabonát milyen mértékben vetették kézzel és vetőgéppel?

a) kézi vetés: általános, ritka, nincs

A két világháború között a közepes gazdaságokban a gabonát leginkább kézzel vetették.(1,2,4)

b) a gépi vetés: általános, ritka, nincs.

ritka, a faluban egy-két gép volt. (1,2,4)

2.3. Használtak-e villás (a,) és gereblyés (b,) kaszacsapót vagy hajmókot (c)? Melyiket milyen sokan? Melyik mióta ismeretlen?

Mindhárom kaszára emlékeznek, de leggyakrabban a villás(a) kaszacsapót (aratóvilla) használták. (1,2,4)

2.4. Használtak-e a faluban olyan kéve kötő fát, amelynek vastagabb végén lapos nyílás volt, amibe a sarlót is be lehetett dugni?

A faluban kétféle kévekötőfa volt. Az egyiken volt akkora lyuk, hogy a sarlót bele lehetett akasztani (ez volt a gyakoribb), a másikon a kis lyuk a kévekötőfa felakasztására szolgált. (1,2,4)

2.5. Az egyéni gazdálkodás idejében búzából és rozsból hány kévét szoktak a mezőn keresztbe rakni? Hány keresztet raktak összekapcsolva a mezőn és mi volt ennek a neve?

Az egyéni gazdálkodás idején a búzából és a rozsból 18-22 kévét tettek egy keresztbe. Általában 21-t (1), 22-t (2,4). A mezőn változó számú keresztet raktak össze (10-20). Ennek a neve a kepe. (1,2,4)

2.6. Ismerik-e a kepe szót és ez mit jelent? (Meghatározott számú összerakott kereszt vagy meghatározatlan számú kereszt.)Használták-e ezt a kifejezést a termés mennyiségének a meghatározására?

A kepe nem jelentett meghatározott számú keresztet. (1,2,4)

2.7. Milyen hosszú volt a csép nyele: 140 cm alatt., 144-155 cm között, 155 cm fölött?

A csép nyele: 160 cm körüli. (1,4)

2.8. A két világháború között a gépi cséplés esetén állandó csapat járt-e a géppel, vagy a gazda állította a munkásokat - a gépészen és etetőn kívül - a rokonság, szomszédság köréből?

A gépi csépléskor a géptulajdonos állította össze a csapatot. Egy géppel állandó csapat járt. A faluban kb. 3 cséplőgép volt. (1,2,4)

2.9. A kicsépelt szalmát hogyan hordták kazalba 1930 körül? a, Nyárssal (3-4 m hosszú rúd, amire a szalmát felszúrták és a fej fölött vitték.) Tisztázzuk mikor és hogyan került a faluba és mennyire lett általános? b, Vízszintes rudakon c, Elevátorral d, Egyéb módon

A kicsépelt szalmát egy 4 m-es nyárssal hordták kazalba. (1,2,4)

2.10. Melyik évtizedben szűnt meg teljesen a hajdina termelése?

A hajdina termelése 1945-50 körül szűnt meg. (1,2,4)

2.11. Melyik évtizedben kezdődött és mikor lett általános a burgonya eke után, barázdába való vetése?

1848-49 körül lett általános a burgonya eke után, barázdába való vetése. (1,2,4)

2.12. Írjuk le tömören a szénaszárítás munkamenetét (renden forgatatlan szárad, a rendet szétterítették, a rendet forgatták, szénaszárító állványt használtak - ez utóbbi formáját rögzítsük -, hányszor forgatták, milyen egységbe gyűjtötték.)

A füvet kézi kaszával lekaszálták, 1-2 napig száradni hagyták, megforgatták vagy elhintették, a forgatás száma az időjárástól függött. Petrencébe (20 kg-os) vagy baglába (100-120 kg) gyűjtötték. (1,2,4)

2.13. Mivel, milyen eszközzel hordták a kazalból a napi száraztakarmányt az istállóba (nagyobb méretű kosárban, villával hajdivánnal, - két íjszerű káva -)? Ha valamelyik új, akkor azt honnan ismerték meg?

A napi száraztakarmányt az istállóba kosárral és köcölében hordták. Ez egy négyszögletű, 130x130 m2 vászondarab. (1,2,4)

2.14. Jegyezzük fel az igánál (járomnál):

a) az iga felső fájának nevét:

igafölsőfa, járomfa

b) a rudat rögzítő szög nevét /gúzs/:

hasszeg, rúdszeg, tézsulaszeg

c) a külső szegek /igaszeg/ nevét:

igaszeg (1,2,4)

2.15.

a) Almozáshoz használták-e a fák leveleit?

Az almozáshoz használták a fák levelit (csalit).

b) Milyen mértékben (sokan, kevesen)?

Sokan használták. (1,2,4)

c) Melyik évszakban?

Leginkább tavasz felé, amikor elfogyott a szalma.

2.16.

a) A ló befogásánál 1930 körül alkalmaztak-e szügyre erősített tartóláncot?

1930 körül alkalmaztak szügyre erősített tartóláncot. Nyakló nemigen volt a faluban. (1,2,4)

b) Melyik mód régibb, újabb?

n.a.

c) Ez utóbbit honnan ismerték?

n.a.

2.17. Mit neveztek szekérnek, mit neveztek kocsinak (teherhordó szekér, lovasszekér, szénaszállító szekér, marhásfogat stb.)?

Szekér: nem volt rugózása, ökör vagy ló húzta, trágyát szállítottak vele, betakarításnál használták. Kocsi: féderes, ló húzta, nincs lőcse. Kocsiszekér: könnyebb szekér, lőcsös. (1,2,4)

2.18. A szálastakarmányt szállító szekér milyen hosszú centiméterben vagy sukkban (1 sukk = kb. 32 cm)? Ha egyáltalán van nyújtott hosszúszekér és vendégoldallal szállítás, akkor tisztázzuk, hogy melyik elterjedtebb és régibb.

A szálastakarmányt szállító szekér 3,5-4 méter hosszú volt. Csak nyújtott hosszú szekeret használtak a faluban. (1,2,4)

2.19. A nyomorúd leszorítása a szekér hátulján milyen eszköz segítségével történt? Írjuk le a formáját és a nevét, és azt is, ha a kötélen kívül nincs más eszköz.

A nyomórúd leszorítása a szekér elején lánc, a hátulján rudazó kötél segítségével történt. (1,2,4)

2.20. Milyen a lovas szekér, lovaskocsi saroglyája: egyenes, enyhén ívelt, erősen ívelt, nem volt saroglya.

A lovaskocsi saroglyája enyhén ívelt volt. (1,2,4)

2.21.

a) Írjuk le, rajzoljuk vagy fényképezzük, hogy milyen volt a vesszőből készült szekérkas formája.

n.a.

b) Használtak-e kettőt is?

Használtak a faluban egyes és kettes kocsikast is. (1,2,4)

2.22. Szokták-e a vonómarhát paktokltatni s melyik évszakban? Sokan, kevesen, csak ökröket vagy teheneket is.

Nem sokan patkoltatták a vonómarhát, de ha megtört a patkója, akkor igen. Elsősorban a nyári időszakban. (1,2,4)

2.23. A fejőedény régi neve?

Zséter. (1,2,4)

2.24. A befogott marhát milyen szavakkal

a) indítják

Ne!

b) terelik jobbra

Hajsz! Hík!

c) és balra

Csás! Hejde!

2.25. Milyen szavakkal hívogatják a disznót?

Coci ne-ne-ne. Coca ne-ne-ne. (1,2,4)

2.26. Milyen szavakkal hívogatják a tyúkot?

Pipi ne-ne-ne. (1,2,4)

2.27. Milyen szavakkal hívogatják a kutyát?

A kutyát a nevén hívogatták. (1,2,4)

2.28. Kender és len töréséhez milyen eszközt használtak? (Tilót típusú törőt, lábbal mozgatott kötyüs törőt, törővályut, sulykot.)

A len és kender töréséhez kendervágót (erősebb, durvázó) és tilolót használtak. (1,2,3,4)

2.29.

a) Milyen típusú rokkát használtak s mi a neve: fekvő (a), ferde (b), álló (c)?

A faluban használtak fekvőrokkát(a) és állót(c) is. Ez utóbbi újabb volt. (1,2,4)

b) A két kerék egymáshoz viszonyított helyzete.

n.a.

3. Ház és háztartás

3.1. A mai község határán volt-e korábban több egymástól elkülönülő házcsoport, aminek külön neve is volt (esetleg korábban önálló falú?

a) Hogy hívták ezeket?

A mai község határán elkülönülő házcsoport: Kishalogy a Daraboshegy mellett, 15 házból állt

b) Miért volt így?

akinek ott volt birtoka, az költözött oda. A falu főutcájának valamikor a Dózsa György utca volt (régen Kis utca volt a neve). A falu feljebb költözött a víz mellől. (1,2,4)

c) Tudnak-e arról, hogy a községnek mindig itt volt-e a helye, vagy máshonnan települtek át a határ valamelyik részéről? Melyikből?

A falu főutcájának valamikor a Dózsa György utca volt (régen Kis utca volt a neve). A falu feljebb költözött a víz mellől. (1,2,4)

3.2. Melyik évtizedben bontották le az utolsó boronából készült lakóházat? Ahol ilyen nem volt, ott az utolsó favázas sövényházak végső megszűnését nyomozzuk.

Az utolsó boronából készült faházat 10-15 éve bontották le. (1)

3.3. Hogyan alakították át a régi szabadkéményes és füstöskéményes házak füstvezetékét. (Hova helyezték a kéményt: falba, fal mellé? Szabad kémény esetén hogy történt ez? Mióta építenek (évtized) kizárólag zárt kéményt?

A szabadkéményes és füstöskéményes házak füstvezetékét a falba építették át, úgy, hogy az kiállt a falból. (1,2,4)

3.4. A legrégibb házakon a szoba + konyha + kamra résznek hány bejárata volt a szabadba? Hova nyíltak ezek az ajtók? (Pitvarba, tornácra, gangra, udvarra, stb.)

A legrégibb házaknál általában minden helyiségnek külön kijárata volt a szabadba, de voltak egykijáratú házak is. Az ajtók vagy a tornácra vagy a pitarra nyíltak. (1,2,4)

3.5. Állapítsuk meg azt, hogy volt-e a faluban kereszt-mestergerendás ház. (Ez esetben a padlásgerendák a ház hossztengelyének irányában feküdtek. Ha ilyent látunk, biztosra vehetjük a kereszt-mestergerenda egykori létét.) Előfordul-e földfalú házaknál mestergerenda?

A faluban volt keresztmestergerendás ház. A régi házak nagyrészt ilyenek voltak. A földfalúaknál ritkán fordult elő keresztmestergerenda. (1,2,4)

3.6. Melyik évtizedben lett általános a rakott sparheltek használata a faluban?

Az 1900-as évektől kezdték építeni a falba rakott sparhetet, a 20-as évektől vált általánossá. (1,2)

3.7. Melyik évtizedben lett általános a kontyolt tetejű, nagyjából négyzet alaprajzú „kockaházak” „tömbházak” építése? Mikortól kezdve nem építenek már egysoros (szoba+konyha+kamra+szoba, kamra egyvégtében) házakat?

Az 1950-es évektől kezdték építeni a kockaházakat. (1,2,4)

3.8. Tudnak-e olyan régi házról, amelynek szobájában egykor a konyhából fűtött kemence volt és nem kályha?

Nem emlékeznek olyan szobában álló kemencére, amit a konyhából kellett fűteni. (1,2,4)

3.9. A konyhai kemencét hova építették: a, a konyha padlószintjére b, alacsony 10-20 cm magas emelvényre, padkára c, normál magasságú 50-70 cm magas padkára

A füstöskonyhában a kemencéknek normál magasságú padkája volt, az újabbaknak magasabb, 70-80 cm-es. (1,2,4)

3.10. Volt-e kiugró középrészes (torkos) pajta, illetve L alaprajzú, sokszögű, továbbá leeresztett oldaltoldású pajta? (A fennálló pajtákról készítsünk egészen vázlatos alaprajzot, méretek nélkül, de az egyes részek nevének rögzítésével.

A faluban téglalap alakú ún. lábas pajták voltak, két oldalt foókokkal, középen a szekérrel be lehetett állni. A pelyvakutyu a pajta végében állt, leeresztett oldaltoldású tetővel. (1,2,4)

3.11. Kemencében, kályhában, nyílt tűzön főzés esetén hogyan használták a fazékkiszedő villát? a, Egyik ágát akasztották a fazék fülébe. b, Két ág közé fogták a fazekat. c, kerekes kiszedővillát alkalmaztak. Mi volt ezeknek a neve?

Nem emlékeznek fazékkiszedő villára. (1,2,4)

3.12.

a) Savanyítottak-e egészben tarlórépát törköly között vagy más módon?

Felszeletelve savanyítottak csak tarlórépát és káposztafejeket, egészben nem. (1,2,4)

b)Savanyítottak-e egészben káposztafejeket?

Felszeletelve savanyítottak csak tarlórépát és káposztafejeket, egészben nem. (1,2,4)

3.13. Melyik évtizedben szűnt meg általánosan a kenyér házi sütése? (Nem készítése!)

A kenyér házi sütése véglegesen 1956 után szűnt meg. (1,2,4)

3.14. Régen milyen formájú kenyértartót használtak a kamrában: csillagos forma, vesszőíves, stb.? Egy faluban többféle is lehetett.

A faluban a b)vesszőíves típusú kenyértartót használták. (1,2,4)

3.15. Használtak-e füllel ellátott dongás vajköpülőt? Ha lehet, készítsünk rajzot vagy fényképet róla.

Használtak a faluban füllel ellátott dongás vajköpülőt. (1,2,4)

3.16. A fából készült hajdina- és kölestörők ütőjéről készítsünk vázlatrajzot! (Lehetett áttört nyelű, forgórészeknél keskenyített, stb.

A köles- és hajdinatörők ütője. (rajz) (1,2,4) n.a.

3.17. Hajdinából, ahol ez nem volt kölesből, liszttel sűrítve készítenek-e olyan kását, amit aztán kiszaggatva fogyasztottak? A készítés lényeges mozzanatait írjuk le. Mi a neve (ganca, gánica, stb.)?

Hajdinalisztből hajdinapogácsát, hajdinamálét és hajdinagánicát készítettek. Ez utóbbit úgy készítették, hogy a lisztet megpirították, vízzel felöntötték, zsírral megkenték és a végén összevágták. (1,2,4)

3.18. Milyen formájú töltetlen kalácsokat szoktak sütni: karácsonyra, húsvétra, mindenszentekre, lakodalomra? (pl. fonott hosszúkás, fonott kör alakú, sima kör alakú, kifli alakú, rácsos kör alakú. (Lehetőleg készítsük róla rajzot. Mi volt ezek neve?

Perecet, négyágú hosszú fonott kalácsot (húsvétra), köralakú, középen lukasat és kuglófot (kuglihop) szoktak sütni a nagyobb ünnepekre. (1,2,4)

3.19. Mióta és hogyan készítenek gyakrabban lecsót? (A lényeg a lecsó összetételi arányának tisztázása: mennyi paradicsom, hagyma, krumpli, paprika került bele; milyen volt ezek aránya?

Mióta emlékeznek, mindig ettek nyersen paprikát, paradicsomot a 30-as években jelent meg. (1,2,4)

3.20. Mióta fogyasztanak (évtizednyi pontossággal) rendszeresen nyers paprikát és paradicsomot?

Mióta emlékeznek, azóta esznek paprikát, paradicsomot nem olyan régóta. (1,2,4)

3.21. Milyen sült tésztát tettek a „karácsonyi asztalra” (szenteste, ünnepi asztalra)?

A karácsonyi asztalra beiglit, perecet, kuglófot és kelt tésztából készült túrós rétest tettek. (1,2)

3.22.

a) Régen viseltek-e a férfiak ünnepre széles gatyát felsőruhaként?

Régen a férfiak viseltek fehér vászongatyát ünnepre felsőruhaként. (1,2,4)

b) Hány szélből készült?

Nem emlékeznek, hogy hány szélből készült. (1,2,4)

3.23. Melyik évtizedig viseltek az asszonyok derékban rögzített szoknyát réklivel vagy blúzzal? (Ennek ellentéte az egyberuha.)

Van, aki még most is viseli a hagyományos viseletet, de már az 1920-as években kezdték elhagyni. (1)

3.24. Szoktak-e a faluban az asszonyok is vásznat szőni, s melyik évtizedben szűnt meg ennek gyakorlata?

A faluban az asszonyok nem szőttek, csak a férfitakácsok. Az 1930-as években szűnt meg az, hogy a takácsok szőttek. (1,2,4)

3.25. Melyik évtizedig volt „kötelező” az asszonyok számára az udvaron kívül a fejkendő viselete?

A fiatalok 1940-45 körül kezdték elhagyni a fejkendő viseletét (ekkor kezdték levágatni a hajukat). Az öregek egészen mostanáig viselik. (1,2,4)

3.26. Szokásban volt-e és meddig az, hogy a lakószobában két ágyat párhuzamosan egymás mellé tettek?

1950-60-as években kezdték a lakószobában az ágyakat egymás mellé párhuzamosan helyezni. Azelőtt az ágyakat körbe rakták a szobában. Az ágyak párhuzamosan egymás mellé helyezése 10-15 éve kezdett felbomlani. (1,2,4)

4. Család, közösség, világkép

4.1.

a) Melyik évszakban (hónapban) tartották 1910. körül a legtöbb esküvőt?

Régen a legtöbb esküvőt farsangon tartották, ami hat hétig tartott. Farsangkor legjobb megnősülni, mert hideg van, s akik nem szeretik egymást, még azok is összebújnak.

b) Melyik évszakban nem tartottak esküvőt?

A böjti időszakban nem szoktak esküvőt tartani. (1,2,4)

4.2. Melyik nap volt a héten az esküvő megtartásának hagyományos napja?

a) 1910 körül:

vasárnap

b) 1930 körül:

szombat (1,2,3)

4.3.

a) Hol szokták tartani a lakodalmat? Csak az egyik fél házánál? Melyiknél?

A lakodalmat a lányos háznál szokták tartani. Itt volt a főétkezés is, ami este a vacsorából állt. A vőlegényes házhoz reggel mentek át. (1,3)

b) Hol volt és mikor a főétkezés, illetve volt-e két egyenrangú étkezés?

A lakodalmat a lányos háznál szokták tartani. Itt volt a főétkezés is, ami este a vacsorából állt. A vőlegényes házhoz reggel mentek át. (1,3)

c) Ha két helyen volt a lakodalom, hogyan oszlottak meg a vendégek?

n.a.

4.4.

a) Hol zajlik le 1980 körül a lakodalom? (Figyelemmel az előző pontban foglaltakra.)

1980 körül éttermekben zajlik leginkább a lakodalom (Körmenden, Nádasdon).

b) Mennyire és mióta szokás a lakodalom nem otthon való tartása?

10-15 éve nem szokás a lakodalom otthon tartása. (1,3)

4.5. Meghívás módja a lakodalomban (kit hívnak /vőfély, szülők, vendéghívogatók, jegyespár, levél, stb./, hányszor, és a lakodalomhoz viszonyítottan milyen időpontban?)

a) 1910 körül:

Vőfélyek hívták a vendégeket a lakodalomba. Feldíszített kalapjuk és nádpálcájuk volt. Egyszer hívtak, 1-2 héttel a lakodalom előtt.

b) 1930 körül:

A menyasszony és a vőlegény hív, egyszer, szintén 1-2 héttel a lakodalom előtt. (1,3)

4.6.

a) Volt-e a lakodalom során szándékolt tányér- (tál, cserép) törés és hol?

A lakodalom során szándékos tányértörésről nem hallottak. (1,2,3)

b) Ki, mikor és miért tört cserepet?

n.a.

c) Volt-e valamilyen szövegmondás ezzel kapcsolatban? =

n.a.

d)Meddig élt ez a szokás?

n.a.

4.7. Tánczene. (A tánczene esetleges időbeli változásait rögzítsük!)

a) Általában honnan hoztak zenészeket: helybelieket, más falusiakat?

Cigányzenészeket Körmendről hozattak.

b) Milyen hangszereken játszottak?

hegedűs, bőgős, cimbalmos és sípos.

c) Hány főből állott a zenekar?

A banda 4-5 főből állt: hegedűs, bőgős, cimbalmos és sípos.

d) Mikor lép a gombos és tangóharmonika a zenekarba?

Ezek a zenészek nem játszottak gombos, vagy tangóharmonikán. (1,2,3)

4.8. Lucázás

a) Volt-e lucázás és mely napon?

December 13-án jártak a gyerekek lucázni.

b)Írjuk le tömören a szokást (alakos - nem alakos, köszöntés, zene, szalma, törek, fatuskó stb. elemekkel). A kötött szöveget szó szerint írjuk le.

Szalmát vittek magukkal és bekiáltottak: Szabad-e lucázni! Ha beengedték őket, leültek a szalmára és a következő szöveget mondták: „Luca, Luca, kity-koty, Üljön meg a tikjuk-lúdjuk. Olyan vastag szalonnájuk legyen, Mint a mestergerenda. Olyan sok tojásuk legyen, Mint égen a csillag. Annyi pénzük legyen, Mint kutyában a pelva. Lányuknak akkora csecse legyen, Mint az arató bugyigó. Luca-Luca kity-koty, Üljön meg a tikjuk-lúdjuk Mint az én pöcsöm a helyibe.” (3) Ha nem engedték be őket: „Egy csibéjük legyen, az is vak legyen.” Minden háznál hagytak egy kevés szalmát, amit az asszonyok a tyúkok alá tettek, hogy jobban tojjanak. (1,2,3)

4.9. Regölés

a) Melyik napon szoktak regölni?

Regölni Szent István estéjén, karácsony másnapján jártak

b) Meddig élt ez a szokás?

n.a.

c) Kik regöltek: legények, gyerekek?

a legények és a gyerekek. A gyerekeket almával, dióval, a legényeket pálinkával kínálták meg. (1,2,3)

d) Ha lehet, írjunk le teljesebb szöveget.

„Hej regő jertem, Amott kerekedik egy kereskes pázsit, Abban a szarvasnak ezer ága-boga, Ezer ága boga, misemondó gyertya, Oltatlan aludjék, gyújtatlan gyulladjék, Itt is vagyon egy szép legény, kinek neve Joska, Adjunk adjunk néki, de kit adjunk néki Összesöndörgetjük, mint a cica farkát, Még annál is jobban, mint a macska farkát, Hej regő rajta, Hej regő rajta!” (3)

4.10. Vannak-e, voltak-e nagyobb számban öreglegények?

A faluban kb. 5-6 öreglegény volt. (1)

4.11. X-el díszített tejesfazék

a)Ismeretes-e az X-el díszített tejesfazék?

Ismertek X-el díszített tejes-fazekat.

b)Hány X .- esetleg kereszt - volt rajtuk?

n.a.

c) Hol szerezték be ezeket?

a gerencsérek hozták Vas megyéből. (3,4)

4.12

4.12.1. Szoktak-e az év valamelyik napján fáklyát, söprű vagy valami más tárgyat meggyújtva a levegőbe dobni?

Nem szoktak fáklyát, seprűt vagy valamilyen más tárgyat a levegőbe dobálni. (1,3,4)

a) Melyik napon,

n.a.

b) miért,

n.a.

c) kik végezték?

n.a.

d) Meddig élt ez a szokás?

n.a.

4.12.2. Szoktak-e valamilyen ünnepi alkalommal (pl. karácsony) szabadban (nem melegedés vagy társas összejövetel céljából) tüzet gyújtani?

n.a.

a) Melyik napon,

n.a.

b) miért,

n.a.

c) kik végezték?

n.a.

d) Meddig élt ez a szokás?

n.a.

4.13. Írjuk le tömören, hogy Miklós-nap (december 6.) milyen szokások voltak régen? Jegyezzük le az alakoskodás kellékeit (öltözet, láncos bot, stb.)

December 6-án a Mikulás kucsmasapkát és kifordított nagykabátot vett magára és szakállat ragasztott. Végig járta a falut, s a gyerekeknek ajándékot osztogatott: diót, almát, aszalt gyümölcsöt. (1,3)

4.14. Soroljuk fel a betlehemes játék szereplőit, nevükkel együtt.

A betlehemes játék szereplői 3-4-en voltak: pásztorok és öreg. (3,4)

4.15. Kiket tiszteltek az állatok védőszentként (Szt. György, Szt. Ferenc, Szt. Márton, Szt. Vendel, Szt. Antal, stb.) , ki melyik állaté?

Szent Vendelt tisztelték az állatok védőszentjének. (3,4)

4.16. Mivel szokták ijesztgetni régen a kisgyermekeket?

Elvisz a Kankus! (1,3)

4.17. Diódobálás

a) Volt-e valamelyik napon (karácsony, szenteste,- templomban, lakásban, stb.) diódobálás?

Karácsony este. A lányok párosoztak a dióval, aki eltalálta azt a következő évben feleségül vették, aki nem, azt nem. (3)

b) Mikor, hol, miért?

A nagymama egy zsák diót beöntött a szobába.

c) Írjuk le tömören a szokást?

A lányok párosoztak a dióval, aki eltalálta azt a következő évben feleségül vették, aki nem, azt nem. (3)

4.18. Milyen alakot láttak a régiek a holdban (fát, tüskét vágó embert, rőzsét szállító embert, szántó, trágyát hordó embert, stb.)?

A régiek tuskót hasogató embert láttak a holdban. (1,3,4)[[Kategória:Horvátnádalja]