Bozzai
Adatlap
Adatfelvétel ideje: | 1986. március |
Adatközlők: | (1.) Krászli Istvánné Horváth Anna, 1913. Bozzai, Új u. 16. |
(2.) Szalai Lajosné Balikó Mária, 1900. Bozzai, Új u. 124. | |
(3.) Peresztegi Viktor, 1926. Vasszilvágy, római katolikus, Bozzai, Fő u. 66. | |
(4.) Süli Antal, 1917. Bozzai, római katolikus, Bozzai, Fő u. 74. | |
(5.) Babits János, 1912. Bozzai, római katolikus, Bozzai, Fő u. 52. | |
(6.) Babitsné Bíró Mária, 1914. római katolikus, Bozzai, Fő u. 52. | |
(7.) Özv. Krauz Istvánné Osvald Mária, 1929. római katolikus | |
(8.) Szalai Lajos, 1921. római katolikus | |
Gyűjtötte: | Kővári Lajos, Kovács Katalin, Ősze Erzsébet, Csákvári Gabriella |
Wiki feldolgozás: | Nagy Krisztina |
A település a Wikipedián: | http://hu.wikipedia.org/wiki/Bozzai |
weboldal: | http://www.bozzai.hu/ |
1. Külső kapcsolatok, történeti tudat
1.1. Mit tudnak a község keletkezéséről? Hogyan jött létre?
A falu mai képe Bozzai és Bárdos egyesítésekor alakult ki. Ez 1945 után történt. A korábbi alapításra nem emlékeznek. (1,2)
1.2. Melyek a község régi családjai? Sorolják fel ezeket és azt is ha tudnak régen beköltözött s itt gyökeret vert családokról, feljegyezve, hogy honnét kerültek ide.
A falu legrégebbi családjai: Süle, Osvát, Szép. (1) Hadnagy, Jankó, Szép. (2)
1.3. Tudnak-e arról, hogy a faluban valahol, valamikor nagyobb számban települtek-e be? Honnan, milyen nemzetiségűek?
A falu lakossága szín magyar, itt nem volt nagyobb betelepülés. (1,2)
1.4. Tudnak-e arról, hogy a faluból költöztek-e nagyobb számban valahova? Hova, mikor?
Nagyobb arányú elvándorlás nem volt, legfeljebb egy-egy család költözött be Szombathelyre, ez azonban a falu létszámát nem befolyásolta. Kb. 120 család él ma is itt. (1,2)
1.5. Mely falvakat tartanak magukéhoz leginkább hasonlónak közelebbi vagy távolabbi vidéken? Miben áll a hasonlóság?
Nem tudott rá válaszolni. (1) Kenézt tartotta hasonlónak a gazdálkodás és életmód alapján. (2)
1.6. Beletartozik-e a falu valamilyen tájegységbe, népcsoportba, vidékbe? Melyikbe?
Nem hallottak róla, hogy a falu nagyobb tájegységbe tartozna. (1,2)
1.7. Milyen közeli tájegységről, csoportokról, vidékekről tudnak? Kérdezzük meg, hogy mely községeket sorolják a csoportokba.
Csak a falu környéki területek neveit tudja megnevezni: Megye, Páskom, Puptoj. (1) Csak a környéken használt elnevezéseket ismeri: Gyöpi dülő, Megyei dülő, Páskom, Puptoj. Ez utóbbi Pup nevű birtokosról kapta nevét úgy tudják. (2)
1.8. Milyen híres községekről tudnak, miről híresek ezek?
Az uradalmi közontokat nevezi meg. Vép Erdődy gróf birtokának központja. Ikervár Batthyányi birtok. (1) Vépet tartották híresnek, ez volt az Erdődy uradalom központja. Állítólag az Erdődy grófnak 99 birtoka volt és azért nem vette meg a századikat, mert akkor már részt kellett volna vennie a hadsereg felszerelésében. Nemeskótán is sok volt a nagyobb birtok. Állítólag innen van a „nemes” név is. (2)
1.9. Csúfolták-e a falut valamivel a környékbeliek vagy az itteniek mely más községekről tudnak-e csúfolódó mondásokat?
Vépre azt mondták, hogy egyszer valaki biciklin akart felmenni a templomtoronyba. Bozzaira azt mondták, hogy elkerítették a falu határát, hogy a harangszó ki ne szökjön. (1) Vép: szerették a répás rétest. Pecöliek: tarisznyának sok volt közöttük a napszámos. (2)
1.10. Szoktak-e régebben más falvakból házasodni? melyekből gyakrabban, esetleg melyekből nem? Soroljuk fel az emlegetett falvakat, törekedve annak megállapítására, hogy az összeházasodás jelentős vagy szórványos volt.
Többfelé is házasodtak főleg a környék falvaiba, mivel a falu elég kicsi. Pl. Vépre, Pecölre, Kenézre, Tanakajdára. Előfordult, hogy még Megyehidra is. (1,2)
1.11. Hova szoktak régebben gyakrabban járni: a, vásárra,b, piacra,c, búcsúra. d, búcsújáró helyre?
a) Vásárra:
n.a.
b) Piacra:
Szombathely, néha Sárvár (1,2)
c) Búcsúra (Mikor, hova?):
Pecöl, Megyehíd, Kenéz (1,2)
d) Hova szoktak régebben gyakrabban járni búcsújáró helyre?
Celldömölk, Vép, Vasvár, Vát (1,2)
1.12. Hova szoktak régebben innen munkába járni s milyen munkára? (summás, csépelni, cselédeskedni, stb...)
Általában az Erdődy uradalomban dolgoztak. Eljártak még néha Táplánfára és a Koplaló majorba. Ez utóbbinak egy zsidó nemes volt a tulajdonosa. (2) Főleg a környék uradalmaiba, majorjaiba jártak dolgozni. Közölük jelentősebb az Erdődy birtok, a Bá major, Tanakajd. Télen gyakran jártak a Erdődy gróf eredeibe fát vágni. (1)
1.13. Ide ugyanilyen célból honnan szoktak jönni munkára?
A faluba nem jöttek dolgozni, ehhez túl kicsi volt a falu. Csak néhány tehetősebb család engedhetett meg magának szolgákat. Három ilyen család neve maradt fent. Osváth, Gábor, Csizmadia. (1,2)
1.14. Készítettek-e a helybeliek eladásra más faluban:
a) kocsikasokat
n.a.
b) vesszőkosarakat
n.a.
c) szalmafonatú edényeket
n.a.
d) szövőbordát
n.a.
e) favillát
n.a.
f) fagereblyét
n.a.
g) faboronát
n.a.
h) egyebet?
n.a.
i) Ha ezeket helyben egyáltalán nem készítették, akkor melyik falvakban lehetett ezeket beszerezni?
A faluban nem volt fazekas, így jáki cserépedényeket használtak, melyeket a szombathelyi piacon szereztek be. (1,2)
1.15. Hol készített cserépedényeket használtak?
A faluban nem volt fazekas, így jáki cserépedényeket használtak, melyeket a szombathelyi piacon szereztek be. (1,2)
1.16.
a) Milyen vándorárusok jártak a faluba?
Jártak errefelé drótosok, akik a lyukas edényeket foltozták. Tyukászok is gyakran megfordultak. Ők főleg tyúkokat és tojást vásároltak fel. (1,2)
b) Honnan jöttek?
n.a.
c) Hogy hívják őket (licsések, kránicok, bosnyákok, paprikások, meszesek, faszerszám-árusok, sonkolyosok, deszkások, olaszok, üvegesek, edényfoldozók, fazekasok, stb.)?
drótosok, tyukászok
d) Mit árultak?
n.a.
1.17. a)A helybelieknek milyen más falvak határában voltak szőlői jelentősebb számban?
A falu határában nincs szőlőhegy. Nagyobb méretben nem is foglalkozik vele senki sem. (1,2)
1.17. b) Volt-e a helyi szőlőhegyen más faluban lakónak szőlőbirtoka? (A községeket mindegyik esetben soroljuk fel, a méretekre ügyelve.)
A falu határában nincs szőlőhegy. Nagyobb méretben nem is foglalkozik vele senki sem. (1,2)
1.18. a) A mai község határában hány egykori vagy mai temetőről tudnak? Soroljuk fel ezek neveit!
Két temető volt az egyik Bozzaiban, a másik Bárdoson. Amikor a két falut összevonták, a bárdosi temetőt lezárták. (1,2)
1.18. b) Tudnak-e a falu határában olyan helyet, ahonnan nagyobb tömegben kerültek elő emberi csontok?
n.a.
1.19. Voltak-e a falunak fogadott ünnepei, melyek és miért?
A falunak csak szentes ünnepei voltak. (1) Csak búcsú volt, ezt a templom szentelésének napján tartják. (2)
2. Termelés, munka
2.1. Használtak-e a két világháború között egymáshoz erősítve 2-3 boronát a szántás elegyengetéséhez? (ritkán, általános, kizárólagos)
Igen, gyakran. (3,4,5)
2.2. Közepes gazdaságokban a két világháború között a gabonát milyen mértékben vetették kézzel és vetőgéppel?
a) kézi vetés: általános, ritka, nincs
Kezdetben kézzel vetettek.(3,4,5)
b) a gépi vetés: általános, ritka, nincs.
A felszabadulás után a gazdagabbak géppel. (3,4,5)
2.3. Használtak-e villás (a,) és gereblyés (b,) kaszacsapót vagy hajmókot (c)? Melyiket milyen sokan? Melyik mióta ismert?
Használták. A kaszacsapót biciklinek is szokták nevezni. Kaszabiciklinek. Mióta emlékeznek, használták. (3,4,5)
2.4. Használtak-e a faluban olyan kéve kötő fát, amelynek vastagabb végén lapos nyílás volt, amibe a sarlót is be lehetett dugni?
Igen. (3,4,5)
2.5. Az egyéni gazdálkodás idejében búzából és rozsból hány kévét szoktak a mezőn keresztbe rakni? Hány keresztet raktak összekapcsolva a mezőn és mi volt ennek a neve?
20 darabot. 7-8 keresztet raktak össze és kepe volt a neve. (3)+
1 kereszt 20 kéve. De volt olyan, ahol 24. De a 20 volt az általános 5-6 keresztet raktak egybe és ez volt a kepe. (4)
1 keresztben 20 kéve volt. Kepébe rakták össze, 5-7 kereszt volt benne. (5)
2.6. Ismerik-e a kepe szót és ez mit jelent? (Meghatározott számú összerakott kereszt vagy meghatározatlan számú kereszt.)Használták-e ezt a kifejezést a termés mennyiségének a meghatározására?
Igen, 7-8 kereszt egy kepe. Keresztbe fejezték ki, hogy mennyi volt a termés. (3) Igen, 5-6 kereszt jelentett egy kepét. (4) Igen, 5-7 kereszt egy kepe. (5)
2.7. Milyen hosszú volt a csép nyele: 140 cm alatt., 144-155 cm között, 155 cm fölött?
180 cm körül volt. (3,5) 150 cm körül lehetett. (4)
2.8. A két világháború között a gépi cséplés esetén állandó csapat járt-e a géppel, vagy a gazda állította a munkásokat - a gépészen és etetőn kívül - a rokonság, szomszédság köréből?
Mind a kettő előfordult. Eleinte a családtagok közül állították ki a munkásokat, később állandó csapat járt a géppel. (3,4,5)
2.9. A kicsépelt szalmát hogyan hordták kazalba 1930 körül? a, Nyárssal (3-4 m hosszú rúd, amire a szalmát felszúrták és a fej fölött vitték.) Tisztázzuk mikor és hogyan került a faluba és mennyire lett általános? b, Vízszintes rudakon c, Elevátorral d, Egyéb módon
Nyárssal. (3,4,5)
2.10. Melyik évtizedben szűnt meg teljesen a hajdina termelése?
Valamikor régen volt, de csak nagyon keveset és kevesen termeltek. Nem emlékszik vissza, hogy mikor szűnt meg. (3) Nem termeltek ezen a vidéken hajdinát. (4) Néhány családnál volt hajdina termelés. 1930 körül szűnt meg. (5)
2.11. Melyik évtizedben kezdődött és mikor lett általános a burgonya eke után, barázdába való vetése?
1928-30 körül kezdődött, de nem mindenkinél sok helyen még kapa után vetették. (3,4,5)
2.12. Írjuk le tömören a szénaszárítás munkamenetét (renden forgatatlan szárad, a rendet szétterítették, a rendet forgatták, szénaszárító állványt használtak - ez utóbbi formáját rögzítsük -, hányszor forgatták, milyen egységbe gyűjtötték.)
Lekaszálták 2-3 nap száradt, megforgatták, boglyába gyűjtötték és behordták. A szénaszárító állványt nem ismerték. (3,4,5)
2.13. Mivel, milyen eszközzel hordták a kazalból a napi száraztakarmányt az istállóba (nagyobb méretű kosárban, villával hajdivánnal, - két íjszerű káva -)? Ha valamelyik új, akkor azt honnan ismerték meg?
Nagyobb méretű kosárral, ha közel volt az istálló villával. A kosár vesszőből volt fonva. (3,4) Buritóval: fonott kosár. (5)
2.14. Jegyezzük fel az igánál (járomnál):
a) az iga felső fájának nevét:
vonófa (3), járom (4), iga felső fa (5)
b) a rudat rögzítő szög nevét /gúzs/:
vonószög (3), tézsulaszeg (4), iga béfa szög (5)
c) a külső szegek /igaszeg/ nevét:
igaszög (3,5), igaszeg (4)
2.15.
a) Almozáshoz használták-e a fák leveleit?
igen (3,4,5)
b) Milyen mértékben (sokan, kevesen)?
n.a.
c) Melyik évszakban?
ősszel és tavasszal is, ha nem volt alomszalma. (3,4,5)
2.16.
a) A ló befogásánál 1930 körül alkalmaztak-e szügyre erősített tartóláncot?
n.a.
b) Melyik mód régibb, újabb?
n.a.
c) Ez utóbbit honnan ismerték?
n.a.
2.17. Mit neveztek szekérnek, mit neveztek kocsinak (teherhordó szekér, lovasszekér, szénaszállító szekér, marhásfogat stb.)?
Szekér: teherszállításra használták. Kocsi: személyszállításra használták. (3,4,5)
2.18. A szálastakarmányt szállító szekér milyen hosszú centiméterben vagy sukkban (1 sukk = kb. 32 cm)? Ha egyáltalán van nyújtott hosszúszekér és vendégoldallal szállítás, akkor tisztázzuk, hogy melyik elterjedtebb és régibb.
500 cm-es nyújtott hosszúszekeret használtak. A vendégoldallal szállítás nem volt elterjedt. (3,4,5)
2.19. A nyomórúd leszorítása a szekér hátulján milyen eszköz segítségével történt? Írjuk le a formáját és a nevét, és azt is, ha a kötélen kívül nincs más eszköz.
Elől lánccal, hátul rudazó kötéllel. (3,4,5)
2.20. Milyen a lovas szekér, lovaskocsi saroglyája: egyenes, enyhén ívelt, erősen ívelt, nem volt saroglya.
Nem minden ember használta, enyhén ívelt volt. (3,4,5)
2.21.
a) Írjuk le, rajzoljuk vagy fényképezzük, hogy milyen volt a vesszőből készült szekérkas formája.
Négyszög alapú. Alja és oldala volt, bele kellett tenni a szekérbe. (3,4,5)
b) Használtak-e kettőt is?
Csak egyet használtak belőle. (3,4,5)
2.22. Szokták-e a vonómarhát patkoltatni s melyik évszakban? Sokan, kevesen, csak ökröket vagy teheneket is.
Igen, tavasztól őszig teheneket és ökröket egyaránt patkoltak, de általában csak a két első lábán. (3,4,5)
2.23. A fejőedény régi neve?
zséter (3,4,5)
2.24. A befogott marhát milyen szavakkal
a) indítják
Ne, ne! (3,4,5)
b) terelik jobbra
Hik! (3,4,5)
c) és balra
Hok! (3,4,5)
2.25. Milyen szavakkal hívogatják a disznót?
Coca ne, ne. (3,4,5)
2.26. Milyen szavakkal hívogatják a tyúkot?
Pi-pi, ne, ne. (3,4) Ne, pityém ne, ne. (5)
2.27. Milyen szavakkal hívogatják a kutyát?
Név szerint hívják. (3,4,5)
2.28. Kender és len töréséhez milyen eszközt használtak? (Tiló típusú törőt, lábbal mozgatott kötyüs törőt, törővályut, sulykot.)
Nem tudja, mert erre nem termesztettek kendert és lent. (3,4) Kendervágóval törték meg. (5)
2.29.
a) Milyen típusú rokkát használtak s mi a neve: fekvő (a), ferde (b), álló (c)?
Fekvő rokkát. Rokka volt a neve. (3,4,5)
b) A két kerék egymáshoz viszonyított helyzete.
n.a.
3. Ház és háztartás
3.1. A mai község határán volt-e korábban több egymástól elkülönülő házcsoport, aminek külön neve is volt (esetleg korábban önálló falu?
a) Hogy hívták ezeket?
Egy ház volt, csárdának mondták, ez volt Rinaldi csárdája. (6)
Igen, Dombhát – Bá major. (8)
b) Miért volt így?
n.a.
c) Tudnak-e arról, hogy a községnek mindig itt volt-e a helye, vagy máshonnan települtek át, a határ valamelyik részéről? Melyikből?
Mindig itt volt a község. (9)
3.2. Melyik évtizedben bontották le az utolsó boronából készült lakóházat? Ahol ilyen nem volt, ott az utolsó favázas sövényházak végső megszűnését nyomozzuk.
Boronás lakóház nem volt. Favázas sövényház Biczóéké. (6)
Nem volt. (8)
Sövényház volt, 1950-55 között bontották le az utolsót. (9)
3.3. Hogyan alakították át a régi szabadkéményes és füstöskéményes házak füstvezetékét. (Hova helyezték a kéményt: falba, fal mellé? Szabad kémény esetén hogy történt ez? Mióta építenek (évtized) kizárólag zárt kéményt?
Szabadkémény nem volt, csak zártkémények. (7,8,9)
3.4. A legrégibb házakon a szoba + konyha + kamra résznek hány kijárata volt a szabadba? Hova nyíltak ezek az ajtók? (Pitvarba, tornácra, gangra, udvarra, stb.)
Folosó, tornác. (6)
Nem használták a szabba kifejezést, tornácra nyílott. (8)
Tornác, nyitott folyosó. (9)
3.5. Állapítsuk meg, hogy volt-e a faluban kereszt-mestergerendás ház. (Ez esetben a padlásgerendák a ház hossztengelyének irányában feküdtek. Ha ilyent látunk, biztosra vehetjük a kereszt-mestergerenda egykori létét.) Előfordul-e földfalú házaknál mestergerenda?
Volt sok, de már nincs. Ez is az volt, de átépítették. (6)
Nem volt. (8)
A csárda, más nem. (9)
3.6. Melyik évtizedben lett általános a rakott sparheltek használata a faluban?
Rakott sparhelt az 1920-as évek derekán volt, most is van még. (7)
Már 1929 előtt. (8)
Már fiatalkorukban, 1930-ban is volt. (9)
3.7. Melyik évtizedben lett általános a kontyolt tetejű, nagyjából négyzet alaprajzú „kockaházak” „tömbházak” építése? Mikortól kezdve nem építenek már egysoros (szoba+konyha+kamra+szoba, kamra egyvégtében) házakat?
Kontyolt tetejű kockaházak 1960 körül. (6)
Bevonulat után lett a tömbház. (8)
Háború után 1950-55 után. (9)
3.8. Tudnak-e olyan régi házról, amelynek szobájában egykor a konyhából fűtött kemence volt és nem kályha?
Igen, volt ilyen. (7)
Igen. (8)
Nem volt. (9)
3.9. A konyhai kemencét hova építették: a, a konyha padlószintjére b, alacsony 10-20 cm magas emelvényre, padkára c, normál magasságú 50-70 cm magas padkára
50-70 cm magas padkára. (7,8)
Konyha földjére. (9)
3.10. Volt-e kiugró középrészes (torkos) pajta, illetve L alaprajzú, sokszögű, továbbá leeresztett oldaltoldású pajta? (A fennálló pajtákról készítsünk egészen vázlatos alaprajzot, méretek nélkül, de az egyes részek nevének rögzítésével.
Torkospajta nem volt. (6,8,9)
3.11. Kemencében, kályhában, nyílt tűzön főzés esetén hogyan használták a fazékkiszedő villát? a, Egyik ágát akasztották a fazék fülébe. b, Két ág közé fogták a fazekat. c, kerekes kiszedővillát alkalmaztak. Mi volt ezeknek a neve?
Fazék kiszedő villa nem volt. (7,8,9)
3.12.
a) Savanyítottak-e egészben tarlórépát törköly között vagy más módon?
igen (7)
b)Savanyítottak-e egészben káposztafejeket?
Igen, ledarált káposztát is, ebbe tették az egész káposztafejeket, amiből töltöttkáposzta lett. (8,9)
3.13. Melyik évtizedben szűnt meg általánosan a kenyér házi sütése? (Nem készítése!)
1964-ig sütöttek kenyeret. (7)
60-as évek végéig, 70-es évek elejéig. (8)
Háború után, még az 50-es években is. Majd a gépi pékségbe lisztet vittek és kenyeret hoztak. (9)
3.14. Régen milyen formájú kenyértartót használtak a kamrában: csillagos forma, vesszőíves, stb.? Egy faluban többféle is lehetett.
c), b) (7,8) c) (9)
3.15. Használtak-e füllel ellátott dongás vajköpülőt? Ha lehet, készítsünk rajzot vagy fényképet róla.
Igen. (7,8,9)
3.16. A fából készült hajdina- és kölestörők ütőjéről készítsünk vázlatrajzot! (Lehetett áttört nyelű, forgórészeknél keskenyített, stb.
Nem volt ilyen, a malomban őröltek. (7,8) Nem itthon törték. (9)
3.17. Hajdinából, ahol ez nem volt kölesből, liszttel sűrítve készítenek-e olyan kását, amit aztán kiszaggatva fogyasztottak? A készítés lényeges mozzanatait írjuk le. Mi a neve (ganca, gánica, stb.)?
A neve: hajdinapogácsa. (7,8,9)
3.18. Milyen formájú töltetlen kalácsokat szoktak sütni: karácsonyra, húsvétra, mindenszentekre, lakodalomra? (pl. fonott hosszúkás, fonott kör alakú, sima kör alakú, kifli alakú, rácsos kör alakú. (Lehetőleg készítsük róla rajzot. Mi volt ezek neve?
Fonott, hosszúkás, kör alakú, sima kör alakú. (7)
kifli alakú (8,9)
3.19. Mióta és hogyan készítenek gyakrabban lecsót? (A lényeg a lecsó összetételi arányának tisztázása: mennyi paradicsom, hagyma, krumpli, paprika került bele; milyen volt ezek aránya?
Régóta: zsír, hagyma paprika dinsztelésre, paradicsomot nem tesznek bele. (7)
Régen is volt. Zsír, hagyma, paprika, paradicsom. (8)
Nagyon régóta: paprika sok, paradicsom alig, krumplit nem tesznek bele. (9)
3.20. Mióta fogyasztanak (évtizednyi pontossággal) rendszeresen nyers paprikát és paradicsomot?
Régóta. (7)
Gyerekkorában is ették már. (8)
Az 1930-as évektől. (9)
3.21. Milyen sült tésztát tettek a „karácsonyi asztalra” (szenteste, ünnepi asztalra)?
Kalács, kifli, bejgli, kukoricás kenyér. (7)
Fonott kalács, perec, aprósütemények, bejgli. (8)
Mákos kalács. (9)
3.22.
a) Régen viseltek-e a férfiak ünnepre széles gatyát felsőruhaként?
Nem volt divat annyira. (6,7)
Igen, viseltek. (8,9)
b) Hány szélből készült?
4-5 szélből (8)
3-4 szélből (9)
3.23. Melyik évtizedig viseltek az asszonyok derékban rögzített szoknyát réklivel vagy blúzzal? (Ennek ellentéte az egyberuha.)
1950-es években. (6,7)
40-es években, 50-60-as években már nem. (8)
1940-es években. (9)
3.24. Szoktak-e a faluban az asszonyok is vásznat szőni, s melyik évtizedben szűnt meg ennek gyakorlata?
Vászonszövés nem volt, csak fonás. (6)
Asszonyok nem szőttek, Mikula takács szőtt. (8)
Nem az asszonyok szőttek, hanem Janzsó Józsi és Mikola Jancsi, a takácsok. (9)
3.25. Melyik évtizedig volt „kötelező” az asszonyok számára az udvaron kívül a fejkendő viselete?
Nem volt kötelező. (7,8)
Nem volt kötelező, de eléggé általános volt. (9)
3.26. Szokásban volt-e és meddig az, hogy a lakószobában két ágyat párhuzamosan egymás mellé tettek?
Igen. (6,7)
Most is. (8)
Szokásban volt. (9)
4. Család, közösség, világkép
4.1.
a) Melyik évszakban (hónapban) tartották 1910. körül a legtöbb esküvőt?
Advent, karácsony előtt. (8)
Főleg farsangon. (9)
b) Melyik évszakban nem tartottak esküvőt?
n.a.
4.2. Melyik nap volt a héten az esküvő megtartásának hagyományos napja?
a) 1910 körül:
Szombat. (6,7,8)
Szerda, szombat. (9)
b) 1980 körül:
n.a.
4.3.
a) Hol szokták tartani a lakodalmat? Csak az egyik fél házánál? Melyiknél?
A lányos háznál, éjfél után a fiúnál. (6,7,8,9)
b) Hol volt és mikor a főétkezés, illetve volt-e két egyenrangú étkezés?
A főétkezés a lányos háznál a vacsora. (9)
c) Ha két helyen volt a lakodalom, hogyan oszlottak meg a vendégek?
n.a.
4.4.
a) Hol zajlik le 1980 körül a lakodalom? (Figyelemmel az előző pontban foglaltakra.)
Ma már Szombathelyen. (6,7,8,9)
b) Mennyire és mióta szokás a lakodalom nem otthon való tartása?
n.a.
4.5. Meghívás módja a lakodalomban (kit hívnak /vőfély, szülők, vendéghívogatók, jegyespár, levél, stb./, hányszor, és a lakodalomhoz viszonyítottan milyen időpontban?)
a) 1910 körül:
Vendéghívó volt régen, egy héttel a lakodalom előtt. (6,7)
b) 1980 körül:
Jegyespárok hívtak. (8,9)
4.6.
a) Volt-e a lakodalom során szándékolt tányér- (tál, cserép) törés és hol?
Nem volt szándékos tányértörés. (6,7,9)
Igen, a menyasszony ügyességére. (8)
b) Ki, mikor és miért tört cserepet?
n.a.
c) Volt-e valamilyen szövegmondás ezzel kapcsolatban? =
n.a.
d)Meddig élt ez a szokás?
n.a.
4.7. Tánczene. (A tánczene esetleges időbeli változásait rögzítsük!)
a) Általában honnan hoztak zenészeket: helybelieket, más falusiakat?
Vépi cigányok (6,7,8)
Helybeli cigányzene (9)
b) Milyen hangszereken játszottak?
Hegedű, nagybőgő, cimbalom. (6,7,8)
Pikula, nagybőgő, cimbalom, hegedű. (9)
c) Hány főből állott a zenekar?
5 tagú(9)
d) Mikor lép a gombos és tangóharmonika a zenekarba?
n.a.
4.8. Lucázás
a) Volt-e lucázás és mely napon?
volt (6,7,8,9)
b)Írjuk le tömören a szokást (alakos - nem alakos, köszöntés, zene, szalma, törek, fatuskó stb. elemekkel). A kötött szöveget szó szerint írjuk le.
„Luca, Luca kitty-kotty
Tojjanak a tyúkok, lúdjok ülősek legyenek,
Fejszéjük, furajuk úgy megálljon a helyibe,
Mint egy szál fa a tövibe,
Annyi zsír legyen,
Mint a kútba a víz,
Annyi pénz,
Mint égen a csillag,
Annyi tojás,
Mint földön a kavics,
Szalonnájuk olyan vastag legyen,
Mint a mestergerenda,
Olyan hosszú kolbászuk legyen,
Mint a falu hossza,
Egyik végét süssék, a másikat a kutyák rágják.” (6,7,8,9)
4.9. Regölés
a) Melyik napon szoktak regölni?
Szilveszterkor a gyerekek. (6,7)
Regölés nem volt. (8,9)
b) Meddig élt ez a szokás?
n.a.
c) Kik regöltek: legények, gyerekek?
gyerekek (6,7)
d) Ha lehet, írjunk le teljesebb szöveget.
n.a.
4.10. Vannak-e, voltak-e nagyobb számban öreglegények?
Sok öreglegény volt (3-4). (6,7)
Igen (5-6). (8)
Volt (10). (9)
4.11. X-el díszített tejesfazék
a)Ismeretes-e az X-el díszített tejesfazék?
Volt ilyen, a piacon vették. (6)
Igen, csuti fazéknak hívták. (8)
Volt, fákon csinálták. (9)
b)Hány X .- esetleg kereszt - volt rajtuk?
n.a.
c) Hol szerezték be ezeket?
A piacon vették. (6)
4.12
4.12.1. Szoktak-e az év valamelyik napján fáklyát, söprű vagy valami más tárgyat meggyújtva a levegőbe dobni?
a) Melyik napon,
Szent Iván napján söprűt égetnek (július 24-én). (6,7) Nem volt ilyen szokás. (8,9)
b) miért,
n.a.
c) kik végezték?
n.a.
d) Meddig élt ez a szokás?
n.a.
4.12.2. Szoktak-e valamilyen ünnepi alkalommal (pl. karácsony) szabadban (nem melegedés vagy társas összejövetel céljából) tüzet gyújtani?
a) Melyik napon,
n.a.
b) miért,
n.a.
c) kik végezték?
n.a.
d) Meddig élt ez a szokás?
n.a.
4.13. Írjuk le tömören, hogy Miklós-nap (december 6.) milyen szokások voltak régen? Jegyezzük le az alakoskodás kellékeit (öltözet, láncos bot, stb.)
December 6-án beöltöztek a láncos Mikulások. (6,7) Mikulások lánccal, bottal. (8) Mikulásoknak, krampuszoknak öltöztek. (9)
4.14. Soroljuk fel a betlehemes játék szereplőit, nevükkel együtt.
angyal, pásztorok, betlehemvivők (9)
4.15. Kiket tiszteltek az állatok védőszentjeként (Szt. György, Szt. Ferenc, Szt. Márton, Szt. Vendel, Szt. Antal, stb.) , ki melyik állaté?
Állatoknak nem volt védőszentje. (6,8)
Szent Vendel. (9)
4.16. Mivel szokták ijesztgetni régen a kisgyermekeket?
Jön a kankus. (8,9)
4.17. Diódobálás
a) Volt-e valamelyik napon (karácsony, szenteste,- templomban, lakásban, stb.) diódobálás?
Nem volt diódobálás. (6,7,8)
Igen, volt. (9)
b) Mikor, hol, miért?
Éjféli misekor volt. (9)
c) Írjuk le tömören a szokást!
n.a.
4.18. Milyen alakot láttak a régiek a holdban (fát, tüskét vágó embert, rőzsét szállító embert, szántó, trágyát hordó embert, stb.)?
A Holdban egy ember fát vág, mert felszippantotta a Hold. (6,7,9)
Nem. (8)