Orfalu
Adatlap
Adatfelvétel ideje: | 1990. november |
Adatközlők: | (1.) Barabás József, 1915, Orfalu |
(2.) Barabás Józsefné, 1923, Orfalu | |
(3.) Cser Jenő, 1917, Orfalu | |
(4.) Cser Jenőné Talabér Mária, 1911, Orfalu | |
Gyűjtötte: | Bedő Zoltánné |
Wiki feldolgozás: | Szakolczai Zsófia |
A település a Wikipedián: | |
weboldal: |
1. Külső kapcsolatok, történeti tudat
1.1. Mit tudnak a község keletkezéséről? Hogyan jött létre?
A falu mindig itt állt, több dombra épültek a házak, szinte kis különálló egységeket képezve. A lakosság nem éri el a 100 főt. Régen gazdagabb volt, mert nagyarányú földművelést folytattak, aztán betelepítették erdővel és az ott lévő vadállomány mindent elpusztított. (1,2,3,4)
1.2. Melyek a község régi családjai? Sorolják fel ezeket és azt is ha tudnak régen beköltözött s itt gyökeret vert családokról, feljegyezve, hogy honnét kerültek ide.
Régi családok: Sömenek, Doncsecz, Talabér, Cser, (1,2,3,4)
1.3. Tudnak-e arról, hogy a faluban valahol, valamikor nagyobb számban települtek-e be,? Honnan, milyen nemzetiségűek?
Betelpülésről nem tudnak. (1,2,3,4)
1.4. Tudnak-e arról, hogy a faluból költöztek-e nagyobb számba valahova? Hova, mikor?
Sokan elemenekültek városokba, mert a vadállomány mindent tönkretett, amit az erdőkbe telepítettek. Nem tudtak termelni szinte „elmenekültek”. Valamint egy családot elköltöztettek a Hortobágyra a Rákosi korszakban, mert rendszerellenesnek tartották őket, ugyanis többször dolgozott osztrák területen. Ma már ismét a faluban élnek. (3,4) (1,2,3,4)
1.5. Mely falvakat tartanak magukéhoz leginkább hasonlónak közelebbi vagy távolabbi vidéken? Miben áll a hasonlóság?
Az összes szlovén (vend) falut hasonlónak tartják. Apátistvánfalva, Kétvölgy, Felsőszölnök, Alsószölnök, Szakonyfalu, Rábatótújfalu. (1,2,3,4)
1.6. Beletartozik-e a falu valamilyen tájegységbe, népcsoportba, vidékbe? Melyikbe?
Az Őrség részében fekszik a falu. A falu lakói szlovének, vendek. (1,2,3,4)
1.7. Milyen közeli tájegységről, csoportokról, vidékekről tudnak? Kérdezzük meg, hogy mely községeket sorolják a csoportokba.
Nemigen ismernek közeli tájegységeket. (1,2,3,4)
1.8. Milyen híres községekről tudnak, miről híresek ezek?
Nagyon híresnek tartják Őriszentpétert, nagy a turistaforgalma. (1,2,3,4)
1.9. Csúfolták-e a falut valamivel a környékbeliek vagy az itteniek mely más községekről tudnak-e csúfolódó mondásokat?
Azt állítják, hogy ezen a vend vidéken nem szokás csúfolkodni (1,2,3,4)
1.10. Szoktak-e régebben más falvakból házasodni? melyekből gyakrabban, esetleg melyekből nem? Soroljuk fel az emlegetett falvakat, törekedve annak megállapítására, hogy az összeházasodás jelentős vagy szórványos volt.
A környékbeli szlovén falvakból szoktak házasodni. Előfordult néha magyar faluból is, de nem jellemző. (1,2,3,4)
1.11. Hova szoktak régebben gyakrabban járni: a, vásárra,b, piacra,c, búcsúra. d, búcsújáró helyre?
a) Vásárra:
Szentgotthárd, farsangi, Szent András napi (1,2,3,4)
b) Piacra:
Szentgotthárd(1,2,3,4)
c) Búcsúra (Mikor, hova?):
Apátistvánfalva, július 16. (1,2,3,4)
d) Hova szoktak régebben gyakrabban járni búcsújáró helyre?
n.a.
1.12. Hova szoktak régebben innen munkába járni s milyen munkára? (summás, csépelni, cselédeskedni, stb...)
Más falvakba nem jártak, esetleg osztrák területre, szolgálni. (1,2,3,4)
1.13. Ide ugyanilyen célból honnan szokta jönni munkára?
Nagyon kis falu lévén nem volt munkalehetőség, maguk gazdálkodtak. (1,2,3,4)
1.14. Készítettek-e a helybeliek eladásra más faluban:
Eladásra nem készítettek, csak saját szükségletre, amit pedig nem csináltak helyben a piacon szerezték be. (1,2,3,4)
a) kocsikasokat
n.a.
b) vesszőkosarakat
n.a.
c) szalmafonatú edényeket
n.a.
d) szövőbordát
n.a.
e) favillát
n.a.
f) fagereblyét
n.a.
g) faboronát
n.a.
h) egyebet?
n.a.
i) Ha ezeket helyben egyáltalán nem készítették, akkor melyik falvakban lehetett ezeket beszervezni?
n.a.
1.15. Hol készített cserépedényeket használtak?
A cserépedényeket Kétvölgyön készítette Domcsecz Károly, sőt még ma is csinál, régebben meg az apja készítette. Apátistvánfalván vásárolták. (1,2,3,4)
1.16.
a) Milyen vándorárusok jártak a faluba?
Rongyos cigányok Apátról, ruhanemüket árultak. Kétvölgyről fazekas. Drótos-tótok Trencsénből. (1,2,3,4)
b) Honnan jöttek?
Apátról, Kétvölgyről, Trencsén. (1,2,3,4)
c) Hogy hívják őket (licsések, kránicok, bosnyákok, paprikások, meszesek, faszerszám-árusok, sonkolyosok, deszkások, olaszok, üvegesek, edényfoldozók, fazekasok, stb.)?
fazekas, drótos-tót (1,2,3,4)
d) Mit árultak?
ruhaneműk (1,2,3,4)
1.17. a)A helybelieknek milyen más falvak határában voltak szőlői jelentősebb számban?
Régebben volt csak szőlőművelés, még a II. vh. előtt, de nem volt jellemző erre a vidékre. (1,2,3,4)
1.17. b) Volt-e a helyi szőlőhegyen más faluban lakónak szőlőbirtoka? (A községeket mindegyik esetben soroljuk fel, a méretekre ügyelve.)
Régebben volt csak szőlőművelés, még a II. vh. előtt, de nem volt jellemző erre a vidékre. (1,2,3,4)
1.18. a) A mai község határában hány egykori vagy mai temetőről tudnak? Soroljuk fel ezek neveit!
A faluban nincs temető, nem is volt. Apáton temetkeznek. (1,2,3,4)
1.18. b) Tudnak-e a falu határában olyan helyet, ahonnan nagyobb tömegben kerültek elő emberi csontok?
Nem találtak csontokat. (1,2,3,4)
1.19. Voltak-e a falunak fogadott ünnepei, melyek és miért?
Fogadott ünnepei nincsenek, ebből a szempontból is Apátistvánfához tartoznak. (1,2,3,4)
2. Termelés, munka
2.1. Használtak-e a két világháború között egymáshoz erősítve 2-3 boronát a szántás elegyengetéséhez? (ritkán, általános, kizárólagos)
Nagyon szegény falu lévén csak faboronát használtak, II. vh. után volt csak vasborona, de nem volt általános. (1,2,3,4)
2.2. Közepes gazdaságokban a két világháború között a gabonát milyen mértékben vetették kézzel és vetőgéppel?
a) kézi vetés: általános, ritka, nincs
Csak kézzel vetettek, gép nem volt a faluban. (1,2,3,4)
b) a gépi vetés: általános, ritka, nincs.
Csak kézzel vetettek, gép nem volt a faluban. (1,2,3,4)
2.3. Használtak-e villás (a,) és gereblyés (b,) kaszacsapót vagy hajmókot (c)? Melyiket milyen sokan? Melyik mióta ismeretlen?
A: Hajdinához B: Rozshoz, búzához C: Nem használták (1,2,3,4)
2.4. Használtak-e a faluban olyan kéve kötő fát, amelynek vastagabb végén lapos nyílás volt, amibe a sarlót is be lehetett dugni?
Csak nyílás nélküli fát használtak. (1,2,3,4)
2.5. Az egyéni gazdálkodás idejében búzából és rozsból hány kévét szoktak a mezőn keresztbe rakni? Hány keresztet raktak összekapcsolva a mezőn és mi volt ennek a neve?
1 kereszt = 18 kéve vagy 1 kereszt = 22 kéve (1,2,3,4)
2.6. Ismerik-e a kepe szót és ez mit jelent? (Meghatározott számú összerakott kereszt vagy meghatározatlan számú kereszt.)Használták-e ezt a kifejezést a termés mennyiségének a meghatározására?
Meghatározatlan számú kereszt volt a kepe, a föld kiterjedésétől függően. (1,2,3,4)
2.7. Milyen hosszú volt a csép nyele: 140 cm alatt., 144-155 cm között, 155 cm fölött?
Csép nyele 155 cm felett volt. (1,2,3,4)
2.8. A két világháború között a gépi cséplés esetén állandó csapat járt-e a géppel, vagy a gazda állította a munkásokat - a gépészen és etetőn kívül - a rokonság, szomszédság köréből?
Csak kézi cséplés volt, cséphadaróval. (1,2,3,4)
2.9. A kicsépelt szalmát hogyan hordták kazalba 1930 körül? a, Nyárssal (3-4 m hosszú rúd, amire a szalmát felszúrták és a fej fölött vitték.) Tisztázzuk mikor és hogyan került a faluba és mennyire lett általános? b, Vízszintes rudakon c, Elevátorral d, Egyéb módon
Favillával hordták. (1,2,3,4)
2.10. Melyik évtizedben szűnt meg teljesen a hajdina termelése?
1960-as években szűnt meg teljesen. (1,2,3,4)
2.11. Melyik évtizedben kezdődött és mikor lett általános a burgonya eke után, barázdába való vetése?
Csak a II. vh. után vetették így. (1,2,3,4)
2.12. Írjuk le tömören a szénaszárítás munkamenetét (renden forgatatlan szárad, a rendet szétterítették, a rendet forgatták, szénaszárító állványt használtak - ez utóbbi formáját rögzítsük -, hányszor forgatták, milyen egységbe gyűjtötték.)
Kaszálás, szétterítés, szárítás közben többszöri megforgatás, boglába rakás, pajtába hordás. (1,2,3,4)
2.13. Mivel, milyen eszközzel hordták a kazalból a napi száraztakarmányt az istállóba (nagyobb méretű kosárban, villával hajdivánnal, - két íjszerű káva -)? Ha valamelyik új, akkor azt honnan ismerték meg?
Ún. kendővel hordták be az istállóba a szálastakarmányt. (1,2,3,4)
2.14. Jegyezzük fel az igánál (járomnál):
a) az iga felső fájának nevét:
igafa (1,2,3,4)
b) a rudat rögzítő szög nevét /gúzs/:
Függ. fa: ránca (1,2,3,4)
c) a külső szegek /igaszeg/ nevét:
igaszeg (1,2,3,4)
2.15.
a) Almozáshoz használták-e a fák leveleit?
Használták, úgy nevezték: „nastala” (vendül) (1,2,3,4)
b) Milyen mértékben (sokan, kevesen)?
n.a.
c) Melyik évszakban?
n.a.
2.16.
a) A ló befogásánál 1930 körül alkalmaztak-e szügyre erősített tartóláncot?
Ezt nem használták, hanem a nyaklót. (1,2,3,4)
b) Melyik mód régibb, újabb?
n.a.
c) Ez utóbbit honnan ismerték?
n.a.
2.17. Mit neveztek szekérnek, mit neveztek kocsinak (teherhordó szekér, lovasszekér, szénaszállító szekér, marhásfogat stb.)?
Szekér: tehenek húzták, fatengelyes volt. Kocsi: lovak húzták, vastengelyes volt. (1,2,3,4)
2.18. A szálastakarmányt szállító szekér milyen hosszú centiméterben vagy sukkban (1 sukk = kb. 32 cm)? Ha egyáltalán van nyújtott hosszúszekér és vendégoldallal szállítás, akkor tisztázzuk, hogy melyik elterjedtebb és régibb.
1 m hosszú volt. (1,2,3,4)
2.19. A nyomorúd leszorítása a szekér hátulján milyen eszköz segítségével történt? Írjuk le a formáját és a nevét, és azt is, ha a kötélen kívül nincs más eszköz.
Hátul rudazókötéllel, elől lánccal. (1,2,3,4)