„Szilvágy” változatai közötti eltérés
(→1. Külső kapcsolatok, történeti tudat) |
|||
32. sor: | 32. sor: | ||
==1. Külső kapcsolatok, történeti tudat== | ==1. Külső kapcsolatok, történeti tudat== | ||
===1.1. Mit tudnak a község keletkezéséről? Hogyan jött létre?=== | ===1.1. Mit tudnak a község keletkezéséről? Hogyan jött létre?=== | ||
− | + | A törökök feldúlták a falut és a nép ide menekült a nádas-vizes völgybe. Előtte két részben állt a falu a dombon. Középen volt egy templom, aminek az alapja még ma is megtalálható. (1,2,3) | |
===1.2. Melyek a község [[Régi Családok|régi családjai]]? Sorolják fel ezeket és azt is ha tudnak régen beköltözött s itt gyökeret vert családokról, feljegyezve, hogy honnét kerültek ide.=== | ===1.2. Melyek a község [[Régi Családok|régi családjai]]? Sorolják fel ezeket és azt is ha tudnak régen beköltözött s itt gyökeret vert családokról, feljegyezve, hogy honnét kerültek ide.=== | ||
− | + | Régi családok: Bécs, Lukács, Horváth, Sós, Gerencsér. (1,2,3) | |
===1.3. Tudnak-e arról, hogy a faluban valahol, valamikor nagyobb számban települtek-e be,? Honnan, milyen nemzetiségűek?=== | ===1.3. Tudnak-e arról, hogy a faluban valahol, valamikor nagyobb számban települtek-e be,? Honnan, milyen nemzetiségűek?=== | ||
− | + | A faluban más nemzetiségű nincs, bevándorlás nem volt. (1,2,3) | |
===1.4. Tudnak-e arról, hogy a faluból költöztek-e nagyobb számba valahova? Hova, mikor?=== | ===1.4. Tudnak-e arról, hogy a faluból költöztek-e nagyobb számba valahova? Hova, mikor?=== | ||
− | + | Nem tudnak arról, hogy a faluból elköltöztek volna. (1,2,3) | |
===1.5. Mely falvakat tartanak magukéhoz leginkább hasonlónak közelebbi vagy távolabbi vidéken? Miben áll a hasonlóság?=== | ===1.5. Mely falvakat tartanak magukéhoz leginkább hasonlónak közelebbi vagy távolabbi vidéken? Miben áll a hasonlóság?=== | ||
− | + | Pajszeg felé orientált a község. (1,2,3) | |
===1.6. Beletartozik-e a falu valamilyen tájegységbe, népcsoportba, vidékbe? Melyikbe?=== | ===1.6. Beletartozik-e a falu valamilyen tájegységbe, népcsoportba, vidékbe? Melyikbe?=== | ||
− | + | A falut Göcsej tájegységbe sorolják. (1,2,3) | |
===1.7. Milyen közeli tájegységről, csoportokról, vidékekről tudnak? Kérdezzük meg, hogy mely községeket sorolják a csoportokba.=== | ===1.7. Milyen közeli tájegységről, csoportokról, vidékekről tudnak? Kérdezzük meg, hogy mely községeket sorolják a csoportokba.=== | ||
− | + | Hetésből Gáborjánházát és Szijjártóházát ismerik. Őrségből Őriszentpétert ismerik. (1,2,3) | |
===1.8. Milyen híres községekről tudnak, miről híresek ezek? === | ===1.8. Milyen híres községekről tudnak, miről híresek ezek? === | ||
− | + | Novát a templomáról ismerik, Lentit a várról. (2,3) | |
+ | Nemesnép a fazekasokról híres. (1) | ||
===1.9. Csúfolták-e a falut valamivel a környékbeliek vagy az itteniek mely más községekről tudnak-e csúfolódó mondásokat? === | ===1.9. Csúfolták-e a falut valamivel a környékbeliek vagy az itteniek mely más községekről tudnak-e csúfolódó mondásokat? === | ||
− | + | Igen. A Szilvágyiakat kányáknak hívták. Őseik, akik madarászok voltak, leszedték a kánya fiát. Vásárban nadrágot loptak az idenősültek, és elnevezték őket „szilvágyi nadrágszaggatóknak”. (2,3) | |
===1.10. Szoktak-e régebben más falvakból házasodni? melyekből gyakrabban, esetleg melyekből nem? Soroljuk fel az emlegetett falvakat, törekedve annak megállapítására, hogy az összeházasodás jelentős vagy szórványos volt.=== | ===1.10. Szoktak-e régebben más falvakból házasodni? melyekből gyakrabban, esetleg melyekből nem? Soroljuk fel az emlegetett falvakat, törekedve annak megállapítására, hogy az összeházasodás jelentős vagy szórványos volt.=== | ||
− | + | Igen, házasodtak Pajszegről (Göcsej). (2,3) | |
+ | Házasodtak Pórszombatról és Zalabaksáról. (1) | ||
===1.11. Hova szoktak régebben gyakrabban járni: a, vásárra,b, piacra,c, búcsúra. d, búcsújáró helyre? === | ===1.11. Hova szoktak régebben gyakrabban járni: a, vásárra,b, piacra,c, búcsúra. d, búcsújáró helyre? === | ||
====a) Vásárra: ==== | ====a) Vásárra: ==== | ||
− | + | Vásárra Csesztregre, Novára, Zalabaksára, Zalalövőre és Zalaegerszegre jártak. | |
====b) Piacra: ==== | ====b) Piacra: ==== | ||
− | + | Piacra Zalaegerszegre jártak. | |
====c) Búcsúra (Mikor, hova?):==== | ====c) Búcsúra (Mikor, hova?):==== | ||
− | + | Búcsúra Vasvárra jártak Nagyasszonykor augusztus 15-én, és Búcsúszentlászlóra Kisasszonykor szeptember 8-án. | |
====d) Hova szoktak régebben gyakrabban járni búcsújáró helyre?==== | ====d) Hova szoktak régebben gyakrabban járni búcsújáró helyre?==== | ||
− | + | Búcsújáróhely Vasvár, Csatár és Búcsúszentlászló volt. (1,2,3) | |
===1.12. Hova szoktak régebben innen munkába járni s milyen munkára? (summás, csépelni, cselédeskedni, stb...)=== | ===1.12. Hova szoktak régebben innen munkába járni s milyen munkára? (summás, csépelni, cselédeskedni, stb...)=== | ||
− | + | Summásnak Baranyába, cselédnek Zalabaksára, alkalmi munkára Pusztaapátiba jártak. (1) | |
+ | Summásnak Baranyába, Somogy, Tolna, Fejér megyébe jártak.(2,3) | ||
===1.13. Ide ugyanilyen célból honnan szokta jönni munkára? === | ===1.13. Ide ugyanilyen célból honnan szokta jönni munkára? === | ||
− | + | Nem. Favágók szoktak jönni télen. (1,2,3) | |
===1.14. Készítettek-e a helybeliek eladásra más faluban: === | ===1.14. Készítettek-e a helybeliek eladásra más faluban: === | ||
− | + | Nem készítettek eladásra, csak saját felhasználásra. (1,2,3) | |
====a) kocsikasokat==== | ====a) kocsikasokat==== | ||
− | + | Nem. | |
====b) vesszőkosarakat==== | ====b) vesszőkosarakat==== | ||
− | + | Nem. | |
====c) szalmafonatú edényeket==== | ====c) szalmafonatú edényeket==== | ||
− | + | Nem. | |
====d) szövőbordát ==== | ====d) szövőbordát ==== | ||
− | + | Nem. | |
====e) favillát==== | ====e) favillát==== | ||
− | + | Nem. | |
====f) fagereblyét==== | ====f) fagereblyét==== | ||
− | + | Nem. | |
====g) faboronát ==== | ====g) faboronát ==== | ||
− | + | Nem. | |
====h) egyebet?==== | ====h) egyebet?==== | ||
− | + | Nem. | |
====i) Ha ezeket helyben egyáltalán nem készítették, akkor melyik falvakban lehetett ezeket beszervezni?==== | ====i) Ha ezeket helyben egyáltalán nem készítették, akkor melyik falvakban lehetett ezeket beszervezni?==== | ||
− | + | n.a. | |
===1.15. Hol készített cserépedényeket használtak?=== | ===1.15. Hol készített cserépedényeket használtak?=== | ||
− | + | Őrségből hozták a cserépedényeket. (Nemesnép, Velemér, Nagyszombatfa). Szekerekről árulták helyben. (Egyszer töltve, kétszer töltve stb.) „Fazekat, kislábast, nagylábast” kiabáltak. (1,2,3) | |
===1.16.=== | ===1.16.=== | ||
====a) Milyen vándorárusok jártak a faluba?==== | ====a) Milyen vándorárusok jártak a faluba?==== | ||
+ | Kislengyelből jött a drótozó, fótozó Melina János. (2,3) | ||
+ | Üvegesek, vándorórások, meszesek, vándorköszörűs, edényfoltozók, fazekasok jöttek. (1,2,3) | ||
====b) Honnan jöttek? ==== | ====b) Honnan jöttek? ==== | ||
− | + | Kislengyelből. | |
====c) Hogy hívják őket (licsések, kránicok, bosnyákok, paprikások, meszesek, faszerszám-árusok, sonkolyosok, deszkások, olaszok, üvegesek, edényfoldozók, fazekasok, stb.)? ==== | ====c) Hogy hívják őket (licsések, kránicok, bosnyákok, paprikások, meszesek, faszerszám-árusok, sonkolyosok, deszkások, olaszok, üvegesek, edényfoldozók, fazekasok, stb.)? ==== | ||
− | + | Drótozó, fótozó, üvegesek, vándorórások, meszesek, vándorköszörűs, edényfoltozók, fazekasok. | |
====d) Mit árultak? ==== | ====d) Mit árultak? ==== | ||
− | + | Üveget, meszet, cserépedényt. | |
===1.17. a)A helybelieknek milyen más falvak határában voltak szőlői jelentősebb számban? === | ===1.17. a)A helybelieknek milyen más falvak határában voltak szőlői jelentősebb számban? === | ||
− | + | Igen, voltak szőlőik a novai hegyen, Makkos hegyen, és a salomfai hegyen. (1,2,3) | |
===1.17. b) Volt-e a helyi szőlőhegyen más faluban lakónak szőlőbirtoka? (A községeket mindegyik esetben soroljuk fel, a méretekre ügyelve.)=== | ===1.17. b) Volt-e a helyi szőlőhegyen más faluban lakónak szőlőbirtoka? (A községeket mindegyik esetben soroljuk fel, a méretekre ügyelve.)=== | ||
− | + | n.a. | |
===1.18. a) A mai község határában hány egykori vagy mai temetőről tudnak? Soroljuk fel ezek neveit!=== | ===1.18. a) A mai község határában hány egykori vagy mai temetőről tudnak? Soroljuk fel ezek neveit!=== | ||
− | + | Temetőről egy régiről és a mairól tudnak. (1,2,3) | |
===1.18. b) Tudnak-e a falu határában olyan helyet, ahonnan nagyobb tömegben kerültek elő emberi csontok? === | ===1.18. b) Tudnak-e a falu határában olyan helyet, ahonnan nagyobb tömegben kerültek elő emberi csontok? === | ||
− | + | n.a. | |
===1.19. Voltak-e a falunak fogadott ünnepei, melyek és miért?=== | ===1.19. Voltak-e a falunak fogadott ünnepei, melyek és miért?=== | ||
− | + | 12 szombati ünnep volt, később felezték 1920-22 körül. Az 1930-as évek elején eltörölték a másik felét is. Helyette búcsút fogadtak július elejébe, de a részes aratásba bele esett, sok embernek el kellett menni, ezért előbbre hozták május utolsó vasárnapjráa. 1962-től még egy búcsút tartanak az iskolaavatás emlékére. (2,3) | |
==2. Termelés, munka == | ==2. Termelés, munka == |
A lap 2014. április 8., 18:31-kori változata
Adatlap
Adatfelvétel ideje: | 1987. december |
Adatközlők: | (1.) Bécs Géza (1922), Szilvágy, római katolikus |
(2.) Lukács Antal (1911), Szilvágy, római katolikus
(3.) Lukács Antalné sz. Lukács Hermin (1919), Szilvágy, római katolikus | |
Gyűjtötte: | Pásztori Gyuláné |
Wiki feldolgozás: | Tihanyi Anna |
A település a Wikipedián: | http://hu.wikipedia.org/wiki/Szilv%C3%A1gy |
weboldal: | http://www.szilvagy.hu/ |
1. Külső kapcsolatok, történeti tudat
1.1. Mit tudnak a község keletkezéséről? Hogyan jött létre?
A törökök feldúlták a falut és a nép ide menekült a nádas-vizes völgybe. Előtte két részben állt a falu a dombon. Középen volt egy templom, aminek az alapja még ma is megtalálható. (1,2,3)
1.2. Melyek a község régi családjai? Sorolják fel ezeket és azt is ha tudnak régen beköltözött s itt gyökeret vert családokról, feljegyezve, hogy honnét kerültek ide.
Régi családok: Bécs, Lukács, Horváth, Sós, Gerencsér. (1,2,3)
1.3. Tudnak-e arról, hogy a faluban valahol, valamikor nagyobb számban települtek-e be,? Honnan, milyen nemzetiségűek?
A faluban más nemzetiségű nincs, bevándorlás nem volt. (1,2,3)
1.4. Tudnak-e arról, hogy a faluból költöztek-e nagyobb számba valahova? Hova, mikor?
Nem tudnak arról, hogy a faluból elköltöztek volna. (1,2,3)
1.5. Mely falvakat tartanak magukéhoz leginkább hasonlónak közelebbi vagy távolabbi vidéken? Miben áll a hasonlóság?
Pajszeg felé orientált a község. (1,2,3)
1.6. Beletartozik-e a falu valamilyen tájegységbe, népcsoportba, vidékbe? Melyikbe?
A falut Göcsej tájegységbe sorolják. (1,2,3)
1.7. Milyen közeli tájegységről, csoportokról, vidékekről tudnak? Kérdezzük meg, hogy mely községeket sorolják a csoportokba.
Hetésből Gáborjánházát és Szijjártóházát ismerik. Őrségből Őriszentpétert ismerik. (1,2,3)
1.8. Milyen híres községekről tudnak, miről híresek ezek?
Novát a templomáról ismerik, Lentit a várról. (2,3) Nemesnép a fazekasokról híres. (1)
1.9. Csúfolták-e a falut valamivel a környékbeliek vagy az itteniek mely más községekről tudnak-e csúfolódó mondásokat?
Igen. A Szilvágyiakat kányáknak hívták. Őseik, akik madarászok voltak, leszedték a kánya fiát. Vásárban nadrágot loptak az idenősültek, és elnevezték őket „szilvágyi nadrágszaggatóknak”. (2,3)
1.10. Szoktak-e régebben más falvakból házasodni? melyekből gyakrabban, esetleg melyekből nem? Soroljuk fel az emlegetett falvakat, törekedve annak megállapítására, hogy az összeházasodás jelentős vagy szórványos volt.
Igen, házasodtak Pajszegről (Göcsej). (2,3) Házasodtak Pórszombatról és Zalabaksáról. (1)
1.11. Hova szoktak régebben gyakrabban járni: a, vásárra,b, piacra,c, búcsúra. d, búcsújáró helyre?
a) Vásárra:
Vásárra Csesztregre, Novára, Zalabaksára, Zalalövőre és Zalaegerszegre jártak.
b) Piacra:
Piacra Zalaegerszegre jártak.
c) Búcsúra (Mikor, hova?):
Búcsúra Vasvárra jártak Nagyasszonykor augusztus 15-én, és Búcsúszentlászlóra Kisasszonykor szeptember 8-án.
d) Hova szoktak régebben gyakrabban járni búcsújáró helyre?
Búcsújáróhely Vasvár, Csatár és Búcsúszentlászló volt. (1,2,3)
1.12. Hova szoktak régebben innen munkába járni s milyen munkára? (summás, csépelni, cselédeskedni, stb...)
Summásnak Baranyába, cselédnek Zalabaksára, alkalmi munkára Pusztaapátiba jártak. (1) Summásnak Baranyába, Somogy, Tolna, Fejér megyébe jártak.(2,3)
1.13. Ide ugyanilyen célból honnan szokta jönni munkára?
Nem. Favágók szoktak jönni télen. (1,2,3)
1.14. Készítettek-e a helybeliek eladásra más faluban:
Nem készítettek eladásra, csak saját felhasználásra. (1,2,3)
a) kocsikasokat
Nem.
b) vesszőkosarakat
Nem.
c) szalmafonatú edényeket
Nem.
d) szövőbordát
Nem.
e) favillát
Nem.
f) fagereblyét
Nem.
g) faboronát
Nem.
h) egyebet?
Nem.
i) Ha ezeket helyben egyáltalán nem készítették, akkor melyik falvakban lehetett ezeket beszervezni?
n.a.
1.15. Hol készített cserépedényeket használtak?
Őrségből hozták a cserépedényeket. (Nemesnép, Velemér, Nagyszombatfa). Szekerekről árulták helyben. (Egyszer töltve, kétszer töltve stb.) „Fazekat, kislábast, nagylábast” kiabáltak. (1,2,3)
1.16.
a) Milyen vándorárusok jártak a faluba?
Kislengyelből jött a drótozó, fótozó Melina János. (2,3) Üvegesek, vándorórások, meszesek, vándorköszörűs, edényfoltozók, fazekasok jöttek. (1,2,3)
b) Honnan jöttek?
Kislengyelből.
c) Hogy hívják őket (licsések, kránicok, bosnyákok, paprikások, meszesek, faszerszám-árusok, sonkolyosok, deszkások, olaszok, üvegesek, edényfoldozók, fazekasok, stb.)?
Drótozó, fótozó, üvegesek, vándorórások, meszesek, vándorköszörűs, edényfoltozók, fazekasok.
d) Mit árultak?
Üveget, meszet, cserépedényt.
1.17. a)A helybelieknek milyen más falvak határában voltak szőlői jelentősebb számban?
Igen, voltak szőlőik a novai hegyen, Makkos hegyen, és a salomfai hegyen. (1,2,3)
1.17. b) Volt-e a helyi szőlőhegyen más faluban lakónak szőlőbirtoka? (A községeket mindegyik esetben soroljuk fel, a méretekre ügyelve.)
n.a.
1.18. a) A mai község határában hány egykori vagy mai temetőről tudnak? Soroljuk fel ezek neveit!
Temetőről egy régiről és a mairól tudnak. (1,2,3)
1.18. b) Tudnak-e a falu határában olyan helyet, ahonnan nagyobb tömegben kerültek elő emberi csontok?
n.a.
1.19. Voltak-e a falunak fogadott ünnepei, melyek és miért?
12 szombati ünnep volt, később felezték 1920-22 körül. Az 1930-as évek elején eltörölték a másik felét is. Helyette búcsút fogadtak július elejébe, de a részes aratásba bele esett, sok embernek el kellett menni, ezért előbbre hozták május utolsó vasárnapjráa. 1962-től még egy búcsút tartanak az iskolaavatás emlékére. (2,3)