„Gödörháza” változatai közötti eltérés
a (→2.2. Közepes gazdaságokban a két világháború között a gabonát milyen mértékben vetették kézzel és vetőgéppel?) |
a (→2.3. Használtak-e villás (a,) és gereblyés (b,) kaszacsapót vagy hajmókot (c)? Melyiket milyen sokan? Melyik mióta ismeretlen?) |
||
141. sor: | 141. sor: | ||
===2.3. Használtak-e villás (a,) és gereblyés (b,) kaszacsapót vagy hajmókot (c)? Melyiket milyen sokan? Melyik mióta ismeretlen?=== | ===2.3. Használtak-e villás (a,) és gereblyés (b,) kaszacsapót vagy hajmókot (c)? Melyiket milyen sokan? Melyik mióta ismeretlen?=== | ||
− | + | A villás kaszacsapó használata volt az általános, takarónak nevezték, mert nemcsak levágta a gabonát, füvet, hanem össze is takarította (odatakarta). (1,2,3) | |
===2.4. Használtak-e a faluban olyan kéve kötő fát, amelynek vastagabb végén lapos nyílás volt, amibe a sarlót is be lehetett dugni?=== | ===2.4. Használtak-e a faluban olyan kéve kötő fát, amelynek vastagabb végén lapos nyílás volt, amibe a sarlót is be lehetett dugni?=== |
A lap 2014. április 12., 21:48-kori változata
Adatlap
Adatfelvétel ideje: | 1989. szeptember |
Adatközlők: | (1.) Scheffer Ernő, 1912. Gödörháza, református, Gödörháza, Fő út 56. |
(2.) Pesti Jánosné, Scheffer Irén, 1934. Gödörháza, evangélikus, Gödörháza, Fő út 56. | |
(3.) Horváth Gyula, 1900. Gödörháza, református, Gödörháza, Fő út 15.
Gyűjtötte: |
Gyécsek Andrea |
Wiki feldolgozás: | Molnár Csenge |
A település a Wikipedián: | |
weboldal: |
1. Külső kapcsolatok, történeti tudat
1.1. Mit tudnak a község keletkezéséről? Hogyan jött létre?
A falu eredetéről csak azt tudják, hogy a nagymétneki major lakói költöztek ide a tulajdonos gróf halála után. Ma az itt lakók fele már eltűnt, mert általában minden háznál csak egy gyereket hoztak a világra. Keletkezési időpontot nem tudtak mondani. A falu dombra települt, ugyanis valamikor egy malom állt a falu helyén, de a gyakori esőzés, árvíz miatt állandóan vízben állt. Ezért kellett dombra építkezni. (Ugyanez volt Velemér Magyarszombatfa esetén is.) (1,2,3)
1.2. Melyek a község régi családjai? Sorolják fel ezeket és azt is ha tudnak régen beköltözött s itt gyökeret vert családokról, feljegyezve, hogy honnét kerültek ide.
A falu régi családjai: Vargák, Farkasok, Rigók, Csekék, Tóthok. Beköltözött régi család a Török, Magyarföldről jöttek. (1,2,3)
1.3. Tudnak-e arról, hogy a faluban valahol, valamikor nagyobb számban települtek-e be,? Honnan, milyen nemzetiségűek?
Nem települtek be a faluba semmikor nagyobb számban, csak házasodással került ide néhány vend lány, legény. Gödörháza törzsmagyar. A vendek Partosfalváról, Kökényesről, Damolosfáról, Szerdahelyről, Csekefáról jöttek. (1,2,3)
1.4. Tudnak-e arról, hogy a faluból költöztek-e nagyobb számba valahova? Hova, mikor?
A faluból nem költöztek el sehova sem nagyobb számban, kevesen kerültek el nősülés révén is (környező falvakba: Velemér, Magyarszombatfa, Bajánsenye). Hogy az itt lakók száma mégis felére csökkent, az az egyes családok kihalásának, magtalanságának, az egykéknek köszönhető. (1,2,3)
1.5. Mely falvakat tartanak magukéhoz leginkább hasonlónak közelebbi vagy távolabbi vidéken? Miben áll a hasonlóság?
Hasonló falvak: Velemér, Magyarszombatfa, Gödörháza. E három fazekas községben minden 2., 3. ember fazekas. (1,2,3)
1.6. Beletartozik-e a falu valamilyen tájegységbe, népcsoportba, vidékbe? Melyikbe?
Gödörháza az Őrség része. Idetartozó falvak: Velemér, Magyarszombatfa, Bajánsenye, Őriszentpéter, Szalafő, Kisrákos, Nagyrákos, Pankasz, Kercaszomor, Ispánk. (1,2,3)
1.7. Milyen közeli tájegységről, csoportokról, vidékekről tudnak? Kérdezzük meg, hogy mely községeket sorolják a csoportokba.
Közeli népcsoportot képeznek a vendek; ők a határnál, Bajánsenyétől északra, délre élnek, Szerdahelyen, Pártosfalván, Csekefán, Kisfalun, Kökényesen, Damolosfán. (1,2,3)
1.8. Milyen híres községekről tudnak, miről híresek ezek?
Nevezetes község volt Kercaszomor elődje Szomoruc. Ez egy nagyon szép, népes, gazdag falu volt. Híres még a három fazekas község: Velemér, Magyarszombatfa, Gödörháza. (1,2,3)
1.9. Csúfolták-e a falut valamivel a környékbeliek vagy az itteniek mely más községekről tudnak-e csúfolódó mondásokat?
A falun nem csúfolták semminek, csak az itt lakó azonos nevűeknek volt ragadvány nevük. Pl. Cseke József – Bence, Cseke László – Vörös, Cseke Dániel – Belső, Cseke Ferenc – Parti, Varga Sándor – Dunán, Varga Pál – Dunán (ők a Hej Dunáról fúj a szél... kezdetű népdalt szokták énekelni.) Más falvak csúfolkodómondásait nem ismerik. (1,2,3)
1.10. Szoktak-e régebben más falvakból házasodni? melyekből gyakrabban, esetleg melyekből nem? Soroljuk fel az emlegetett falvakat, törekedve annak megállapítására, hogy az összeházasodás jelentős vagy szórványos volt.
Kizárólag vend lányokkal házasodtak az itt lakó legények, ezek gazdagok voltak, volt sok pénzük. Pártosfalváról, Kökényesről, Damolosfáról, Csekefáról, Kisfaluból, Szerdahelyről hozták ezeket a lányokat. Általában a lányok jöttek a faluba és nem a legények mentek a lányok lakhelyére. Ritkán környékbeliekkel is házasodtak: bajánsenyeiekkel, velemériekkel, magyarszombatfaiakkal. (1,2,3)
1.11. Hova szoktak régebben gyakrabban járni: a, vásárra,b, piacra,c, búcsúra. d, búcsújáró helyre?
a) Vásárra:
Őriszentpéterre (novemberben), Szentgyörgyvölgyre (nyár közepén, Gyula napi vásár), Csesztregre (évente egyszer), Zalalövőre, Körmendre havonta egyszer. Ezeken a helyeken állat- és zsibvásár volt. Ló-eladás. Sertéseiket, borjúikat Kotormánban katrócos kocsin vitték eladni.
b) Piacra:
Piacra nem jártak megtermeltek mindent.
c) Búcsúra (Mikor, hova?):
Velemérre augusztus 20-án és Szentháromság vasárnapján, Senyeházára Katalinkor, ősszel és tavasszal
d) Hova szoktak régebben gyakrabban járni búcsújáró helyre?
Nem jártak búcsújáróhelyre, református falu. (1,2,3)
1.12. Hova szoktak régebben innen munkába járni s milyen munkára? (summás, csépelni, cselédeskedni, stb...)
Summára Bakonyrédibe, az Eszterházy uradalomba, Fejér megyébe, Bicskére (cukorrépa, kukorica szedés) jártak, Cikolára halászatra mentek; sokan dolgozak idegenbe a faluból. Általában hat hétre szegődtek el, a szolgálati díjuk 7 és fél mázsa kenyérgabona (búza, rozs) volt. Ezt pénzben is kérhették. (1,3)
1.13. Ide ugyanilyen célból honnan szokta jönni munkára?
A faluba nem jöttek máshonnan munkára. (1,2,3)
1.14. Készítettek-e a helybeliek eladásra más faluban:
Igen. A legtöbb háznál saját maguknak készítettek szerszámokat, eszközöket. (1,2,3)
a) kocsikasokat
kocsikast, Scheffer Ernő készített a faluban eladásra.
b) vesszőkosarakat
faboronát Scheffer Ernő készített a faluban eladásra.
c) szalmafonatú edényeket
n.a.
d) szövőbordát
n.a.
e) favillát
Favillát, Szép Ernő és Endre készített a faluban eladásra
f) fagereblyét
Fagerebélyt, szép Ernő és Endre készített a faluban eladásra
g) faboronát
n.a.
h) egyebet?
n.a.
i) Ha ezeket helyben egyáltalán nem készítették, akkor melyik falvakban lehetett ezeket beszervezni?
n.a.
1.15. Hol készített cserépedényeket használtak?
Helyben készített cserépedényeket használtak. A faluban minden 2. háznál volt egy fazekas; ilyenek voltak/vannak: Varga Pál, Mesics József, Pricsák Sándor, Pócak Sándor és József, Cseke Gyula, Nagy Sándor. Ezek télen rengeteg edényt készítettek, tavasszal kocsira rakták ezeket és vitték eladni Belső-Somogyba. Búzát, kukoricát, rozst hoztak cserébe. (1,2,3)
1.16.
a) Milyen vándorárusok jártak a faluba?
A faluba drótos tótok, edényfoltozók (Trencsény megyéből), esernyőcsinálók, pékek (Őriszentpéterről, hátukon batyuban zsemlét hoztak), fűzős zsidók (borotvát, cipőfűzőt, fésűt, szemüveget árultak) jártak. (1,2,3)
b) Honnan jöttek?
edényfoltozók (Trencsény megyéből), esernyőcsinálók, pékek (Őriszentpéterről, hátukon batyuban zsemlét hoztak),
c) Hogy hívják őket (licsések, kránicok, bosnyákok, paprikások, meszesek, faszerszám-árusok, sonkolyosok, deszkások, olaszok, üvegesek, edényfoldozók, fazekasok, stb.)?
d) Mit árultak?
A faluba drótos tótok, edényfoltozók (Trencsény megyéből), esernyőcsinálók, pékek (Őriszentpéterről, hátukon batyuban zsemlét hoztak), fűzős zsidók (borotvát, cipőfűzőt, fésűt, szemüveget árultak) jártak. (1,2,3)
1.17. a)A helybelieknek milyen más falvak határában voltak szőlői jelentősebb számban?
A helybelieknek máshol nem, de a falu határában sok szőlőjük volt, 2500-3000 liter bort is termeltek. (1,3)
1.17. b) Volt-e a helyi szőlőhegyen más faluban lakónak szőlőbirtoka? (A községeket mindegyik esetben soroljuk fel, a méretekre ügyelve.)
n.a.
1.18. a) A mai község határában hány egykori vagy mai temetőről tudnak? Soroljuk fel ezek neveit!
Egy temetője volt/van a falunak, külön neve nincs. (1,2,3)
1.18. b) Tudnak-e a falu határában olyan helyet, ahonnan nagyobb tömegben kerültek elő emberi csontok?
Emberi csontok nem kerültek elő nagyobb tömegben.
1.19. Voltak-e a falunak fogadott ünnepei, melyek és miért?
Református falu, nincs fogadott ünnepe. (1,2,3)
2. Termelés, munka
2.1. Használtak-e a két világháború között egymáshoz erősítve 2-3 boronát a szántás elegyengetéséhez? (ritkán, általános, kizárólagos)
A két világháború között 2 levelű faboronát használtak, 1945/46 után 2 vagy 3 egymáshoz erősített vasborona lett az általános. (1,2,3)
2.2. Közepes gazdaságokban a két világháború között a gabonát milyen mértékben vetették kézzel és vetőgéppel?
a) kézi vetés: általános, ritka, nincs
A két világháború között a kézi vetés volt az általános. ====b) a gépi vetés: általános, ritka, nincs
A II. világháború után is csak 1-2 gép volt a faluban. (1,2)nincs.====
2.3. Használtak-e villás (a,) és gereblyés (b,) kaszacsapót vagy hajmókot (c)? Melyiket milyen sokan? Melyik mióta ismeretlen?
A villás kaszacsapó használata volt az általános, takarónak nevezték, mert nemcsak levágta a gabonát, füvet, hanem össze is takarította (odatakarta). (1,2,3)