„Andrásfa” változatai közötti eltérés
a |
a (→1. Külső kapcsolatok, történeti tudat) |
||
121. sor: | 121. sor: | ||
====a) Milyen vándorárusok jártak a faluba?==== | ====a) Milyen vándorárusok jártak a faluba?==== | ||
− | + | A II. világháborút követő évekig cserépárus vándorárusok jártak Andrásfára Oszkóból és Kotormányossenyeházáról (lsd. I.15.). Sümegről és Zalalövőről még az 1970-es évekig jártak a meszesek. 1920-ig Horvátországból magukat „bálizs”-nak nevező árusok jártak a faluba és órát, láncot, borotvát, ollót árultak. Kb. 1940-is Szeged környékéről paprikások is jártak Andrásfán. Drótos és üveges tótok Trencsény megyéből jártak az I. világháborút követő időszakig. 1932-ig sonkolyosok is jártak a faluba mézet árulni, de róluk senki se tudta, hogy honnan jöttek. (Mindenki el is magyarázta, a megkérdezettek közül, hogy a sonkoly lépet jelent.) Magukat erdélyinek nevezők pedig deszkát árultak 1920-ig. (1,2,3,4,5) | |
====b) Honnan jöttek? ==== | ====b) Honnan jöttek? ==== | ||
− | + | Bajánsenye, Sümeg, Zalalövő, Horvátország,Szeged környéke, Trencsén megye, Erdély. | |
====c) Hogy hívják őket (licsések, kránicok, bosnyákok, paprikások, meszesek, faszerszám-árusok, sonkolyosok, deszkások, olaszok, üvegesek, edényfoldozók, fazekasok, stb.)? ==== | ====c) Hogy hívják őket (licsések, kránicok, bosnyákok, paprikások, meszesek, faszerszám-árusok, sonkolyosok, deszkások, olaszok, üvegesek, edényfoldozók, fazekasok, stb.)? ==== | ||
− | + | meszesek, bálizs, paprikás, drótos és üveges tótok. | |
====d) Mit árultak? ==== | ====d) Mit árultak? ==== | ||
− | + | Cserépedényt, meszet, órát, láncot, borotvát, ollót, paprikát, mézet, deszkát. | |
===1.17. a)A helybelieknek milyen más falvak határában voltak szőlői jelentősebb számban? === | ===1.17. a)A helybelieknek milyen más falvak határában voltak szőlői jelentősebb számban? === | ||
− | + | Különösen a lakhegyieknek. Ugyanezen falvak határában az andrásfaiaknak is volt igen jelentős mértékben szőleje. Legnagyobb mértékben Petőmihályfa határában. (1,2,3,4,5) | |
===1.17. b) Volt-e a helyi szőlőhegyen más faluban lakónak szőlőbirtoka? (A községeket mindegyik esetben soroljuk fel, a méretekre ügyelve.)=== | ===1.17. b) Volt-e a helyi szőlőhegyen más faluban lakónak szőlőbirtoka? (A községeket mindegyik esetben soroljuk fel, a méretekre ügyelve.)=== | ||
− | + | A lakhegyi, kutasi, felekesi és mihályfai (Petőmihályfa) gazdáknak jelentős mértékben volt szőlőjük az andrásfai határban. | |
===1.18. a) A mai község határában hány egykori vagy mai temetőről tudnak? Soroljuk fel ezek neveit!=== | ===1.18. a) A mai község határában hány egykori vagy mai temetőről tudnak? Soroljuk fel ezek neveit!=== | ||
− | + | Andrásfa határában mindig csak egy temető volt. Ez a temető római katolikus temető. (1,2,3,4,5) | |
===1.18. b) Tudnak-e a falu határában olyan helyet, ahonnan nagyobb tömegben kerültek elő emberi csontok? === | ===1.18. b) Tudnak-e a falu határában olyan helyet, ahonnan nagyobb tömegben kerültek elő emberi csontok? === | ||
− | + | Nincs a falu határában olyan hely, ahol nagyobb számban emberi csontot találtak volna valamikor. | |
===1.19. Voltak-e a falunak fogadott ünnepei, melyek és miért?=== | ===1.19. Voltak-e a falunak fogadott ünnepei, melyek és miért?=== | ||
+ | Erre a kérdésre azt felelték, hogy a falu a búcsút augusztus 20-án tartja. Az a falu ünnepe. Nem tudnak a fogadott ünnepről. (2,3,4,5) | ||
+ | A jégverés ellen valamikor tartottak fogadott ünnepet, de nem tudta megmondani, hogy melyik napon. Halvány emléke szerint talán Úrnapján. (1) | ||
==2. Termelés, munka == | ==2. Termelés, munka == |
A lap 2014. május 27., 04:42-kori változata
Adatlap
Adatfelvétel ideje: | Andrásfa, 1987. július |
Adatközlők: | (1.) Koczor János, 1899. római katolikus, Andrásfa, Béke u. 6. |
(2.) Koczor Istvánné, 1920. római katolikus, Andrásfa, Petúfi u. 34. | |
(3.) Nagy Gyuláné Csákány Ilona, 1914. Petőmihályfa, római katolikus, Andrásfa, Rákóczi u. 8. | |
(4.) Nagy Gyula, 1911. római katolikus, Andrásfa, Rákóczi u. 8. | |
(5.) Bödei János, 1908. római katolikus, Andrásfa, Táncsics u. 18. | |
Gyűjtötte: | Balogh Balázs |
Wiki feldolgozás: | Nagy Krisztina |
A település a Wikipedián: | http://hu.wikipedia.org/wiki/Andr%C3%A1sfa |
weboldal: | http://andrasfa.lapunk.hu/ |
1. Külső kapcsolatok, történeti tudat
1.1. Mit tudnak a község keletkezéséről? Hogyan jött létre?
Érdemleges választ nem tudtak adni az adatközlők, hogy mikor és hogyan keletkezett a falu. (1,2,4,5) A legidősebb adatközlő az édesapjától hallotta, hogy 1886-ban Andrásfa 32 házból állt összesen. Arra a kérdésre, hogy miért éppen 1886-os állapotokról beszélt az édesapja, nem tudott válaszolni az informátor. (1)
1.2. Melyek a község régi családjai? Sorolják fel ezeket és azt is ha tudnak régen beköltözött s itt gyökeret vert családokról, feljegyezve, hogy honnét kerültek ide.
A község régi családjai a: Takács, Kantik, Szarka, Hantó, Simon és Bödei családok, amelyek olyan régóta Andrásfán élnek, hogy senki sem emlékszik, hogy mikor és honnan vándoroltak ide. Az 1899-ben született adatközlő (1) Koczor János dédapjáról tudják, Koczor Istvánról, hogy az 1800-as évek legelején Nagykutasról került Andrásfára. (1,2,3,4,5)
1.3. Tudnak-e arról, hogy a faluban valahol, valamikor nagyobb számban települtek-e be,? Honnan, milyen nemzetiségűek?
Nem települtek be a faluba soha nagyobb számban máshonnan. (1,2,4,5)
1.4. Tudnak-e arról, hogy a faluból költöztek-e nagyobb számba valahova? Hova, mikor?
A faluból soha nem költöztek el nagyobb számban máshová. (1,2,4,5)
1.5. Mely falvakat tartanak magukéhoz leginkább hasonlónak közelebbi vagy távolabbi vidéken? Miben áll a hasonlóság?
A hasonlóságot a „nemesfalvak” egymás között és a „parasztfalvak” szintén egymás között mutatnak a megkérdezettek szerint. Telekes, Gersekarát, Kutas, Lakhegy, Andrásfa mind nemesfalvak voltak. Petőmihályfa, Hegyhátszentpéter és Győrvár pedig parasztfalvak voltak. (1,2,3,4,5)
1.6. Beletartozik-e a falu valamilyen tájegységbe, népcsoportba, vidékbe? Melyikbe?
Andrásfa beletartozik a „Hegyhát” tájegységbe. Ebbe a tájegységbe tartoznak még a megkérdezettek szerint a következő falvak: Gersekarát, Hegyhátszentpéter, Petőmihályfa, Telekes, Kutas, Győrvár, Hegyhátsál, Sárfimizdó és Halastó. Még más községek is tartoznak a Hegyháthoz, de az adatközlők ezeket emlegették csak. Hegyhát vidék arról volt híres, hogy az itteni emberek igen verekedősek voltak. (1,2,3,4,5)
1.7. Milyen közeli tájegységről, csoportokról, vidékekről tudnak? Kérdezzük meg, hogy mely községeket sorolják a csoportokba.
Nagyobb, más tájegységnek ismerik az Őrséget, ahova Őriszentpéter, Nagypankasz és Kispankasz tartoznak. Göcsejt is ismerik, de itt csak annyit tudtak mondani, hogy Göcsej vidék az Zalaegerszeg környéke, pontosan falvakat egyet sem neveztek meg. Ismerik még Hetést, ahova tartozik Kustánszeg, és az annál még messzebb eső falvak. (1,2,3,4,5)
1.8. Milyen híres községekről tudnak, miről híresek ezek?
Híres községek mindenki csak Vasvárat emlegette. Vasvár a hírnevet annak köszönheti, hogy híres búcsújáróhelye. (1,2,3,4,5)
1.9. Csúfolták-e a falut valamivel a környékbeliek vagy az itteniek mely más községekről tudnak-e csúfolódó mondásokat?
Petőmihályfára mondták (amely „parasztfalu” volt és Festetics birtok), mert szegény lakosai voltak, hogy: „Hosszú dülő, rövid kepe, nem ér újat a kenyere.” Andrásfáról pedig: „Rövid dülő, hosszú kepe, újat is ér a kenyere.” Az anrdásfaiak a petőmihályfaiakat csak „Mihályfai bondok!”-nak csúfolták. A környékbeliek pedig az andrásfaiakról mondták, hogy: „Rojtos gatyás nemesurak pártját fogják a parasztnak.” (1,2,4,5)
1.10. Szoktak-e régebben más falvakból házasodni? melyekből gyakrabban, esetleg melyekből nem? Soroljuk fel az emlegetett falvakat, törekedve annak megállapítására, hogy az összeházasodás jelentős vagy szórványos volt.
Andrásfáról jelentős mértékben csak a környékbeli nemesfalvakba házasodtak: Gersekarátra, Telekesre, Kutasra. Előfordult – kevesebbszer ugyan –, hogy nem nemes faluból is házasodtak: Petőmihályfáról, Hegyhátszentpéterről, Győrvárról. (1,2,4,5)
1.11. Hova szoktak régebben gyakrabban járni: a, vásárra,b, piacra,c, búcsúra. d, búcsújáró helyre?
a) Vásárra:
Vasvárra, Zalaegerszegre, Rumba, Körmendre, olykor-olykor Őriszentpéterre és Pacsára is. Sajnos időpontot nem tudtak mondani (minden adatközlő halványan emlékezett egy-egy időpontra, de ezek ellentmondtak egymásnak).
b) Piacra:
Szerdánként Vasvárra, kedden és pénteken Zalaegerszegre és Körmendre jártak. Szombathelyen szintén szerdán volt piac, de ide ritkán jártak.
c) Búcsúra (Mikor, hova?):
Andrásfán augusztus 20-án volt búcsú. Eljártak még Hegyhátszentpéterre Péter-Pálkor, Petőmihályfára Szentháromságkor, Telekesre és Gersekarátra szintén Szentháromságkor, Lakhegyre Áldozócsütörtökön, Győrvárra és Egervárra Erzsébetkor, Hegyhátsálra és Sárfimizdóra Úrnapján, Halastón és Nagykutason már nem emlékeznek, hogy mikor volt a búcsú, de oda is el-eljártak.
d) Hova szoktak régebben gyakrabban járni búcsújáró helyre?
Mária nevenapjára és Kisassznyi búcsúra Vasvárra, Celldömölkre és Sümegre jártak, Szentháromság és Mária nevenapja búcsúra meg Csatárra jártak búcsújáróhelyre a régiek. (1,2,3,4,5)
1.12. Hova szoktak régebben innen munkába járni s milyen munkára? (summás, csépelni, cselédeskedni, stb...)
Summásnak félévre szegődtek a régiek Dunaadonya és Cikolára. Más helyekre is mentek még, de ezeken kívül már nem emlékeznek arra, hogy hova. Egyik adatközlő (1) emlékezete szerint 1912-ben Andrásfáról és a környékbeli falvakból 160 ember szegődött Cikolára félévi summás munkára. Ez azért emlékezetes, mert igen soknak számított ez a 160 ember elmenetele. (1,2,4,5)
1.13. Ide ugyanilyen célból honnan szokta jönni munkára?
Andrásfára csépelni jártak csak kb. 1930-ig. Rönökről az egyik adatközlő szerint, de csak elvétve. (2) Nem jártak ide dolgozni más falvakból. (1,3,4,5)
1.14. Készítettek-e a helybeliek eladásra más faluban:
a) kocsikasokat
n.a.
b) vesszőkosarakat
n.a.
c) szalmafonatú edényeket
n.a.
d) szövőbordát
n.a.
e) favillát
n.a.
f) fagereblyét
n.a.
g) faboronát
n.a.
h) egyebet?
n.a.
i) Ha ezeket helyben egyáltalán nem készítették, akkor melyik falvakban lehetett ezeket beszervezni?
A helybeliek nem készítettek eladásra más falubelieknek ilyen szerszámokat és eszközöket. Ők maguk ezeket a szerszámokat a vásárokon szerezték be (lsd. I.11.vásár) (1,2,4,5)
1.15. Hol készített cserépedényeket használtak?
Az Andrásfán használt cserépedényeket Oszkón és Kotormányossenyeházán készítették. Vándorárusok szállították onnan Andrásfára. (Kotormányossenyeházaként emlegetett falu ilyen névvel nem létezik. Ma Bajánsenyének hívják, de régen több faluból vonták össze. Volt Felső- és Alsókotormány, Baján- és Senyeháza, valamint Dávidháza. Az andrásfaiak tudatában azonban Kotormányossenyeházaként él a falu, ahonnan cserepet szállítottak a vándorárusok. A kérdésre, hogy hol van ez a falu, azt válaszolták, hogy Őriszentpéter mellett, ami meg is felel a valóságnak. (1,2,4,5)
1.16.
a) Milyen vándorárusok jártak a faluba?
A II. világháborút követő évekig cserépárus vándorárusok jártak Andrásfára Oszkóból és Kotormányossenyeházáról (lsd. I.15.). Sümegről és Zalalövőről még az 1970-es évekig jártak a meszesek. 1920-ig Horvátországból magukat „bálizs”-nak nevező árusok jártak a faluba és órát, láncot, borotvát, ollót árultak. Kb. 1940-is Szeged környékéről paprikások is jártak Andrásfán. Drótos és üveges tótok Trencsény megyéből jártak az I. világháborút követő időszakig. 1932-ig sonkolyosok is jártak a faluba mézet árulni, de róluk senki se tudta, hogy honnan jöttek. (Mindenki el is magyarázta, a megkérdezettek közül, hogy a sonkoly lépet jelent.) Magukat erdélyinek nevezők pedig deszkát árultak 1920-ig. (1,2,3,4,5)
b) Honnan jöttek?
Bajánsenye, Sümeg, Zalalövő, Horvátország,Szeged környéke, Trencsén megye, Erdély.
c) Hogy hívják őket (licsések, kránicok, bosnyákok, paprikások, meszesek, faszerszám-árusok, sonkolyosok, deszkások, olaszok, üvegesek, edényfoldozók, fazekasok, stb.)?
meszesek, bálizs, paprikás, drótos és üveges tótok.
d) Mit árultak?
Cserépedényt, meszet, órát, láncot, borotvát, ollót, paprikát, mézet, deszkát.
1.17. a)A helybelieknek milyen más falvak határában voltak szőlői jelentősebb számban?
Különösen a lakhegyieknek. Ugyanezen falvak határában az andrásfaiaknak is volt igen jelentős mértékben szőleje. Legnagyobb mértékben Petőmihályfa határában. (1,2,3,4,5)
1.17. b) Volt-e a helyi szőlőhegyen más faluban lakónak szőlőbirtoka? (A községeket mindegyik esetben soroljuk fel, a méretekre ügyelve.)
A lakhegyi, kutasi, felekesi és mihályfai (Petőmihályfa) gazdáknak jelentős mértékben volt szőlőjük az andrásfai határban.
1.18. a) A mai község határában hány egykori vagy mai temetőről tudnak? Soroljuk fel ezek neveit!
Andrásfa határában mindig csak egy temető volt. Ez a temető római katolikus temető. (1,2,3,4,5)
1.18. b) Tudnak-e a falu határában olyan helyet, ahonnan nagyobb tömegben kerültek elő emberi csontok?
Nincs a falu határában olyan hely, ahol nagyobb számban emberi csontot találtak volna valamikor.
1.19. Voltak-e a falunak fogadott ünnepei, melyek és miért?
Erre a kérdésre azt felelték, hogy a falu a búcsút augusztus 20-án tartja. Az a falu ünnepe. Nem tudnak a fogadott ünnepről. (2,3,4,5) A jégverés ellen valamikor tartottak fogadott ünnepet, de nem tudta megmondani, hogy melyik napon. Halvány emléke szerint talán Úrnapján. (1)