„Pördefölde” változatai közötti eltérés

A Kapcsolatrendszer a Délnyugat-Dunántúlon wikiből
a
(Eltávolította a lap teljes tartalmát)
1. sor: 1. sor:
  
'''Adatlap'''
 
 
{| style="color: black; background-color: #ffffcc;" width="50%"
 
|'''Adatfelvétel ideje: '''
 
|1986. április
 
|-
 
|'''Adatközlők:'''
 
|(1.)Szabó Antalné, 1908. Söjtör, római katolikus, Pötréte, Szabadság u. 8.
 
|-
 
|
 
|(2.)Horváth Jánosné Szekeres Mária, 1910. Kálmáncsa, római katolikus, Pötréte, Szabadság u. 2.
 
|-
 
|
 
|(3.)Horváth János, 1907. Boncodfölde, római katolikus, Pötréte, Szabadság u. 2.
 
|-
 
|
 
|(4.)Özv. Horváth Teréz Vargyas Jánosné, 1896. római katolikus, Pötréte, Kossuth u. 10.
 
|-
 
|
 
|(5.)Dömötör Mária Kiss Jánosné, 1913. Alsórajk, római katolikus, Pötréte Szabadság u. 10.
 
|-
 
|'''Gyűjtötte:'''
 
|Balogh Balázs
 
|-
 
|'''Wiki feldolgozás:'''
 
|Széles Ágota
 
|-
 
|'''A település a Wikipedián:'''
 
|http://hu.wikipedia.org/wiki/P%C3%B6rdef%C3%B6lde
 
|-
 
| '''weboldal:'''
 
|http://www.pordefolde.hu/
 
|}
 
 
 
----
 
__NOTOC__
 
==1. Külső kapcsolatok, történeti tudat==
 
===1.1. Mit tudnak a község keletkezéséről? Hogyan jött létre?===
 
Az adatközlők érdemi néphagyományt a község keletkezéséről nem tudtak. (1,2,3,4,5)
 
 
===1.2. Melyek a község [[Régi Családok|régi családjai]]?  Sorolják fel ezeket és azt is ha tudnak régen beköltözött s itt gyökeret vert családokról, feljegyezve, hogy honnét kerültek ide.===
 
Horváth, Póczak, Gáspár, Cseke, Bedő, Kovács és Simon családok a legősibbek a faluban. A Szabó család régen jött Söjtörről, a Molnár család pedig Zalabocskából. (1,2,3,4,5)
 
 
===1.3. Tudnak-e arról, hogy a faluban valahol, valamikor nagyobb számban települtek-e be,? Honnan, milyen nemzetiségűek?===
 
Senki sem tud róla, hogy nagy számban költöztek volna be valamikor a faluba. (2,3,4,5)
 
Egy adatközlő szerint 1900 körül sok cigány telepedett le Pötréten. (1)
 
 
===1.4. Tudnak-e arról, hogy a faluból költöztek-e nagyobb számba valahova? Hova, mikor?===
 
Nem tudnak arról, hogy valamikor a faluból nagy számban elmentek volna. (1,2,3)
 
 
===1.5. Mely falvakat tartanak magukéhoz leginkább hasonlónak közelebbi vagy távolabbi vidéken? Miben áll a hasonlóság?===
 
Minden adatközlő szerint a Felsőrajkon élő emberek hasonlítanak legjobban a Pötréten élőkhöz. (1,2,3,4,5)
 
 
===1.6. Beletartozik-e a falu valamilyen tájegységbe, népcsoportba, vidékbe? Melyikbe?===
 
Nem tudnak róla a falubeliek, hogy a falujuk beletartozik-e valamelyik tájegységbe. (1,2,3)
 
 
===1.7. Milyen közeli tájegységről, csoportokról, vidékekről tudnak? Kérdezzük meg, hogy mely községeket sorolják a csoportokba.===
 
Jobbára csak a közeli megyéket sorolták fel e kérdésre válaszként a megkérdezettek, pl. Somogy, Vas, stb. (1,2,3,4,5)
 
 
===1.8. Milyen híres községekről tudnak, miről híresek ezek? ===
 
Gelse a szép templomáról, Felsőrajk a jó kovács éa bognár mesterembereiről és Zalaszentmihály pedig három nagy uradalmáról és nagy gazdagságáról volt híres. (1,2,3,4,5)
 
 
===1.9. Csúfolták-e a falut valamivel a környékbeliek vagy az itteniek mely más községekről tudnak-e csúfolódó mondásokat? ===
 
Pötrétét a mocsaras környéke miatt a zalaszentmihályiak „pocsolyásnak” csúfolták. A pötréteiek pedig a hagyományos népi öltözetük helyett polgáriasult szűk szoknyát viselő zalaszentmihályiakat „szűkszoknyásoknak” csúfolták. (4)
 
A többi megkérdezett erről a csúfolódásról nem tudott. (1,2,3,5)
 
 
===1.10. Szoktak-e régebben más falvakból házasodni? melyekből gyakrabban, esetleg melyekből nem? Soroljuk fel az emlegetett falvakat, törekedve annak megállapítására, hogy az összeházasodás jelentős vagy szórványos volt.===
 
Igen, főleg Alsórajkról és Hahótról házasodtak a helybeliek, de jelentős mértékű volt a Gelséről és a Felsőrajkról történő házasodás is. (1,2,3,4)
 
 
===1.11. Hova szoktak régebben gyakrabban járni: a, vásárra,b, piacra,c, búcsúra. d, búcsújáró helyre? ===
 
 
====a) Vásárra: ====
 
Pacsára mentek minden hónap első csütörtökén, Nagykanizsára pedig minden hónap első keddjén. Zalaegerszegre csak ritkán jártak, Hahóton pedig évente egyszer volt nagy vásár.
 
====b) Piacra: ====
 
Szinte mindenki csak Nagykanizsára járt szerdán és pénteken.
 
====c) Búcsúra (Mikor, hova?):====
 
Sümegre mentek búcsúba szeptember 15-én, Vasvárra augusztus 15-én. Ritkán elmentek Celldömölkre is.
 
====d) Hova szoktak régebben gyakrabban járni búcsújáró helyre?====
 
Búcsúszentlászló volt a legismertebb búcsújáróhely, ide szeptember 12-én és szeptember 26-án jártak Mária nevenapján, illetve fogolykiváltó ünnepkor. (1,2,3,4,5)
 
 
===1.12. Hova szoktak régebben innen munkába járni s milyen munkára? (summás, csépelni, cselédeskedni, stb...)===
 
Májustól októberig mentek régen summásnak Somogy megyébe a faluból a szegényebbek, de más munkára nem mentek soha. (1,2,3,4)
 
 
===1.13. Ide ugyanilyen célból honnan szokta jönni munkára? ===
 
Régen jöttek horvát summások a Grunner uradalomba dolgozni, de különben nem nagyon jártak a faluba summásnak más faluból. Cselédnek néha-néha jöttek, de mindig más faluból és kevesen. (1,2,3,4,5)
 
 
===1.14. Készítettek-e a helybeliek eladásra más faluban: ===
 
Mindenki magának készített csak, ha készített kocsikasokat, vesszőkosarat stb. (1,2,3,6,7)
 
====a) kocsikasokat====
 
n.a.
 
====b) vesszőkosarakat====
 
n.a.
 
====c) szalmafonatú edényeket====
 
n.a.
 
====d) szövőbordát ====
 
n.a.
 
====e) favillát====
 
n.a.
 
====f) fagereblyét====
 
n.a.
 
====g) faboronát ====
 
n.a.
 
====h) egyebet?====
 
n.a.
 
====i) Ha ezeket helyben egyáltalán nem készítették, akkor melyik falvakban lehetett ezeket beszervezni?====
 
n.a.
 
 
===1.15. Hol készített cserépedényeket használtak?===
 
A cserépedényeket vándorárusoktól vették, akik Sümegről hozták főként az edényeket. Előfordult, hogy Göcsejből, vagy Novából hozták. (1,3,5,7,8)
 
 
===1.16.===
 
 
====a) Milyen vándorárusok jártak a faluba?====
 
Paprikások, ruhások, bosnyákok, meszesek, üvegesek. Az edényfoltozók köszörűs cigányok voltak, a teknővájók is cigányok voltak.
 
====b) Honnan jöttek? ====
 
A paprikások az Alföldről jöttek, Erdélyből ruhások jöttek. A bosnyákok kést, fésűt árultak. 1945 előtt jártak a meszesek is Pötrétén elég gyakran.
 
====c) Hogy hívják őket (licsések, kránicok, bosnyákok, paprikások, meszesek, faszerszám-árusok, sonkolyosok, deszkások, olaszok, üvegesek, edényfoldozók, fazekasok, stb.)? ====
 
Az 1914-15-ben Pötrétén járó üvegeseket „báliszóknak” hívták.
 
====d) Mit árultak? ====
 
A bosnyákok kést, fésűt árultak.
 
Néha medvetáncoltatók is megfordultak a faluban. (1,2,3,4,6,8)
 
 
===1.17. a)A helybelieknek milyen más falvak határában voltak szőlői jelentősebb számban? ===
 
A pötréteieknek nincs szőlőjük saját falvuknak határában, csak Dióskál, Felsőrajk és Pacsa határában, ritkábban Hahót és Alsórajk határában is. (1,2,3,4)
 
 
===1.17. b) Volt-e a helyi szőlőhegyen más faluban lakónak szőlőbirtoka? (A községeket mindegyik esetben soroljuk fel, a méretekre ügyelve.)===
 
Pötréte határában egyáltalán nincs szőlő.
 
 
===1.18. a) A mai község határában hány egykori vagy mai temetőről tudnak? Soroljuk fel ezek neveit!===
 
A falunak egy temetője van.
 
 
===1.18. b) Tudnak-e a falu határában olyan helyet, ahonnan nagyobb tömegben kerültek elő emberi csontok? ===
 
Csontokat nem találtak erre soha. (2,3,4,5)
 
 
===1.19. Voltak-e a falunak fogadott ünnepei, melyek és miért?===
 
1945 után fogadták Jézus szíve ünnepét július 16-án tartják. A marhavész ellen fogadták Szent Vendel ünnepét. Megtartják még Szent Anna ünnepét és Mária nevenapját. (1,2,3,4,5)
 
 
==2. Termelés, munka ==
 
===2.1. Használtak-e a két világháború között egymáshoz erősítve 2-3 boronát a szántás elegyengetéséhez? (ritkán, általános, kizárólagos)===
 
Kizárólag 2-3 egymáshoz erősített boronát használtak a két világháború között a szántás elegyengetéséhez. (1,2,3,5)
 
 
===2.2. Közepes gazdaságokban a két világháború között a gabonát milyen mértékben vetették kézzel és vetőgéppel? ===
 
 
====a) kézi vetés: általános, ritka, nincs ====
 
A közepes birtokokon kizárólag kézzel vetettek a két világháború között.
 
====b) a gépi vetés: általános, ritka, nincs.====
 
A faluban csak két nagyon módos gazdának és az uradalomnak volt vetőgépe. (1,2,3,4)
 
 
===2.3. Használtak-e villás (a,) és gereblyés (b,) kaszacsapót vagy hajmókot (c)? Melyiket milyen sokan? Melyik mióta ismeretlen?===
 
Leginkább hajmókot használtak, mert azt volt a legegyszerűbb elkészíteni, de ismeretes volt a villás és a gereblyés kaszacsapó is „emberemlékezet óta”. (1,2,3,4)
 
 
===2.4. Használtak-e a faluban olyan kéve kötő fát, amelynek vastagabb végén lapos nyílás volt, amibe a sarlót is be lehetett dugni?===
 
Senki sem ismerte adatközlőim közül az olyan kévekötő fát, amelynek a vastagabb felén lapos nyílás volt a sarlónak. Feltehetően Pötrétén nem használták. (1,2,3,4,5,6)
 
 
===2.5. Az egyéni gazdálkodás idejében búzából és rozsból hány kévét szoktak a mezőn keresztbe rakni? Hány keresztet raktak összekapcsolva a mezőn és mi volt ennek a neve? ===
 
21 kéve volt 1 kereszt. Általában 6-7 ilyen keresztet raktak régen egymás mellé egyvégtében, ez volt a kepe. (1,2,3,4)
 
 
===2.6. Ismerik-e a kepe szót és ez mit jelent? (Meghatározott számú összerakott kereszt vagy meghatározatlan számú kereszt.)Használták-e ezt a kifejezést a termés mennyiségének a meghatározására? ===
 
Ismerték a kepe szót, használták a termés mennyiségének a megjelölésére, 1 kepe 6-7 egymás mellé tett keresztet jelölt. (1,2,3,5)
 
 
===2.7. Milyen hosszú volt a csép nyele: 140 cm alatt., 144-155 cm között, 155 cm fölött?===
 
Sajnos Pötrétén egyetlen egy csépet sem találtam, a megkérdezettek egybehangzó válasza szerint a csép nyele kb. 2 m volt. (1,2,4,5,6,7)
 
 
===2.8. A két világháború között a gépi cséplés esetén állandó csapat járt-e a géppel, vagy a gazda állította a munkásokat - a gépészen és etetőn kívül - a rokonság, szomszédság köréből? ===
 
A gépi cséplés esetén a két világháború között a gazda állította össze a csapatot szomszédaiból, ismerőseiből. Kölcsönbe jártak egymáshoz csépelni. (1,2,3,4)
 
 
===2.9. A kicsépelt szalmát hogyan hordták kazalba 1930 körül? a, Nyárssal (3-4 m hosszú rúd, amire a szalmát felszúrták és a fej fölött vitték.) Tisztázzuk mikor és hogyan került a faluba és mennyire lett általános? b, Vízszintes rudakon c, Elevátorral d, Egyéb módon ===
 
A kicsépelt szalmát 1930 körül Pötrétén mindig elevátorral és villa segítségével rakták kazalba. Az uradalomba volt elevátor, mindenki odajárt a faluból is csépelni. Nyársat sohasem használtak. (1,2,3,4)
 
 
===2.10. Melyik évtizedben szűnt meg teljesen a hajdina termelése? ===
 
Kb. 1930-ig jelentős volt a hajdina termelés. 1959-ben teljesen megszűnt. (1,2,3,4)
 
 
===2.11. Melyik évtizedben kezdődött és mikor lett általános a burgonya eke után, barázdába való vetése?===
 
Kb. 1930-as években kezdődött, és az 1940-es években vált általánossá a burgonyának az eke barázdájába való vetése. (1,2,3,4)
 
 
===2.12. Írjuk le tömören a szénaszárítás munkamenetét (renden forgatatlan szárad, a rendet szétterítették, a rendet forgatták, szénaszárító állványt használtak - ez utóbbi formáját rögzítsük -, hányszor forgatták, milyen egységbe gyűjtötték.)===
 
3-4 napig szárították a szénát, ez alatt egyszer forgatták meg, ezután boglyába hordták. Minden eső után újra kellett forgatniuk. (1,2,3,4)
 
 
===2.13. Mivel, milyen eszközzel hordták a kazalból a napi száraztakarmányt az istállóba (nagyobb méretű kosárban, villával hajdivánnal, - két íjszerű káva -)? Ha valamelyik új, akkor azt honnan ismerték meg?===
 
A napi száraztakarmányt villával vitték az istállóba. A töreket pedig „sillingával”. (2,3,4)
 
 
===2.14. Jegyezzük fel az igánál (járomnál): ===
 
 
====a) az iga felső fájának nevét: ====
 
nyakfa, „vonyófa”, igafőfa
 
====b) a rudat rögzítő szög nevét /gúzs/: ====
 
szeg, rúdszeg
 
====c) a külső szegek /igaszeg/ nevét:====
 
igaszeg, nyakszeg (1,2,3,4,5)
 
 
=== 2.15. ===
 
 
====a) Almozáshoz használták-e a fák leveleit? ====
 
Igen
 
====b) Milyen mértékben (sokan, kevesen)? ====
 
Elég sokan.
 
====c) Melyik évszakban?====
 
Ősszel a szegények használtak almozáshoz falevelet. (1,2,3,4)
 
 
=== 2.16. ===
 
 
====a) A ló befogásánál 1930 körül alkalmaztak-e szügyre erősített tartóláncot? ====
 
Mindhárom fajtát régóta ismerik, főleg az a) és a c) típusú volt az elterjedt, a b) típusút csak a nagyon vad lovak esetében használták. (1,2,3,4)
 
====b) Melyik mód régibb, újabb? ====
 
n.a.
 
====c) Ez utóbbit honnan ismerték?====
 
n.a.
 
 
===2.17. Mit neveztek szekérnek, mit neveztek kocsinak (teherhordó szekér, lovasszekér, szénaszállító szekér, marhásfogat stb.)?===
 
Amit ló húzott az volt a kocsi és amit ökör, vagy tehén, az volt a szekér. Tehát lovaskocsi, szénásszekér, ökrösszekér stb. (1,2,3,4)
 
 
===2.18. A szálastakarmányt szállító szekér milyen hosszú centiméterben vagy sukkban (1 sukk = kb. 32 cm)? Ha egyáltalán van nyújtott hosszúszekér és vendégoldallal szállítás, akkor tisztázzuk, hogy melyik elterjedtebb és régibb.===
 
Általában 3,5 m körüli hosszúságú volt a szálastakarmányt szállító szekér. Két félét használtak: a vendégoldallal való szállítás a régebbi és a sokkal elterjedtebb, a nyújtott szekérrel való szállítás a ritkább és a kevésbé új. (1,2,3,4)
 
 
===2.19. A nyomorúd leszorítása a szekér hátulján milyen eszköz segítségével történt? Írjuk le a formáját és a nevét, és azt is, ha a kötélen kívül nincs más eszköz.===
 
A nyomórúd a szekéren csigával szorították le. A csiga egy a szekeret keresztbe átérő farúd volt, amibe négy kisebb farúdat illesztettek, aminek a segítségével leszorították a nyomórúdat. (1,2,3,4)
 
 
===2.20. Milyen a lovas szekér, lovaskocsi saroglyája: egyenes, enyhén ívelt, erősen ívelt, nem volt saroglya.===
 
A lovaskocsi saroglyája „sarrú” enyhén ívelt volt. (1,2,3,4)
 
 
===2.21. ===
 
 
====a) Írjuk le, rajzoljuk vagy fényképezzük, hogy milyen volt a vesszőből készült szekérkas formája. ====
 
Volt aki két szekérkast is használt. A legelterjedtebb a 20-as ábra b) változata errefelé. (1,2,3,4)
 
====b) Használtak-e kettőt is?====
 
n.a.
 
 
===2.22. Szokták-e a vonómarhát paktokltatni s melyik évszakban? Sokan, kevesen, csak ökröket vagy teheneket is.===
 
A vonómarhát és a tehenet is talpalták, főként ősszel. (1,3,4)
 
 
===2.23. A fejőedény régi neve? ===
 
A fejőedény régi neve: „zséter”. (1,2,3)
 
 
===2.24. A befogott marhát milyen szavakkal ===
 
 
====a) indítják====
 
Ne! Na!
 
====b) terelik jobbra ====
 
Hi!
 
====c) és balra====
 
Hajde! Hakk!
 
A becce szót ismerik, de egyik indítószóhoz se kapcsolják. (2,3,4)
 
 
===2.25. Milyen szavakkal hívogatják a disznót?===
 
Coca ne! (1,2,3,4)
 
 
===2.26. Milyen szavakkal hívogatják a tyúkot?===
 
Tyu-tyu-tyu! vagy Pi-pi-pi! (1,2,3,4)
 
 
===2.27. Milyen szavakkal hívogatják a kutyát?===
 
A kutyát a nevével hívják, vagy azt mondják neki: Gyere ide! (2,3,4,5)
 
 
===2.28. Kender és len töréséhez milyen eszközt használtak? (Tilót típusú törőt, lábbal mozgatott kötyüs törőt, törővályut, sulykot.)===
 
Tilolónak hívták a tilolótípusú törőt, amivel régen a kendert és a lent törték. (1,2,3,4,5)
 
 
===2.29.===
 
 
====a) Milyen típusú rokkát használtak s mi a neve: fekvő (a), ferde (b), álló (c)? ====
 
Legtöbben régen fekvő rokkát használtak, de előfordult a ferde rokka is. (1,2,3,4)
 
====b) A két kerék egymáshoz viszonyított helyzete.====
 
n.a.
 
 
==3. Ház és háztartás ==
 
=== 3.1. A mai község határán volt-e korábban több egymástól elkülönülő házcsoport, aminek külön neve is volt (esetleg korábban önálló falú? ===
 
Egységes, nem voltak különálló házcsoportjai
 
====a) Hogy hívták ezeket? ====
 
n.a.
 
====b) Miért volt így? ====
 
n.a.
 
====c) Tudnak-e arról, hogy a községnek mindig itt volt-e a helye, vagy máshonnan települtek át a határ valamelyik részéről? Melyikből?====
 
Pötréte mindig a mai helyén állt. (1,2,3,4,6)
 
 
===3.2. Melyik évtizedben bontották le az utolsó boronából készült lakóházat? Ahol ilyen nem volt, ott az utolsó favázas sövényházak végső megszűnését nyomozzuk.===
 
Az utolsó boronából készült lakóházat az 1940-es évek legvégén bontották le. (1,2,3,4)
 
 
===3.3. Hogyan alakították át a régi szabadkéményes és füstöskéményes házak füstvezetékét. (Hova helyezték a kéményt: falba, fal mellé? Szabad kémény esetén hogy történt ez? Mióta építenek (évtized) kizárólag zárt kéményt?===
 
A szabadkéményes és a füstöskéményes házak füstvezetékét vagy a falba, vagy félig a falba helyezett kéménnyé alakították át. Zárt kéményeket kizárólagos jelleggel 1945 után építettek a faluban. (1,3,4,5)
 
 
===3.4. A legrégibb házakon a szoba + konyha + kamra résznek hány bejárata volt a szabadba? Hova nyíltak ezek az ajtók? (Pitvarba, tornácra, gangra, udvarra, stb.) ===
 
3 ajtó nyílt a szabadba, a „pitarba”. (1,2,3,4)
 
 
===3.5. Állapítsuk meg azt, hogy volt-e a faluban kereszt-mestergerendás ház. (Ez esetben a padlásgerendák a ház hossztengelyének irányában feküdtek. Ha ilyent látunk, biztosra vehetjük a kereszt-mestergerenda egykori létét.) Előfordul-e  földfalú házaknál mestergerenda?===
 
A faluban régen majdnem mindegyik ház kereszt-mestergerendás volt, a földfalu házak is. (1,2,3,4)
 
 
===3.6. Melyik évtizedben lett általános a rakott sparheltek használata a faluban? ===
 
Az első rakott sparhelteket valószínűleg az 1907-es pötrétei tűz utáni években közvetlenül rakták. (4)
 
Az 1920-as években vált általánossá a rakott sparheltek használata. (1,2,3,4,5)
 
 
===3.7. Melyik évtizedben lett általános a kontyolt tetejű, nagyjából négyzet alaprajzú „kockaházak” „tömbházak” építése? Mikortól kezdve nem építenek már egysoros (szoba+konyha+kamra+szoba, kamra egyvégtében) házakat?===
 
A „kontyolt” házak az 1940-es években váltak általánossá. Egysoros házakat utoljára 1945 előtt építettek. (1,2,3)
 
 
===3.8. Tudnak-e olyan régi házról, amelynek szobájában egykor a konyhából fűtött kemence volt és nem kályha? ===
 
A megkérdezettek emlékeznek olyan régi házra a faluban, amelyben valamikor konyhából fűtött kemence volt a szobában. (1,2,5,6)
 
 
===3.9. A konyhai kemencét hova építették: a, a konyha padlószintjére b, alacsony 10-20 cm magas emelvényre, padkára c, normál magasságú 50-70 cm magas padkára ===
 
Normál magasságú patkára építették a konyhai kemencét, kb. 50 cm. (1,2,4,5)
 
 
===3.10. Volt-e kiugró középrészes (torkos) pajta, illetve L alaprajzú, sokszögű, továbbá leeresztett oldaltoldású pajta? (A fennálló pajtákról készítsünk egészen vázlatos alaprajzot, méretek nélkül, de az egyes részek nevének rögzítésével.===
 
Pötrétén az egyetlen ismert pajtatípus a 3 osztatú téglalap alaprajzú pajta. Az istállóból, a pajtából és a pajtafiából áll tehát a pajta. A szabadba 2 ajtaja nyílik, egyik az istállóból, a másik a pajtából. (1,2,3,4,5)
 
 
===3.11. Kemencében, kályhában, nyílt tűzön főzés esetén hogyan használták a fazékkiszedő villát? a, Egyik ágát akasztották a fazék fülébe. b, Két ág közé fogták a fazekat. c, kerekes kiszedővillát alkalmaztak. Mi volt ezeknek a neve? ===
 
Nem használt senki fazékkiszedővillát. (1,2,3,4,5)
 
 
===3.12.===
 
 
====a) Savanyítottak-e egészben tarlórépát törköly között vagy más módon? ====
 
Nem savanyítottak soha egészben sem répát,
 
====b)Savanyítottak-e egészben káposztafejeket?====
 
Sem káposztát. (1,2,4)
 
 
===3.13. Melyik évtizedben szűnt meg általánosan a kenyér házi sütése? (Nem készítése!)===
 
1950-es években szűnt meg általánosa a kenyér házi sütése. (1,2,3,4)
 
 
===3.14. Régen milyen formájú kenyértartót használtak a kamrában: csillagos forma, vesszőíves, stb.? Egy faluban többféle is lehetett.===
 
A csillagos forma volt a leggyakoribb, de előfordult később a vesszőíves kenyértartó is. (1,2,3,4)
 
 
===3.15. Használtak-e füllel ellátott dongás vajköpülőt? Ha lehet, készítsünk rajzot vagy fényképet róla.===
 
Használtak régen füllel ellátott dongás vajköpülőt, az adatközlők egybehangzó véleménye szerint, de sajnos egyetlen egyet se tudtak mutatni a faluban. (1,2,3,4)
 
 
===3.16. A fából készült hajdina- és kölestörők ütőjéről készítsünk vázlatrajzot! (Lehetett áttört nyelű, forgórészeknél keskenyített, stb.===
 
Az adatközlők közül már egy sem emlékszik arra, hogy milyen volt a fából készült hajdinatörő ütője. (1,2,3,4,5)
 
 
===3.17. Hajdinából, ahol ez nem volt kölesből, liszttel sűrítve készítenek-e olyan kását, amit aztán kiszaggatva fogyasztottak? A készítés lényeges mozzanatait írjuk le. Mi a neve (ganca, gánica, stb.)?===
 
Liszttel sűrítve hajdinából készítettek kását vöröshagymás zsírral, amit hajdinakásának hívtak, de azt sohasem fogyasztották kiszaggatva. (1,2,3,4)
 
 
===3.18. Milyen formájú töltetlen kalácsokat szoktak sütni: karácsonyra, húsvétra, mindenszentekre, lakodalomra? (pl. fonott hosszúkás, fonott kör alakú, sima kör alakú, kifli alakú, rácsos kör alakú. (Lehetőleg készítsük róla rajzot. Mi volt ezek neve? ===
 
Ünnepekre készítettek fonott hosszúkás kalácsot és fonott kör alakú kalácsot. (1,2,4)
 
 
===3.19. Mióta és hogyan készítenek gyakrabban lecsót? (A lényeg a lecsó összetételi arányának tisztázása: mennyi paradicsom, hagyma, krumpli, paprika került bele; milyen volt ezek aránya?===
 
Minden adatközlő szerint „emberemlékezet” óta fogyasztanak lecsót Pötrétén. Paprikát tettek a lecsóba a legtöbbet, kicsit kevesebb vöröshagymát és paradicsomból tették a legkevesebbet. Krumplit soha nem használtak a főzéshez. (1,2,4,5)
 
 
===3.20. Mióta fogyasztanak (évtizednyi pontossággal) rendszeresen nyers paprikát és paradicsomot?===
 
Minden adatközlő szerint „örök időktől fogva” esznek nyersen paradicsomot és paprikát Pötrétén. (1,2,4,5)
 
Egy informátor szerint csak 1915-től esznek nyers paradicsomot és paprikát. (3)
 
 
===3.21. Milyen sült tésztát tettek a „karácsonyi asztalra” (szenteste, ünnepi asztalra)?===
 
A „karácsonyi asztalra” mazsolás-diós, mákos, kakaós, lekváros kalács került, olykor kuglóf. (1,2,4)
 
 
===3.22. ===
 
 
====a) Régen viseltek-e a férfiak ünnepre széles gatyát felsőruhaként? ====
 
Igen, viseltek régen széles gatyát a férfiak
 
====b) Hány szélből készült?====
 
Az asszonyok szerint a gatyák legalább 10 szélből készültek. (1,2,4,5)
 
 
===3.23. Melyik évtizedig viseltek az asszonyok derékban rögzített szoknyát réklivel vagy blúzzal? (Ennek ellentéte az egyberuha.)===
 
Kb. az 1950-es évekig viseltek az asszonyok derékban rögzített szoknyát réklivel, de még ma is él a faluban egy-két idős asszony, akik még ilyet hordanak. (1,2,3,5)
 
 
===3.24. Szoktak-e a faluban az asszonyok is vásznat szőni, s melyik évtizedben szűnt meg ennek gyakorlata?===
 
Vásznat soha nem szőttek a faluban asszonyok. (1,2,3,4,5)
 
 
===3.25. Melyik évtizedig volt „kötelező” az asszonyok számára az udvaron kívül a fejkendő viselete?===
 
Nem volt soha „kötelező” a fejkendő viselete. (1,3,4,5)
 
Egy adatközlő szerint az 1910-es évekig. (2)
 
 
===3.26. Szokásban volt-e és meddig az, hogy a lakószobában két ágyat párhuzamosan egymás mellé tettek?===
 
Az ágyak párhuzamos egymás mellé tétele kb. 1920-as évektől volt szokás kb. 1970-ig. (1,2,3,4,5)
 
 
==4. Család, közösség, világkép==
 
===4.1.===
 
 
====a) Melyik évszakban (hónapban) tartották 1910. körül a legtöbb esküvőt? ====
 
A legtöbb esküvőre farsangkor és májusban került sor.
 
====b) Melyik évszakban nem tartottak esküvőt? ====
 
Böjtben sohasem volt esküvő.  (1,3,4)
 
 
===4.2. Melyik nap volt a héten az esküvő megtartásának hagyományos napja? ===
 
 
====a) 1910 körül: ====
 
csak vasárnap
 
====b) 1930 körül: ====
 
csak szombat (1,2,3,4,5)
 
 
===4.3. ===
 
 
====a) Hol szokták tartani a lakodalmat? Csak az egyik fél házánál? Melyiknél? ====
 
Vagy mindkét félnél, vagy a lányos háznál tartották meg a lakodalmat.
 
====b) Hol volt és mikor a főétkezés, illetve volt-e két egyenrangú étkezés? ====
 
Általában két főétkezés volt, ha két háznál tartották, akkor az ebéd az egyiknél, a vacsora a másiknál megegyezés szerint tartatott meg.
 
====c) Ha két helyen volt a lakodalom, hogyan oszlottak meg a vendégek?====
 
A vendégek aszerint mentek a házakhoz, hogy a vőlegény vagy a menyasszony barátai voltak-e. (1,2,3,4)
 
 
=== 4.4. ===
 
 
====a) Hol zajlik le 1980 körül a lakodalom? (Figyelemmel az előző pontban foglaltakra.) ====
 
1910 körül a vendéghívó „kuszori” hívta meg a vendégeket szalagos bottal és bokrétás kalappal feldíszítve a lakodalomra a lakodalom előtti csütörtökön és közvetlen a lakodalom előtt vasárnap reggel. (1,3,4)
 
====b) Mennyire és mióta szokás a lakodalom nem otthon való tartása? ====
 
1980 körül postai meghívóval hívják meg a vendégeket, nagyon ritkán a jegyespár személyesen. (1,3,4)
 
 
=== 4.5. Meghívás módja a lakodalomban (kit hívnak /vőfély, szülők, vendéghívogatók, jegyespár, levél, stb./, hányszor, és a lakodalomhoz viszonyítottan milyen időpontban?) ===
 
 
====a) 1910 körül: ====
 
1910 körül a vendéghívó „kuszori” hívta meg a vendégeket szalagos bottal és bokrétás kalappal feldíszítve a lakodalomra a lakodalom előtti csütörtökön és közvetlen a lakodalom előtt vasárnap reggel. (1,3,4)
 
====b) 1930 körül: ====
 
1980 körül postai meghívóval hívják meg a vendégeket, nagyon ritkán a jegyespár személyesen. (1,3,4)
 
 
===4.6. ===
 
 
====a) Volt-e a lakodalom során szándékolt tányér- (tál, cserép) törés és hol? ====
 
Soha nem volt szokás a lakodalom során a szándékolt tányértörés. (1,3,4)
 
====b) Ki, mikor és miért tört cserepet? ====
 
n.a.
 
====c) Volt-e valamilyen szövegmondás ezzel kapcsolatban? =====
 
n.a.
 
====d)Meddig élt ez a szokás?====
 
n.a.
 
 
===4.7. Tánczene. (A tánczene esetleges időbeli változásait rögzítsük!) ===
 
 
====a) Általában honnan hoztak zenészeket: helybelieket, más falusiakat? ====
 
A tánczene leginkább cigányzene volt régen, amit a helybeli zenekar játszott.
 
====b) Milyen hangszereken játszottak? ====
 
Volt prímás, „kontorás”, bőgős, cimbalmos és sípos.
 
====c) Hány főből állott a zenekar? ====
 
5
 
====d) Mikor lép a gombos és tangóharmonika a zenekarba? ====
 
A gombos- és a tangóharmónika megjelenésére vonatkozó adatokat az adatközlők nem tudtak mondani. Kb. 1970-től sokszor van diszkó zene is. (1,2,3,4)
 
 
===4.8. Lucázás===
 
 
==== a) Volt-e lucázás és mely napon? ====
 
December 13-án volt lucázás.
 
==== b)Írjuk le tömören a szokást (alakos - nem alakos, köszöntés, zene, szalma, törek, fatuskó stb. elemekkel). A kötött szöveget szó szerint írjuk le.====
 
A szokás nem alakos, ezen sincs. „Szabad-é kotyolni?” kérdéssel járták körbe a legények a lányos házakat. Ha nem engedték be őket, akkor a magukkal vitt szalmát szétszórták az udvaron és szintén magukkal vitt tuskót otthagyták, hogy a „megmaradt lánynak” legyen mit felvágnia a következő kotyolásig. A szokásra mindenki emlékszik a faluban, de kötött szöveget nem mondtak, csak annyit, hogy sok-sok malacság volt azokban a versikékben. (1,2,3,4,5)
 
 
===4.9. Regölés ===
 
 
====a) Melyik napon szoktak regölni? ====
 
December 26-án.
 
====b) Meddig élt ez a szokás? ====
 
Utoljára csak az 1940-es évek végén regöltek
 
====c) Kik regöltek: legények, gyerekek? ====
 
Főként a legények és a gyerekek regöltek
 
====d) Ha lehet, írjunk le teljesebb szöveget.====
 
Vittek magukkal láncos botot. Az adatközlők emlékezetében sajnos csak egészen kis töredékek maradtak meg a kötött szövegből (1,2,3,4,5):
 
„Haj regörejtem
 
azt is neked ejtem...” (3)
 
„Aggyon az Uristen
 
ennek a gazdának
 
két szép tehenet
 
tejet, vajat eleget
 
hadd süssenek rétest
 
a szegény regösnek...” (1)
 
 
===4.10. Vannak-e, voltak-e nagyobb számban öreglegények?===
 
Az adatközlők többsége szerint csak kb. 3-4 öreglegény volt és van a faluban. (1,2,3,5)
 
Egy informátor emlékszik arra, hogy gyermek korában mindenki azt emlegette, hogy 1909-ben 6 öreglegény volt a faluban egyszerre és a falunak 150 lakosa volt csak. (4) Ez viszont már a lakosság 4 %-át jelentette.
 
 
===4.11. X-el díszített tejesfazék===
 
 
====a)Ismeretes-e az X-el díszített tejesfazék?====
 
Ismeretes
 
====b)Hány X .- esetleg kereszt - volt rajtuk? ====
 
Egy és három X-el díszített tejesfazék,
 
====c) Hol szerezték be ezeket?====
 
Vándorárusok hoztak, vagy Nagykanizsán a vásáron szerezték be őket. (1,2,4)
 
 
===4.12===
 
 
====4.12.1. Szoktak-e az év valamelyik napján fáklyát, söprű vagy valami más tárgyat meggyújtva a levegőbe dobni? ====
 
Soha nem dobtak égő tárgyakat a levegőbe. (1,2,3,5)
 
=====a) Melyik napon, =====
 
n.a.
 
=====b) miért, =====
 
n.a.
 
=====c) kik végezték? =====
 
n.a.
 
=====d) Meddig élt ez a szokás?=====
 
n.a.
 
====4.12.2. Szoktak-e valamilyen ünnepi alkalommal (pl. karácsony) szabadban (nem melegedés vagy társas összejövetel céljából) tüzet gyújtani? ====
 
n.a.
 
=====a) Melyik napon, =====
 
n.a.
 
=====b) miért, =====
 
n.a.
 
=====c) kik végezték? =====
 
n.a.
 
=====d) Meddig élt ez a szokás?=====
 
n.a.
 
 
===4.13. Írjuk le tömören, hogy Miklós-nap (december 6.) milyen szokások voltak régen? Jegyezzük le az alakoskodás kellékeit (öltözet, láncos bot, stb.)===
 
Régen és akkor is csak ritkán volt alakoskodás is Miklós-napon: láncos bot, kender szakáll, lisztes arc, kifordított bunda voltak a kellékek. A falu egy megválasztott személye öltözött így fel és sorra járva a házakat a gyerekek ablakba kitett cipőibe ajándékokat dugott. (1,3,5)
 
 
===4.14. Soroljuk fel a betlehemes játék szereplőit, nevükkel együtt.===
 
A betlehemes játék szereplői voltak: Mária, József, pár pásztor, főpásztor, két angyal. (1,2,4)
 
 
===4.15. Kiket tiszteltek az állatok védőszentként (Szt. György, Szt. Ferenc, Szt. Márton, Szt. Vendel, Szt. Antal, stb.) , ki melyik állaté?===
 
Szent Vendel volt minden állat védőszentje. (1,3,4)
 
 
===4.16. Mivel szokták ijesztgetni régen a kisgyermekeket?===
 
A gyerekeket tüzesemberrel, lúdvérccel, bugyros bácsival, csendőrrel, mumussal, rókával, kakassal és kéményseprővel ijesztgették. (1,3,4)
 
 
===4.17. Diódobálás ===
 
 
====a) Volt-e valamelyik napon (karácsony, szenteste,- templomban, lakásban, stb.) diódobálás? ====
 
Sohasem volt diódobálás sem otthon, sem a templomban. (1,3,4)
 
====b) Mikor, hol, miért? ====
 
n.a.
 
====c) Írjuk le tömören a szokást?====
 
n.a.
 
 
===4.18. Milyen alakot láttak a régiek a holdban (fát, tüskét vágó embert, rőzsét szállító embert, szántó, trágyát hordó embert, stb.)?===
 
Szekercés, fátvágó embert láttak a régiek a holdban. (2,3,4)
 
Egy adatközlő szerint azért van fent a holdban a szekercés ember, mert földi életében megölte favágó barátját és Isten örök büntetése, hogy a holdban vágja a fát. (1)
 
 
 
[[Kategória:Települések]]
 
[[Kategória:Zalabocska]]
 
[[Kategória:Söjtör]]
 
[[Kategória:Pötrét]]
 
[[Kategória:Felsőrajk]]
 
[[Kategória:Gelse]]
 
[[Kategória:Zalaszentmihály]]
 
[[Kategória:Alsórajk]]
 
[[Kategória:Hahót]]
 
[[Kategória:Pacsa]]
 
[[Kategória:Nagykanizsa]]
 
[[Kategória:Zalaegerszeg]]
 
[[Kategória:Vasvár]]
 
[[Kategória:Celldömölk]]
 
[[Kategória:Búcsúszentlászló]]
 
[[Kategória:Sümeg]]
 
[[Kategória:Nova]]
 
[[Kategória:Dióskál]]
 

A lap 2014. május 6., 07:54-kori változata