„Nagyrécse” változatai közötti eltérés
a |
a (→1. Külső kapcsolatok, történeti tudat) |
||
37. sor: | 37. sor: | ||
==1. Külső kapcsolatok, történeti tudat== | ==1. Külső kapcsolatok, történeti tudat== | ||
===1.1. Mit tudnak a község keletkezéséről? Hogyan jött létre?=== | ===1.1. Mit tudnak a község keletkezéséről? Hogyan jött létre?=== | ||
− | + | Érdemi néphagyomány nyomára nem bukkantam a község keletkezésével kapcsolatban. (1,2,3,4) | |
===1.2. Melyek a község [[Régi Családok|régi családjai]]? Sorolják fel ezeket és azt is ha tudnak régen beköltözött s itt gyökeret vert családokról, feljegyezve, hogy honnét kerültek ide.=== | ===1.2. Melyek a község [[Régi Családok|régi családjai]]? Sorolják fel ezeket és azt is ha tudnak régen beköltözött s itt gyökeret vert családokról, feljegyezve, hogy honnét kerültek ide.=== | ||
− | + | A falu törzsökös családjai a Friskó, a Harmadás, a Takács, a Németh, Szajkó, a Béber, a Kovács, a Csinyát (ez volt a leggazdagabb) családok voltak. Valamikor az I. világháború előtt Zalaújlakról költözött ide a Beke család. (1,2,3,4) | |
===1.3. Tudnak-e arról, hogy a faluban valahol, valamikor nagyobb számban települtek-e be,? Honnan, milyen nemzetiségűek?=== | ===1.3. Tudnak-e arról, hogy a faluban valahol, valamikor nagyobb számban települtek-e be,? Honnan, milyen nemzetiségűek?=== | ||
− | + | Nem tudnak arról, hogy valahonnan nagy számban települtek volna be a faluba. (1,2,3,4) | |
===1.4. Tudnak-e arról, hogy a faluból költöztek-e nagyobb számba valahova? Hova, mikor?=== | ===1.4. Tudnak-e arról, hogy a faluból költöztek-e nagyobb számba valahova? Hova, mikor?=== | ||
− | + | Nem költöztek el nagyobb számban a faluból egyszerre az emlékezettel elérhető időben. (1,2,3,4) | |
===1.5. Mely falvakat tartanak magukéhoz leginkább hasonlónak közelebbi vagy távolabbi vidéken? Miben áll a hasonlóság?=== | ===1.5. Mely falvakat tartanak magukéhoz leginkább hasonlónak közelebbi vagy távolabbi vidéken? Miben áll a hasonlóság?=== | ||
− | + | Nagyrécséhez a leginkább hasonló falunak Kisrécsét és Nagybakónakot vélik. Ugyanolyan egyszerű, dolgos emberek, földművesek lakják. (1,2,3,4) | |
===1.6. Beletartozik-e a falu valamilyen tájegységbe, népcsoportba, vidékbe? Melyikbe?=== | ===1.6. Beletartozik-e a falu valamilyen tájegységbe, népcsoportba, vidékbe? Melyikbe?=== | ||
− | + | A falu nem tartozik bele egyik nagy tájegységbe sem. (1,2,3,4) | |
===1.7. Milyen közeli tájegységről, csoportokról, vidékekről tudnak? Kérdezzük meg, hogy mely községeket sorolják a csoportokba.=== | ===1.7. Milyen közeli tájegységről, csoportokról, vidékekről tudnak? Kérdezzük meg, hogy mely községeket sorolják a csoportokba.=== | ||
− | + | Közeli tájegységként a Göcsej, Hetés és Őrség tájegységeit említették az adatközlők hosszas fejtörés után, de arra egy adatközlő sem tudott egy példát sem mondani, hogy mely falvak tartoznak e tájegységekbe. (1,2,3,4) | |
===1.8. Milyen híres községekről tudnak, miről híresek ezek? === | ===1.8. Milyen híres községekről tudnak, miről híresek ezek? === | ||
− | + | Kiskanizsa, ahol a sáskák élnek, híres a zöldségtermesztésről. A szűkebb környéken a zalakarosiak a borukról (legújabban a fürdőjükről) híresek. Galambok a háború előtti Gyöngyösbokréta mozgalmáról, a viseletéről (necc) és a viszonylagos jómódúságáról volt híres, Zalasárszeg a „jó gelencsérföldön” túl arról, hogy ott nemesek laktak. Kisrécsét a környék legszegényebb falujaként tartották számon, de „jó vicces emberek” lakták, a „Sebők” ragadványnevű família (Némethék) pedig különösen „vicckeltő” család hírében állott. (1,2,3,4) | |
===1.9. Csúfolták-e a falut valamivel a környékbeliek vagy az itteniek mely más községekről tudnak-e csúfolódó mondásokat? === | ===1.9. Csúfolták-e a falut valamivel a környékbeliek vagy az itteniek mely más községekről tudnak-e csúfolódó mondásokat? === | ||
− | + | A környékbeliek szavajárása volt, hogy „Nem férünk hozzá, mint Novák a kalácshoz”. Novák egy nagyrécsei ember volt, aki a ládába tette a kalácsát, aztán nem tudta kivenni onnan, mert ráült a láda tetejére. A kisrécsei „Sebők” Németh család pedig az összes kisrécsei családról, házról-házra gyártott egy csúfoló sort. Ebből amire még emlékeznek: „Nagyvalagú Rosenberger (malomtulajdonos zsidó volt, aki nem szeretett dolgozni), hibli-höbli Mileji (beszédhibás volt), világkerülő Ács Péter (mindig úton volt), gyöngeelméjű kis Tóth (ő volt a bíró), ökörhízlaló Borbás Imre”. Szintén a kisrécsiekre mondták, hogy „Vékonyba vágom, mint a Bohár a göbét”. A zalaújlakiaknak azt mondták, hogy: „Átesel rajta, mint újlaki asszony a kosáron”. A környékbeli falvakról is volt egy mondóka, amiből csak arra emlékeznek, hogy: „Ronda Csapi, csúf Újlak, utálatos Bakónak…” Ezek a települések gidres-gödrös helyen voltak. (1,2,3,4) | |
===1.10. Szoktak-e régebben más falvakból házasodni? melyekből gyakrabban, esetleg melyekből nem? Soroljuk fel az emlegetett falvakat, törekedve annak megállapítására, hogy az összeházasodás jelentős vagy szórványos volt.=== | ===1.10. Szoktak-e régebben más falvakból házasodni? melyekből gyakrabban, esetleg melyekből nem? Soroljuk fel az emlegetett falvakat, törekedve annak megállapítására, hogy az összeházasodás jelentős vagy szórványos volt.=== | ||
− | + | Főleg Zalaújlakról, Bakónakról és Kisrécséről házasodtak jelentős mértékben. Galambokra innen mentek, de onnan nem jöttek Nagyrécsére házasodni. Nagyrécse főleg az utóbbi időben lett „kapós”, mert közel van hozzá Nagykanizsa. (1,2,3,4) | |
===1.11. Hova szoktak régebben gyakrabban járni: a, vásárra,b, piacra,c, búcsúra. d, búcsújáró helyre? === | ===1.11. Hova szoktak régebben gyakrabban járni: a, vásárra,b, piacra,c, búcsúra. d, búcsújáró helyre? === | ||
====a) Vásárra: ==== | ====a) Vásárra: ==== | ||
− | + | Főleg Kanizsára mentek, ahol évente 10 vásár volt, június és július kivételével minden hó első keddjén. Eljártak még Komárvárosba, ahol második szerda volt a vásárnap és Keszthelyre, Szigetvárra szórványosan, ahol más nem emlékeznek, hogy mikor volt a vásár. | |
====b) Piacra: ==== | ====b) Piacra: ==== | ||
− | + | Kanizsára jártak, ahol szerdánként (péntekenként) volt a hetipiac. | |
====c) Búcsúra (Mikor, hova?):==== | ====c) Búcsúra (Mikor, hova?):==== | ||
− | + | A környékbeli településekre jártak, Bakónakra Szent Istvánkor, Galambokra Áldozó csütörtökön, Zalaújlakra Őrangyalokkor (szeptember 7.) és Kanizsára József napkor (március 19.) | |
====d) Hova szoktak régebben gyakrabban járni búcsújáró helyre?==== | ====d) Hova szoktak régebben gyakrabban járni búcsújáró helyre?==== | ||
− | + | Búcsúszentlászlóra (Mária nevenapja, Fogolykiváltó), Sümegre, Homokkomáromba és Segesdre jártak, de időpontot nem tudtak mondani. (1,2,3,4) | |
===1.12. Hova szoktak régebben innen munkába járni s milyen munkára? (summás, csépelni, cselédeskedni, stb...)=== | ===1.12. Hova szoktak régebben innen munkába járni s milyen munkára? (summás, csépelni, cselédeskedni, stb...)=== | ||
− | + | A zalasárszegi Inkey családnak itt is voltak birtokai, a helyi uradalomba jártak a nagyrécseiek summáskodni, és napszámba is, jelentős mértékben. (1,2,3,4) | |
===1.13. Ide ugyanilyen célból honnan szokta jönni munkára? === | ===1.13. Ide ugyanilyen célból honnan szokta jönni munkára? === | ||
− | + | Ide, az Inkey uradalomba jártak Horvátországból munkára, és egy-két jelentéktelen mértékű család is fogadott a környékbeli falvakból cselédet. (1,2,3,4) | |
===1.14. Készítettek-e a helybeliek eladásra más faluban: === | ===1.14. Készítettek-e a helybeliek eladásra más faluban: === | ||
102. sor: | 102. sor: | ||
====i) Ha ezeket helyben egyáltalán nem készítették, akkor melyik falvakban lehetett ezeket beszervezni?==== | ====i) Ha ezeket helyben egyáltalán nem készítették, akkor melyik falvakban lehetett ezeket beszervezni?==== | ||
− | + | Nem, a faluban nem készítettek ilyen eszközöket, hanem a kanizsai vásárban szerezték be őket. (1,2,3,4) | |
===1.15. Hol készített cserépedényeket használtak?=== | ===1.15. Hol készített cserépedényeket használtak?=== | ||
− | + | Nagybakónakon készítették azokat a cserepeket, amikor a faluban zömmel használtak. Ezeket főleg a kanizsai vásáron, illetve ritkábban vándorárusoktól szerezték be. A kanizsai vásáron máshol készített cserepeket is vettek olykor. (1,2,3,4) | |
===1.16.=== | ===1.16.=== | ||
====a) Milyen vándorárusok jártak a faluba?==== | ====a) Milyen vándorárusok jártak a faluba?==== | ||
− | + | A meszesek Sümegről jártak mindig, és még ma is járnak olykor gépkocsival. Edényfoltozó és köszörűs cigányok a 70-es évek végéig jártak, de nem tudták soha hogy hova valósiak. A 60-as évekig halasok is jártak a Balaton környékéről, több faluból is, de konkrét falunévre nem emlékeztek. 45-ig „krabótok” is jártak a faluba, akik borotvát és késeket árultak, valahonnan Horvátországból, „délrül” jöttek. (1,2,3,4) | |
====b) Honnan jöttek? ==== | ====b) Honnan jöttek? ==== | ||
119. sor: | 119. sor: | ||
===1.17. a)A helybelieknek milyen más falvak határában voltak szőlői jelentősebb számban? === | ===1.17. a)A helybelieknek milyen más falvak határában voltak szőlői jelentősebb számban? === | ||
− | + | Főleg nősüléssel, a környékbeli falvak határában volt pár nagyrécsei gazdának szőlője, nem jelentős mértékben főleg Bakónakon. A nagyrécsei határban meg jelentéktelenebb mértékben volt csak 1-2 embernek szőlője. (1,2,3,4) | |
===1.17. b) Volt-e a helyi szőlőhegyen más faluban lakónak szőlőbirtoka? (A községeket mindegyik esetben soroljuk fel, a méretekre ügyelve.)=== | ===1.17. b) Volt-e a helyi szőlőhegyen más faluban lakónak szőlőbirtoka? (A községeket mindegyik esetben soroljuk fel, a méretekre ügyelve.)=== | ||
===1.18. a) A mai község határában hány egykori vagy mai temetőről tudnak? Soroljuk fel ezek neveit!=== | ===1.18. a) A mai község határában hány egykori vagy mai temetőről tudnak? Soroljuk fel ezek neveit!=== | ||
− | + | A falunak 1 temetője volt és van. Arról azonban tudnak, hogy a pusztaegyházi oldalon a régészek találtak nagyobb számban csontokat. (1,2,3,4) | |
===1.18. b) Tudnak-e a falu határában olyan helyet, ahonnan nagyobb tömegben kerültek elő emberi csontok? === | ===1.18. b) Tudnak-e a falu határában olyan helyet, ahonnan nagyobb tömegben kerültek elő emberi csontok? === | ||
===1.19. Voltak-e a falunak fogadott ünnepei, melyek és miért?=== | ===1.19. Voltak-e a falunak fogadott ünnepei, melyek és miért?=== | ||
− | + | A falunak Szent László napja a fogadott ünnep, amit viszont nem tudnak, hogy miért fogadták meg. (1,2,3,4) | |
==2. Termelés, munka == | ==2. Termelés, munka == |
A lap 2014. április 29., 00:40-kori változata
Adatlap
Adatfelvétel ideje: | Nagyrécse, 1995. december |
Adatközlők: | 1. Németh Györgyné Friskó Matild, 1922. római katolikus, Nagyrécse, Kossuth L. u. 4.
2. Németh Anna, 1909. római katolikus, Nagyrécse, Kossuth L. u. 36. 3. Németh Ferenc, 1922. római katolikus, Nagyrécse, Kossuth L. u. 44. 4. Hompó József, 1921. római katolikus, Nagyrécse, Kossuth L. u. 32. |
Gyűjtötte: | Balogh Balázs |
Wiki feldolgozás: | Szabó Gabriella |
A település a Wikipedián: | |
weboldal: |
1. Külső kapcsolatok, történeti tudat
1.1. Mit tudnak a község keletkezéséről? Hogyan jött létre?
Érdemi néphagyomány nyomára nem bukkantam a község keletkezésével kapcsolatban. (1,2,3,4)
1.2. Melyek a község régi családjai? Sorolják fel ezeket és azt is ha tudnak régen beköltözött s itt gyökeret vert családokról, feljegyezve, hogy honnét kerültek ide.
A falu törzsökös családjai a Friskó, a Harmadás, a Takács, a Németh, Szajkó, a Béber, a Kovács, a Csinyát (ez volt a leggazdagabb) családok voltak. Valamikor az I. világháború előtt Zalaújlakról költözött ide a Beke család. (1,2,3,4)
1.3. Tudnak-e arról, hogy a faluban valahol, valamikor nagyobb számban települtek-e be,? Honnan, milyen nemzetiségűek?
Nem tudnak arról, hogy valahonnan nagy számban települtek volna be a faluba. (1,2,3,4)
1.4. Tudnak-e arról, hogy a faluból költöztek-e nagyobb számba valahova? Hova, mikor?
Nem költöztek el nagyobb számban a faluból egyszerre az emlékezettel elérhető időben. (1,2,3,4)
1.5. Mely falvakat tartanak magukéhoz leginkább hasonlónak közelebbi vagy távolabbi vidéken? Miben áll a hasonlóság?
Nagyrécséhez a leginkább hasonló falunak Kisrécsét és Nagybakónakot vélik. Ugyanolyan egyszerű, dolgos emberek, földművesek lakják. (1,2,3,4)
1.6. Beletartozik-e a falu valamilyen tájegységbe, népcsoportba, vidékbe? Melyikbe?
A falu nem tartozik bele egyik nagy tájegységbe sem. (1,2,3,4)
1.7. Milyen közeli tájegységről, csoportokról, vidékekről tudnak? Kérdezzük meg, hogy mely községeket sorolják a csoportokba.
Közeli tájegységként a Göcsej, Hetés és Őrség tájegységeit említették az adatközlők hosszas fejtörés után, de arra egy adatközlő sem tudott egy példát sem mondani, hogy mely falvak tartoznak e tájegységekbe. (1,2,3,4)
1.8. Milyen híres községekről tudnak, miről híresek ezek?
Kiskanizsa, ahol a sáskák élnek, híres a zöldségtermesztésről. A szűkebb környéken a zalakarosiak a borukról (legújabban a fürdőjükről) híresek. Galambok a háború előtti Gyöngyösbokréta mozgalmáról, a viseletéről (necc) és a viszonylagos jómódúságáról volt híres, Zalasárszeg a „jó gelencsérföldön” túl arról, hogy ott nemesek laktak. Kisrécsét a környék legszegényebb falujaként tartották számon, de „jó vicces emberek” lakták, a „Sebők” ragadványnevű família (Némethék) pedig különösen „vicckeltő” család hírében állott. (1,2,3,4)
1.9. Csúfolták-e a falut valamivel a környékbeliek vagy az itteniek mely más községekről tudnak-e csúfolódó mondásokat?
A környékbeliek szavajárása volt, hogy „Nem férünk hozzá, mint Novák a kalácshoz”. Novák egy nagyrécsei ember volt, aki a ládába tette a kalácsát, aztán nem tudta kivenni onnan, mert ráült a láda tetejére. A kisrécsei „Sebők” Németh család pedig az összes kisrécsei családról, házról-házra gyártott egy csúfoló sort. Ebből amire még emlékeznek: „Nagyvalagú Rosenberger (malomtulajdonos zsidó volt, aki nem szeretett dolgozni), hibli-höbli Mileji (beszédhibás volt), világkerülő Ács Péter (mindig úton volt), gyöngeelméjű kis Tóth (ő volt a bíró), ökörhízlaló Borbás Imre”. Szintén a kisrécsiekre mondták, hogy „Vékonyba vágom, mint a Bohár a göbét”. A zalaújlakiaknak azt mondták, hogy: „Átesel rajta, mint újlaki asszony a kosáron”. A környékbeli falvakról is volt egy mondóka, amiből csak arra emlékeznek, hogy: „Ronda Csapi, csúf Újlak, utálatos Bakónak…” Ezek a települések gidres-gödrös helyen voltak. (1,2,3,4)
1.10. Szoktak-e régebben más falvakból házasodni? melyekből gyakrabban, esetleg melyekből nem? Soroljuk fel az emlegetett falvakat, törekedve annak megállapítására, hogy az összeházasodás jelentős vagy szórványos volt.
Főleg Zalaújlakról, Bakónakról és Kisrécséről házasodtak jelentős mértékben. Galambokra innen mentek, de onnan nem jöttek Nagyrécsére házasodni. Nagyrécse főleg az utóbbi időben lett „kapós”, mert közel van hozzá Nagykanizsa. (1,2,3,4)
1.11. Hova szoktak régebben gyakrabban járni: a, vásárra,b, piacra,c, búcsúra. d, búcsújáró helyre?
a) Vásárra:
Főleg Kanizsára mentek, ahol évente 10 vásár volt, június és július kivételével minden hó első keddjén. Eljártak még Komárvárosba, ahol második szerda volt a vásárnap és Keszthelyre, Szigetvárra szórványosan, ahol más nem emlékeznek, hogy mikor volt a vásár.
b) Piacra:
Kanizsára jártak, ahol szerdánként (péntekenként) volt a hetipiac.
c) Búcsúra (Mikor, hova?):
A környékbeli településekre jártak, Bakónakra Szent Istvánkor, Galambokra Áldozó csütörtökön, Zalaújlakra Őrangyalokkor (szeptember 7.) és Kanizsára József napkor (március 19.)
d) Hova szoktak régebben gyakrabban járni búcsújáró helyre?
Búcsúszentlászlóra (Mária nevenapja, Fogolykiváltó), Sümegre, Homokkomáromba és Segesdre jártak, de időpontot nem tudtak mondani. (1,2,3,4)
1.12. Hova szoktak régebben innen munkába járni s milyen munkára? (summás, csépelni, cselédeskedni, stb...)
A zalasárszegi Inkey családnak itt is voltak birtokai, a helyi uradalomba jártak a nagyrécseiek summáskodni, és napszámba is, jelentős mértékben. (1,2,3,4)
1.13. Ide ugyanilyen célból honnan szokta jönni munkára?
Ide, az Inkey uradalomba jártak Horvátországból munkára, és egy-két jelentéktelen mértékű család is fogadott a környékbeli falvakból cselédet. (1,2,3,4)
1.14. Készítettek-e a helybeliek eladásra más faluban:
a) kocsikasokat
b) vesszőkosarakat
c) szalmafonatú edényeket
d) szövőbordát
e) favillát
f) fagereblyét
g) faboronát
h) egyebet?
i) Ha ezeket helyben egyáltalán nem készítették, akkor melyik falvakban lehetett ezeket beszervezni?
Nem, a faluban nem készítettek ilyen eszközöket, hanem a kanizsai vásárban szerezték be őket. (1,2,3,4)
1.15. Hol készített cserépedényeket használtak?
Nagybakónakon készítették azokat a cserepeket, amikor a faluban zömmel használtak. Ezeket főleg a kanizsai vásáron, illetve ritkábban vándorárusoktól szerezték be. A kanizsai vásáron máshol készített cserepeket is vettek olykor. (1,2,3,4)
1.16.
a) Milyen vándorárusok jártak a faluba?
A meszesek Sümegről jártak mindig, és még ma is járnak olykor gépkocsival. Edényfoltozó és köszörűs cigányok a 70-es évek végéig jártak, de nem tudták soha hogy hova valósiak. A 60-as évekig halasok is jártak a Balaton környékéről, több faluból is, de konkrét falunévre nem emlékeztek. 45-ig „krabótok” is jártak a faluba, akik borotvát és késeket árultak, valahonnan Horvátországból, „délrül” jöttek. (1,2,3,4)
b) Honnan jöttek?
c) Hogy hívják őket (licsések, kránicok, bosnyákok, paprikások, meszesek, faszerszám-árusok, sonkolyosok, deszkások, olaszok, üvegesek, edényfoldozók, fazekasok, stb.)?
d) Mit árultak?
1.17. a)A helybelieknek milyen más falvak határában voltak szőlői jelentősebb számban?
Főleg nősüléssel, a környékbeli falvak határában volt pár nagyrécsei gazdának szőlője, nem jelentős mértékben főleg Bakónakon. A nagyrécsei határban meg jelentéktelenebb mértékben volt csak 1-2 embernek szőlője. (1,2,3,4)
1.17. b) Volt-e a helyi szőlőhegyen más faluban lakónak szőlőbirtoka? (A községeket mindegyik esetben soroljuk fel, a méretekre ügyelve.)
1.18. a) A mai község határában hány egykori vagy mai temetőről tudnak? Soroljuk fel ezek neveit!
A falunak 1 temetője volt és van. Arról azonban tudnak, hogy a pusztaegyházi oldalon a régészek találtak nagyobb számban csontokat. (1,2,3,4)
1.18. b) Tudnak-e a falu határában olyan helyet, ahonnan nagyobb tömegben kerültek elő emberi csontok?
1.19. Voltak-e a falunak fogadott ünnepei, melyek és miért?
A falunak Szent László napja a fogadott ünnep, amit viszont nem tudnak, hogy miért fogadták meg. (1,2,3,4)