„Pankasz” változatai közötti eltérés
a (→2.7. Milyen hosszú volt a csép nyele: 140 cm alatt., 144-155 cm között, 155 cm fölött?) |
a (→2.8. A két világháború között a gépi cséplés esetén állandó csapat járt-e a géppel, vagy a gazda állította a munkásokat - a gépészen és etetőn kívül - a rokonság, szomszédság köréből?) |
||
153. sor: | 153. sor: | ||
===2.8. A két világháború között a gépi cséplés esetén állandó csapat járt-e a géppel, vagy a gazda állította a munkásokat - a gépészen és etetőn kívül - a rokonság, szomszédság köréből? === | ===2.8. A két világháború között a gépi cséplés esetén állandó csapat járt-e a géppel, vagy a gazda állította a munkásokat - a gépészen és etetőn kívül - a rokonság, szomszédság köréből? === | ||
− | + | Századforduló környékétől van gépi cséplés. A géppel nem járt állandó csapat. A gazda állította ki a munkásokat „kőcsönbe” ment a cséplés a falusiak egymáshoz (segíteni) eljártak az emberek, rokonság, szomszédság + kölcsönbe mások is. Csépléskor nagy lakomát kaptak, sokan azért is szerettek elmenni csépelni, mert nagyon megvendégelték őket. Bor, pálinka, hús, stb. (1) | |
===2.9. A kicsépelt szalmát hogyan hordták kazalba 1930 körül? a, Nyárssal (3-4 m hosszú rúd, amire a szalmát felszúrták és a fej fölött vitték.) Tisztázzuk mikor és hogyan került a faluba és mennyire lett általános? b, Vízszintes rudakon c, Elevátorral d, Egyéb módon === | ===2.9. A kicsépelt szalmát hogyan hordták kazalba 1930 körül? a, Nyárssal (3-4 m hosszú rúd, amire a szalmát felszúrták és a fej fölött vitték.) Tisztázzuk mikor és hogyan került a faluba és mennyire lett általános? b, Vízszintes rudakon c, Elevátorral d, Egyéb módon === |
A lap 2014. március 17., 21:09-kori változata
Adatlap
Adatfelvétel ideje: | |
Adatközlők: | (1.) |
(2.) | |
Gyűjtötte: | |
Wiki feldolgozás: | |
A település a Wikipedián: | |
weboldal: |
1. Külső kapcsolatok, történeti tudat
1.1. Mit tudnak a község keletkezéséről? Hogyan jött létre?
A szájhagyomány szerint a falu régen máshol volt Árokköz néven ismert területen. Névmagyarázat (talán) pákász lehetett az eredeti neve. Határrésszel kapcsolatos monda: Bakoshely Pankasz területén nagy terület, rét, mező itt egy Bakos nevű vitéz harcolt a törökökkel. Itt is egy falu volt, mely a török háború idején elpusztult, a Beneháza. (1)
1.2. Melyek a község régi családjai? Sorolják fel ezeket és azt is ha tudnak régen beköltözött s itt gyökeret vert családokról, feljegyezve, hogy honnét kerültek ide.
Páti, Baján, Fölnagy, Kisgazda Mihály. (1)
1.3. Tudnak-e arról, hogy a faluban valahol, valamikor nagyobb számban települtek-e be,? Honnan, milyen nemzetiségűek?
Próbakérdőíven ez a kérdés nem szerepelt.
1.4. Tudnak-e arról, hogy a faluból költöztek-e nagyobb számba valahova? Hova, mikor?
Próbakérdőíven ez a kérdés nem szerepelt.
1.5. Mely falvakat tartanak magukéhoz leginkább hasonlónak közelebbi vagy távolabbi vidéken? Miben áll a hasonlóság?
Kisrákos, Szaknyér, Nagyrákos, Szatta, Ispánk: egy Fárába tartoztak (templomkörzethez tartozó falvak összessége). 7 falu református községek. (1)
1.6. Beletartozik-e a falu valamilyen tájegységbe, népcsoportba, vidékbe? Melyikbe?
Pankasz az Őrséghez tartozik. (1)
1.7. Milyen közeli tájegységről, csoportokról, vidékekről tudnak? Kérdezzük meg, hogy mely községeket sorolják a csoportokba.
Göcsejben is volt egy hasonló református lakta vidék, egy más fára Kustánszeg, Becsvölgye, Pajszeg stb. velük szorosabb volt a kapcsolat. Vendvidék Hososon túl tótság. Rábavidék (Rábamellék), Hegyhát (Szentjakab környéke). (1)
1.8. Milyen híres községekről tudnak, miről híresek ezek?
Híres községek a környéken: Nagyrákos régen itt még vámot is szedtek a Zala hídon. (1)
1.9. Csúfolták-e a falut valamivel a környékbeliek vagy az itteniek mely más községekről tudnak-e csúfolódó mondásokat?
Tóbafingó pankasz. Pusztaszatta rex csordáskörte lesz (Szatta). (1)
1.10. Szoktak-e régebben más falvakból házasodni? melyekből gyakrabban, esetleg melyekből nem? Soroljuk fel az emlegetett falvakat, törekedve annak megállapítására, hogy az összeházasodás jelentős vagy szórványos volt.
Kisrákos, Nagyrákos, Szatta, Szaknyér, Viszák községekből, a templomkörzethez tartozó falvakból házasodtak. Aki nem kapott itt lányt, az Göcsejbe ment. A férfiak ide hozták a lányokat, a lányok helyben házasodtak a legények jöttek ide. Szatta azért híres, mert ott voltak a legszebb lányok. Jó tartású talpraesett jó termetűek voltak. (1)
1.11. Hova szoktak régebben gyakrabban járni: a, vásárra,b, piacra,c, búcsúra. d, búcsújáró helyre?
a) Vásárra:
Nagyrákoson 5 volt állat- és kirakodó. Őriszentpéter, Zalalövő
b) Piacra:
Nem jártak, nem volt.
c) Búcsúra (Mikor, hova?):
Bajánsenyén több volt Kisasszonyi, Nagyasszonyi; Nagyrákoson Kisasszonyi nyáron, Nagyasszonyi; Vasvárra a katolikusok „még gyalog is elmentek egy-egy keresztallával”. (1)
d) Hova szoktak régebben gyakrabban járni búcsújáró helyre?
n.a.
1.12. Hova szoktak régebben innen munkába járni s milyen munkára? (summás, csépelni, cselédeskedni, stb...)
Régen 1880-as évek körül innen és az Őrségből Zalába jártak kézzel csépelni. Nagybátyja is járt. Lementek Kanizsáig. Summásnak kevesen mentek „kevés volt itt a zsellér”. (1)
1.13. Ide ugyanilyen célból honnan szokta jönni munkára?
Pankaszra Kondorfáról cselédeskedni „szolgagyerekek” jöttek, 5-6 gyerek, kocsisok, szolgálók Lövőről, Zalából is néhányan. (1)
1.14. Készítettek-e a helybeliek eladásra más faluban:
a) kocsikasokat
Pankaszon volt kocsikaskötő Orbán József eladásra készített. (1)
b) vesszőkosarakat
n.a.
c) szalmafonatú edényeket
n.a.
d) szövőbordát
Kisrákoson él még a bordakészítő. Muráról hozták a nádat, amiből kötötték.
e) favillát
n.a.
f) fagereblyét
n.a.
g) faboronát
n.a.
h) egyebet?
Szalafőn készítettek vékát eladásra. Tavasszal március elején hátukon összekötve vitték gyalog Zalába a vékákat. Kisrákoson, Szattán licsét csináltak eladásra (Bordacsináló kisrákos, licsekötő Szatta).
i) Ha ezeket helyben egyáltalán nem készítették, akkor melyik falvakban lehetett ezeket beszervezni?
n.a.
1.15. Hol készített cserépedényeket használtak?
A cserépedényeket az őrségi gerencsérektől vették a vásáron. Nagyrákoson, Őriszentpéteren (veleméri, szombatfai gerencsérek) az asszonyok tejesfazekakért mindig elmentek Nagyrákosra, Szentpéterre a vásár az asszonyok, de még Lövőről is hoztak. Bugyigát, korsót, stb. Lövőn volt egy kályhás Lékai apja Lug Gyula kályhásmester, ő másféle edényeket készített mint az őrségiek, szerették az edényeket. (1)
1.16.
a) Milyen vándorárusok jártak a faluba?
Gerencsérek nem jártak. Lövőiek, illetve felsőjánosházi „meszes zsidó” járt. Puttonyos cigányok (erdélyiek?) ruhafélét árultak, köszörűsök minden évben jöttek. Vándorcirkusz „komodiások” kocsmába telepedtek le. (1)
b) Honnan jöttek?
Lövő, Felsőjánosháza
c) Hogy hívják őket (licsések, kránicok, bosnyákok, paprikások, meszesek, faszerszám-árusok, sonkolyosok, deszkások, olaszok, üvegesek, edényfoldozók, fazekasok, stb.)?
Gerencsér, meszes zsidó, puttonyos cigány, köszörűs
d) Mit árultak?
Ruhafélét, meszet.
1.17. a)A helybelieknek milyen más falvak határában voltak szőlői jelentősebb számban?
n.a.
1.17. b) Volt-e a helyi szőlőhegyen más faluban lakónak szőlőbirtoka? (A községeket mindegyik esetben soroljuk fel, a méretekre ügyelve.)
Filoxéra előtt volt (a hegy ma is meg van). Másoknak nem volt itt szőlőjük. Külbirtok nem volt. (1)
1.18. a) A mai község határában hány egykori vagy mai temetőről tudnak? Soroljuk fel ezek neveit!
Három temető volt, mindhárom a mai téglagyárhoz közel, illetve az elsőt az számolta fel. A második is erre volt, 4-5 éve szűnt meg, a falu végén voltak. (1)
1.18. b) Tudnak-e a falu határában olyan helyet, ahonnan nagyobb tömegben kerültek elő emberi csontok?
n.a.
1.19. Voltak-e a falunak fogadott ünnepei, melyek és miért?
Nagyrákosi templomnak védszentje először Kisasszony vagy Nagyasszony volt, a mostani védszentje Boronai Szent Károly (ennek nincs búcsúja). Plébániába tartoztak: Csöde (Zala), Kisrákos, Nagyrákos, Szaknyér, Szatta, Ispánk. Fogadott ünnep: jégverés miatt. (1)
2. Termelés, munka
2.1. Használtak-e a két világháború között egymáshoz erősítve 2-3 boronát a szántás elegyengetéséhez? (ritkán, általános, kizárólagos)
Két boronát összekötve használtak (kicsi kettes faboronát). A vasborona bevezetéséig ez a mód kizárólagos, de a vasboronát is kettesével használták. (1)
2.2. Közepes gazdaságokban a két világháború között a gabonát milyen mértékben vetették kézzel és vetőgéppel?
a) kézi vetés: általános, ritka, nincs
Kézzel vetettek kizárólagosan, az 1920-as években elvétve egy-egy embernek volt vetőgépe. Ruhából vetettek (vetőruha) nagy négyszögletes vászonruha két sarkát megkötötték, nyakukba akasztották, úgy szórták kézzel lépésre. (1)
b) a gépi vetés: általános, ritka, nincs.
nincs
2.3. Használtak-e villás (a,) és gereblyés (b,) kaszacsapót vagy hajmókot (c)? Melyiket milyen sokan? Melyik mióta ismeretlen?
Mindkettőt használták, de a villás volt a gyakoribb. Villás takaró három és négy ágas volt. Villás volt a régebbi, mindkettőt emberemlékezet óta ismeri, állítása szerint ezeket a helybeliek maguk készítették. (1)
2.4. Használtak-e a faluban olyan kéve kötő fát, amelynek vastagabb végén lapos nyílás volt, amibe a sarlót is be lehetett dugni?
Igen (a kévetkötőfán volt egy kicsi fa) madzaggal hozzákötve a kévekötőfához, azt dugták a gatyába, hogy a kévekötőfa megálljon. (1)
2.5. Az egyéni gazdálkodás idejében búzából és rozsból hány kévét szoktak a mezőn keresztbe rakni? Hány keresztet raktak összekapcsolva a mezőn és mi volt ennek a neve?
17 kéve = 1 kereszt (emberemlékezet óta). Búzából, rozsból is ugyanennyi. (1)
2.6. Ismerik-e a kepe szót és ez mit jelent? (Meghatározott számú összerakott kereszt vagy meghatározatlan számú kereszt.)Használták-e ezt a kifejezést a termés mennyiségének a meghatározására?
Ismerik a szót. 4-5 keresztet raktak egybe legfeljebb. Magyarázata: azért ilyen kevés keresztből áll, nehogy belecsapjon a villám, illetve ha belecsap a villám, ami állítólag gyakori volt, kevesebb pusztuljon. Termésmennyiség meghatározására nem használták a kepe szót. (1)
2.7. Milyen hosszú volt a csép nyele: 140 cm alatt., 144-155 cm között, 155 cm fölött?
155 körül. (1)
2.8. A két világháború között a gépi cséplés esetén állandó csapat járt-e a géppel, vagy a gazda állította a munkásokat - a gépészen és etetőn kívül - a rokonság, szomszédság köréből?
Századforduló környékétől van gépi cséplés. A géppel nem járt állandó csapat. A gazda állította ki a munkásokat „kőcsönbe” ment a cséplés a falusiak egymáshoz (segíteni) eljártak az emberek, rokonság, szomszédság + kölcsönbe mások is. Csépléskor nagy lakomát kaptak, sokan azért is szerettek elmenni csépelni, mert nagyon megvendégelték őket. Bor, pálinka, hús, stb. (1)