„Megyehíd” változatai közötti eltérés
a (→3.20. Mióta fogyasztanak (évtizednyi pontossággal) rendszeresen nyers paprikát és paradicsomot?) |
|||
(egy szerkesztő 26 közbeeső változata nincs mutatva) | |||
138. sor: | 138. sor: | ||
===2.2. Közepes gazdaságokban a két világháború között a gabonát milyen mértékben vetették kézzel és vetőgéppel? === | ===2.2. Közepes gazdaságokban a két világháború között a gabonát milyen mértékben vetették kézzel és vetőgéppel? === | ||
− | |||
− | |||
+ | ====a) kézi vetés: ritka ==== | ||
+ | Talajtól függően vetettek kézzel is. (1,2,3,5) | ||
====b) a gépi vetés: általános.==== | ====b) a gépi vetés: általános.==== | ||
+ | Általánosabb volt a gépi vetés. | ||
===2.3. Használtak-e villás (a,) és gereblyés (b,) kaszacsapót vagy hajmókot (c)? Melyiket milyen sokan? Melyik mióta ismeretlen?=== | ===2.3. Használtak-e villás (a,) és gereblyés (b,) kaszacsapót vagy hajmókot (c)? Melyiket milyen sokan? Melyik mióta ismeretlen?=== | ||
328. sor: | 329. sor: | ||
===3.21. Milyen sült tésztát tettek a „karácsonyi asztalra” (szenteste, ünnepi asztalra)?=== | ===3.21. Milyen sült tésztát tettek a „karácsonyi asztalra” (szenteste, ünnepi asztalra)?=== | ||
− | + | A karácsonyi asztalon régen diós- és mákos beigli, kukoricás kenyér és szalados került tésztaként. (1,2,3,4,5,6) | |
===3.22. === | ===3.22. === | ||
====a) Régen viseltek-e a férfiak ünnepre széles gatyát felsőruhaként? ==== | ====a) Régen viseltek-e a férfiak ünnepre széles gatyát felsőruhaként? ==== | ||
− | + | A II. világháborúig viseltek a férfiak széles gatyát felsőruhaként. | |
====b) Hány szélből készült?==== | ====b) Hány szélből készült?==== | ||
− | + | Nem tudják az anyagmennyiséget. (1,2,3) | |
===3.23. Melyik évtizedig viseltek az asszonyok derékban rögzített szoknyát réklivel vagy blúzzal? (Ennek ellentéte az egyberuha.)=== | ===3.23. Melyik évtizedig viseltek az asszonyok derékban rögzített szoknyát réklivel vagy blúzzal? (Ennek ellentéte az egyberuha.)=== | ||
− | + | A derékban rögzített szoknyát (kapcsosszoknyának hívták) réklivel az idősebbek 1965 körül is viselték még. (1,2,3,4,5,6) | |
===3.24. Szoktak-e a faluban az asszonyok is vásznat szőni, s melyik évtizedben szűnt meg ennek gyakorlata?=== | ===3.24. Szoktak-e a faluban az asszonyok is vásznat szőni, s melyik évtizedben szűnt meg ennek gyakorlata?=== | ||
− | + | Az asszonyok nem szőttek vásznat. (1,2,3,4,5,6) | |
===3.25. Melyik évtizedig volt „kötelező” az asszonyok számára az udvaron kívül a fejkendő viselete?=== | ===3.25. Melyik évtizedig volt „kötelező” az asszonyok számára az udvaron kívül a fejkendő viselete?=== | ||
− | + | Az asszonyok számára nem volt kötelező a kendőviselés sehol. (1,2,3,4,5,6) | |
===3.26. Szokásban volt-e és meddig az, hogy a lakószobában két ágyat párhuzamosan egymás mellé tettek?=== | ===3.26. Szokásban volt-e és meddig az, hogy a lakószobában két ágyat párhuzamosan egymás mellé tettek?=== | ||
− | + | Idősebb családokban most is párhuzamosan egymás mellett van a két ágy. (1,2,3,4,5,6) | |
==4. Család, közösség, világkép== | ==4. Család, közösség, világkép== | ||
353. sor: | 354. sor: | ||
====a) Melyik évszakban (hónapban) tartották 1910. körül a legtöbb esküvőt? ==== | ====a) Melyik évszakban (hónapban) tartották 1910. körül a legtöbb esküvőt? ==== | ||
− | + | A legtöbb esküvőt farsangkor és szüret végén tartották. (1,2,3) | |
====b) Melyik évszakban nem tartottak esküvőt? ==== | ====b) Melyik évszakban nem tartottak esküvőt? ==== | ||
− | |||
===4.2. Melyik nap volt a héten az esküvő megtartásának hagyományos napja? === | ===4.2. Melyik nap volt a héten az esküvő megtartásának hagyományos napja? === | ||
====a) 1910 körül: ==== | ====a) 1910 körül: ==== | ||
− | + | szerda, szombat, vasárnap (1,2) | |
====b) 1930 körül: ==== | ====b) 1930 körül: ==== | ||
− | + | szombat (1,2,3,4,5,6) | |
===4.3. === | ===4.3. === | ||
====a) Hol szokták tartani a lakodalmat? Csak az egyik fél házánál? Melyiknél? ==== | ====a) Hol szokták tartani a lakodalmat? Csak az egyik fél házánál? Melyiknél? ==== | ||
− | + | Lakodalmat a lányos háznál tartották. (1,2,3,4,5,6) | |
====b) Hol volt és mikor a főétkezés, illetve volt-e két egyenrangú étkezés? ==== | ====b) Hol volt és mikor a főétkezés, illetve volt-e két egyenrangú étkezés? ==== | ||
− | + | A főétkezés a vacsora volt. (1,2,3,4,5,6) | |
====c) Ha két helyen volt a lakodalom, hogyan oszlottak meg a vendégek?==== | ====c) Ha két helyen volt a lakodalom, hogyan oszlottak meg a vendégek?==== | ||
− | |||
=== 4.4. === | === 4.4. === | ||
====a) Hol zajlik le 1980 körül a lakodalom? (Figyelemmel az előző pontban foglaltakra.) ==== | ====a) Hol zajlik le 1980 körül a lakodalom? (Figyelemmel az előző pontban foglaltakra.) ==== | ||
− | + | A lakodalmat 1980 körül étteremben tartják, de akad még lányos háznál tartott lakodalom is. (1,2,3,4,5,6) | |
====b) Mennyire és mióta szokás a lakodalom nem otthon való tartása? ==== | ====b) Mennyire és mióta szokás a lakodalom nem otthon való tartása? ==== | ||
− | |||
=== 4.5. Meghívás módja a lakodalomban (kit hívnak /vőfély, szülők, vendéghívogatók, jegyespár, levél, stb./, hányszor, és a lakodalomhoz viszonyítottan milyen időpontban?) === | === 4.5. Meghívás módja a lakodalomban (kit hívnak /vőfély, szülők, vendéghívogatók, jegyespár, levél, stb./, hányszor, és a lakodalomhoz viszonyítottan milyen időpontban?) === | ||
====a) 1910 körül: ==== | ====a) 1910 körül: ==== | ||
− | + | szalagos vőfély (1,2,3) | |
====b) 1930 körül: ==== | ====b) 1930 körül: ==== | ||
− | + | levél, meghívó, a legközelebbi rokonokat a jegyespár hívja (1,2,3,4,5,6) | |
===4.6. === | ===4.6. === | ||
====a) Volt-e a lakodalom során szándékolt tányér- (tál, cserép) törés és hol? ==== | ====a) Volt-e a lakodalom során szándékolt tányér- (tál, cserép) törés és hol? ==== | ||
− | + | Ilyen szokásról nem hallottak. (1,2,3,4,5,6) | |
====b) Ki, mikor és miért tört cserepet? ==== | ====b) Ki, mikor és miért tört cserepet? ==== | ||
396. sor: | 394. sor: | ||
====d)Meddig élt ez a szokás?==== | ====d)Meddig élt ez a szokás?==== | ||
− | |||
===4.7. Tánczene. (A tánczene esetleges időbeli változásait rögzítsük!) === | ===4.7. Tánczene. (A tánczene esetleges időbeli változásait rögzítsük!) === | ||
====a) Általában honnan hoztak zenészeket: helybelieket, más falusiakat? ==== | ====a) Általában honnan hoztak zenészeket: helybelieket, más falusiakat? ==== | ||
− | + | Zenét Ikervárról Bakos Jánosék, Balozsameggyesről Tiha Jenő bandája szolgáltatott. (1,2,3,4,5,6) | |
====b) Milyen hangszereken játszottak? ==== | ====b) Milyen hangszereken játszottak? ==== | ||
407. sor: | 404. sor: | ||
====d) Mikor lép a gombos és tangóharmonika a zenekarba? ==== | ====d) Mikor lép a gombos és tangóharmonika a zenekarba? ==== | ||
− | + | Nem tudják a harmonika belépésének időpontját. (1,2,3,4,5,6) | |
===4.8. Lucázás=== | ===4.8. Lucázás=== | ||
==== a) Volt-e lucázás és mely napon? ==== | ==== a) Volt-e lucázás és mely napon? ==== | ||
− | + | Lucázás december 13-án volt. | |
==== b)Írjuk le tömören a szokást (alakos - nem alakos, köszöntés, zene, szalma, törek, fatuskó stb. elemekkel). A kötött szöveget szó szerint írjuk le.==== | ==== b)Írjuk le tömören a szokást (alakos - nem alakos, köszöntés, zene, szalma, törek, fatuskó stb. elemekkel). A kötött szöveget szó szerint írjuk le.==== | ||
− | + | A lucázók alakosan járták a házakat, szalmát vittek magukkal, és terítették a szobában. | |
+ | „Luca, Luca, kitty-kotty, kitty-kotty, | ||
+ | Tiktyok, lúdjok ülősek legyenek, | ||
+ | Fejszéjök álljon a nyelébe, mint szálfa az erdőbe, | ||
+ | Annyi pénzök legyen, mint a polyva, | ||
+ | Annyi tojások legyen, mint a kavicsgödörbena kavics, | ||
+ | Ollan hosszi szalonnájuk legyen, mint a falu hossza…” (1,2,3,4) | ||
===4.9. Regölés === | ===4.9. Regölés === | ||
====a) Melyik napon szoktak regölni? ==== | ====a) Melyik napon szoktak regölni? ==== | ||
− | + | Regölni újévkor jártak a legények.(1,2,3,4) | |
====b) Meddig élt ez a szokás? ==== | ====b) Meddig élt ez a szokás? ==== | ||
− | + | A szokás 1955-60 körül szűnt meg.(1,2,3,4) | |
====c) Kik regöltek: legények, gyerekek? ==== | ====c) Kik regöltek: legények, gyerekek? ==== | ||
− | + | legények | |
====d) Ha lehet, írjunk le teljesebb szöveget.==== | ====d) Ha lehet, írjunk le teljesebb szöveget.==== | ||
− | + | Szövegre nem emlékeznek. (1,2,3,4) | |
===4.10. Vannak-e, voltak-e nagyobb számban öreglegények?=== | ===4.10. Vannak-e, voltak-e nagyobb számban öreglegények?=== | ||
+ | Öreglegények a II. világháború után voltak többen, 8-10 fő a kb. 350-380 lelket számláló községben. (1,2,3,4,5,6) | ||
===4.11. X-el díszített tejesfazék=== | ===4.11. X-el díszített tejesfazék=== | ||
====a)Ismeretes-e az X-el díszített tejesfazék?==== | ====a)Ismeretes-e az X-el díszített tejesfazék?==== | ||
− | + | Nem ismerték az X-el jelölt vagy díszített tejesfazekat, sem hozzáfűződő történetet. (1,2,3,4,5,6) | |
====b)Hány X .- esetleg kereszt - volt rajtuk? ==== | ====b)Hány X .- esetleg kereszt - volt rajtuk? ==== | ||
====c) Hol szerezték be ezeket?==== | ====c) Hol szerezték be ezeket?==== | ||
− | |||
===4.12=== | ===4.12=== | ||
444. sor: | 447. sor: | ||
=====a) Melyik napon, ===== | =====a) Melyik napon, ===== | ||
+ | Szentivánkor rozsseprűt gyújtottak. Ezt „szentiván-tüze”-nek hívták. (1,2,3,3,5) | ||
=====b) miért, ===== | =====b) miért, ===== | ||
=====c) kik végezték? ===== | =====c) kik végezték? ===== | ||
454. sor: | 458. sor: | ||
=====c) kik végezték? ===== | =====c) kik végezték? ===== | ||
=====d) Meddig élt ez a szokás?===== | =====d) Meddig élt ez a szokás?===== | ||
− | |||
===4.13. Írjuk le tömören, hogy Miklós-nap (december 6.) milyen szokások voltak régen? Jegyezzük le az alakoskodás kellékeit (öltözet, láncos bot, stb.)=== | ===4.13. Írjuk le tömören, hogy Miklós-nap (december 6.) milyen szokások voltak régen? Jegyezzük le az alakoskodás kellékeit (öltözet, láncos bot, stb.)=== | ||
− | + | A 70-es évekig december 6-án este járt Mikulás, leginkább gyermekes házakhoz, s némi ajándékért cserébe a jóság ígéretét csalta ki a kisebbekből. Kellékek: virgács, kifordított bunda. (1,2,3,4,5,6) | |
===4.14. Soroljuk fel a betlehemes játék szereplőit, nevükkel együtt.=== | ===4.14. Soroljuk fel a betlehemes játék szereplőit, nevükkel együtt.=== | ||
− | + | A betlehemes játékot 3 pásztor adta elő. Egyiküket Öregnek szólították, több névre nem emlékeznek. (1,2,3,4,5,6) | |
===4.15. Kiket tiszteltek az állatok védőszentként (Szt. György, Szt. Ferenc, Szt. Márton, Szt. Vendel, Szt. Antal, stb.) , ki melyik állaté?=== | ===4.15. Kiket tiszteltek az állatok védőszentként (Szt. György, Szt. Ferenc, Szt. Márton, Szt. Vendel, Szt. Antal, stb.) , ki melyik állaté?=== | ||
− | + | Nem tudnak arról, hogy az állatoknak is lenne védőszentje. (1,2,3,4,5,6) | |
===4.16. Mivel szokták ijesztgetni régen a kisgyermekeket?=== | ===4.16. Mivel szokták ijesztgetni régen a kisgyermekeket?=== | ||
+ | A gyerekeket ördöggel, zsákosemberrel, kéményseprővel szokták ijesztegetni, de csak módjával. (1,2,3,4,5) | ||
===4.17. Diódobálás === | ===4.17. Diódobálás === | ||
====a) Volt-e valamelyik napon (karácsony, szenteste,- templomban, lakásban, stb.) diódobálás? ==== | ====a) Volt-e valamelyik napon (karácsony, szenteste,- templomban, lakásban, stb.) diódobálás? ==== | ||
− | + | Diódobálásról nem hallottak.(1,2,3,4,5,6) | |
====b) Mikor, hol, miért? ==== | ====b) Mikor, hol, miért? ==== | ||
====c) Írjuk le tömören a szokást?==== | ====c) Írjuk le tömören a szokást?==== | ||
− | |||
===4.18. Milyen alakot láttak a régiek a holdban (fát, tüskét vágó embert, rőzsét szállító embert, szántó, trágyát hordó embert, stb.)?=== | ===4.18. Milyen alakot láttak a régiek a holdban (fát, tüskét vágó embert, rőzsét szállító embert, szántó, trágyát hordó embert, stb.)?=== | ||
+ | A holdban rőzsehordó embert láttak. (1,2,3,4) | ||
+ | A holdban favágót láttak. (5,6) | ||
[[Kategória:Települések]] | [[Kategória:Települések]] | ||
+ | [[Kategória:Pecöl]] | ||
+ | [[Kategória:Csénye]] | ||
+ | [[Kategória:Sárvár]] | ||
+ | [[Kategória:Szombathely]] | ||
+ | [[Kategória:Rum]] | ||
+ | [[Kategória:Vasvár]] | ||
+ | [[Kategória:Cell]] | ||
+ | [[Kategória:Fűztő]] | ||
+ | [[Kategória:Ikervár]] | ||
+ | [[Kategória:Sümeg]] | ||
+ | [[Kategória:Sótony]] | ||
+ | [[Kategória:Ikervári zenészek]] | ||
+ | [[Kategória:Balozsameggyesi zenészek]] |
A lap jelenlegi, 2014. szeptember 16., 08:20-kori változata
Adatlap
Adatfelvétel ideje: | Megyehíd, 1991. november |
Adatközlők: | 1. Süle János, 1909. Megyehíd, Dózsa Gy. u. 12.
2. Süle Jánosné Tóth Ilona, 1911. Megyehíd, Dózsa Gy. u. 12. 3. Süle Ferenc, 1917. Megyehíd, Dózsa Gy. u. 12. 4. Süle János, 1947. Megyehíd, Dózsa Gy. u. 12. 5. Dávid János, 1929. Megyehíd, Fő u. 14. 6. Dávid Jánosné Őri Ilona, 1936. Megyehíd, Fő u. 14. |
Gyűjtötte: | Krizmanics Mária |
Wiki feldolgozás: | Szabó Gabriella |
A település a Wikipedián: | |
weboldal: |
1. Külső kapcsolatok, történeti tudat
1.1. Mit tudnak a község keletkezéséről? Hogyan jött létre?
A község egy községek közti megyén folyó patakon átívelő hídról kapta a nevét. (1,2,3,4,5,6)
1.2. Melyek a község régi családjai? Sorolják fel ezeket és azt is ha tudnak régen beköltözött s itt gyökeret vert családokról, feljegyezve, hogy honnét kerültek ide.
Dávid, Szemes, Cséri. (1,2,3,4,5,6)
1.3. Tudnak-e arról, hogy a faluban valahol, valamikor nagyobb számban települtek-e be,? Honnan, milyen nemzetiségűek?
Nagyobb számban betelepülőkről nem tudnak. (1,2,3,4,5,6)
1.4. Tudnak-e arról, hogy a faluból költöztek-e nagyobb számba valahova? Hova, mikor?
Nagyobb számban elköltözőkről nem tudnak. (1,2,3,4,5,6)
1.5. Mely falvakat tartanak magukéhoz leginkább hasonlónak közelebbi vagy távolabbi vidéken? Miben áll a hasonlóság?
Nem ismernek Megyehídhoz hasonló falut. (1,2,3,4,5,6)
1.6. Beletartozik-e a falu valamilyen tájegységbe, népcsoportba, vidékbe? Melyikbe?
Nem tartozik a falu tájegységbe. (1,2,3,4,5,6)
1.7. Milyen közeli tájegységről, csoportokról, vidékekről tudnak? Kérdezzük meg, hogy mely községeket sorolják a csoportokba.
Nem tudnak közeli tájegységről. (1,2,3,4,5,6)
1.8. Milyen híres községekről tudnak, miről híresek ezek?
Megyehíd: a jódolgos munkásairól, Pecöl a felületesen dolgozókról híres. (1,2,3,4)
1.9. Csúfolták-e a falut valamivel a környékbeliek vagy az itteniek mely más községekről tudnak-e csúfolódó mondásokat?
Cserebogaras Megyehíd. Tejfölös-malac pecöliek. Eredetéről nem tudnak. (1,2,3,4,5,6)
1.10. Szoktak-e régebben más falvakból házasodni? melyekből gyakrabban, esetleg melyekből nem? Soroljuk fel az emlegetett falvakat, törekedve annak megállapítására, hogy az összeházasodás jelentős vagy szórványos volt.
Házasságokat Pecöl és Csénye fiataljaival kötöttek, jelentősebb számban. (1,2,3,4,5,6)
1.11. Hova szoktak régebben gyakrabban járni: a, vásárra,b, piacra,c, búcsúra. d, búcsújáró helyre?
a) Vásárra:
Rum, Benedek-napi vásár, Sárvár, Simon-Júdás napi vásár (hétfő)
b) Piacra:
Sárvár, Szombathely
c) Búcsúra (Mikor, hova?):
Vasvár, Cell (1,2,3,4,5,6)
d) Hova szoktak régebben gyakrabban járni búcsújáró helyre?
1.12. Hova szoktak régebben innen munkába járni s milyen munkára? (summás, csépelni, cselédeskedni, stb...)
Fűztőre, a bajor királyi Nádasdi herceg birtokára, napszámba jártak. Az I. világháborútól jártak már a sárvári cukorgyárba idénymunkára 2-3 hónapra. A környező községekből is sokan dolgoztak ezeken a helyeken. (1,2,3,4,5,6)
1.13. Ide ugyanilyen célból honnan szokta jönni munkára?
A községben nem volt idegen munkaerőt vonzó munkahely. (1,2,3,4,5,6)
1.14. Készítettek-e a helybeliek eladásra más faluban:
a) kocsikasokat
b) vesszőkosarakat
c) szalmafonatú edényeket
Fonott cikkeket Ikerváron, Tábori nevezetű készítőnél vásároltak.
d) szövőbordát
e) favillát
A faszerszámokat a gazdák maguk készítették. (1,2,3)
f) fagereblyét
g) faboronát
h) egyebet?
i) Ha ezeket helyben egyáltalán nem készítették, akkor melyik falvakban lehetett ezeket beszervezni?
1.15. Hol készített cserépedényeket használtak?
A cserépedényeket vásáron, fazekasoktól szerezték be. Sümegi fazekasmestertől. Nevet nem tudnak. (1,2,3)
1.16.
a) Milyen vándorárusok jártak a faluba?
A községben drótosok, fazekasok, meszesek, tyukászok, késesek, órások jártak. Ezek értelemszerűen a nevüknek megfelelő árut kínáltak. (1,2,3,4,5,6)
b) Honnan jöttek?
c) Hogy hívják őket (licsések, kránicok, bosnyákok, paprikások, meszesek, faszerszám-árusok, sonkolyosok, deszkások, olaszok, üvegesek, edényfoldozók, fazekasok, stb.)?
d) Mit árultak?
1.17. a)A helybelieknek milyen más falvak határában voltak szőlői jelentősebb számban?
A megyehídiaknak a sótonyi hegyben van szőlőjük. Mást nem tudnak. (1,2,3,4,5,6)
1.17. b) Volt-e a helyi szőlőhegyen más faluban lakónak szőlőbirtoka? (A községeket mindegyik esetben soroljuk fel, a méretekre ügyelve.)
1.18. a) A mai község határában hány egykori vagy mai temetőről tudnak? Soroljuk fel ezek neveit!
Nem tudnak a jelenlegi temetkezési helyen kívül más temetőről, sem emberi csontok előkerüléséről. (1,2,3,4,5,6)
1.18. b) Tudnak-e a falu határában olyan helyet, ahonnan nagyobb tömegben kerültek elő emberi csontok?
1.19. Voltak-e a falunak fogadott ünnepei, melyek és miért?
A község fogadott búcsúja tűzesettel kapcsolatos, pontos eredetére nem emlékeznek. Szentháromság-vasárnapján tartják. (1,2,3,4,5,6)
2. Termelés, munka
2.1. Használtak-e a két világháború között egymáshoz erősítve 2-3 boronát a szántás elegyengetéséhez? (ritkán, általános, kizárólagos)
Az egymáshoz erősített borona használata általános volt. (1,2,3,4,5,6)
2.2. Közepes gazdaságokban a két világháború között a gabonát milyen mértékben vetették kézzel és vetőgéppel?
a) kézi vetés: ritka
Talajtól függően vetettek kézzel is. (1,2,3,5)
b) a gépi vetés: általános.
Általánosabb volt a gépi vetés.
2.3. Használtak-e villás (a,) és gereblyés (b,) kaszacsapót vagy hajmókot (c)? Melyiket milyen sokan? Melyik mióta ismeretlen?
Villás kaszacsapót használtak, mindig. (1,2,3,4,5,6)
2.4. Használtak-e a faluban olyan kéve kötő fát, amelynek vastagabb végén lapos nyílás volt, amibe a sarlót is be lehetett dugni?
Használták a laposnyílású kévekötőfát. (1,2,3,4,5,6)
2.5. Az egyéni gazdálkodás idejében búzából és rozsból hány kévét szoktak a mezőn keresztbe rakni? Hány keresztet raktak összekapcsolva a mezőn és mi volt ennek a neve?
20 kévéből 1 keresztet, 5-6 keresztből 1 kepét raktak. (1,2,3,4,5,6)
2.6. Ismerik-e a kepe szót és ez mit jelent? (Meghatározott számú összerakott kereszt vagy meghatározatlan számú kereszt.)Használták-e ezt a kifejezést a termés mennyiségének a meghatározására?
A kepe szó itt meghatározatlan számú keresztet jelent. (1,2,3,4,5,6)
2.7. Milyen hosszú volt a csép nyele: 140 cm alatt., 144-155 cm között, 155 cm fölött?
A csép nyele 160-170 cm hosszú volt. (1,2,3,4,5,6)
2.8. A két világháború között a gépi cséplés esetén állandó csapat járt-e a géppel, vagy a gazda állította a munkásokat - a gépészen és etetőn kívül - a rokonság, szomszédság köréből?
Csépelni állandó csapat járt, amit a bandagazda állított össze. (1,2,3,5)
2.9. A kicsépelt szalmát hogyan hordták kazalba 1930 körül? a, Nyárssal (3-4 m hosszú rúd, amire a szalmát felszúrták és a fej fölött vitték.) Tisztázzuk mikor és hogyan került a faluba és mennyire lett általános? b, Vízszintes rudakon c, Elevátorral d, Egyéb módon
A kicsépelt szalmát nyárssal hordták kazalba. (1,2,3)
2.10. Melyik évtizedben szűnt meg teljesen a hajdina termelése?
A hajdinatermelés a II. világháború után szűnt meg. (1,2,3,5)
2.11. Melyik évtizedben kezdődött és mikor lett általános a burgonya eke után, barázdába való vetése?
A burgonya barázdába való vetése közvetlenül a II. világháború után szűnt meg. (1,2,3,5)
2.12. Írjuk le tömören a szénaszárítás munkamenetét (renden forgatatlan szárad, a rendet szétterítették, a rendet forgatták, szénaszárító állványt használtak - ez utóbbi formáját rögzítsük -, hányszor forgatták, milyen egységbe gyűjtötték.)
Kaszáltak, renden száradt, az időjárásnak megfelelően forgattak (eső esetén többször, jó időben egyszer) szárítóállványt nem használtak. (1,2,3,4,5,6)
2.13. Mivel, milyen eszközzel hordták a kazalból a napi száraztakarmányt az istállóba (nagyobb méretű kosárban, villával hajdivánnal, - két íjszerű káva -)? Ha valamelyik új, akkor azt honnan ismerték meg?
Bakszekérrel hordták a takarmányt az istállóba. (1,2,3,4,5,6)
2.14. Jegyezzük fel az igánál (járomnál):
a) az iga felső fájának nevét:
vonófa
b) a rudat rögzítő szög nevét /gúzs/:
középső igaszeg
c) a külső szegek /igaszeg/ nevét:
igaszegek (1,2,3,4,5,6)
2.15.
a) Almozáshoz használták-e a fák leveleit?
A falevelet akkor használták almozásra, ha nem volt elég szalma. A közbirtokosság által liciten eladott falevelet gyűjthették össze. (1,2,3,4,5,6)
b) Milyen mértékben (sokan, kevesen)?
c) Melyik évszakban?
2.16.
a) A ló befogásánál 1930 körül alkalmaztak-e szügyre erősített tartóláncot?
A 3. sz. rajz, szügykarikának hívták. (1,3,5)
b) Melyik mód régibb, újabb?
c) Ez utóbbit honnan ismerték?
2.17. Mit neveztek szekérnek, mit neveztek kocsinak (teherhordó szekér, lovasszekér, szénaszállító szekér, marhásfogat stb.)?
A szekéren takarmányt, szalmát hordtak. A kocsi kisebb, könnyebb, díszesebb, finoman vasalt, lakodalomra, búcsúra jártak vele. (1,2,3,4,5,6)
2.18. A szálastakarmányt szállító szekér milyen hosszú centiméterben vagy sukkban (1 sukk = kb. 32 cm)? Ha egyáltalán van nyújtott hosszúszekér és vendégoldallal szállítás, akkor tisztázzuk, hogy melyik elterjedtebb és régibb.
A hosszúszekér 4,5 m hosszú volt. (1,3,4,6)
2.19. A nyomorúd leszorítása a szekér hátulján milyen eszköz segítségével történt? Írjuk le a formáját és a nevét, és azt is, ha a kötélen kívül nincs más eszköz.
Nem használtak segédeszközt a nyomórúd leszorításánál. (1,2,3,4,5,6)
2.20. Milyen a lovas szekér, lovaskocsi saroglyája: egyenes, enyhén ívelt, erősen ívelt, nem volt saroglya.
A rajzon látható saroglyákat használták. (1,2,3,4,5,6)
2.21.
a) Írjuk le, rajzoljuk vagy fényképezzük, hogy milyen volt a vesszőből készült szekérkas formája.
b) Használtak-e kettőt is?
Két szekérkast használtak. (1,2,3,4,5,6)
2.22. Szokták-e a vonómarhát paktokltatni s melyik évszakban? Sokan, kevesen, csak ökröket vagy teheneket is.
Az ökrök, tehenek első két lábát szokták patkolni. Nem évszaktól függően, hanem a talajtól és az állat körmének erősségétől. (1,2,3,4,5,6)
2.23. A fejőedény régi neve?
Zséter. (1,2,3,4,5,6)
2.24. A befogott marhát milyen szavakkal
a) indítják
He, hó!
b) terelik jobbra
Hik!
c) és balra
Hejsze!
Humeg A becce szót nem kapcsolják hozzá. A kisgyermek számára mondják, általában szarvasmarhát jelöl. (1,2,3,4,5,6)
2.25. Milyen szavakkal hívogatják a disznót?
Coca, koca. (1,2,3,4,5,6)
2.26. Milyen szavakkal hívogatják a tyúkot?
Ne, pityém, ne, pityém. (1,2,3,4,5,6)
2.27. Milyen szavakkal hívogatják a kutyát?
A kutyát a nevén szólították. (1,2,3,4,5,6)
2.28. Kender és len töréséhez milyen eszközt használtak? (Tilót típusú törőt, lábbal mozgatott kötyüs törőt, törővályut, sulykot.)
A kender és len töréséhez törővályut használtak. Itt az asszonyok nem szőttek, csak fontak. Szőtt: Dávid János. (1,2,3,4,5,6)
2.29.
a) Milyen típusú rokkát használtak s mi a neve: fekvő (a), ferde (b), álló (c)?
Állórokkát használtak c), s csak rokkának nevezték. (1,2,3,4,5,6)
b) A két kerék egymáshoz viszonyított helyzete.
3. Ház és háztartás
3.1. A mai község határán volt-e korábban több egymástól elkülönülő házcsoport, aminek külön neve is volt (esetleg korábban önálló falú?
a) Hogy hívták ezeket?
Különálló házcsoportot alkotott a Major (Erdődi Sándor majorja).
b) Miért volt így?
c) Tudnak-e arról, hogy a községnek mindig itt volt-e a helye, vagy máshonnan települtek át a határ valamelyik részéről? Melyikből?
A községnek mindig itt volt a helye. (1,2,3,5)
3.2. Melyik évtizedben bontották le az utolsó boronából készült lakóházat? Ahol ilyen nem volt, ott az utolsó favázas sövényházak végső megszűnését nyomozzuk.
Nem emlékeznek az utolsó boronás- és favázas sövényházra sem. (1,2,3,4,5,6)
3.3. Hogyan alakították át a régi szabadkéményes és füstöskéményes házak füstvezetékét. (Hova helyezték a kéményt: falba, fal mellé? Szabad kémény esetén hogy történt ez? Mióta építenek (évtized) kizárólag zárt kéményt?
A füstvezetékeket a II. világháború vége körül alakították át, s ettől kezdve kizárólag zárt kéményt építenek. A kéményt a fal mellé építették. (1,2,3,5)
3.4. A legrégibb házakon a szoba + konyha + kamra résznek hány bejárata volt a szabadba? Hova nyíltak ezek az ajtók? (Pitvarba, tornácra, gangra, udvarra, stb.)
Minden ajtó a pitvarba nyílt, nem nyíltak egymásba a helyiségek. (1,2,3,4,5,6)
3.5. Állapítsuk meg azt, hogy volt-e a faluban kereszt-mestergerendás ház. (Ez esetben a padlásgerendák a ház hossztengelyének irányában feküdtek. Ha ilyent látunk, biztosra vehetjük a kereszt-mestergerenda egykori létét.) Előfordul-e földfalú házaknál mestergerenda?
A faluban voltak keresztmestergerendás házak, s alkalmazták ezt a földfalu házaknál is. (1,2,3,4,5,6)
3.6. Melyik évtizedben lett általános a rakott sparheltek használata a faluban?
A rakott sparheltek használata az 1900-as évek után (1900-1910) lett általános. (1,2,3)
3.7. Melyik évtizedben lett általános a kontyolt tetejű, nagyjából négyzet alaprajzú „kockaházak” „tömbházak” építése? Mikortól kezdve nem építenek már egysoros (szoba+konyha+kamra+szoba, kamra egyvégtében) házakat?
A kontyolt tetejű házakat 1960-65 óta építik. Nem tudták, mikor szűnt meg az egysoros ház építése. (1,2,3,4,5,6)
3.8. Tudnak-e olyan régi házról, amelynek szobájában egykor a konyhából fűtött kemence volt és nem kályha?
Több konyhából fűtött kemencés ház is volt a faluban, amellyel szobát is fűtöttek. (1,2,3,4,5,6)
3.9. A konyhai kemencét hova építették: a, a konyha padlószintjére b, alacsony 10-20 cm magas emelvényre, padkára c, normál magasságú 50-70 cm magas padkára
A konyhai kemencét 30 cm magas padkára építették. (1,2,3,4,5,6)
3.10. Volt-e kiugró középrészes (torkos) pajta, illetve L alaprajzú, sokszögű, továbbá leeresztett oldaltoldású pajta? (A fennálló pajtákról készítsünk egészen vázlatos alaprajzot, méretek nélkül, de az egyes részek nevének rögzítésével.
Nem ismerik a torkos pajtát. A sajátjukat cséplő-pajtának hívják. (1,2,3,4,5,6)
3.11. Kemencében, kályhában, nyílt tűzön főzés esetén hogyan használták a fazékkiszedő villát? a, Egyik ágát akasztották a fazék fülébe. b, Két ág közé fogták a fazekat. c, kerekes kiszedővillát alkalmaztak. Mi volt ezeknek a neve?
Vaslábakra állították a fazekat, és a vaslába húzták ki egy ágasvillával. (1,2,3,4,5,6)
3.12.
a) Savanyítottak-e egészben tarlórépát törköly között vagy más módon?
Nem savanyítottak egészben tarlórépát. (1,2,3,4,5,6)
b)Savanyítottak-e egészben káposztafejeket?
Nem savanyítottak egészben káposztát. (1,2,3,4,5,6)
3.13. Melyik évtizedben szűnt meg általánosan a kenyér házi sütése? (Nem készítése!)
A kenyér házi sütése 1970-72 körül szűnt meg. (1,2,3,4,5,6)
3.14. Régen milyen formájú kenyértartót használtak a kamrában: csillagos forma, vesszőíves, stb.? Egy faluban többféle is lehetett.
A b) és a c) jelű kenyértartót használták. (1,2,3,4,5,6)
3.15. Használtak-e füllel ellátott dongás vajköpülőt? Ha lehet, készítsünk rajzot vagy fényképet róla.
A vajköpülőnek nem volt füle, egyenes, sima volt a fogantyúja. (1,2,3,4,5,6)
3.16. A fából készült hajdina- és kölestörők ütőjéről készítsünk vázlatrajzot! (Lehetett áttört nyelű, forgórészeknél keskenyített, stb.
Megyehídon házilag nem törtek hajdinát. (1,2,3,4,5,6)
3.17. Hajdinából, ahol ez nem volt kölesből, liszttel sűrítve készítenek-e olyan kását, amit aztán kiszaggatva fogyasztottak? A készítés lényeges mozzanatait írjuk le. Mi a neve (ganca, gánica, stb.)?
Hajdinából és kölesből nem készítettek gánicát, csak búzalisztből. (1,2,3,4,5,6)
3.18. Milyen formájú töltetlen kalácsokat szoktak sütni: karácsonyra, húsvétra, mindenszentekre, lakodalomra? (pl. fonott hosszúkás, fonott kör alakú, sima kör alakú, kifli alakú, rácsos kör alakú. (Lehetőleg készítsük róla rajzot. Mi volt ezek neve?
Ünnepi asztalra fonott hosszúkás a) kalácsot szoktak sütni. (1,2,3,4,5,6)
3.19. Mióta és hogyan készítenek gyakrabban lecsót? (A lényeg a lecsó összetételi arányának tisztázása: mennyi paradicsom, hagyma, krumpli, paprika került bele; milyen volt ezek aránya?
A lecsót néhány fej hagymával kevés paradicsommal, sok paprikával, krumpli nélkül készítik, régebben zöld (még nem egészen érett) tökkel dúsítva is készítették. (1,2,3,4,5,6)
3.20. Mióta fogyasztanak (évtizednyi pontossággal) rendszeresen nyers paprikát és paradicsomot?
A legidősebb adatszolgáltató is gyerekkoruktól kezdve fogyasztják a paradicsomot és a paprikát nyersen, szalonnával, zsíros kenyérrel, sóval. (1,2,3,4,5,6)
3.21. Milyen sült tésztát tettek a „karácsonyi asztalra” (szenteste, ünnepi asztalra)?
A karácsonyi asztalon régen diós- és mákos beigli, kukoricás kenyér és szalados került tésztaként. (1,2,3,4,5,6)
3.22.
a) Régen viseltek-e a férfiak ünnepre széles gatyát felsőruhaként?
A II. világháborúig viseltek a férfiak széles gatyát felsőruhaként.
b) Hány szélből készült?
Nem tudják az anyagmennyiséget. (1,2,3)
3.23. Melyik évtizedig viseltek az asszonyok derékban rögzített szoknyát réklivel vagy blúzzal? (Ennek ellentéte az egyberuha.)
A derékban rögzített szoknyát (kapcsosszoknyának hívták) réklivel az idősebbek 1965 körül is viselték még. (1,2,3,4,5,6)
3.24. Szoktak-e a faluban az asszonyok is vásznat szőni, s melyik évtizedben szűnt meg ennek gyakorlata?
Az asszonyok nem szőttek vásznat. (1,2,3,4,5,6)
3.25. Melyik évtizedig volt „kötelező” az asszonyok számára az udvaron kívül a fejkendő viselete?
Az asszonyok számára nem volt kötelező a kendőviselés sehol. (1,2,3,4,5,6)
3.26. Szokásban volt-e és meddig az, hogy a lakószobában két ágyat párhuzamosan egymás mellé tettek?
Idősebb családokban most is párhuzamosan egymás mellett van a két ágy. (1,2,3,4,5,6)
4. Család, közösség, világkép
4.1.
a) Melyik évszakban (hónapban) tartották 1910. körül a legtöbb esküvőt?
A legtöbb esküvőt farsangkor és szüret végén tartották. (1,2,3)
b) Melyik évszakban nem tartottak esküvőt?
4.2. Melyik nap volt a héten az esküvő megtartásának hagyományos napja?
a) 1910 körül:
szerda, szombat, vasárnap (1,2)
b) 1930 körül:
szombat (1,2,3,4,5,6)
4.3.
a) Hol szokták tartani a lakodalmat? Csak az egyik fél házánál? Melyiknél?
Lakodalmat a lányos háznál tartották. (1,2,3,4,5,6)
b) Hol volt és mikor a főétkezés, illetve volt-e két egyenrangú étkezés?
A főétkezés a vacsora volt. (1,2,3,4,5,6)
c) Ha két helyen volt a lakodalom, hogyan oszlottak meg a vendégek?
4.4.
a) Hol zajlik le 1980 körül a lakodalom? (Figyelemmel az előző pontban foglaltakra.)
A lakodalmat 1980 körül étteremben tartják, de akad még lányos háznál tartott lakodalom is. (1,2,3,4,5,6)
b) Mennyire és mióta szokás a lakodalom nem otthon való tartása?
4.5. Meghívás módja a lakodalomban (kit hívnak /vőfély, szülők, vendéghívogatók, jegyespár, levél, stb./, hányszor, és a lakodalomhoz viszonyítottan milyen időpontban?)
a) 1910 körül:
szalagos vőfély (1,2,3)
b) 1930 körül:
levél, meghívó, a legközelebbi rokonokat a jegyespár hívja (1,2,3,4,5,6)
4.6.
a) Volt-e a lakodalom során szándékolt tányér- (tál, cserép) törés és hol?
Ilyen szokásról nem hallottak. (1,2,3,4,5,6)
b) Ki, mikor és miért tört cserepet?
c) Volt-e valamilyen szövegmondás ezzel kapcsolatban? =
d)Meddig élt ez a szokás?
4.7. Tánczene. (A tánczene esetleges időbeli változásait rögzítsük!)
a) Általában honnan hoztak zenészeket: helybelieket, más falusiakat?
Zenét Ikervárról Bakos Jánosék, Balozsameggyesről Tiha Jenő bandája szolgáltatott. (1,2,3,4,5,6)
b) Milyen hangszereken játszottak?
c) Hány főből állott a zenekar?
d) Mikor lép a gombos és tangóharmonika a zenekarba?
Nem tudják a harmonika belépésének időpontját. (1,2,3,4,5,6)
4.8. Lucázás
a) Volt-e lucázás és mely napon?
Lucázás december 13-án volt.
b)Írjuk le tömören a szokást (alakos - nem alakos, köszöntés, zene, szalma, törek, fatuskó stb. elemekkel). A kötött szöveget szó szerint írjuk le.
A lucázók alakosan járták a házakat, szalmát vittek magukkal, és terítették a szobában. „Luca, Luca, kitty-kotty, kitty-kotty, Tiktyok, lúdjok ülősek legyenek, Fejszéjök álljon a nyelébe, mint szálfa az erdőbe, Annyi pénzök legyen, mint a polyva, Annyi tojások legyen, mint a kavicsgödörbena kavics, Ollan hosszi szalonnájuk legyen, mint a falu hossza…” (1,2,3,4)
4.9. Regölés
a) Melyik napon szoktak regölni?
Regölni újévkor jártak a legények.(1,2,3,4)
b) Meddig élt ez a szokás?
A szokás 1955-60 körül szűnt meg.(1,2,3,4)
c) Kik regöltek: legények, gyerekek?
legények
d) Ha lehet, írjunk le teljesebb szöveget.
Szövegre nem emlékeznek. (1,2,3,4)
4.10. Vannak-e, voltak-e nagyobb számban öreglegények?
Öreglegények a II. világháború után voltak többen, 8-10 fő a kb. 350-380 lelket számláló községben. (1,2,3,4,5,6)
4.11. X-el díszített tejesfazék
a)Ismeretes-e az X-el díszített tejesfazék?
Nem ismerték az X-el jelölt vagy díszített tejesfazekat, sem hozzáfűződő történetet. (1,2,3,4,5,6)
b)Hány X .- esetleg kereszt - volt rajtuk?
c) Hol szerezték be ezeket?
4.12
4.12.1. Szoktak-e az év valamelyik napján fáklyát, söprű vagy valami más tárgyat meggyújtva a levegőbe dobni?
a) Melyik napon,
Szentivánkor rozsseprűt gyújtottak. Ezt „szentiván-tüze”-nek hívták. (1,2,3,3,5)
b) miért,
c) kik végezték?
d) Meddig élt ez a szokás?
4.12.2. Szoktak-e valamilyen ünnepi alkalommal (pl. karácsony) szabadban (nem melegedés vagy társas összejövetel céljából) tüzet gyújtani?
a) Melyik napon,
b) miért,
c) kik végezték?
d) Meddig élt ez a szokás?
4.13. Írjuk le tömören, hogy Miklós-nap (december 6.) milyen szokások voltak régen? Jegyezzük le az alakoskodás kellékeit (öltözet, láncos bot, stb.)
A 70-es évekig december 6-án este járt Mikulás, leginkább gyermekes házakhoz, s némi ajándékért cserébe a jóság ígéretét csalta ki a kisebbekből. Kellékek: virgács, kifordított bunda. (1,2,3,4,5,6)
4.14. Soroljuk fel a betlehemes játék szereplőit, nevükkel együtt.
A betlehemes játékot 3 pásztor adta elő. Egyiküket Öregnek szólították, több névre nem emlékeznek. (1,2,3,4,5,6)
4.15. Kiket tiszteltek az állatok védőszentként (Szt. György, Szt. Ferenc, Szt. Márton, Szt. Vendel, Szt. Antal, stb.) , ki melyik állaté?
Nem tudnak arról, hogy az állatoknak is lenne védőszentje. (1,2,3,4,5,6)
4.16. Mivel szokták ijesztgetni régen a kisgyermekeket?
A gyerekeket ördöggel, zsákosemberrel, kéményseprővel szokták ijesztegetni, de csak módjával. (1,2,3,4,5)
4.17. Diódobálás
a) Volt-e valamelyik napon (karácsony, szenteste,- templomban, lakásban, stb.) diódobálás?
Diódobálásról nem hallottak.(1,2,3,4,5,6)
b) Mikor, hol, miért?
c) Írjuk le tömören a szokást?
4.18. Milyen alakot láttak a régiek a holdban (fát, tüskét vágó embert, rőzsét szállító embert, szántó, trágyát hordó embert, stb.)?
A holdban rőzsehordó embert láttak. (1,2,3,4) A holdban favágót láttak. (5,6)