Zalaszegvár

A Kapcsolatrendszer a Délnyugat-Dunántúlon wikiből

Adatlap

Adatfelvétel ideje:
Adatközlők: (1.) Németh Sándor, 1920
(2.) Berta Gyuláné, 1919
Gyűjtötte:
Wiki feldolgozás: Nagy Krisztina
A település a Wikipedián: http://hu.wikipedia.org/wiki/Zalaszegv%C3%A1r
weboldal:



1. Külső kapcsolatok, történeti tudat

1.1. Mit tudnak a község keletkezéséről? Hogyan jött létre?

A falu a török időkben költözött a mai helyére, előtte Karakó felé terült el. (1,2)

1.2. Melyek a község régi családjai? Sorolják fel ezeket és azt is ha tudnak régen beköltözött s itt gyökeret vert családokról, feljegyezve, hogy honnét kerültek ide.

Kasza, Német, Helter, Kis, Molnár. (1,2)

1.3. Tudnak-e arról, hogy a faluban valahol, valamikor nagyobb számban települtek-e be? Honnan, milyen nemzetiségűek?

Nem volt nagyobb számú beköltözés. (1,2)

1.4. Tudnak-e arról, hogy a faluból költöztek-e nagyobb számba valahova? Hova, mikor?

1959 után mentek el a fiatalok, jobban városba (Ajka, Pest, Veszprém). Előtte kb. 800-an laktak itt, most kb. 300-an. (1) Háború után. (2)

1.5. Mely falvakat tartanak magukéhoz leginkább hasonlónak közelebbi vagy távolabbi vidéken? Miben áll a hasonlóság?

Hosztót, Galsa. (1,2)

1.6. Beletartozik-e a falu valamilyen tájegységbe, népcsoportba, vidékbe? Melyikbe?

Hosztót, Galsa, Marcalmente: Keresztúr, Karakó, Kamond. (1,2)

1.7. Milyen közeli tájegységről, csoportokról, vidékekről tudnak? Kérdezzük meg, hogy mely községeket sorolják a csoportokba.

Kissomlyó, Celldömölk, Jánosháza, Kemenespálfa. (1) Celldömölk környéke. (2)

1.8. Milyen híres községekről tudnak, miről híresek ezek?

A tüskevári cserepesektől. (1,2)

1.9. Csúfolták-e a falut valamivel a környékbeliek vagy az itteniek mely más községekről tudnak-e csúfolódó mondásokat?

Nem tudnak róla. (1,2)

1.10. Szoktak-e régebben más falvakból házasodni? melyekből gyakrabban, esetleg melyekből nem? Soroljuk fel az emlegetett falvakat, törekedve annak megállapítására, hogy az összeházasodás jelentős vagy szórványos volt.

Főleg helyben, de ha hoztak, akkor Keresztúrról, Karakóról, Hosztótról. (1) A környező falvakból. (2)

1.11. Hova szoktak régebben gyakrabban járni: a, vásárra,b, piacra,c, búcsúra. d, búcsújáró helyre?

a) Vásárra:

Jánosháza, Sümeg (Erzsébet napi vásár)(1,2)

b) Piacra:

Jánosháza szerdánként, tej, baromfi, marha, disznó, kukorica, rozs(1,2)

c) Búcsúra (Mikor, hova?):

A környező falvakba(1,2)

d) Hova szoktak régebben gyakrabban járni búcsújáró helyre?

Sümeg, Vasvár, Celldömölk (Mária nevenapja) (1,2)

1.12. Hova szoktak régebben innen munkába járni s milyen munkára? (summás, csépelni, cselédeskedni, stb...)

Helyben volt munka, Lázár József nevezetű nagygazdánál dolgoztak. (1,2)

1.13. Ide ugyanilyen célból honnan szoktak jönni munkára?

Nem jöttek. (1,2)

1.14. Készítettek-e a helybeliek eladásra más faluban:

Csak saját használatra. (Német Sándor.) (1,2)

a) kocsikasokat

n.a.

b) vesszőkosarakat

n.a.

c) szalmafonatú edényeket

n.a.

d) szövőbordát

n.a.

e) favillát

n.a.

f) fagereblyét

n.a.

g) faboronát

n.a.

h) egyebet?

n.a.

i) Ha ezeket helyben egyáltalán nem készítették, akkor melyik falvakban lehetett ezeket beszerezni?

n.a.

1.15. Hol készített cserépedényeket használtak?

Tüskevári cserépedényeket használtak, ezeket a jánosházi piacon szerezték be. (1,2)

1.16.

a) Milyen vándorárusok jártak a faluba?

Meszesek Sümegről, Rendekről; paprikások Szegedről; üvegesek Ajkáról; edényfoltozó Jánosházáról; fazekasok Tüskevárról; tyukászok Ausztriából. (1,2)

b) Honnan jöttek?

Sümeg,Csabrendek, Szeged, Ajka, Jánosháza, Tüskevár, Ausztria (1,2)

c) Hogy hívják őket (licsések, kránicok, bosnyákok, paprikások, meszesek, faszerszám-árusok, sonkolyosok, deszkások, olaszok, üvegesek, edényfoldozók, fazekasok, stb.)?

meszesek, paprikások, üvegesek, edényfoltozók, fazekasok, tyukászok (1,2)

d) Mit árultak?

mész, paprika, cserépedény (1,2)

1.17. a)A helybelieknek milyen más falvak határában voltak szőlői jelentősebb számban?

n.a.

1.17. b) Volt-e a helyi szőlőhegyen más faluban lakónak szőlőbirtoka? (A községeket mindegyik esetben soroljuk fel, a méretekre ügyelve.)

Szent János hegyen, a falu határában volt általában a helybeliek szőleje, de itt volt a galsaiak és a pinkóciak szőleje is. (1,2)

1.18. a) A mai község határában hány egykori vagy mai temetőről tudnak? Soroljuk fel ezek neveit!

Mindig egy temető volt, a mostani. (1,2)

1.18. b) Tudnak-e a falu határában olyan helyet, ahonnan nagyobb tömegben kerültek elő emberi csontok?

n.a.

1.19. Voltak-e a falunak fogadott ünnepei, melyek és miért?

A falu fogadott ünnepe: Szent Flórián nevenapja. Az 1930-as években nagy tűzvész volt, ekkor a falu nagy része leégett. (1,2)

2. Termelés, munka

2.1. Használtak-e a két világháború között egymáshoz erősítve 2-3 boronát a szántás elegyengetéséhez? (ritkán, általános, kizárólagos)

Általában háromlevelű magtakarót használtak. (1) Tüskeboronát is használtak. (2)

2.2. Közepes gazdaságokban a két világháború között a gabonát milyen mértékben vetették kézzel és vetőgéppel?

a) kézi vetés: általános, ritka, nincs

Az 1930-as évektől inkább vetőgéppel. (1) Kézzel is, géppel is, jobban géppel. (2)

b) a gépi vetés: általános, ritka, nincs.

Az 1930-as évektől inkább vetőgéppel. (1) Kézzel is, géppel is, jobban géppel. (2)

2.3. Használtak-e villás (a,) és gereblyés (b,) kaszacsapót vagy hajmókot (c)? Melyiket milyen sokan? Melyik mióta ismert?

A b) típusút (gereblyés kaszacsapó) használták kaszatakaró néven. (1,2)

2.4. Használtak-e a faluban olyan kéve kötő fát, amelynek vastagabb végén lapos nyílás volt, amibe a sarlót is be lehetett dugni?

A kérdéses kévekötőfát nem ismerik. (1,2)

2.5. Az egyéni gazdálkodás idejében búzából és rozsból hány kévét szoktak a mezőn keresztbe rakni? Hány keresztet raktak összekapcsolva a mezőn és mi volt ennek a neve?

Rozs: 20 + pap Búza, zab, árpa: 12 + pap (1,2)

2.6. Ismerik-e a kepe szót és ez mit jelent? (Meghatározott számú összerakott kereszt vagy meghatározatlan számú kereszt.)Használták-e ezt a kifejezést a termés mennyiségének a meghatározására?

Volt benne 10-15 kereszt is. A kepébe rakott keresztek száma nem volt meghatározva. (1) Amekkora volt a föld, ahogy kijött. Inkább kevesebbet tettek, a kárnál el ne vesszen mind. (2)

2.7. Milyen hosszú volt a csép nyele: 140 cm alatt., 144-155 cm között, 155 cm fölött?

150-160 cm. (1,2)

2.8. A két világháború között a gépi cséplés esetén állandó csapat járt-e a géppel, vagy a gazda állította a munkásokat - a gépészen és etetőn kívül - a rokonság, szomszédság köréből?

Igen, állandó csapat jár, a helybeliekből szervezték. Kb. 13-an voltak. (1) Egy gép volt a faluban, az masinálta végig a falut, a helybeli legények dolgoztak, 18-20-an is voltak. Állandó csapat volt. (2)

2.9. A kicsépelt szalmát hogyan hordták kazalba 1930 körül? a, Nyárssal (3-4 m hosszú rúd, amire a szalmát felszúrták és a fej fölött vitték.) Tisztázzuk mikor és hogyan került a faluba és mennyire lett általános? b, Vízszintes rudakon c, Elevátorral d, Egyéb módon

Az 1930-as évek előtt villával, később nyárssal. (1) Nyárssal. (2)

2.10. Melyik évtizedben szűnt meg teljesen a hajdina termelése?

Nem volt hajdinatermelés. (1,2)

2.11. Melyik évtizedben kezdődött és mikor lett általános a burgonya eke után, barázdába való vetése?

Mindig úgy tettek. Az 1920-30-as évekig kapával vetettek. (1) Eke után vetették, minden harmadik fordításba. (2)

2.12. Írjuk le tömören a szénaszárítás munkamenetét (renden forgatatlan szárad, a rendet szétterítették, a rendet forgatták, szénaszárító állványt használtak - ez utóbbi formáját rögzítsük -, hányszor forgatták, milyen egységbe gyűjtötték.)

Renden forgatták, börzögették, petrencébe hordták. (1,2)

2.13. Mivel, milyen eszközzel hordták a kazalból a napi száraztakarmányt az istállóba (nagyobb méretű kosárban, villával hajdivánnal, - két íjszerű káva -)? Ha valamelyik új, akkor azt honnan ismerték meg?

Vellával, bakszekérrel, istállóruhával, mindenki másképp. De már eleve a pajtába hordták, azért inkább vellával. (1) Vellával. (2)

2.14. Jegyezzük fel az igánál (járomnál):

a) az iga felső fájának nevét:

vonó (1), igavonó (2)

b) a rudat rögzítő szög nevét /gúzs/:

szekészeg (1), szeg (2)

c) a külső szegek /igaszeg/ nevét:

igaszeg (1,2)

2.15.

a) Almozáshoz használták-e a fák leveleit?

Nem. (1,2)

b) Milyen mértékben (sokan, kevesen)?

n.a.

c) Melyik évszakban?

n.a.

2.16.

a) A ló befogásánál 1930 körül alkalmaztak-e szügyre erősített tartóláncot?

Használták a láncot, de volt ilyen madzagból is. Gyakori volt a lovaknál az egyes iga. (1) Nem tudja. (2)

b) Melyik mód régibb, újabb?

n.a.

c) Ez utóbbit honnan ismerték?

n.a.

2.17. Mit neveztek szekérnek, mit neveztek kocsinak (teherhordó szekér, lovasszekér, szénaszállító szekér, marhásfogat stb.)?

Tehén után szekér, ló után kocsi. Mindkettőt használták személyszállításra. (1,2)

2.18. A szálastakarmányt szállító szekér milyen hosszú centiméterben vagy sukkban (1 sukk = kb. 32 cm)? Ha egyáltalán van nyújtott hosszúszekér és vendégoldallal szállítás, akkor tisztázzuk, hogy melyik elterjedtebb és régibb.

4-5 m a hosszúszekér. Az 1930-as évek végén elterjedt a vendégoldal. (1) Volt 5 méteres is. (2)

2.19. A nyomórúd leszorítása a szekér hátulján milyen eszköz segítségével történt? Írjuk le a formáját és a nevét, és azt is, ha a kötélen kívül nincs más eszköz.

Elől lánccal, hátul rudazókötéllel. Volt, hogy csigát is használtak. (1,2)

2.20. Milyen a lovas szekér, lovaskocsi saroglyája: egyenes, enyhén ívelt, erősen ívelt, nem volt saroglya.

Ívelt, „sallós” hajtású volt. (1) Ívelt. (2)

2.21.

a) Írjuk le, rajzoljuk vagy fényképezzük, hogy milyen volt a vesszőből készült szekérkas formája.

Mint a kocsi, akkora volt, hátul zárt, elől nyitott. A lőcsig felért, két ülés volt benne. (1)

b) Használtak-e kettőt is?

Használták, piacra mentek vele. (2)

2.22. Szokták-e a vonómarhát patkoltatni s melyik évszakban? Sokan, kevesen, csak ökröket vagy teheneket is.

Nem patkolták. (1,2)

2.23. A fejőedény régi neve?

Zséter. (1,2)

2.24. A befogott marhát milyen szavakkal

a) indítják

Néven szólították (1,2)

b) terelik jobbra

Hé! (1,2)

c) és balra

Hajsz! (1,2)

2.25. Milyen szavakkal hívogatják a disznót?

Coca, hücs be! (1) Coca, ne! (2)

2.26. Milyen szavakkal hívogatják a tyúkot?

Pi, pi! (1) Pi-pi, ne! (2)

2.27. Milyen szavakkal hívogatják a kutyát?

Néven szólították. (1,2)

2.28. Kender és len töréséhez milyen eszközt használtak? (Tiló típusú törőt, lábbal mozgatott kötyüs törőt, törővályut, sulykot.)

Kendervágó, tiloló. (1,2)

2.29.

a) Milyen típusú rokkát használtak s mi a neve: fekvő (a), ferde (b), álló (c)?

ferde rokka (1, 2)

b) A két kerék egymáshoz viszonyított helyzete.

n.a.

3. Ház és háztartás

3.1. A mai község határán volt-e korábban több egymástól elkülönülő házcsoport, aminek külön neve is volt (esetleg korábban önálló falu?

Nem tud ilyet, a szőlőhegyen vannak házak. (2)

a) Hogy hívták ezeket?

n.a.

b) Miért volt így?

n.a.

c) Tudnak-e arról, hogy a községnek mindig itt volt-e a helye, vagy máshonnan települtek át a határ valamelyik részéről? Melyikből?

Valamikor úgy költöztek ide. (1)

3.2. Melyik évtizedben bontották le az utolsó boronából készült lakóházat? Ahol ilyen nem volt, ott az utolsó favázas sövényházak végső megszűnését nyomozzuk.

Fecskerakásos és tömős házak vannak a faluban. Még ma is látni fecskerakásosat is, de inkább a gazdasági épületek között. Az adatközlők szerint az 1920-as évektől nem épülnek fecskerakásos lakóházak. (1,2)

3.3. Hogyan alakították át a régi szabadkéményes és füstöskéményes házak füstvezetékét. (Hova helyezték a kéményt: falba, fal mellé? Szabad kémény esetén hogy történt ez? Mióta építenek (évtized) kizárólag zárt kéményt?

Már gyerekkoromban, zárt kéményt építettek, a régit lebontották, az újat a fal közé rakták. (1) Már gyerekkoromban nem nagyon voltak nyitott kémények. (2)

3.4. A legrégibb házakon a szoba + konyha + kamra résznek hány bejárata volt a szabadba? Hova nyíltak ezek az ajtók? (Pitvarba, tornácra, gangra, udvarra, stb.)

Egy bejárat volt a folyosón vagy gádoron keresztül. (1,2)

3.5. Állapítsuk meg azt, hogy volt-e a faluban kereszt-mestergerendás ház. (Ez esetben a padlásgerendák a ház hossztengelyének irányában feküdtek. Ha ilyent látunk, biztosra vehetjük a kereszt-mestergerenda egykori létét.) Előfordul-e földfalú házaknál mestergerenda?

A vályogházak mestergerendásak voltak, később csak az istállókat építették így. A tömős házakat már nem mestergerendával építették. (1,2)

3.6. Melyik évtizedben lett általános a rakott sparheltek használata a faluban?

Már a szüleim gyerekkorában is volt. Az 1930-as évekig használták. (1) Nem tudom mikor épült, már volt. (2)

3.7. Melyik évtizedben lett általános a kontyolt tetejű, nagyjából négyzet alaprajzú „kockaházak” „tömbházak” építése? Mikortól kezdve nem építenek már egysoros (szoba+konyha+kamra+szoba, kamra egyvégtében) házakat?

Nem olyan régen, 1950-60-as években, de régebben néhány a háború előtt is volt. (1) A háború után lett általános. (2)

3.8. Tudnak-e olyan régi házról, amelynek szobájában egykor a konyhából fűtött kemence volt és nem kályha?

Régen gyakoriak voltak az ilyen házak, de ma már nem találni a faluban. (1,2)

3.9. A konyhai kemencét hova építették: a, a konyha padlószintjére b, alacsony 10-20 cm magas emelvényre, padkára c, normál magasságú 50-70 cm magas padkára

50 cm magas alapja volt. (1) 50-60 cm magas alapja volt. (2

3.10. Volt-e kiugró középrészes (torkos) pajta, illetve L alaprajzú, sokszögű, továbbá leeresztett oldaltoldású pajta? (A fennálló pajtákról készítsünk egészen vázlatos alaprajzot, méretek nélkül, de az egyes részek nevének rögzítésével.

A háromfiókos keresztpajta volt a gyakori, de volt „L” alakú is a faluban. (1) Csak az egyszerű hosszú pajta volt a faluban. (2)

3.11. Kemencében, kályhában, nyílt tűzön főzés esetén hogyan használták a fazékkiszedő villát? a, Egyik ágát akasztották a fazék fülébe. b, Két ág közé fogták a fazekat. c, kerekes kiszedővillát alkalmaztak. Mi volt ezeknek a neve?

Használtak olyat, amelyet az edény pereme alá akasztottak. (1) Nem ismeri. (2)

3.12.

a) Savanyítottak-e egészben tarlórépát törköly között vagy más módon?

Savanyítottak, de lereszelve. Ecetet használtak a savanyításhoz. (1,2)

b)Savanyítottak-e egészben káposztafejeket?

Savanyítottak, de lereszelve. Ecetet használtak a savanyításhoz. (1,2)

3.13. Melyik évtizedben szűnt meg általánosan a kenyér házi sütése? (Nem készítése!)

A háború után, az 1950-es években. (1,2)

3.14. Régen milyen formájú kenyértartót használtak a kamrában: csillagos forma, vesszőíves, stb.? Egy faluban többféle is lehetett.

Az a) volt a jellemző, de a b)-t is ismerték. (1,2)

3.15. Használtak-e füllel ellátott dongás vajköpülőt? Ha lehet, készítsünk rajzot vagy fényképet róla.

Igen, kettő füle volt, kb. 8 literes volt. (1,2)

3.16. A fából készült hajdina- és kölestörők ütőjéről készítsünk vázlatrajzot! (Lehetett áttört nyelű, forgórészeknél keskenyített, stb.

Nem használtak. (1,2)

3.17. Hajdinából, ahol ez nem volt kölesből, liszttel sűrítve készítenek-e olyan kását, amit aztán kiszaggatva fogyasztottak? A készítés lényeges mozzanatait írjuk le. Mi a neve (ganca, gánica, stb.)?

Nem. (1,2)

3.18. Milyen formájú töltetlen kalácsokat szoktak sütni: karácsonyra, húsvétra, mindenszentekre, lakodalomra? (pl. fonott hosszúkás, fonott kör alakú, sima kör alakú, kifli alakú, rácsos kör alakú. (Lehetőleg készítsük róla rajzot. Mi volt ezek neve?

Az a) típusú fonottkalács (1), perec, vert perec, kugli, cukros perec (2).

3.19. Mióta és hogyan készítenek gyakrabban lecsót? (A lényeg a lecsó összetételi arányának tisztázása: mennyi paradicsom, hagyma, krumpli, paprika került bele; milyen volt ezek aránya?

Paprika, paradicsom, vöröshagyma, tejföl. (1) Úgy, mint most, paprikával, paradicsommal, mást nem tettek bele. (2)

3.20. Mióta fogyasztanak (évtizednyi pontossággal) rendszeresen nyers paprikát és paradicsomot?

Az adatközlők gyerekkorában is ették. Kb. 1920-1930-as évek. (1,2)

3.21. Milyen sült tésztát tettek a „karácsonyi asztalra” (szenteste, ünnepi asztalra)?

Kalács, linzer. (1) Vert perec, cukros perec, mézes-puszedli, zserbó. (2)

3.22.

a) Régen viseltek-e a férfiak ünnepre széles gatyát felsőruhaként?

Voltak olyanok, az 1930-as években viselték. (1) Viselték. Ünnepnap és hétköznap is a régiek. (2)

b) Hány szélből készült?

n.a.

3.23. Melyik évtizedig viseltek az asszonyok derékban rögzített szoknyát réklivel vagy blúzzal? (Ennek ellentéte az egyberuha.)

Már az 1920-as évektől egyberuhában jártak. (1) Inkább egyberuhát viseltek. (2)

3.24. Szoktak-e a faluban az asszonyok is vásznat szőni, s melyik évtizedben szűnt meg ennek gyakorlata?

Elvitték szövetni Keresztúrra, Hosztótra. Az 1930-as évek elején a faluban is voltak takácsok. (1,2)

3.25. Melyik évtizedig volt „kötelező” az asszonyok számára az udvaron kívül a fejkendő viselete?

Volt ilyen szokás, de most is hordják. (1) A háború után már nem volt kötelező. (2)

3.26. Szokásban volt-e és meddig az, hogy a lakószobában két ágyat párhuzamosan egymás mellé tettek?

Igen, szokásban volt: 1945 után (1), 1940 után (2) változott meg.

4. Család, közösség, világkép

4.1.

a) Melyik évszakban (hónapban) tartották 1910. körül a legtöbb esküvőt?

Farsang, május, ádventben sok volt. (1,2)

b) Melyik évszakban nem tartottak esküvőt?

Böjt idején soha. (1,2)

4.2. Melyik nap volt a héten az esküvő megtartásának hagyományos napja?

a) 1910 körül:

vasárnap

b) 1980 körül:

szombat (1,2)

4.3.

a) Hol szokták tartani a lakodalmat? Csak az egyik fél házánál? Melyiknél?

A lányos háznál volt a lakodalom. (1,2)

b) Hol volt és mikor a főétkezés, illetve volt-e két egyenrangú étkezés?

Előfordult, hogy a fiús háznál a mise után ebéd volt, a vacsorára pedig a lányos háznál került sor. A fő étkezés a vacsora volt. (1,2)

c) Ha két helyen volt a lakodalom, hogyan oszlottak meg a vendégek?

n.a.

4.4.

a) Hol zajlik le 1980 körül a lakodalom? (Figyelemmel az előző pontban foglaltakra.)

Kultúrházban, vendéglőben. A vacsora a főétkezés, mint régen. (1,2)

b) Mennyire és mióta szokás a lakodalom nem otthon való tartása?

n.a.

4.5. Meghívás módja a lakodalomban (kit hívnak /vőfély, szülők, vendéghívogatók, jegyespár, levél, stb./, hányszor, és a lakodalomhoz viszonyítottan milyen időpontban?)

a) 1910 körül:

Vendéghívogatók (egy idősebb rokon, a lakodalom előtt egy héttel, csak egyszer hívott).(1,2)

b) 1980 körül:

A jegyespár. (1,2)

4.6.

a) Volt-e a lakodalom során szándékolt tányér- (tál, cserép) törés és hol?

Nem volt. (1,2)

b) Ki, mikor és miért tört cserepet?

n.a.

c) Volt-e valamilyen szövegmondás ezzel kapcsolatban? =

n.a.

d)Meddig élt ez a szokás?

n.a.

4.7. Tánczene. (A tánczene esetleges időbeli változásait rögzítsük!)

a) Általában honnan hoztak zenészeket: helybelieket, más falusiakat?

Cigányzenészeket Jánosházáról, Keresztúrról, Pinkócról hoztak.(1,2)

b) Milyen hangszereken játszottak?

cimbalom, síp, bőgő, prímás, kontrás összeállítású zenekar (1,2)

c) Hány főből állott a zenekar?

5 (1,2)

d) Mikor lép a gombos és tangóharmonika a zenekarba?

A harmonika már az 1930-as években elterjedt. (1,2)

4.8. Lucázás

a) Volt-e lucázás és mely napon?

Luca napján, hajnalban. (1,2)

b)Írjuk le tömören a szokást (alakos - nem alakos, köszöntés, zene, szalma, törek, fatuskó stb. elemekkel). A kötött szöveget szó szerint írjuk le.

A legények és a gyerekek szalmát hordtak. A gyerekek köszöntöttek. (1,2)

4.9. Regölés

a) Melyik napon szoktak regölni?

Karácsony másnapján. (1,2)

b) Meddig élt ez a szokás?

A szokás még pár évvel ezelőtt is élt. (1,2)

c) Kik regöltek: legények, gyerekek?

gyerekek és legények (1,2)

d) Ha lehet, írjunk le teljesebb szöveget.

n.a.

4.10. Vannak-e, voltak-e nagyobb számban öreglegények?

Régen: 5-6 fő/ 800 fő lakosság Most: 5-6 fő/ 300 fő lakosság (1) Nem tudja, voltak, régebben nem sokan. (2)

4.11. X-el díszített tejesfazék

a)Ismeretes-e az X-el díszített tejesfazék?

Igen (1,2)

b)Hány X .- esetleg kereszt - volt rajtuk?

2-3 kereszt volt rajtuk. (1,2)

c) Hol szerezték be ezeket?

Tüskeváron készítették. (1,2)

4.12

4.12.1. Szoktak-e az év valamelyik napján fáklyát, söprűt vagy valami más tárgyat meggyújtva a levegőbe dobni?

Nem ismernek ilyen szokást. (1,2)

a) Melyik napon,

n.a.

b) miért,

n.a.

c) kik végezték?

n.a.

d) Meddig élt ez a szokás?

n.a.

4.12.2. Szoktak-e valamilyen ünnepi alkalommal (pl. karácsony) szabadban (nem melegedés vagy társas összejövetel céljából) tüzet gyújtani?

Nem ismernek ilyen szokást. (1,2)

a) Melyik napon,

n.a.

b) miért,

n.a.

c) kik végezték?

n.a.

d) Meddig élt ez a szokás?

n.a.

4.13. Írjuk le tömören, hogy Miklós-nap (december 6.) milyen szokások voltak régen? Jegyezzük le az alakoskodás kellékeit (öltözet, láncos bot, stb.)

Nincs ilyen szokás. (1,2)

4.14. Soroljuk fel a betlehemes játék szereplőit, nevükkel együtt.

Kis Jézus, pásztorok, bárányok, tehén, Mária, József, angyalok. (1) Nem emlékezik rá, hogy kik szerepeltek, de a szokásra igen. (2)

4.15. Kiket tiszteltek az állatok védőszentjeként (Szt. György, Szt. Ferenc, Szt. Márton, Szt. Vendel, Szt. Antal, stb.) , ki melyik állaté?

Szent Vendel. (1,2)

4.16. Mivel szokták ijesztgetni régen a kisgyermekeket?

Elvisz az ördög! (1) Jön a cigány, beletesz a zsákjába! (2)

4.17. Diódobálás

a) Volt-e valamelyik napon (karácsony, szenteste,- templomban, lakásban, stb.) diódobálás?

Nem volt ilyen szokás, a diót ajándékozásra használták. (1,2)

b) Mikor, hol, miért?

n.a.

c) Írjuk le tömören a szokást!

n.a.

4.18. Milyen alakot láttak a régiek a holdban (fát, tüskét vágó embert, rőzsét szállító embert, szántó, trágyát hordó embert, stb.)?

Egy ember elment Újhold első vasárnapján tüskét vágni, a Hold felszívta, azért látszik az az ember fönn. (1) Valaki vágja a fát a Holdban. (2)