Kemenesmihályfa

A Kapcsolatrendszer a Délnyugat-Dunántúlon wikiből
A lap korábbi változatát látod, amilyen Nagy Krisztina (vitalap | szerkesztései) 2014. március 3., 14:49-kor történt szerkesztése után volt.

Adatlap

Adatfelvétel ideje: 1991. november
Adatközlők: (1.) Nagy István, 1906.
(2.) Nagy Istvánné, 1912.
(3.) Dömölki János, 1912. Simonyi
Gyűjtötte: Kordé Tünde
Wiki feldolgozás: http://hu.wikipedia.org/wiki/Kemenesmih%C3%A1lyfa
A település a Wikipedián: Nagy Krisztina
weboldal: http://kemenesmihalyfa.hu/



1. Külső kapcsolatok, történeti tudat

1.1. Mit tudnak a község keletkezéséről? Hogyan jött létre?

A falu keletkezéséről nem tudnak. Hagyomány nem maradt fenn róla. (1,2,3)

1.2. Melyek a község régi családjai? Sorolják fel ezeket és azt is ha tudnak régen beköltözött s itt gyökeret vert családokról, feljegyezve, hogy honnét kerültek ide.

Ambrus, Őze, Berki, Szabó. (1,2,3)

1.3. Tudnak-e arról, hogy a faluban valahol, valamikor nagyobb számban települtek-e be,? Honnan, milyen nemzetiségűek?

Az uradalomba jöttek cselédek, azok között volt, aki itt maradt. Ők a 40-es évekig „forogtak”. Házasságok révén kerültek a faluba. Egyéb bevándorlás nem volt. (1,2,3)

1.4. Tudnak-e arról, hogy a faluból költöztek-e nagyobb számba valahova? Hova, mikor?

A háború után a fiatalok bementek Celldömölkre. 1956-ban 8-10 fiatal ment külföldre. Egyéb kitelepülés nem volt. (1,2,3)

1.5. Mely falvakat tartanak magukéhoz leginkább hasonlónak közelebbi vagy távolabbi vidéken? Miben áll a hasonlóság?

Kemenesmihályfa, Kemenessömjén és Tokorcs egy jegyzőséghez tartozott. Ezekből a falvakból a katolikusok ide jártak templomba (mindhárom falu túlnyomó része evangélikus). (A katolikus családok a cselédség révén szaporodtak el.) (1,2,3)

1.6. Beletartozik-e a falu valamilyen tájegységbe, népcsoportba, vidékbe? Melyikbe?

Kemenesalja. (1,2,3)

1.7. Milyen közeli tájegységről, csoportokról, vidékekről tudnak? Kérdezzük meg, hogy mely községeket sorolják a csoportokba.

„Cell környéke mind a Kemenesaljához tartozik.” (1) A Rábától keletre. Kemenesmagasi, Kemeneskápolna, Vönöck, Csönge, Ostffyasszonyfa, Simonyi, Vásárosmiske, Köcsk, Ság, Kemenesszentmárton. (1,2,3)

1.8. Milyen híres községekről tudnak, miről híresek ezek?

Sitkén híres kápolna van. Kemenessömjénben élt egy ideig Berzsenyi Dániel. (3)

1.9. Csúfolták-e a falut valamivel a környékbeliek vagy az itteniek mely más községekről tudnak-e csúfolódó mondásokat?

Tokorcsot ecetes Tokorcsnak hívták. (3)

1.10. Szoktak-e régebben más falvakból házasodni? melyekből gyakrabban, esetleg melyekből nem? Soroljuk fel az emlegetett falvakat, törekedve annak megállapítására, hogy az összeházasodás jelentős vagy szórványos volt.

Gyakori volt a külházasság. Leginkább a következő falvakból házasodtak: Kemenessömjén, Tokorcs, Ostffyasszonyfa, Csönge, Vásárosmiske. (1,2,3)

1.11. Hova szoktak régebben gyakrabban járni: a, vásárra,b, piacra,c, búcsúra. d, búcsújáró helyre?

a) Vásárra:

Cellben négyszer volt egy évben országos kirakodó- és állatvásár (2 időpont: május 15 és október 24) és minden hónapban havi vásár. Ide jártak leggyakrabban. Jártak Vásárosmiskére, Somlóvásárhelyre, Tüskevárra is. Ezek a vásárok 1945 után megszüntek. Állatot venni Zalaegerszegre is elmentek.

b) Piacra:

Cellben csütörtökönként volt hetipiac. Gyümölcsöt, baromfit, tojást, tejterméket rendszeresen vittek az asszonyok.

c) Búcsúra (Mikor, hova?):

A szomszédos falvakba jártak, gyakran rokonokhoz. Csöngén Szent Mihálykor, Vönöckön Áldozó csütörtökön, Ostffyasszonyfán Nagyasszonykor, Kemenessömjénben Szent Mihálykor van búcsú. Jártak Simonyiba is, ennek időpontját nem tudták megnevezni.

d) Hova szoktak régebben gyakrabban járni búcsújáró helyre?

Minden évben egyszer elmentek Cellbe. (1,2,3)

1.12. Hova szoktak régebben innen munkába járni s milyen munkára? (summás, csépelni, cselédeskedni, stb...)

Nem mentek ki a férfiak a faluból máshova dolgozni, mert „itt megvolt a megélhetés”. (1,2,3)

1.13. Ide ugyanilyen célból honnan szoktak jönni munkára?

Uradalmakba jöttek summások, Szentgotthárd felől jöttek valahonnan. Volt, aki idenősült. Az uradalomba 12-13 tokorcsi jött aratni. (1,2,3)

1.14. Készítettek-e a helybeliek eladásra más faluban:

Bognár mindig volt a faluban. Ilyesmivel nem piacoltak. (1,2,3)

a) kocsikasokat

n.a.

b) vesszőkosarakat

Kosarat kötöttek, de „az nem ment ki a faluból”.

c) szalmafonatú edényeket

Zsombort kötöttek, de „az nem ment ki a faluból”.

d) szövőbordát

n.a.

e) favillát

n.a.

f) fagereblyét

n.a.

g) faboronát

n.a.

h) egyebet?

Söprűt kötöttek, de „az nem ment ki a faluból”.

i) Ha ezeket helyben egyáltalán nem készítették, akkor melyik falvakban lehetett ezeket beszervezni?

Cell közel volt, ott vették meg leginkább, amit nem termeltek meg.

1.15. Hol készített cserépedényeket használtak?

Cellben vették a cserépedényeket, de az ő generációjuk már nemigen használt cserépedényt. Csörgőkorsót még igen. (1,2,3)

1.16.

a) Milyen vándorárusok jártak a faluba?

Drótos-tótok jártak a faluban. Tótok voltak régebben, 1945 után cigányok. Üveges is járt, hátán hordta az üveget. A meszesek szekérrel hordták a meszet. Paprikások – azt mondták szegediek. (1,2,3)

b) Honnan jöttek?

Szeged.

c) Hogy hívják őket (licsések, kránicok, bosnyákok, paprikások, meszesek, faszerszám-árusok, sonkolyosok, deszkások, olaszok, üvegesek, edényfoldozók, fazekasok, stb.)?

Drótos tót, üveges, meszes, paprikás.

d) Mit árultak?

Meszet, paprikát.

1.17. a)A helybelieknek milyen más falvak határában voltak szőlői jelentősebb számban?

Az ittenieknek volt a tokorcsi határban, Kemenessömjénben, Ság hegyen. Ezek a gyakori házasságok révén kerültek ide. (1,2,3)

1.17. b) Volt-e a helyi szőlőhegyen más faluban lakónak szőlőbirtoka? (A községeket mindegyik esetben soroljuk fel, a méretekre ügyelve.)

Cellieknek, kemenessömjénieknek, csöngeieknek volt ugyanilyen okból itt. (1,2,3)

1.18. a) A mai község határában hány egykori vagy mai temetőről tudnak? Soroljuk fel ezek neveit!

Két temetője van a falunak. A régit az 1910 években zárták le, itt már nem is gondoznak sirokat. (1,2,3)

1.18. b) Tudnak-e a falu határában olyan helyet, ahonnan nagyobb tömegben kerültek elő emberi csontok?

n.a.

1.19. Voltak-e a falunak fogadott ünnepei, melyek és miért?

Nincs fogadott ünnepe a falunak. Búcsú is csak a vasútállomás felszentelése óta van. (1,2,3)

2. Termelés, munka

2.1. Használtak-e a két világháború között egymáshoz erősítve 2-3 boronát a szántás elegyengetéséhez? (ritkán, általános, kizárólagos)

Egyes faboronát és két-, háromlevelű vasboronát használtak. (1,2,3)

2.2. Közepes gazdaságokban a két világháború között a gabonát milyen mértékben vetették kézzel és vetőgéppel?

a) kézi vetés: általános, ritka, nincs

Nagyobbrészt kézzel vetettek.

b) a gépi vetés: általános, ritka, nincs.

Géppel kb. 40 %-a – a nagyobb parasztok. Kölcsön is adták egymásnak a gépet. (20-24 holdas volt a legtöbb ember a faluban.) (1,2,3)

2.3. Használtak-e villás (a,) és gereblyés (b,) kaszacsapót vagy hajmókot (c)? Melyiket milyen sokan? Melyik mióta ismeretlen?

Mind a három fajtát ismerik. „Mindeniket használták, egyiket ez az ember, a másikat az.” (1,2,3)

2.4. Használtak-e a faluban olyan kéve kötő fát, amelynek vastagabb végén lapos nyílás volt, amibe a sarlót is be lehetett dugni?

Használtak kévekötőfát, de nem volt rajta nyílás a sarlónak. A kötőfát a derekukra kötözve hordták. (1,2,3)

2.5. Az egyéni gazdálkodás idejében búzából és rozsból hány kévét szoktak a mezőn keresztbe rakni? Hány keresztet raktak összekapcsolva a mezőn és mi volt ennek a neve?

20 kéve egy kereszt. (1,2,3)

2.6. Ismerik-e a kepe szót és ez mit jelent? (Meghatározott számú összerakott kereszt vagy meghatározatlan számú kereszt.)Használták-e ezt a kifejezést a termés mennyiségének a meghatározására?

3-5-10 láb ment bele egy kepébe, az már nem számított. Attól függött, milyen széles a föld. Mázsában számoltak leginkább. Egy kereszt jó termésnél 50 kilót adott. (1,2,3)

2.7. Milyen hosszú volt a csép nyele: 140 cm alatt., 144-155 cm között, 155 cm fölött?

150 cm. 180 cm. (1,2,3) Becsült adatok.

2.8. A két világháború között a gépi cséplés esetén állandó csapat járt-e a géppel, vagy a gazda állította a munkásokat - a gépészen és etetőn kívül - a rokonság, szomszédság köréből?

Szerződött munkások voltak. Volt cséplőgép a faluban, itteni emberek mentek el részért. A mázsáló ember szedte össze az embereket. (3)

2.9. A kicsépelt szalmát hogyan hordták kazalba 1930 körül? a, Nyárssal (3-4 m hosszú rúd, amire a szalmát felszúrták és a fej fölött vitték.) Tisztázzuk mikor és hogyan került a faluba és mennyire lett általános? b, Vízszintes rudakon c, Elevátorral d, Egyéb módon

Nyárssal. (1,2,3)

2.10. Melyik évtizedben szűnt meg teljesen a hajdina termelése?

„Én már nem is emlékszem rája.” (1) „Én igen. De a két háború között már nem vetettek.” Itt hajdinát akkor vetettek, amikor elfagyott a gabona és akkor abból lett liszt. „Nem hallottam hírét sem.” (3)

2.11. Melyik évtizedben kezdődött és mikor lett általános a burgonya eke után, barázdába való vetése?

A 20-as években már eke után ültették. Elterjedt, mindenki így ültette, akinek nagyobb földje volt. (1,2,3)

2.12. Írjuk le tömören a szénaszárítás munkamenetét (renden forgatatlan szárad, a rendet szétterítették, a rendet forgatták, szénaszárító állványt használtak - ez utóbbi formáját rögzítsük -, hányszor forgatták, milyen egységbe gyűjtötték.)

Rendes időben csak egyszer forgatták. Kaszálás után renden hagyták, harmadnap forgatták. 4-5. nap megszáradt, akkor petrencébe rakták. (1,2) Három nap alatt megszáradt. (3) (Úgy tűnik, régebben tovább hagyták száradni az első forgatás előtt.)

2.13. Mivel, milyen eszközzel hordták a kazalból a napi száraztakarmányt az istállóba (nagyobb méretű kosárban, villával hajdivánnal, - két íjszerű káva -)? Ha valamelyik új, akkor azt honnan ismerték meg?

Vesszőkosárban. (1,2,3) Burittóba csak a csibét tették.

2.14. Jegyezzük fel az igánál (járomnál):

a) az iga felső fájának nevét:

igafőfa

b) a rudat rögzítő szög nevét /gúzs/:

„középsőszeg, ahova a rúd belemegy”, nyakszeg

c) a külső szegek /igaszeg/ nevét:

igaszeg (1,2,3)

2.15.

a) Almozáshoz használták-e a fák leveleit?

Használták a fák leveleit. Vegyesen – a hegyben gyűjtötték, a gyümölcsfákról lehullott. A diófa levélben méreg van, az nem jó. (1,2,3)

b) Milyen mértékben (sokan, kevesen)?

„Azért ölég sokan szoktak hazahozni, jobban a kisebb gazdák.” „Ahol kevés szalma volt, trágyának meg jó volt.”

c) Melyik évszakban?

Ősszel gyűjtötték.

2.16.

a) A ló befogásánál 1930 körül alkalmaztak-e szügyre erősített tartóláncot?

Nem lánc volt, hanem szíj. Magyaros szerszámokat használtak. (1) Tartóláncot használtak. A parádéslovaknál szíjat. (3)

b) Melyik mód régibb, újabb?

n.a.

c) Ez utóbbit honnan ismerték?

n.a.

2.17. Mit neveztek szekérnek, mit neveztek kocsinak (teherhordó szekér, lovasszekér, szénaszállító szekér, marhásfogat stb.)?

Szekér – deszka oldala volt, trágyát hordani, „takarodnyi” volt jó. Zörgő szekér, hosszi szekér. Kocsi – könnyű volt, üléseket tettek bele. Akkor használták, ha valahova mentek. Sráglás kocsi. (1,2,3)

2.18. A szálastakarmányt szállító szekér milyen hosszú centiméterben vagy sukkban (1 sukk = kb. 32 cm)? Ha egyáltalán van nyújtott hosszúszekér és vendégoldallal szállítás, akkor tisztázzuk, hogy melyik elterjedtebb és régibb.

Hosszi szekérrel – 4 m hosszú. (1,2) 6 m – az már jó nagy szekér volt. (3)

2.19. A nyomorúd leszorítása a szekér hátulján milyen eszköz segítségével történt? Írjuk le a formáját és a nevét, és azt is, ha a kötélen kívül nincs más eszköz.

Elől lánc, hátul kötél. Kétrétűen fogták, át meg vissza. 8-10 m hosszú lehetett. (1,2,3)

2.20. Milyen a lovas szekér, lovaskocsi saroglyája: egyenes, enyhén ívelt, erősen ívelt, nem volt saroglya.

Saroglya a lovas szekereknél elől is és hátul is volt. Vonómarhánál hátul. Itt subert használtak elől, ha krumplit, kukoricát stb. szállítottak. Enyhén ívelt volt a „sarágla”, „srágla”. (1,2,3)

2.21.

a) Írjuk le, rajzoljuk vagy fényképezzük, hogy milyen volt a vesszőből készült szekérkas formája.

n.a.

b) Használtak-e kettőt is?

Kocsikast gazdasági munkára nem használtak. Kocsiba tették. Egyet használtak belőle, de ritkán tették föl. (1,2,3)

2.22. Szokták-e a vonómarhát patkoltatni s melyik évszakban? Sokan, kevesen, csak ökröket vagy teheneket is.

Szokták. Amelyiknek vásott volt a körme. Jobban az ökröket, a teheneket egyáltalán nem. Első lábán a külső körmét. (1,2) Ökröt is, tehenet is – amelyiknek fájt a lába. Csak, amelyik sántított. (3)

2.23. A fejőedény régi neve?

Zséter. (1,2,3)

2.24. A befogott marhát milyen szavakkal

a) indítják

Hajsz-ne! Menjetek!

b) terelik jobbra

Jobbra: Hii!

c) és balra

Hajsz! (1,2,3)

2.25. Milyen szavakkal hívogatják a disznót?

Ne-cocám-ne. Coca-coca. (1,2,3)

2.26. Milyen szavakkal hívogatják a tyúkot?

Ne-tyutyum-ne-ne-ne. Tyutyu ne-ne-ne. (1,2,3)

2.27. Milyen szavakkal hívogatják a kutyát?

Le (aztán a neve). Nevén. (1,2,3)

2.28. Kender és len töréséhez milyen eszközt használtak? (Tiló típusú törőt, lábbal mozgatott kötyüs törőt, törővályut, sulykot.)

Kendervágó, tilaló, gereben. (1,2,3)

2.29.

a) Milyen típusú rokkát használtak s mi a neve: fekvő (a), ferde (b), álló (c)?

A c) fajtát használták. (1,2,3)

b) A két kerék egymáshoz viszonyított helyzete.

n.a.

3. Ház és háztartás

3.1. A mai község határán volt-e korábban több egymástól elkülönülő házcsoport, aminek külön neve is volt (esetleg korábban önálló falú?

a) Hogy hívták ezeket?

Nem tudnak rá választ. (1,2,3)

b) Miért volt így?

Nem tudnak rá választ. (1,2,3)

c) Tudnak-e arról, hogy a községnek mindig itt volt-e a helye, vagy máshonnan települtek át a határ valamelyik részéről? Melyikből?

Nem tudnak rá választ. (1,2,3)

3.2. Melyik évtizedben bontották le az utolsó boronából készült lakóházat? Ahol ilyen nem volt, ott az utolsó favázas sövényházak végső megszűnését nyomozzuk.

Az ő idejükben márcsak tömés- és vályogházak voltak. Boronafalu pincére még emlékeznek. Az 1920-as években épült egy cselédház. Eredetileg 3 család lakta, később még két lakást építettek hozzá. Az első rész falai boronafalúak. A tűzfalak téglából vannak. (1,2,3)

3.3. Hogyan alakították át a régi szabadkéményes és füstöskéményes házak füstvezetékét. (Hova helyezték a kéményt: falba, fal mellé? Szabad kémény esetén hogy történt ez? Mióta építenek (évtized) kizárólag zárt kéményt?

Leszedték a kéményt, újat raktak. Falba, fal mellé is tettek kéményt – „mindkettő érvényben volt”. „Ebben a században már nem épültek füstöskéményt.” „Az én gyerekkoromban már mind alakították át zártra.” (1) A 30-as években már nem volt szabadkémény. (3)

3.4. A legrégibb házakon a szoba + konyha + kamra résznek hány bejárata volt a szabadba? Hova nyíltak ezek az ajtók? (Pitvarba, tornácra, gangra, udvarra, stb.)

Először azt a fajta házat említik, amelyiknek szobája a konyháról nyílt. Ebben az esetben a kamra („kamura”) egyaránt nyílhatott a konyháról és a tornácról is. De! A legrégibb házakon, helyiségnek külön bejárata volt, amely a tornácról nyílt. Említenek olyan kétcsaládos házat, amelyiknek az utcafront felől a következő volt a beosztása: kamra + szoba + füstös konyha (két tűzhellyel) + szoba + kamra. Említik még, hogy a füstöskonyhának „kétrészes” volt az ajtaja. (1,2,3)

3.5. Állapítsuk meg azt, hogy volt-e a faluban kereszt-mestergerendás ház. (Ez esetben a padlásgerendák a ház hossztengelyének irányában feküdtek. Ha ilyent látunk, biztosra vehetjük a kereszt-mestergerenda egykori létét.) Előfordul-e földfalú házaknál mestergerenda?

A vályog- és tömésházakban is volt keresztmestergerenda. A 30-as évekre márcsak az istállóban lehet őket megtalálni többnyire. (1,2,3)

3.6. Melyik évtizedben lett általános a rakott sparheltek használata a faluban?

A 20-as években már elkezdték kidobálni a rakott sporhelteket. „Medvelábas”, kétsütős vaskályhákat tettek helyette. (1,2,3)

3.7. Melyik évtizedben lett általános a kontyolt tetejű, nagyjából négyzet alaprajzú „kockaházak” „tömbházak” építése? Mikortól kezdve nem építenek már egysoros (szoba+konyha+kamra+szoba, kamra egyvégtében) házakat?

A 60-as évek elején lett általános a „tömbházak” építése. A 40-es évek legelejéig egysoros házak épültek. (1,2) A 40-es évek legvégén kezdték így építeni a házakat, de a 30-as években már „meghajtották” 2 szobára. (3)

3.8. Tudnak-e olyan régi házról, amelynek szobájában egykor a konyhából fűtött kemence volt és nem kályha?

Sem kemencére, sem cserépkályhára nem emlékeznek a szobában. A szobát vaskályhával fűtötték. (1,2,3)

3.9. A konyhai kemencét hova építették: a, a konyha padlószintjére b, alacsony 10-20 cm magas emelvényre, padkára c, normál magasságú 50-70 cm magas padkára

10-20 cm-es patkára. (1,2) 40-50 cm-es patkára. (3)

3.10. Volt-e kiugró középrészes (torkos) pajta, illetve L alaprajzú, sokszögű, továbbá leeresztett oldaltoldású pajta? (A fennálló pajtákról készítsünk egészen vázlatos alaprajzot, méretek nélkül, de az egyes részek nevének rögzítésével.

Téglalap alapú pajták voltak. Fala tömésből, kőből, téglából épült. A régebbiek keresztben a telken. Két ajtajuk volt, így könnyebben tudtak kijutni a portáról. Olyan pajta is volt, amelyik a házhoz épült szoba + konyha + kamra + istálló + pajta. (1,2,3)

3.11. Kemencében, kályhában, nyílt tűzön főzés esetén hogyan használták a fazékkiszedő villát? a, Egyik ágát akasztották a fazék fülébe. b, Két ág közé fogták a fazekat. c, kerekes kiszedővillát alkalmaztak. Mi volt ezeknek a neve?

3.12.

a) Savanyítottak-e egészben tarlórépát törköly között vagy más módon?

b)Savanyítottak-e egészben káposztafejeket?

3.13. Melyik évtizedben szűnt meg általánosan a kenyér házi sütése? (Nem készítése!)

3.14. Régen milyen formájú kenyértartót használtak a kamrában: csillagos forma, vesszőíves, stb.? Egy faluban többféle is lehetett.

3.15. Használtak-e füllel ellátott dongás vajköpülőt? Ha lehet, készítsünk rajzot vagy fényképet róla.

3.16. A fából készült hajdina- és kölestörők ütőjéről készítsünk vázlatrajzot! (Lehetett áttört nyelű, forgórészeknél keskenyített, stb.

3.17. Hajdinából, ahol ez nem volt kölesből, liszttel sűrítve készítenek-e olyan kását, amit aztán kiszaggatva fogyasztottak? A készítés lényeges mozzanatait írjuk le. Mi a neve (ganca, gánica, stb.)?

3.18. Milyen formájú töltetlen kalácsokat szoktak sütni: karácsonyra, húsvétra, mindenszentekre, lakodalomra? (pl. fonott hosszúkás, fonott kör alakú, sima kör alakú, kifli alakú, rácsos kör alakú. (Lehetőleg készítsük róla rajzot. Mi volt ezek neve?

3.19. Mióta és hogyan készítenek gyakrabban lecsót? (A lényeg a lecsó összetételi arányának tisztázása: mennyi paradicsom, hagyma, krumpli, paprika került bele; milyen volt ezek aránya?

3.20. Mióta fogyasztanak (évtizednyi pontossággal) rendszeresen nyers paprikát és paradicsomot?

3.21. Milyen sült tésztát tettek a „karácsonyi asztalra” (szenteste, ünnepi asztalra)?

3.22.

a) Régen viseltek-e a férfiak ünnepre széles gatyát felsőruhaként?

b) Hány szélből készült?

3.23. Melyik évtizedig viseltek az asszonyok derékban rögzített szoknyát réklivel vagy blúzzal? (Ennek ellentéte az egyberuha.)

3.24. Szoktak-e a faluban az asszonyok is vásznat szőni, s melyik évtizedben szűnt meg ennek gyakorlata?

3.25. Melyik évtizedig volt „kötelező” az asszonyok számára az udvaron kívül a fejkendő viselete?

3.26. Szokásban volt-e és meddig az, hogy a lakószobában két ágyat párhuzamosan egymás mellé tettek?

4. Család, közösség, világkép

4.1.

a) Melyik évszakban (hónapban) tartották 1910. körül a legtöbb esküvőt?

b) Melyik évszakban nem tartottak esküvőt?

4.2. Melyik nap volt a héten az esküvő megtartásának hagyományos napja?

a) 1910 körül:

b) 1930 körül:

4.3.

a) Hol szokták tartani a lakodalmat? Csak az egyik fél házánál? Melyiknél?

b) Hol volt és mikor a főétkezés, illetve volt-e két egyenrangú étkezés?

c) Ha két helyen volt a lakodalom, hogyan oszlottak meg a vendégek?

4.4.

a) Hol zajlik le 1980 körül a lakodalom? (Figyelemmel az előző pontban foglaltakra.)

b) Mennyire és mióta szokás a lakodalom nem otthon való tartása?

4.5. Meghívás módja a lakodalomban (kit hívnak /vőfély, szülők, vendéghívogatók, jegyespár, levél, stb./, hányszor, és a lakodalomhoz viszonyítottan milyen időpontban?)

a) 1910 körül:

b) 1930 körül:

4.6.

a) Volt-e a lakodalom során szándékolt tányér- (tál, cserép) törés és hol?

b) Ki, mikor és miért tört cserepet?

c) Volt-e valamilyen szövegmondás ezzel kapcsolatban? =

d)Meddig élt ez a szokás?

4.7. Tánczene. (A tánczene esetleges időbeli változásait rögzítsük!)

a) Általában honnan hoztak zenészeket: helybelieket, más falusiakat?

b) Milyen hangszereken játszottak?

c) Hány főből állott a zenekar?

d) Mikor lép a gombos és tangóharmonika a zenekarba?

4.8. Lucázás

a) Volt-e lucázás és mely napon?

b)Írjuk le tömören a szokást (alakos - nem alakos, köszöntés, zene, szalma, törek, fatuskó stb. elemekkel). A kötött szöveget szó szerint írjuk le.

4.9. Regölés

a) Melyik napon szoktak regölni?

b) Meddig élt ez a szokás?

c) Kik regöltek: legények, gyerekek?

d) Ha lehet, írjunk le teljesebb szöveget.

4.10. Vannak-e, voltak-e nagyobb számban öreglegények?

4.11. X-el díszített tejesfazék

a)Ismeretes-e az X-el díszített tejesfazék?

b)Hány X .- esetleg kereszt - volt rajtuk?

c) Hol szerezték be ezeket?

4.12

4.12.1. Szoktak-e az év valamelyik napján fáklyát, söprű vagy valami más tárgyat meggyújtva a levegőbe dobni?

a) Melyik napon,
b) miért,
c) kik végezték?
d) Meddig élt ez a szokás?

4.12.2. Szoktak-e valamilyen ünnepi alkalommal (pl. karácsony) szabadban (nem melegedés vagy társas összejövetel céljából) tüzet gyújtani?

a) Melyik napon,
b) miért,
c) kik végezték?
d) Meddig élt ez a szokás?

4.13. Írjuk le tömören, hogy Miklós-nap (december 6.) milyen szokások voltak régen? Jegyezzük le az alakoskodás kellékeit (öltözet, láncos bot, stb.)

4.14. Soroljuk fel a betlehemes játék szereplőit, nevükkel együtt.

4.15. Kiket tiszteltek az állatok védőszentként (Szt. György, Szt. Ferenc, Szt. Márton, Szt. Vendel, Szt. Antal, stb.) , ki melyik állaté?

4.16. Mivel szokták ijesztgetni régen a kisgyermekeket?

4.17. Diódobálás

a) Volt-e valamelyik napon (karácsony, szenteste,- templomban, lakásban, stb.) diódobálás?

b) Mikor, hol, miért?

c) Írjuk le tömören a szokást!

4.18. Milyen alakot láttak a régiek a holdban (fát, tüskét vágó embert, rőzsét szállító embert, szántó, trágyát hordó embert, stb.)?