Pósfa

A Kapcsolatrendszer a Délnyugat-Dunántúlon wikiből

Adatlap

Adatfelvétel ideje: 1987. április
Adatközlők: (1.)Horváth György, 1940. Pósfa, Kossuth L. u. 21.
(2.)Horváth József, 1916. Pósfa, Ady E. u. 11.
(3.)Horváth Antal, 1905. Pósfa, római katolikus, Pósfa, Kossuth L. u. 15.
(4.)Horváth Antalné Német Mária, 1910. Pósfa, római katolikus, Pósfa, Kossuth L. u. 15.
(5.)Rozmán Istvánné, 1916. Pósfa, római katolikus, Pósfa, Kossuth L. u. 17.
Gyűjtötte: Vörös Anikó
Wiki feldolgozás: Széles Ágota
A település a Wikipedián: http://hu.wikipedia.org/wiki/P%C3%B3sfa
weboldal: http://www.posfa.hu/hu/koszonto



1. Külső kapcsolatok, történeti tudat

1.1. Mit tudnak a község keletkezéséről? Hogyan jött létre?

Nem tudnak a község keletkezéséről. (1,2)

1.2. Melyek a község régi családjai? Sorolják fel ezeket és azt is ha tudnak régen beköltözött s itt gyökeret vert családokról, feljegyezve, hogy honnét kerültek ide.

Domján, Horváth, Tulok. A legnagyobb birtokos Lesner György volt. (1,2)

1.3. Tudnak-e arról, hogy a faluban valahol, valamikor nagyobb számban települtek-e be,? Honnan, milyen nemzetiségűek?

Betelepülés nem történt. (1) Az 1930-as években gyakoriak a cselédvándorlások. (2)

1.4. Tudnak-e arról, hogy a faluból költöztek-e nagyobb számba valahova? Hova, mikor?

Nem. (1,2)

1.5. Mely falvakat tartanak magukéhoz leginkább hasonlónak közelebbi vagy távolabbi vidéken? Miben áll a hasonlóság?

Répceszentgyörgy, mivel a két falu egy uradalomhoz tartozott. Hegyfalu, Szeleste lakosság összetételében (szint csak magyar nemzetiség) és egyéb adottságaiban is hasonló. (1,2)

1.6. Beletartozik-e a falu valamilyen tájegységbe, népcsoportba, vidékbe? Melyikbe?

Nem, egyik népcsoporthoz, illetve tájegységhez sem tartozik. (1,2)

1.7. Milyen közeli tájegységről, csoportokról, vidékekről tudnak? Kérdezzük meg, hogy mely községeket sorolják a csoportokba.

Őrség, szelestei arborétum másról nem beszéltek. (1,2)

1.8. Milyen híres községekről tudnak, miről híresek ezek?

Répceszentgyörgy a püspök kastélyáról híres. Hegyfalu a kórházról és a szelestei arborétum. (1,2)

1.9. Csúfolták-e a falut valamivel a környékbeliek vagy az itteniek mely más községekről tudnak-e csúfolódó mondásokat?

Szelesteieket táposnak, ölbőieket besenyőknek hívták. (1,2)

1.10. Szoktak-e régebben más falvakból házasodni? melyekből gyakrabban, esetleg melyekből nem? Soroljuk fel az emlegetett falvakat, törekedve annak megállapítására, hogy az összeházasodás jelentős vagy szórványos volt.

Csak nagyon ritkán fordult elő. (1,2)

1.11. Hova szoktak régebben gyakrabban járni: a, vásárra,b, piacra,c, búcsúra. d, búcsújáró helyre?

a) Vásárra:

Hegyfalu, Sárvár

b) Piacra:

Sárvár

c) Búcsúra (Mikor, hova?):

n.a.

d) Hova szoktak régebben gyakrabban járni búcsújáró helyre?

Celldömölkön volt szeptember 12-én Mária napon és Szentkúton (Vát és Szeleste között fekvő emlékhely) (1,2)

1.12. Hova szoktak régebben innen munkába járni s milyen munkára? (summás, csépelni, cselédeskedni, stb...)

Munkára ebbe a faluba nem jöttek, innét mentek el aratáskor az uradalomba dolgozni. (1,2)

1.13. Ide ugyanilyen célból honnan szokta jönni munkára?

Nem jöttek ide dolgozni, csak a helybeliek dolgoztak itt. (1,2)

1.14. Készítettek-e a helybeliek eladásra más faluban:

A faluban ilyeneket nem készítettek

a) kocsikasokat

n.a.

b) vesszőkosarakat

n.a.

c) szalmafonatú edényeket

n.a.

d) szövőbordát

n.a.

e) favillát

n.a.

f) fagereblyét

n.a.

g) faboronát

n.a.

h) egyebet?

n.a.

i) Ha ezeket helyben egyáltalán nem készítették, akkor melyik falvakban lehetett ezeket beszervezni?

A vásárokon szerezték be, vesszőkosarakat Rábapatyról, szalmafonatú edényeket Bogyacról hozták. (1,2)

1.15. Hol készített cserépedényeket használtak?

Ezeket az edényeket a vásárokon vették és a megkérdezettek sem tudták készítésének helyét. (1,2)

1.16.

a) Milyen vándorárusok jártak a faluba?

Drótostót, köszörűs, fazékjavító, bádogos.

b) Honnan jöttek?

n.a.

c) Hogy hívják őket (licsések, kránicok, bosnyákok, paprikások, meszesek, faszerszám-árusok, sonkolyosok, deszkások, olaszok, üvegesek, edényfoldozók, fazekasok, stb.)?

Elnevezséeik is hasonlók voltak áruik elnevezéséhez.

d) Mit árultak?

A vándorárusok vesszőkosarakat, teknőket árultak. (1,2)

1.17. a)A helybelieknek milyen más falvak határában voltak szőlői jelentősebb számban?

n.a.

1.17. b) Volt-e a helyi szőlőhegyen más faluban lakónak szőlőbirtoka? (A községeket mindegyik esetben soroljuk fel, a méretekre ügyelve.)

A szőlőművelésnek nincs hagyománya. Sík vidék, nincs hegység és a talaj minősége sem megfelelő. Nincs szőlős terület a faluban és határában sem. (1,2)

1.18. a) A mai község határában hány egykori vagy mai temetőről tudnak? Soroljuk fel ezek neveit!

A faluban egy temető van. (1,2)

1.18. b) Tudnak-e a falu határában olyan helyet, ahonnan nagyobb tömegben kerültek elő emberi csontok?

n.a.

1.19. Voltak-e a falunak fogadott ünnepei, melyek és miért?

Jakab napi búcsú július 25-én van. (1,2)

2. Termelés, munka

2.1. Használtak-e a két világháború között egymáshoz erősítve 2-3 boronát a szántás elegyengetéséhez? (ritkán, általános, kizárólagos)

Általánosan használták az egymáshoz erősített 3 boronát, hármas boronának nevezték, s ehhez kapcsolták még az ekét is. (1,2)

2.2. Közepes gazdaságokban a két világháború között a gabonát milyen mértékben vetették kézzel és vetőgéppel?

a) kézi vetés: általános, ritka, nincs

A két világháború között a gabona kézi vetése volt az elterjedt.

b) a gépi vetés: általános, ritka, nincs.

Géppel csak ritkán vetettek elsősorban a nagygazdák. (1,2)

2.3. Használtak-e villás (a,) és gereblyés (b,) kaszacsapót vagy hajmókot (c)? Melyiket milyen sokan? Melyik mióta ismeretlen?

A villás kaszacsapót használtak. A múlt század óta ismeretes. (1) A faluban az ún. kaszagráslát használták. Ezt a század előtt ismerték meg. (2)

2.4. Használtak-e a faluban olyan kéve kötő fát, amelynek vastagabb végén lapos nyílás volt, amibe a sarlót is be lehetett dugni?

Igen, használtak kévekötő fát. (1,2)

2.5. Az egyéni gazdálkodás idejében búzából és rozsból hány kévét szoktak a mezőn keresztbe rakni? Hány keresztet raktak összekapcsolva a mezőn és mi volt ennek a neve?

A mezőn egy kereszt 20 kévéből állt. A kereszteket kepébe rakták. Általánosan 8-10 kereszt alkotott 1 kepét, de a termés mennyiségétől függően ez változhatott. (1,2)

2.6. Ismerik-e a kepe szót és ez mit jelent? (Meghatározott számú összerakott kereszt vagy meghatározatlan számú kereszt.)Használták-e ezt a kifejezést a termés mennyiségének a meghatározására?

Ismerik a kepe szót. Összerakott kereszteket értenek rajta. Használták e kifejezést a termés mennyiségének a meghatározásához. Így számolták ki azt, hogy holdanként mennyi volt a termés. (1,2)

2.7. Milyen hosszú volt a csép nyele: 140 cm alatt., 144-155 cm között, 155 cm fölött?

A csép nyele 144 és 155 cm között volt. Általában 150 cm. (1,2)

2.8. A két világháború között a gépi cséplés esetén állandó csapat járt-e a géppel, vagy a gazda állította a munkásokat - a gépészen és etetőn kívül - a rokonság, szomszédság köréből?

Gépi cséplés esetén állandó csapat járt a gazdával. (1,2)

2.9. A kicsépelt szalmát hogyan hordták kazalba 1930 körül? a, Nyárssal (3-4 m hosszú rúd, amire a szalmát felszúrták és a fej fölött vitték.) Tisztázzuk mikor és hogyan került a faluba és mennyire lett általános? b, Vízszintes rudakon c, Elevátorral d, Egyéb módon

A kicsépelt szalmát nyárssal hordták kazalba 1930 körül. Ritkábban használták az elevátort, később ez is egyre gyakoribb lett. (1,2)

2.10. Melyik évtizedben szűnt meg teljesen a hajdina termelése?

A területen hajdinát soha nem termeltek csak kölest. (1,2)

2.11. Melyik évtizedben kezdődött és mikor lett általános a burgonya eke után, barázdába való vetése?

A TSZ megalakulása (50-es évek) után lett általános a burgonya eke után, barázdába való vetése. Előtte soha nem alkalmazták ezt. (1,2)

2.12. Írjuk le tömören a szénaszárítás munkamenetét (renden forgatatlan szárad, a rendet szétterítették, a rendet forgatták, szénaszárító állványt használtak - ez utóbbi formáját rögzítsük -, hányszor forgatták, milyen egységbe gyűjtötték.)

Lekaszálták a szénát (rendrekaszálát) így fogatatlan száradt, majd a rendet szétterítették, egyszer átforgatták, de időjárástól függően többször is (pl. eső után mindig). Szénaszárító állványt nem használtak. A szénát ezek után 1,5 m átmérőjű, 2 m magas boglyákba gyűjtötték. Így hordták a kazalba. (1,2)

2.13. Mivel, milyen eszközzel hordták a kazalból a napi száraztakarmányt az istállóba (nagyobb méretű kosárban, villával hajdivánnal, - két íjszerű káva -)? Ha valamelyik új, akkor azt honnan ismerték meg?

A napi száraztakarmányt az istállóba villával hordták a kazalból. (1,2)

2.14. Jegyezzük fel az igánál (járomnál):

a) az iga felső fájának nevét:

járom

b) a rudat rögzítő szög nevét /gúzs/:

gusz

c) a külső szegek /igaszeg/ nevét:

igaszeg (1,2)

2.15.

a) Almozáshoz használták-e a fák leveleit?

Nem használták almozáshoz a fák leveleit. Erre a célra csak szalmát vettek igénybe. (1,2)

b) Milyen mértékben (sokan, kevesen)?

n.a.

c) Melyik évszakban?

n.a.

2.16.

a) A ló befogásánál 1930 körül alkalmaztak-e szügyre erősített tartóláncot?

1930 körül alkalmazták a szügyre erősített tartóláncot.

b) Melyik mód régibb, újabb?

Ez még régi szokás volt. (1,2)

c) Ez utóbbit honnan ismerték?

n.a.

2.17. Mit neveztek szekérnek, mit neveztek kocsinak (teherhordó szekér, lovasszekér, szénaszállító szekér, marhásfogat stb.)?

Szekérnek a teherszállításhoz használt járművet nevezték. Ez a fal oldalú szekér lehetett ló, illetve tehén vontatású. A kocsi, amelyet ők hintónak is neveztek a személyszállítást szolgálta, az ülések voltak rajta. (1,2)

2.18. A szálastakarmányt szállító szekér milyen hosszú centiméterben vagy sukkban (1 sukk = kb. 32 cm)? Ha egyáltalán van nyújtott hosszúszekér és vendégoldallal szállítás, akkor tisztázzuk, hogy melyik elterjedtebb és régibb.

5-6 m hosszú. A faluban csak a hosszú szekeret alkalmazták a vendégoldallal történő szállítást nem. (1,2)

2.19. A nyomorúd leszorítása a szekér hátulján milyen eszköz segítségével történt? Írjuk le a formáját és a nevét, és azt is, ha a kötélen kívül nincs más eszköz.

Elől láncot, hátul rudazókötelet alkalmaztak. (1,2)

2.20. Milyen a lovas szekér, lovaskocsi saroglyája: egyenes, enyhén ívelt, erősen ívelt, nem volt saroglya.

A lovas szekéren, lovaskocsin nem volt saroglya. Elől volt csak suber. (1,2)

2.21.

a) Írjuk le, rajzoljuk vagy fényképezzük, hogy milyen volt a vesszőből készült szekérkas formája.

A szekérkast gyékényből fonták ebben a faluban.

b) Használtak-e kettőt is?

Csak egyet használtak. (1,2)

2.22. Szokták-e a vonómarhát paktokltatni s melyik évszakban? Sokan, kevesen, csak ökröket vagy teheneket is.

A vonómarhát szokták patkoltatni a faluban elhasználódás, elkopás után szokták újra megvasaltatni, körmöztetni. Ezt a műveletet nem kötötték egyik évszakhoz sem. Az ökröket szokták megpatkoltatni, a teheneket csak akkor, ha teherhordásra is használták. (1,2)

2.23. A fejőedény régi neve?

A fejőedény neve: zséter. (1,2)

2.24. A befogott marhát milyen szavakkal

a) indítják

Ne!

b) terelik jobbra

Hék!

c) és balra

Hesz! Megálláskor a Hó! szót használják, a becce szót nem ismerik. (1,2)

2.25. Milyen szavakkal hívogatják a disznót?

Coca ne, coca ne, ne. (1,2)

2.26. Milyen szavakkal hívogatják a tyúkot?

Pi, pi, pi, pi. (1,2)

2.27. Milyen szavakkal hívogatják a kutyát?

A kutyát a saját nevén szólítják. Hozzáteszik még esetleg azt a szócskát, hogy „le” vagy azt, hogy „gyere ide”. Pl. Bodri le, Bodri gyere ide. (1,2)

2.28. Kender és len töréséhez milyen eszközt használtak? (Tilót típusú törőt, lábbal mozgatott kötyüs törőt, törővályut, sulykot.)

Kendert ezen a területen nem termeltek. Lent csak keveset, elsősorban az uradalmakban. Ezt géppel takarították be. Kendervágót használtak feldolgozáshoz. (1,2)

2.29.

a) Milyen típusú rokkát használtak s mi a neve: fekvő (a), ferde (b), álló (c)?

Rokkát nem használtak. (1,2)

b) A két kerék egymáshoz viszonyított helyzete.

n.a.

3. Ház és háztartás

3.1. A mai község határán volt-e korábban több egymástól elkülönülő házcsoport, aminek külön neve is volt (esetleg korábban önálló falú?

Egy falu volt egységes település, nem volt különálló házcsoport, csak bővítették a falut. (3,4)

a) Hogy hívták ezeket?

n.a.

b) Miért volt így?

n.a.

c) Tudnak-e arról, hogy a községnek mindig itt volt-e a helye, vagy máshonnan települtek át a határ valamelyik részéről? Melyikből?

n.a.

3.2. Melyik évtizedben bontották le az utolsó boronából készült lakóházat? Ahol ilyen nem volt, ott az utolsó favázas sövényházak végső megszűnését nyomozzuk.

Az utolsó favázas sövényház 1941-ben leégett. (4)

3.3. Hogyan alakították át a régi szabadkéményes és füstöskéményes házak füstvezetékét. (Hova helyezték a kéményt: falba, fal mellé? Szabad kémény esetén hogy történt ez? Mióta építenek (évtized) kizárólag zárt kéményt?

A deszkából álltakat lebontották és a helyükre téglából raktak kéményt. Zárt kéményt kizárólag az 50-es évektől építenek. (3,4,5)

3.4. A legrégibb házakon a szoba + konyha + kamra résznek hány bejárata volt a szabadba? Hova nyíltak ezek az ajtók? (Pitvarba, tornácra, gangra, udvarra, stb.)

Nem ismerték a szabba kifejezést. Volt egy hosszú tornác, minden ajtó arra nyílott. (3)

3.5. Állapítsuk meg azt, hogy volt-e a faluban kereszt-mestergerendás ház. (Ez esetben a padlásgerendák a ház hossztengelyének irányában feküdtek. Ha ilyent látunk, biztosra vehetjük a kereszt-mestergerenda egykori létét.) Előfordul-e földfalú házaknál mestergerenda?

Volt a faluban kereszt-mestergerenda. Földfalu házaknál is. (3,4,5)

3.6. Melyik évtizedben lett általános a rakott sparheltek használata a faluban?

Az 1920-as évek eleje. (4,5)

3.7. Melyik évtizedben lett általános a kontyolt tetejű, nagyjából négyzet alaprajzú „kockaházak” „tömbházak” építése? Mikortól kezdve nem építenek már egysoros (szoba+konyha+kamra+szoba, kamra egyvégtében) házakat?

Az 1930-as évektől. A felszabadulás utántól. (3,4)

3.8. Tudnak-e olyan régi házról, amelynek szobájában egykor a konyhából fűtött kemence volt és nem kályha?

Nem. (3,4,5)

3.9. A konyhai kemencét hova építették: a, a konyha padlószintjére b, alacsony 10-20 cm magas emelvényre, padkára c, normál magasságú 50-70 cm magas padkára

Padlószintre. (3,4)

3.10. Volt-e kiugró középrészes (torkos) pajta, illetve L alaprajzú, sokszögű, továbbá leeresztett oldaltoldású pajta? (A fennálló pajtákról készítsünk egészen vázlatos alaprajzot, méretek nélkül, de az egyes részek nevének rögzítésével.

Torkos pajta volt és deszkával kisebb részeket választottak le benne. (3)

3.11. Kemencében, kályhában, nyílt tűzön főzés esetén hogyan használták a fazékkiszedő villát? a, Egyik ágát akasztották a fazék fülébe. b, Két ág közé fogták a fazekat. c, kerekes kiszedővillát alkalmaztak. Mi volt ezeknek a neve?

Nem ismertek ilyet. (4,5)

3.12.

a) Savanyítottak-e egészben tarlórépát törköly között vagy más módon?

Tarlórépát nem savanyítottak

b)Savanyítottak-e egészben káposztafejeket?

Káposztát csak feldarabolva. (4)

3.13. Melyik évtizedben szűnt meg általánosan a kenyér házi sütése? (Nem készítése!)

Az 1950-es években. (4,5)

3.14. Régen milyen formájú kenyértartót használtak a kamrában: csillagos forma, vesszőíves, stb.? Egy faluban többféle is lehetett.

Vesszőíves. (4,5)

3.15. Használtak-e füllel ellátott dongás vajköpülőt? Ha lehet, készítsünk rajzot vagy fényképet róla.

Igen, használtak. (4,5)

3.16. A fából készült hajdina- és kölestörők ütőjéről készítsünk vázlatrajzot! (Lehetett áttört nyelű, forgórészeknél keskenyített, stb.

Nem használtak ilyeneket. (3,4,5)

3.17. Hajdinából, ahol ez nem volt kölesből, liszttel sűrítve készítenek-e olyan kását, amit aztán kiszaggatva fogyasztottak? A készítés lényeges mozzanatait írjuk le. Mi a neve (ganca, gánica, stb.)?

Nem készítettek ilyent. (5)

3.18. Milyen formájú töltetlen kalácsokat szoktak sütni: karácsonyra, húsvétra, mindenszentekre, lakodalomra? (pl. fonott hosszúkás, fonott kör alakú, sima kör alakú, kifli alakú, rácsos kör alakú. (Lehetőleg készítsük róla rajzot. Mi volt ezek neve?

Fonott kalácsot. (4,5)

3.19. Mióta és hogyan készítenek gyakrabban lecsót? (A lényeg a lecsó összetételi arányának tisztázása: mennyi paradicsom, hagyma, krumpli, paprika került bele; milyen volt ezek aránya?

Tíz éve készítenek gyakrabban. Vöröshagyma, sok paprika, kevés kolbász, paradicsom és a tetejére tojás. (4)

3.20. Mióta fogyasztanak (évtizednyi pontossággal) rendszeresen nyers paprikát és paradicsomot?

Tíz éve. (4,5)

3.21. Milyen sült tésztát tettek a „karácsonyi asztalra” (szenteste, ünnepi asztalra)?

Diós és mákos tésztát. (4,5)

3.22.

a) Régen viseltek-e a férfiak ünnepre széles gatyát felsőruhaként?

Igen, vászonból. (3)

b) Hány szélből készült?

n.a.

3.23. Melyik évtizedig viseltek az asszonyok derékban rögzített szoknyát réklivel vagy blúzzal? (Ennek ellentéte az egyberuha.)

Az 1930-as évekig. (5)

3.24. Szoktak-e a faluban az asszonyok is vásznat szőni, s melyik évtizedben szűnt meg ennek gyakorlata?

Nem szőttek vásznat, csak fonalat fontak. (4)

3.25. Melyik évtizedig volt „kötelező” az asszonyok számára az udvaron kívül a fejkendő viselete?

Az öregek a mai napig viselik a fejkendőt. Hogy a fiatalok mikortól nem viselik, arra nem tudtak választ adni. (5)

3.26. Szokásban volt-e és meddig az, hogy a lakószobában két ágyat párhuzamosan egymás mellé tettek?

Igen. Tizenöt éve még szokásban volt. (3)

4. Család, közösség, világkép

4.1.

a) Melyik évszakban (hónapban) tartották 1910. körül a legtöbb esküvőt?

Leggyakrabban nyáron, legritkábban télen. (3,4)

b) Melyik évszakban nem tartottak esküvőt?

Mindig tartottak esküvőt.

4.2. Melyik nap volt a héten az esküvő megtartásának hagyományos napja?

a) 1910 körül:

vasárnap

b) 1930 körül:

szombaton (3,4)

4.3.

a) Hol szokták tartani a lakodalmat? Csak az egyik fél házánál? Melyiknél?

Lányos háznál.

b) Hol volt és mikor a főétkezés, illetve volt-e két egyenrangú étkezés?

Lányos háznál volt a főétkezés és ott maradtak hajnalig. (3,4)

c) Ha két helyen volt a lakodalom, hogyan oszlottak meg a vendégek?

n.a.

4.4.

a) Hol zajlik le 1980 körül a lakodalom? (Figyelemmel az előző pontban foglaltakra.)

Mostanában Szombathelyen tartják a lakodalmakat. (3,4)

b) Mennyire és mióta szokás a lakodalom nem otthon való tartása?

n.a.

4.5. Meghívás módja a lakodalomban (kit hívnak /vőfély, szülők, vendéghívogatók, jegyespár, levél, stb./, hányszor, és a lakodalomhoz viszonyítottan milyen időpontban?)

a) 1910 körül:

Egy rokon vendéghívó szalagos bottal.

b) 1930 körül:

Meghívóval (nyomtatott). (3,4)

4.6.

a) Volt-e a lakodalom során szándékolt tányér- (tál, cserép) törés és hol?

Nem volt tányértörés. (3,4)

b) Ki, mikor és miért tört cserepet?

n.a.

c) Volt-e valamilyen szövegmondás ezzel kapcsolatban? =

n.a.

d)Meddig élt ez a szokás?

n.a.

4.7. Tánczene. (A tánczene esetleges időbeli változásait rögzítsük!)

a) Általában honnan hoztak zenészeket: helybelieket, más falusiakat?

Helyi zenészek.

b) Milyen hangszereken játszottak?

Hegedű, cimbalom, bőgő, síp.

c) Hány főből állott a zenekar?

5 fős zenekar.

d) Mikor lép a gombos és tangóharmonika a zenekarba?

Nem használtak harmónikát. (3,4)

4.8. Lucázás

a) Volt-e lucázás és mely napon?

Volt, december 13-án.

b)Írjuk le tömören a szokást (alakos - nem alakos, köszöntés, zene, szalma, törek, fatuskó stb. elemekkel). A kötött szöveget szó szerint írjuk le.

Sötétben csutakot hordtak a házba, letérdeltek és úgy mondták: „Luca, Luca kity-koty Annyi tojás legyen, mint égen a csillag.” A csutakot felbontották és szétszórták a szobában. (3,4)

4.9. Regölés

a) Melyik napon szoktak regölni?

Karácsonykor.

b) Meddig élt ez a szokás?

Idén is voltak regölők

c) Kik regöltek: legények, gyerekek?

legények és férfiak

d) Ha lehet, írjunk le teljesebb szöveget.

„Eljöttünk, eljöttünk Szent Istvánt szolgálni, Régi szokás szerint szabad megterhelni. Hej regő rejtem, neked ejtem. Itt is mondanának egy szép leányt, Kinek neve volna... (akinek regöltek) Ennek mondanának egy szép legényt, Kinek neve volna... (aki neki udvarolt).” (3,4)

4.10. Vannak-e, voltak-e nagyobb számban öreglegények?

Nem voltak. (3,4)

4.11. X-el díszített tejesfazék

a)Ismeretes-e az X-el díszített tejesfazék?

Nem volt, csak sima és füles. (3,4)

b)Hány X .- esetleg kereszt - volt rajtuk?

n.a.

c) Hol szerezték be ezeket?

n.a.

4.12

4.12.1. Szoktak-e az év valamelyik napján fáklyát, söprű vagy valami más tárgyat meggyújtva a levegőbe dobni?

Nem. (3,4)

a) Melyik napon,

n.a.

b) miért,

n.a.

c) kik végezték?

n.a.

d) Meddig élt ez a szokás?

n.a.

4.12.2. Szoktak-e valamilyen ünnepi alkalommal (pl. karácsony) szabadban (nem melegedés vagy társas összejövetel céljából) tüzet gyújtani?

Nem. (3,4)

a) Melyik napon,

n.a.

b) miért,

n.a.

c) kik végezték?

n.a.

d) Meddig élt ez a szokás?

n.a.

4.13. Írjuk le tömören, hogy Miklós-nap (december 6.) milyen szokások voltak régen? Jegyezzük le az alakoskodás kellékeit (öltözet, láncos bot, stb.)

Nem volt semmi. (3,4)

4.14. Soroljuk fel a betlehemes játék szereplőit, nevükkel együtt.

Jézus, három királyok. Pásztorok, angyalok nem voltak. (3,4)

4.15. Kiket tiszteltek az állatok védőszentként (Szt. György, Szt. Ferenc, Szt. Márton, Szt. Vendel, Szt. Antal, stb.) , ki melyik állaté?

Nem tartottak védőszentet. (3,4)

4.16. Mivel szokták ijesztgetni régen a kisgyermekeket?

Mikulással és mumussal. (3,4)

4.17. Diódobálás

a) Volt-e valamelyik napon (karácsony, szenteste,- templomban, lakásban, stb.) diódobálás?

Nem volt. (3,4)

b) Mikor, hol, miért?

n.a.

c) Írjuk le tömören a szokást?

n.a.

4.18. Milyen alakot láttak a régiek a holdban (fát, tüskét vágó embert, rőzsét szállító embert, szántó, trágyát hordó embert, stb.)?

Nem szabad fát vágni vasárnap, mert a hold azt az embert felszívja, mert a hold olyan, mint egy favágó ember. (3)