Becsehely
Adatlap
Adatfelvétel ideje: | 1993. június |
Adatközlők: | (1.) Pintér Károlyné, 1924. római katolikus |
(2.) Res Ignácné, 1904. római katolikus | |
(3.) Pleesz Henrikné, 1940. római katolikus | |
(4.) Németh György, 1905. római katolikus | |
(5.) Németh Györgyné, 1912. Pola, római katolikus | |
Gyűjtötte: | Valcsev Vivien |
Wiki feldolgozás: | Nagy Krisztina |
A település a Wikipedián: | http://hu.wikipedia.org/wiki/Becsehely |
weboldal: | http://www.becsehely.hu/ |
1. Külső kapcsolatok, történeti tudat
1.1. Mit tudnak a község keletkezéséről? Hogyan jött létre?
A falu keletkezéséről érdemleges néphagyomány nem került említésre. (1,2,3,4,5)
1.2. Melyek a község régi családjai? Sorolják fel ezeket és azt is ha tudnak régen beköltözött s itt gyökeret vert családokról, feljegyezve, hogy honnét kerültek ide.
Rucek, Pintér, Lukács, Kustán, Németh, Kovács. Más falvakból régebben beköltözött családokról a megkérdezettek nem tudtak. (1,2,3,4,5)
1.3. Tudnak-e arról, hogy a faluba valahol, valamikor nagyobb számban települtek-e be? Honnan, milyen nemzetiségűek?
Az adatközlők nem emlékeztek arra, hogy más falubeliek, más nemzetiségűek települtek volna ide. A faluban nem élnek horvátok. A későbbiekben azonban kiderült, hogy a szomszédos horvátok lakta településekről (Kottori, Tótszentmárton, Tótszerdahely) jöttek horvát családok és a becsehelyi hegyen telepedtek le. (1,2,3,4,5)
1.4. Tudnak-e arról, hogy a faluból költöztek-e nagyobb számba valahova? Hova, mikor?
A faluból nem költöztek el nagyobb számban. (1,2,3,4,5)
1.5. Mely falvakat tartanak magukéhoz leginkább hasonlónak közelebbi vagy távolabbi vidéken? Miben áll a hasonlóság?
Letenye, Sormás, Kiskanizsa, Rigyác, Eszteregnye községeket tartották Becsehelyhez hasonlóak. (Egymás között házasodtak, hasonló szokások, viselet alakult ki.) (1,2,3,4,5)
1.6. Beletartozik-e a falu valamilyen tájegységbe, népcsoportba, vidékbe? Melyikbe?
A falut nem sorolták semmilyen tájegységbe, népcsoportba, vidékbe. (1,2,3,4,5)
1.7. Milyen közeli tájegységről, csoportokról, vidékekről tudnak? Kérdezzük meg, hogy mely községeket sorolják a csoportokba.
Muraközről és Göcsejről hallottak. Nem tudták megmondani, hogy mely községek tartoznak Göcsejhez, csak azt, hogy északabbra van. Muraközhöz a Mura menti falvakat (Molnári, Tótszerdahely, Tótszentmárton, Letenye), Rigyácot és Valkonyát sorolták. (1,2,3,4,5)
1.8. Milyen híres községekről tudnak, miről híresek ezek?
A megkérdezettek Letenyét tartották híres községnek, mert mezőváros lett. (1,2,3,4,5)
1.9. Csúfolták-e a falut valamivel a környékbeliek vagy az itteniek mely más községekről tudnak-e csúfolódó mondásokat?
A tótszerdahelyiek fehértarisznyásoknak csúfolták a becsehelyieket. A helybeliek pedig krabótoknak csúfolták a tótszerdahelyieket (és általában a környékbeli horvátokat). A szomszédos polaiakra (ma már egybeépült Becsehellyel) azt mondták, hogy keresztben vitték a létrát az erdőben. (1,2,3,4,5)
1.10. Szoktak-e régebben más falvakból házasodni? melyekből gyakrabban, esetleg melyekből nem? Soroljuk fel az emlegetett falvakat, törekedve annak megállapítására, hogy az összeházasodás jelentős vagy szórványos volt.
Régebben Borsfáról, Letenyéről, Valkonyáról, Rigyácról, Eszteregnyéről, Kiskanizsáról házasodtak. Horvátokkal nem házasodtak. A II. világháború előtt inkább a falun belül házasodtak. (1,2,3,4,5)
1.11. Hova szoktak régebben gyakrabban járni: a, vásárra,b, piacra,c, búcsúra. d, búcsújáró helyre?
a) Vásárra:
Nagykanizsa minden hónap első keddjén és minden héten szerdán. (1,2,3,4,5)
b) Piacra:
Nagykanizsa (1,2,3,4,5)
c) Búcsúra (Mikor, hova?):
Letenye Szentháromság napján (1,2,3,4,5)
d) Hova szoktak régebben gyakrabban járni búcsújáró helyre?
Homokkomárom Pünkösd napján és Kisasszony napján, Búcsúszentlászló Nagyboldogasszony napján, Máriagyüd, Máriapócs. (1,2,3,4,5)
1.12. Hova szoktak régebben innen munkába járni s milyen munkára? (summás, csépelni, cselédeskedni, stb...)
Régebben a helybeliek Tolna, Somogy és Baranya megyébe jártak el summásnak. A falu határában volt két majorság (Smithék és Kovács Miklós Sebestyén gazdasága) ahova szintén eljártak nyáron hathónaposnak, télen napszámosnak. (1,2,3,4,5)
1.13. Ide ugyanilyen célból honnan szoktak jönni munkára?
Petriventéből jöttek dolgozni a majorságba. (1,2,3,4,5)
1.14. Készítettek-e a helybeliek eladásra más faluba:
a) kocsikasokat
igen (1,2,3,4,5)
b) vesszőkosarakat
igen (1,2,3,4,5)
c) szalmafonatú edényeket
n.a.
d) szövőbordát
Csak saját szükségletre. (1,2,3,4,5)
e) favillát
Csak saját szükségletre. (1,2,3,4,5)
f) fagereblyét
Csak saját szükségletre. (1,2,3,4,5)
g) faboronát
Csak saját szükségletre. (1,2,3,4,5)
h) egyebet?
seprűt (1,2,3,4,5)
i) Ha ezeket helyben egyáltalán nem készítették, akkor melyik falvakban lehetett ezeket beszerezni?
n.a.
1.15. Hol készített cserépedényeket használtak?
A cserépedényeket Vas megyében, Bánokszentgyörgyön készítették és onnan hozták ide a fazekasok. Gabonáért cserélték az edényeket. Az Alföldről is jártak gerencsérek. (1,2,3,4,5)
1.16.
a) Milyen vándorárusok jártak a faluba?
A faluba licsések, paprikások, edényfoltozók jártak, az utóbbiak Kiskanizsáról. Fazekasok Vas megyéből és az Alföldről jártak. Kb. a II. világháború óta nem járnak vándorárusok a faluba. (1,2,3,4,5)
b) Honnan jöttek?
Kiskanizsa, Vas megye, Alföld (1,2,3,4,5)
c) Hogy hívják őket (licsések, kránicok, bosnyákok, paprikások, meszesek, faszerszám-árusok, sonkolyosok, deszkások, olaszok, üvegesek, edényfoldozók, fazekasok, stb.)?
licsések, paprikások, edényfoltozók, fazekasok (1,2,3,4,5)
d) Mit árultak?
szövőborda, paprika, cserépedény (1,2,3,4,5)
1.17. a)A helybelieknek milyen más falvak határában voltak szőlői jelentősebb számban?
A helybelieknek Rigyác és Eszteregnye falvak határában volt még szőlőjük. (1,2,3,4,5)
1.17. b) Volt-e a helyi szőlőhegyen más faluban lakónak szőlőbirtoka? (A községeket mindegyik esetben soroljuk fel, a méretekre ügyelve.)
A becsehelyi hegyen tótszerdahelyieknek, tótszentmártoniaknak és a kottoriaknak volt szőlőjük. (1,2,3,4,5)
1.18. a) A mai község határában hány egykori vagy mai temetőről tudnak? Soroljuk fel ezek neveit!
A faluban régen egy temető volt, ma kettő van, minthogy Polát Becsehelyhez csatolták. (1,2,3,4,5)
1.18. b) Tudnak-e a falu határában olyan helyet, ahonnan nagyobb tömegben kerültek elő emberi csontok?
A megkérdezettek nem tudtak arról, hogy a falu határában emberi csontok kerültek volna elő. (1,2,3,4,5)
1.19. Voltak-e a falunak fogadott ünnepei, melyek és miért?
Flórián napja, mert sok volt a tűzeset és Flórián a tűzoltók védőszentje. (1,2,3,4,5)
2. Termelés, munka
2.1. Használtak-e a két világháború között egymáshoz erősítve 2-3 boronát a szántás elegyengetéséhez? (ritkán, általános, kizárólagos)
A két világháború között kizárólagos volt a két, illetve háromlevelű borona használata. (1,2,3,4,5)
2.2. Közepes gazdaságokban a két világháború között a gabonát milyen mértékben vetették kézzel és vetőgéppel?
a) kézi vetés: általános, ritka, nincs
A két világháború között a kézi vetés általános volt. (1,2,3,4,5)
b) a gépi vetés: általános, ritka, nincs.
A két világháború között a gépi vetés ritka volt. (1,2,3,4,5)
2.3. Használtak-e villás (a,) és gereblyés (b,) kaszacsapót vagy hajmókot (c)? Melyiket milyen sokan? Melyik mióta ismert?
Csak hajmókos kaszacsapót használtak, amit gabonahajtónak neveztek. (1,2,3,4,5)
2.4. Használtak-e a faluban olyan kéve kötő fát, amelynek vastagabb végén lapos nyílás volt, amibe a sarlót is be lehetett dugni?
Ritkán használtak kévekötő fát, de amit használtak annak sem volt vastagabb végén lapos nyílás. (1,2,3,4,5)
2.5. Az egyéni gazdálkodás idejében búzából és rozsból hány kévét szoktak a mezőn keresztbe rakni? Hány keresztet raktak összekapcsolva a mezőn és mi volt ennek a neve?
Búzából és rozsból 21 kévét raktak egy keresztbe. Attól függően, mekkora volt a szántó 4-5-6 keresztet raktak összekapcsolva a mezőre. Ennek kepesor volt a neve. (1,2,3,4,5)
2.6. Ismerik-e a kepe szót és ez mit jelent? (Meghatározott számú összerakott kereszt vagy meghatározatlan számú kereszt.)Használták-e ezt a kifejezést a termés mennyiségének a meghatározására?
Ismerik a kepe szót, a keresztet jelentette. Használták mértékegységnek is. Pl. 20 kepe gabonát arattam. (4)
2.7. Milyen hosszú volt a csép nyele: 140 cm alatt., 144-155 cm között, 155 cm fölött?
A csép nyele 140 cm alatt volt. (1,2,3,4,5)
2.8. A két világháború között a gépi cséplés esetén állandó csapat járt-e a géppel, vagy a gazda állította a munkásokat - a gépészen és etetőn kívül - a rokonság, szomszédság köréből?
A két világháború között a gépi cséplés esetén a gazda állította a munkásokat a rokonság, szomszédság köréből. Kalákában jártak dolgozni. (1,2,3,4,5)
2.9. A kicsépelt szalmát hogyan hordták kazalba 1930 körül? a, Nyárssal (3-4 m hosszú rúd, amire a szalmát felszúrták és a fej fölött vitték.) Tisztázzuk mikor és hogyan került a faluba és mennyire lett általános? b, Vízszintes rudakon c, Elevátorral d, Egyéb módon
A kicsépelt szalmát 1930 körül két vízszintes rúddal hordták kazalba. (1,2,3,4,5)
2.10. Melyik évtizedben szűnt meg teljesen a hajdina termelése?
Az 1940-es években szűnt meg teljesen a hajdina termelése. (1,2,3,4,5)
2.11. Melyik évtizedben kezdődött és mikor lett általános a burgonya eke után, barázdába való vetése?
Az 1910-es években kezdődött, és az 1930-as években lett általános a burgonya eke után, barázdába való vetése. (1,2,3,4,5)
2.12. Írjuk le tömören a szénaszárítás munkamenetét (renden forgatatlan szárad, a rendet szétterítették, a rendet forgatták, szénaszárító állványt használtak - ez utóbbi formáját rögzítsük -, hányszor forgatták, milyen egységbe gyűjtötték.)
Ha jó idő volt a rendet csak egyszer forgatták meg, majd mikor a széna megszáradt petrencébe és baglába gyűjtötték. (1,2,3,4,5)
2.13. Mivel, milyen eszközzel hordták a kazalból a napi száraztakarmányt az istállóba (nagyobb méretű kosárban, villával hajdivánnal, - két íjszerű káva -)? Ha valamelyik új, akkor azt honnan ismerték meg?
Köcölében vagy villával hordták a kazalból a napi száraztakarmányt az istállóba. (1,2,3,4,5)
2.14. Jegyezzük fel az igánál (járomnál):
a) az iga felső fájának nevét:
iga (1,2,3,4,5)
b) a rudat rögzítő szög nevét /gúzs/:
rúdszeg (1,2,3,4,5)
c) a külső szegek /igaszeg/ nevét:
igaszeg (1,2,3,4,5)
2.15.
a) Almozáshoz használták-e a fák leveleit?
igen (1,2,3,4,5)
b) Milyen mértékben (sokan, kevesen)?
Kevesen, inkább a szegények használták almozáshoz a fák leveleit. (1,2,3,4,5)
c) Melyik évszakban?
Ősszel szedték és télen rakták az állatok alá szalmával keverve. (1,2,3,4,5)