Zalacséb
Adatlap
Adatfelvétel ideje: | 1985. szeptember |
Adatközlők: | (1.) Darab István (86) |
(2.) Takács János (71) | |
(3.) Györe Józsefné (81) | |
(4.) Vas Ágoston (80) | |
(5.) Gál Péter (72) | |
(6.) Gál József (66) | |
(7.) Fekete Imre (77) | |
(8.) Fábián József (74) | |
(9.) Fekete Imréné (69) | |
(10.) Baár József (80) | |
(11.) Miszori István (82) | |
(12.) Baár Józsefné (72) | |
(13.) Toplak Sándor (83) | |
(14.) Hada Lászlóné (61) | |
(15.) Gaál Sándor (75) | |
Gyűjtötte: | Német Jenőné |
Wiki feldolgozás: | Nagy Krisztina |
A település a Wikipedián: | http://hu.wikipedia.org/wiki/Zalacs%C3%A9b |
weboldal: | http://www.zalacseb.hu/ |
1. Külső kapcsolatok, történeti tudat
1.1. Mit tudnak a község keletkezéséről? Hogyan jött létre?
Csebi vitéz vára volt itt a kultúrház helyén. E körül alakult ki a falu, itt még ma is kerül elő építési törmelék és a kultúrház építésekor csontok is kerültek elő. Itt volt a régi templom is, a mai 1888-ban épült. (4,5,6)
1.2. Melyek a község régi családjai? Sorolják fel ezeket és azt is ha tudnak régen beköltözött s itt gyökeret vert családokról, feljegyezve, hogy honnét kerültek ide.
Vas, Gál, Horváth családok. Az egész falu ezek leszármazottai. (4,5,6)
1.3. Tudnak-e arról, hogy a faluban valahol, valamikor nagyobb számban települtek-e be,? Honnan, milyen nemzetiségűek?
A faluba idegen belepülés nem volt. (4,5,6)
1.4. Tudnak-e arról, hogy a faluból költöztek-e nagyobb számba valahova? Hova, mikor?
Nagyobb elköltözés a faluból nem volt. (4,5,6)
1.5. Mely falvakat tartanak magukéhoz leginkább hasonlónak közelebbi vagy távolabbi vidéken? Miben áll a hasonlóság?
Zalacsébhez leginkább hasonlónak tartják: Zalaháshágyat, Salomvárt. Zalaháshágyon szorgalmas emberek, Salomváron korcsmázók laknak. (4,5,6)
1.6. Beletartozik-e a falu valamilyen tájegységbe, népcsoportba, vidékbe? Melyikbe?
Nem tartozik tájegységbe. (4,5,6)
1.7. Milyen közeli tájegységről, csoportokról, vidékekről tudnak? Kérdezzük meg, hogy mely községeket sorolják a csoportokba.
Göcsej, Hetés, Őrség, Hegyhát. (4,5,6)
1.8. Milyen híres községekről tudnak, miről híresek ezek?
Nem tudnak híres községről. (4,5,6)
1.9. Csúfolták-e a falut valamivel a környékbeliek vagy az itteniek mely más községekről tudnak-e csúfolódó mondásokat?
Zalacsébről nincs, másról nem tudnak. (4,5,6)
1.10. Szoktak-e régebben más falvakból házasodni? melyekből gyakrabban, esetleg melyekből nem? Soroljuk fel az emlegetett falvakat, törekedve annak megállapítására, hogy az összeházasodás jelentős vagy szórványos volt.
Zalaháshágyról, Salomvárról, Vaspörből, Zalaszentgyörgyről, Kávásról házasodtak főként. Zalalövőről és környékéről nem jellemző. (4,5,6)
1.11. Hova szoktak régebben gyakrabban járni: a, vásárra,b, piacra,c, búcsúra. d, búcsújáró helyre?
a) Vásárra:
Zalaegerszegre, Körmendre, Zalalövőre, Novára, Csesztregre. (4,5,6)
b) Piacra:
Körmendre gyümölcsöt, baromfit árulni. (4,5,6)
c) Búcsúra (Mikor, hova?):
Csatárba: augusztus 15., szeptember 12.
Vasvárra: augusztus 15., szeptember 12. és a környékbeli falvak búcsúira. (4,5,6)
d) Hova szoktak régebben gyakrabban járni búcsújáró helyre?
Csatárba: augusztus 15., szeptember 12.
Vasvárra: augusztus 15., szeptember 12. (4,5,6)
1.12. Hova szoktak régebben innen munkába járni s milyen munkára? (summás, csépelni, cselédeskedni, stb...)
Summásmunkára Győr, Fejér és Sopron megyékbe aratásra, cséplésre, répakapálásra. (4,5,6)
1.13. Ide ugyanilyen célból honnan szoktak jönni munkára?
Nyitra megyéből tótok kézi csépölésre jöttek a faluba, valamint vendek Szentgotthárd környékéről. (4,5,6)
1.14. Készítettek-e a helybeliek eladásra más faluban:
Nem készítettek, saját maguknak igen.(4,5,6)
a) kocsikasokat
n.a.
b) vesszőkosarakat
n.a.
c) szalmafonatú edényeket
n.a.
d) szövőbordát
n.a.
e) favillát
n.a.
f) fagereblyét
n.a.
g) faboronát
n.a.
h) egyebet?
n.a.
i) Ha ezeket helyben egyáltalán nem készítették, akkor melyik falvakban lehetett ezeket beszerezni?
Szalmavékát Szalafőről hoztak. (4,5,6)
1.15. Hol készített cserépedényeket használtak?
Cserépedényt Velemérről vettek, valamint Gödörházáról. (4,5,6)
1.16.
a) Milyen vándorárusok jártak a faluba?
üveges tótok, paprikások, bazárosok, meszesek, tyukászok, pogácsszaggató árusok, edényfoltozók, téglavetők, teknős cigányok, seprűárusok (4,5,6)
b) Honnan jöttek?
Üvegesek (tótok), paprikások (Kanizsáról), bazárosok (bosnyákok), meszesek (Sümegről), tyukászok (Sopronból), pogácsszaggató árusok. Cigány edényfoltozók, olaszok vetették a téglát, teknős cigányok teknőt, seprűt árultak. (4,5,6)
c) Hogy hívják őket (licsések, kránicok, bosnyákok, paprikások, meszesek, faszerszám-árusok, sonkolyosok, deszkások, olaszok, üvegesek, edényfoldozók, fazekasok, stb.)?
üveges tótok, paprikások, bazárosok, meszesek, tyukászok, pogácsszaggató árusok, edényfoltozók, téglavetők, teknős cigányok, seprűárusok (4,5,6)
d) Mit árultak?
üveg, paprika, mész, pogácsaszaggató, teknő, seprű (4,5,6)
1.17. a)A helybelieknek milyen más falvak határában voltak szőlői jelentősebb számban?
Más faluban szőlőbirtok nem volt. (4,5,6)
1.17. b) Volt-e a helyi szőlőhegyen más faluban lakónak szőlőbirtoka? (A községeket mindegyik esetben soroljuk fel, a méretekre ügyelve.)
Zalaháshágyiaknak volt szőlőbirtokuk Zalacsében, van ma is. (4,5,6)
1.18. a) A mai község határában hány egykori vagy mai temetőről tudnak? Soroljuk fel ezek neveit!
Három temetőről tudnak: 1. Pusztatemető a falu északi végén 2. Kultúrház helyén a fatemplommal. 3. Útmenti temető (mai temetkezési hely) (4,5,6)
1.18. b) Tudnak-e a falu határában olyan helyet, ahonnan nagyobb tömegben kerültek elő emberi csontok?
Emberi csontok a mai kultúrház helyén kerültek elő. (4,5,6)
1.19. Voltak-e a falunak fogadott ünnepei, melyek és miért?
Fogadott ünnepek: dögvész ellen: András nap előtti vasárnap. Jégeső ellen: Úrnap előtti nap. (4,5,6)
2. Termelés, munka
2.1. Használtak-e a két világháború között egymáshoz erősítve 2-3 boronát a szántás elegyengetéséhez? (ritkán, általános, kizárólagos)
Igen, három levelű boronát. (4,5,6)
2.2. Közepes gazdaságokban a két világháború között a gabonát milyen mértékben vetették kézzel és vetőgéppel?
a) kézi vetés: általános, ritka, nincs
Kézzel vetettek. (4,5,6)
b) a gépi vetés: általános, ritka, nincs.
Nem vetettek géppel. (4,5,6)
2.3. Használtak-e villás (a,) és gereblyés (b,) kaszacsapót vagy hajmókot (c)? Melyiket milyen sokan? Melyik mióta ismert?
Aratóvillát kétágút és kaszacsapót, az egész faluban, adatközlők emlékezete óta. (4,5,6)
2.4. Használtak-e a faluban olyan kéve kötő fát, amelynek vastagabb végén lapos nyílás volt, amibe a sarlót is be lehetett dugni?
Használtak. (4,5,6)
2.5. Az egyéni gazdálkodás idejében búzából és rozsból hány kévét szoktak a mezőn keresztbe rakni? Hány keresztet raktak összekapcsolva a mezőn és mi volt ennek a neve?
21 kévét egy keresztbe. 1-8 keresztet, neve: kepe. (4,5,6)
2.6. Ismerik-e a kepe szót és ez mit jelent? (Meghatározott számú összerakott kereszt vagy meghatározatlan számú kereszt.)Használták-e ezt a kifejezést a termés mennyiségének a meghatározására?
Meghatározatlan számú kereszt összerakva: kepe. A keresztet használták termésmennyiség meghatározására. (4,5,6)
2.7. Milyen hosszú volt a csép nyele: 140 cm alatt., 144-155 cm között, 155 cm fölött?
A csép nyele 180 cm volt. Legjobb a cserfa és a tölgyfa csép. (4,5,6)
2.8. A két világháború között a gépi cséplés esetén állandó csapat járt-e a géppel, vagy a gazda állította a munkásokat - a gépészen és etetőn kívül - a rokonság, szomszédság köréből?
Állandó csapat járt. (4,5,6)
2.9. A kicsépelt szalmát hogyan hordták kazalba 1930 körül? a, Nyárssal (3-4 m hosszú rúd, amire a szalmát felszúrták és a fej fölött vitték.) Tisztázzuk mikor és hogyan került a faluba és mennyire lett általános? b, Vízszintes rudakon c, Elevátorral d, Egyéb módon
A szalmát nyárssal hordták kazalba. Bekerülése ismeretlen. (4,5,6)
2.10. Melyik évtizedben szűnt meg teljesen a hajdina termelése?
A hajdina termelése a 60-as évek végén szűnt meg. (4,5,6)
2.11. Melyik évtizedben kezdődött és mikor lett általános a burgonya eke után, barázdába való vetése?
A II. világháború után vetik a burgonyát eke után. (4,5,6)
2.12. Írjuk le tömören a szénaszárítás munkamenetét (renden forgatatlan szárad, a rendet szétterítették, a rendet forgatták, szénaszárító állványt használtak - ez utóbbi formáját rögzítsük -, hányszor forgatták, milyen egységbe gyűjtötték.)
A lekaszált füvet elterítik, száradás után ágylásba, majd a teljes száradáskor petrencébe rakják. (4,5,6)
2.13. Mivel, milyen eszközzel hordták a kazalból a napi száraztakarmányt az istállóba (nagyobb méretű kosárban, villával hajdivánnal, - két íjszerű káva -)? Ha valamelyik új, akkor azt honnan ismerték meg?
A szénát az istállóba „gráblával”, „köcölével”, szénáskosárral vitték. (4,5,6)
2.14. Jegyezzük fel az igánál (járomnál):
a) az iga felső fájának nevét:
vonójárom (4,5,6)
b) a rudat rögzítő szög nevét /gúzs/:
rúdszög (4,5,6)
c) a külső szegek /igaszeg/ nevét:
igaszög (4,5,6)