Zsennye
Adatlap
Adatfelvétel ideje: | 1988. augusztus |
Adatközlők: | (1.) Németh János, 1915. |
(2.) Szép Károly, 1907. | |
(3.) Verhás József, 1900. | |
Gyűjtötte: | Tarján Gábor |
Wiki feldolgozás: | Nagy Krisztina |
A település a Wikipedián: | http://hu.wikipedia.org/wiki/Zsennye |
weboldal: | http://www.zsennye.hu/ |
1. Külső kapcsolatok, történeti tudat
1.1. Mit tudnak a község keletkezéséről? Hogyan jött létre?
Eredetmonda nem került elő. A község neve a közelben elhelyezkedő kastély egykori birtokosának nevéhez kapcsolják, amely Zsennyeházi (1) vagy Sennyei (2) volt.
1.2. Melyek a község régi családjai? Sorolják fel ezeket és azt is, ha tudnak régen beköltözött s itt gyökeret vert családokról, feljegyezve, hogy honnét kerültek ide.
Boda, Cser, Körtvélyes, Német, Sulyok, Szép, Verhás, Kulcsár, Molnár, Pados, Horváth. Néhány családról tudják, hogy betelepült. Így pl. a Szépek Zalából jöttek. Ükapja Zalaegerszegen szabadult fel, mint molnár. 12 nemes írta alá a szabaduló levelét 1780 körül. (2) A Kulcsárok Nemeskoltáról származnak. (1) A Horváthok Rumból jöttek. (3)
1.3. Tudnak-e arról, hogy a faluban valahol, valamikor nagyobb számban települtek-e be? Honnan, milyen nemzetiségűek?
Egyhangúan azt állítják, hogy a faluban nincs és nem is volt nemzetiség, mindenki magyar. A Német és Horváth nevűek tehát már régen elmagyarosodtak. (1) Cigánytanya volt a falu határában, jelenleg nincs cigány lakos. Egy zsidó cipészt is említenek a 20-as, 30-as években. (2)
1.4. Tudnak-e arról, hogy a faluból költöztek-e nagyobb számban valahova? Hova, mikor?
Nem volt nagyobb méretű elköltözés. (1,2,3)
1.5. Mely falvakat tartanak magukéhoz leginkább hasonlónak közelebbi vagy távolabbi vidéken? Miben áll a hasonlóság?
Legközelebbi falvak: Töttös, Gutaháza: ezzel a kettővel közös a templom, a temető, az ünnepek. (1,2,3) Rokon falvaknak említik még: Rum, Püspök, Csempeszkopács – ezekkel a falvakkal összejártak ünnepeken (1), de a Rába hídján túlról már nem volt jó nősülni. (2)
1.6. Beletartozik-e a falu valamilyen tájegységbe, népcsoportba, vidékbe? Melyikbe?
Általában „vas megyei”-nek tartják magukat (1), de említik mint kistáj a Rába völgyét, a Bereket (2) és a Rónavidéket (3).
1.7. Milyen közeli tájegységről, csoportokról, vidékekről tudnak? Kérdezzük meg, hogy mely községeket sorolják a csoportokba.
Beszédjükről ismerik fel a zala és a sopron megyeieket. (1) A szomszédos kistáj a Rábántúl, a Hegyhát. (2,3) Hegyháti falvak: Szemenye, Csipkerek, Bejcgyertyános. (1,2)
1.8. Milyen híres községekről tudnak, miről híresek ezek?
Híres községet nem ismernek. A „híres” egyértelműen pejoratív jelentése van. (1,2,3)
1.9. Csúfolták-e a falut valamivel a környékbeliek vagy az itteniek mely más községekről tudnak-e csúfolódó mondásokat?
A zsennyeiekről azt mondták, hogy mindig veszekednek. (2) A töttösiek takácsok, a gutaháziak urak, a zsennyeiek emberek, a rumiak parasztok. (1) A gutaháziakat hétszilvafás nemeseknek is mondták. (3)
1.10. Szoktak-e régebben más falvakból házasodni? Melyekből gyakrabban, esetleg melyekből nem? Soroljuk fel az emlegetett falvakat, törekedve annak megállapítására, hogy az összeházasodás jelentős vagy szórványos volt.
Leggyakrabban a faluból vagy a környező községekből házasodtak, kivételt képez Töttös, ahonnan csak akkor nősültek, ha a leányt megejtették. Mindez abból adódott, hogy a töttösieket „felvágósoknak”, illetve „nemeseknek” tartották. (1,2)
1.11. Hova szoktak régebben gyakrabban járni: a, vásárra,b, piacra,c, búcsúra. d, búcsújáró helyre?
a) Vásárra:
Rum (január 10., március 21., június 27., október 15.), Vasvár (szintén évente négyszer), ezenkívül említik még Körmendet, Türjét, Szombathelyet (1), valamint Zalaegerszeget és Bécset (2)
b) Piacra:
Rum (kedd, csütörtök), Vasvár (szerda, péntek), Szombathely (1,2,3)
c) Búcsúra (Mikor, hova?):
A három falu közös búcsúja Szent Cicelle ünnepén (november 22.), Vasvár Nagyboldogasszony és Vendel napján. (1,2,3)
d) Hova szoktak régebben gyakrabban járni búcsújáró helyre?
Búcsújáróhely: Kám, Szécsény, Celldömölk. (1,2,3)
1.12. Hova szoktak régebben innen munkába járni s milyen munkára? (summás, csépelni, cselédeskedni, stb...)
Egybehangzó állítás szerint a zsennyeiek nem jártak el semmiféle munkára. (1,2,3)
1.13. Ide ugyanilyen célból honnan szoktak jönni munkára?
Csépelni főleg Szemenyéből és Kámból jöttek. (1,2) Cselédnek Püspökiből és Bejcgyertyánosról. (1) Említik még a menhelyi gyerekeket, akiket cselédnek, őrzőgyereknek fogadtak fel. (1)
1.14. Készítettek-e a helybeliek eladásra más faluban:
a) kocsikasokat
b) vesszőkosarakat
c) szalmafonatú edényeket
d) szövőbordát
e) favillát
f) fagereblyét
g) faboronát
h) egyebet?
i) Ha ezeket helyben egyáltalán nem készítették, akkor melyik falvakban lehetett ezeket beszerezni?
1.15. Hol készített cserépedényeket használtak?
A jáki és a toronyi fazekasokat említik. Elsősorban a vásárban szerezték be a cserépedényeket, de említik a házalást is. Edényfajták: tejesfazék, butykos korsó (1), cserépfazék, csöcsös korsó, cseréptál, virágcserép (2,3).
1.16.
a) Milyen vándorárusok jártak a faluba?
b) Honnan jöttek?
c) Hogy hívják őket (licsések, kránicok, bosnyákok, paprikások, meszesek, faszerszám-árusok, sonkolyosok, deszkások, olaszok, üvegesek, edényfoldozók, fazekasok, stb.)?
d) Mit árultak?
1.17. a)A helybelieknek milyen más falvak határában voltak szőlői jelentősebb számban?
Néhány módosabb gazdának volt szőlője, távolabbi, hegyháti falvakban. Pl. Bejcgyertyánosban (1), Kámban (2).
1.17. b) Volt-e a helyi szőlőhegyen más faluban lakónak szőlőbirtoka? (A községeket mindegyik esetben soroljuk fel, a méretekre ügyelve.)
A községnek nem volt szőlőhegye.
1.18. a) A mai község határában hány egykori vagy mai temetőről tudnak? Soroljuk fel ezek neveit!
Csak a „cicellei” temetőről tudnak, ami egyébként középkori eredetű. (1,2,3)
1.18. b) Tudnak-e a falu határában olyan helyet, ahonnan nagyobb tömegben kerültek elő emberi csontok?
n.a.
1.19. Voltak-e a falunak fogadott ünnepei, melyek és miért?
Fogadott ünnepként a búcsún kívül a Szentségimádást tartják (október 27.). (1,2,3)
2. Termelés, munka
2.1. Használtak-e a két világháború között egymáshoz erősítve 2-3 boronát a szántás elegyengetéséhez? (ritkán, általános, kizárólagos)
Régebben a kétlevelű borona, majd később a háromlevelű lett általános. A váltás a 30-as években következett be. (1)
2.2. Közepes gazdaságokban a két világháború között a gabonát milyen mértékben vetették kézzel és vetőgéppel?
a) kézi vetés: általános, ritka, nincs
Ritka. Kivételt képezett a kukorica tarlóba való vetése. (2)
b) a gépi vetés: általános, ritka, nincs.
A gépi volt az általános. (2)
2.3. Használtak-e villás (a,) és gereblyés (b,) kaszacsapót vagy hajmókot (c)? Melyiket milyen sokan? Melyik mióta ismert?
Aratásba gereblyés kaszacsapót használtak. Ismerték a hajmókot is. (1)
2.4. Használtak-e a faluban olyan kéve kötő fát, amelynek vastagabb végén lapos nyílás volt, amibe a sarlót is be lehetett dugni?
Ismerték a kévekötő fát. Használatakor a gabonát „cigányfülesre” kötötték. (1,2,3)
2.5. Az egyéni gazdálkodás idejében búzából és rozsból hány kévét szoktak a mezőn keresztbe rakni? Hány keresztet raktak összekapcsolva a mezőn és mi volt ennek a neve?
Egy kereszt = két láb, egy láb = 10 kéve. (3) Egy kereszt = 20 kéve. (1,2) Nem változott a kévék száma.
2.6. Ismerik-e a kepe szót és ez mit jelent? (Meghatározott számú összerakott kereszt vagy meghatározatlan számú kereszt.)Használták-e ezt a kifejezést a termés mennyiségének a meghatározására?
A kepe szót ismerték, de meghatározása körül bizonytalanságok mutatkoztak. (1,3) A gabonát kepébe rakták és érlelték. 30-35 kereszt volt az általános, jó termés esetén 50 kereszt is volt egy kepében. (2)
2.7. Milyen hosszú volt a csép nyele: 140 cm alatt., 144-155 cm között, 155 cm fölött?
A csép méretei: nyele 150 cm körül, a hadaró 50 cm hosszú volt. (1,2,3)
2.8. A két világháború között a gépi cséplés esetén állandó csapat járt-e a géppel, vagy a gazda állította a munkásokat - a gépészen és etetőn kívül - a rokonság, szomszédság köréből?
Általában volt a faluban cséplőgép. A tulajdonos szerződtette a munkásokat. Helybeliek és a szomszédos faluból is jöttek csépelni. (1,2,3)
2.9. A kicsépelt szalmát hogyan hordták kazalba 1930 körül? a, Nyárssal (3-4 m hosszú rúd, amire a szalmát felszúrták és a fej fölött vitték.) Tisztázzuk mikor és hogyan került a faluba és mennyire lett általános? b, Vízszintes rudakon c, Elevátorral d, Egyéb módon
A kicsépelt szalmát általában nyárssal hordták. Csak a TSZ megjelenésével kezdték használni az elevátort. (1,2,3)
2.10. Melyik évtizedben szűnt meg teljesen a hajdina termelése?
Kevés hajdinát termesztettek. A „demokráciában” szűnt meg végleg. (1,2,3)