Pácsony

A Kapcsolatrendszer a Délnyugat-Dunántúlon wikiből
A lap korábbi változatát látod, amilyen Széles Ágota (vitalap | szerkesztései) 2014. március 10., 20:35-kor történt szerkesztése után volt.

Adatlap

Adatfelvétel ideje: 1992. augusztus
Adatközlők: (1.) Maráczi Gyula 1917. Pácsony
(2.) Rosta Anna 1920. Szemenye
Gyűjtötte: Radnóti Márta Katalin
Wiki feldolgozás: Széles Ágota
A település a Wikipedián: http://hu.wikipedia.org/wiki/P%C3%A1csony
weboldal: http://www.pacsony.hu/



1. Külső kapcsolatok, történeti tudat

1.1. Mit tudnak a község keletkezéséről? Hogyan jött létre?

Nem tudnak semmit a falu keletkezéséről. (1,2)

1.2. Melyek a község régi családjai? Sorolják fel ezeket és azt is ha tudnak régen beköltözött s itt gyökeret vert családokról, feljegyezve, hogy honnét kerültek ide.

Kőris, Joó Vince és családja, Nagy, Berta, Maráczi, Magyar. (1,2)

1.3. Tudnak-e arról, hogy a faluban valahol, valamikor nagyobb számban települtek-e be,? Honnan, milyen nemzetiségűek?

Nem tudnak. (1,2)

1.4. Tudnak-e arról, hogy a faluból költöztek-e nagyobb számba valahova? Hova, mikor?

Nem tudnak. (1,2)

1.5. Mely falvakat tartanak magukéhoz leginkább hasonlónak közelebbi vagy távolabbi vidéken? Miben áll a hasonlóság?

Győrvár, Olaszfa, Oszkó, mert jegyzőségileg kapcsolatban állnak. (2) Oszkóval, mert régen a pap és az iskola közös volt. (1)

1.6. Beletartozik-e a falu valamilyen tájegységbe, népcsoportba, vidékbe? Melyikbe?

A falu Hegyháthoz tartozik. (1,2)

1.7. Milyen közeli tájegységről, csoportokról, vidékekről tudnak? Kérdezzük meg, hogy mely községeket sorolják a csoportokba.

Őrség. (1,2) Petőmihályfa, az az Őrségben van. (1)

1.8. Milyen híres községekről tudnak, miről híresek ezek?

Győrvár nagyon szép község, a hídon innen Makovecz faluház van ott. Régen egyházi birtok volt. (1) Győrvár, a kurucok ott csaptak össze a labancokkal, van is egy emlékmű a helyén. Vasvár is híres, de a többi község mind egyforma. (2)

1.9. Csúfolták-e a falut valamivel a környékbeliek vagy az itteniek mely más községekről tudnak-e csúfolódó mondásokat?

Régen a pácsonyi hegy pincéibe jártak mulatni a falusiak, s megkérték az erdőst, hogy lőjön nyulat a következő mulatságra. Az erdős kiment az erdőbe nyulat lőni, de nem lőtt. Félt, hogy szégyenben marad, s megnyúzta a saját kutyáját, a Murit. Megsütötte, s a falubeliek megették. Később azonban a falubeliek rájöttek, s elüldözték az erdőst. Azóta hívják a falubelieket „murimájasok”-nak. (2) Győrváron volt egy ember a „csarankó”, aki hóviharban kivitette magát az állomásra úri ruhában, kocsin. A kocsi befogott, s útközben a paraszt meglógott, s nem is fizetett. A győrváriak ilyen viccesek. (2) Az olaszfaiak buta népség. Csak a gazdálkodással van elfoglalva. (2) Olaszfán nagyon szorgos gazdák vannak. (1) A pácsonyi magának való, önérzetes, beképzelt nép. (2)

1.10. Szoktak-e régebben más falvakból házasodni? melyekből gyakrabban, esetleg melyekből nem? Soroljuk fel az emlegetett falvakat, törekedve annak megállapítására, hogy az összeházasodás jelentős vagy szórványos volt.

Közeli falvakból házasodnak főleg. (1) Házasodnak, főleg Oszkóval keveredik a nép, de Olaszfával is. A cigányokkal sosem. (2)

1.11. Hova szoktak régebben gyakrabban járni: a, vásárra,b, piacra,c, búcsúra. d, búcsújáró helyre?

a) Vásárra:

Vasvár – marhavásár 1 hónapban, vagy 2 hónapban egyszer, Szentmihálykor; Zalaegerszeg – edény, faáru, marha, ló, disznó, ruha, hordó, kádvásárra, minden hónap 2. keddjén

b) Piacra:

Vasvár, Egerszeg, Szombathely – minden héten, általában szombaton

c) Búcsúra (Mikor, hova?):

A faluban, november 5-én Szent Imre napján van a búcsú, de más falvakba is eljárnak. Olaszfára Miklós napján, Győrvárra Erzsébet napján, Egervárra Katalin napján

d) Hova szoktak régebben gyakrabban járni búcsújáró helyre?

Vasvár – augusztus 15-én Nagyasszonybúcsúra, augusztus 12-én Mária búcsúra. (1,2)

1.12. Hova szoktak régebben innen munkába járni s milyen munkára? (summás, csépelni, cselédeskedni, stb...)

Nem jártak más falvakba dolgozni, mert megtalálták a helybeli gazdag parasztnál a munkát. (1,2)

1.13. Ide ugyanilyen célból honnan szokta jönni munkára?

Napszámba jártak ide dolgozni, summások Szemenyéből, Vasvárról. (2) Szemenyéből és Vasvárról cséplőbanda járt a faluba, s később aztán Rumba is eljártak. (2)

1.14. Készítettek-e a helybeliek eladásra más faluban:

Nem

a) kocsikasokat

n.a.

b) vesszőkosarakat

n.a.

c) szalmafonatú edényeket

n.a.

d) szövőbordát

n.a.

e) favillát

n.a.

f) fagereblyét

n.a.

g) faboronát

n.a.

h) egyebet?

A helybeli kovács megbízásra esetleg csinált kapukat, kocsikat.

i) Ha ezeket helyben egyáltalán nem készítették, akkor melyik falvakban lehetett ezeket beszervezni?

Olaszfáról rendelték meg az asztalosmunkát. (1,2)

1.15. Hol készített cserépedényeket használtak?

A tejesköcsögöket Magyarszombatfáról hozták, cigányok árulták. (2)

1.16.

a) Milyen vándorárusok jártak a faluba?

Teknőscigányok, paprikások, dinnyés cigányok, olaszfai cigányok, akik „gyúrómelencét” árultak, ezek kb. 30 éve nem járnak. A meszesek még mindig járnak, Sümeg mellől, Beremendről. (1,2)

b) Honnan jöttek?

Olaszfa, Beremend

c) Hogy hívják őket (licsések, kránicok, bosnyákok, paprikások, meszesek, faszerszám-árusok, sonkolyosok, deszkások, olaszok, üvegesek, edényfoldozók, fazekasok, stb.)?

Teknőscigányok, paprikások, dinnyés cigányok, olaszfai cigányok, meszesek

d) Mit árultak?

teknő, paprika, dinnye, mész

1.17. a)A helybelieknek milyen más falvak határában voltak szőlői jelentősebb számban?

n.a.

1.17. b) Volt-e a helyi szőlőhegyen más faluban lakónak szőlőbirtoka? (A községeket mindegyik esetben soroljuk fel, a méretekre ügyelve.)

Régen több volt. De ma a falu melletti hegyen főleg a vasváriaknak van szőleje. Kb. 340-400 négyszögölesek. (2)

1.18. a) A mai község határában hány egykori vagy mai temetőről tudnak? Soroljuk fel ezek neveit!

A faluban egy temető van.

1.18. b) Tudnak-e a falu határában olyan helyet, ahonnan nagyobb tömegben kerültek elő emberi csontok?

Csontokról nem tudnak. (1,2)

1.19. Voltak-e a falunak fogadott ünnepei, melyek és miért?

Igen, állatelhullás ellen Szent Vendel és Katalin napján imádkoztak. „Szent atyánk, pásztorunk őrizd meg a juhainkat, védd állatainkat...” (2)

2. Termelés, munka

2.1. Használtak-e a két világháború között egymáshoz erősítve 2-3 boronát a szántás elegyengetéséhez? (ritkán, általános, kizárólagos)

Igen, használtak. Általánosan elterjedt volt. (1,2)

2.2. Közepes gazdaságokban a két világháború között a gabonát milyen mértékben vetették kézzel és vetőgéppel?

Kézzel és géppel is vetettek

a) kézi vetés: általános, ritka, nincs

Általánosabb volt

b) a gépi vetés: általános, ritka, nincs.

A vetőgépet a módosabb gazdák használták, s kölcsönbe adták. (1,2)

2.3. Használtak-e villás (a,) és gereblyés (b,) kaszacsapót vagy hajmókot (c)? Melyiket milyen sokan? Melyik mióta ismeretlen?

A gereblyés kaszacsapó az általános. Mindig is ezt használták. (1,2)

2.4. Használtak-e a faluban olyan kéve kötő fát, amelynek vastagabb végén lapos nyílás volt, amibe a sarlót is be lehetett dugni?

Igen, használtak, a lyukba madzagot vagy sarlót tettek. (1,2)

2.5. Az egyéni gazdálkodás idejében búzából és rozsból hány kévét szoktak a mezőn keresztbe rakni? Hány keresztet raktak összekapcsolva a mezőn és mi volt ennek a neve?

1 kereszt 11 kévéből állt. 1 kepe pedig egy sor keresztet jelöl. Általában 10 keresztet raktak egy sorba, de ez változhatott, a föld szélességétől függően. 10-nél többet nemigen raktak, hogy a tűz ellen védekezzenek. A termés mennyiségét keresztben határozták meg. (1,2)

2.6. Ismerik-e a kepe szót és ez mit jelent? (Meghatározott számú összerakott kereszt vagy meghatározatlan számú kereszt.)Használták-e ezt a kifejezést a termés mennyiségének a meghatározására?

Igen, egy sor keresztet jelöl. A keresztek száma meghatározatlan, a föld szélességétől függött. A kepe szót a termés mennyiségének meghatározására nem használták. Erre a keresztet használták. (1,2)

2.7. Milyen hosszú volt a csép nyele: 140 cm alatt., 144-155 cm között, 155 cm fölött?

140-155 cm. (1,2)

2.8. A két világháború között a gépi cséplés esetén állandó csapat járt-e a géppel, vagy a gazda állította a munkásokat - a gépészen és etetőn kívül - a rokonság, szomszédság köréből?

Nem a gazda állította a cséplőmunkásokat, hanem baráti, rokoni társaság csépelt együtt. Ez nem állandó banda volt, évről-évre változhatott. (1)

2.9. A kicsépelt szalmát hogyan hordták kazalba 1930 körül? a, Nyárssal (3-4 m hosszú rúd, amire a szalmát felszúrták és a fej fölött vitték.) Tisztázzuk mikor és hogyan került a faluba és mennyire lett általános? b, Vízszintes rudakon c, Elevátorral d, Egyéb módon

Nyárssal hordták kazalba a szalmát (nyársaló rúddal). Először a szétterített szalmát villával összetömködték, majd a nyárssal a vállán a kazalra fölvitte, ott a kazalrakók elhordták. (1,2)

2.10. Melyik évtizedben szűnt meg teljesen a hajdina termelése?

A háború után már nem volt hajdinatermesztés. (1,2)

2.11. Melyik évtizedben kezdődött és mikor lett általános a burgonya eke után, barázdába való vetése?

Régen csak kapába ültették, lyukakban, eke után először, kb. az 1940-es évektől vetik. (1,2)

2.12. Írjuk le tömören a szénaszárítás munkamenetét (renden forgatatlan szárad, a rendet szétterítették, a rendet forgatták, szénaszárító állványt használtak - ez utóbbi formáját rögzítsük -, hányszor forgatták, milyen egységbe gyűjtötték.)

Lekaszálták, majd elhintették a rendet, majd rúddal „megbözöngették” (megforgatták), ha jó volt az idő, elég volt egyszer, de ha esett, ötször-hatszor is. Utána kazalba vagy pajtába rakták, állványt nem használtak. (1,2)

2.13. Mivel, milyen eszközzel hordták a kazalból a napi száraztakarmányt az istállóba (nagyobb méretű kosárban, villával hajdivánnal, - két íjszerű káva -)? Ha valamelyik új, akkor azt honnan ismerték meg?

Bakszekérrel vagy ha közel volt az istálló, fűhordó ruhában. (1,2)

2.14. Jegyezzük fel az igánál (járomnál):

a) az iga felső fájának nevét:

vonóiga

b) a rudat rögzítő szög nevét /gúzs/:

csapszeg

c) a külső szegek /igaszeg/ nevét:

igaszeg (1,2)

2.15.

a) Almozáshoz használták-e a fák leveleit?

Nemigen, mert termett annyi szalma, hogy elég legyen. Szemenyében kevés volt a föld, ott használtak szárazfüvet, széna helyett. (1,2)

b) Milyen mértékben (sokan, kevesen)?

n.a.

c) Melyik évszakban?

n.a.

2.16.

a) A ló befogásánál 1930 körül alkalmaztak-e szügyre erősített tartóláncot?

Használtak

b) Melyik mód régibb, újabb?

Nem tudják meghatározni, hogy melyik befogatási mód az újabb

c) Ez utóbbit honnan ismerték?

Mindkettőt ismerik. (1)

2.17. Mit neveztek szekérnek, mit neveztek kocsinak (teherhordó szekér, lovasszekér, szénaszállító szekér, marhásfogat stb.)?

A szekér nagyobb, bedeszkázott oldalú, s főként teherhordásra használatos. A „suberos” szekéren hátul elmozdítható deszka volt, hogy megkönnyítsék a ki és berakodást. A kocsi általában deszkázatlan, rácsos, flincosabb, luxus célra használatos. Fuvarozásra és vásárra használták, ezzel jártak a fazekasok is. (1,2)

2.18. A szálastakarmányt szállító szekér milyen hosszú centiméterben vagy sukkban (1 sukk = kb. 32 cm)? Ha egyáltalán van nyújtott hosszúszekér és vendégoldallal szállítás, akkor tisztázzuk, hogy melyik elterjedtebb és régibb.

4 méter hosszú. A hosszúszekér általánosabb, de a vendégoldalt is használták. Nem tudják, melyik a régibb. (1,2)

2.19. A nyomorúd leszorítása a szekér hátulján milyen eszköz segítségével történt? Írjuk le a formáját és a nevét, és azt is, ha a kötélen kívül nincs más eszköz.

A nyomórudat kötéllel és lánccal szorították le. (1,2)

2.20. Milyen a lovas szekér, lovaskocsi saroglyája: egyenes, enyhén ívelt, erősen ívelt, nem volt saroglya.

Enyhén ívelt. (1,2)

2.21.

a) Írjuk le, rajzoljuk vagy fényképezzük, hogy milyen volt a vesszőből készült szekérkas formája.

n.a.

b) Használtak-e kettőt is?

Általában mindenkinek egy volt. (1,2)

2.22. Szokták-e a vonómarhát paktokltatni s melyik évszakban? Sokan, kevesen, csak ökröket vagy teheneket is.

Voltak, akik megpatkolták a vonómarháikat, de csak elől. (1) A marhákat is patkolták, de csak a kényesebbjét, főleg tavasszal és nyáron. Az ökröket ritkán. (2)

2.23. A fejőedény régi neve?

Zséter. (1) Dézsa, zséter. (2)

2.24. A befogott marhát milyen szavakkal

a) indítják

Naa! (indítás) Haa háá! (megállítás)

b) terelik jobbra

Humek! Humek hii!

c) és balra

Nejde! Nejde nee! Rózsa nejde! Hátra: Humek! s elébe állnak. (1,2)

2.25. Milyen szavakkal hívogatják a disznót?

Koca ne nee! (1,2)

2.26. Milyen szavakkal hívogatják a tyúkot?

2.27. Milyen szavakkal hívogatják a kutyát?

2.28. Kender és len töréséhez milyen eszközt használtak? (Tilót típusú törőt, lábbal mozgatott kötyüs törőt, törővályut, sulykot.)

2.29.

a) Milyen típusú rokkát használtak s mi a neve: fekvő (a), ferde (b), álló (c)?

b) A két kerék egymáshoz viszonyított helyzete.

3. Ház és háztartás

3.1. A mai község határán volt-e korábban több egymástól elkülönülő házcsoport, aminek külön neve is volt (esetleg korábban önálló falú?

a) Hogy hívták ezeket?

b) Miért volt így?

c) Tudnak-e arról, hogy a községnek mindig itt volt-e a helye, vagy máshonnan települtek át a határ valamelyik részéről? Melyikből?

3.2. Melyik évtizedben bontották le az utolsó boronából készült lakóházat? Ahol ilyen nem volt, ott az utolsó favázas sövényházak végső megszűnését nyomozzuk.

3.3. Hogyan alakították át a régi szabadkéményes és füstöskéményes házak füstvezetékét. (Hova helyezték a kéményt: falba, fal mellé? Szabad kémény esetén hogy történt ez? Mióta építenek (évtized) kizárólag zárt kéményt?

3.4. A legrégibb házakon a szoba + konyha + kamra résznek hány bejárata volt a szabadba? Hova nyíltak ezek az ajtók? (Pitvarba, tornácra, gangra, udvarra, stb.)

3.5. Állapítsuk meg azt, hogy volt-e a faluban kereszt-mestergerendás ház. (Ez esetben a padlásgerendák a ház hossztengelyének irányában feküdtek. Ha ilyent látunk, biztosra vehetjük a kereszt-mestergerenda egykori létét.) Előfordul-e földfalú házaknál mestergerenda?

3.6. Melyik évtizedben lett általános a rakott sparheltek használata a faluban?

3.7. Melyik évtizedben lett általános a kontyolt tetejű, nagyjából négyzet alaprajzú „kockaházak” „tömbházak” építése? Mikortól kezdve nem építenek már egysoros (szoba+konyha+kamra+szoba, kamra egyvégtében) házakat?

3.8. Tudnak-e olyan régi házról, amelynek szobájában egykor a konyhából fűtött kemence volt és nem kályha?

3.9. A konyhai kemencét hova építették: a, a konyha padlószintjére b, alacsony 10-20 cm magas emelvényre, padkára c, normál magasságú 50-70 cm magas padkára

3.10. Volt-e kiugró középrészes (torkos) pajta, illetve L alaprajzú, sokszögű, továbbá leeresztett oldaltoldású pajta? (A fennálló pajtákról készítsünk egészen vázlatos alaprajzot, méretek nélkül, de az egyes részek nevének rögzítésével.

3.11. Kemencében, kályhában, nyílt tűzön főzés esetén hogyan használták a fazékkiszedő villát? a, Egyik ágát akasztották a fazék fülébe. b, Két ág közé fogták a fazekat. c, kerekes kiszedővillát alkalmaztak. Mi volt ezeknek a neve?

3.12.

a) Savanyítottak-e egészben tarlórépát törköly között vagy más módon?

b)Savanyítottak-e egészben káposztafejeket?

3.13. Melyik évtizedben szűnt meg általánosan a kenyér házi sütése? (Nem készítése!)

3.14. Régen milyen formájú kenyértartót használtak a kamrában: csillagos forma, vesszőíves, stb.? Egy faluban többféle is lehetett.

3.15. Használtak-e füllel ellátott dongás vajköpülőt? Ha lehet, készítsünk rajzot vagy fényképet róla.

3.16. A fából készült hajdina- és kölestörők ütőjéről készítsünk vázlatrajzot! (Lehetett áttört nyelű, forgórészeknél keskenyített, stb.

3.17. Hajdinából, ahol ez nem volt kölesből, liszttel sűrítve készítenek-e olyan kását, amit aztán kiszaggatva fogyasztottak? A készítés lényeges mozzanatait írjuk le. Mi a neve (ganca, gánica, stb.)?

3.18. Milyen formájú töltetlen kalácsokat szoktak sütni: karácsonyra, húsvétra, mindenszentekre, lakodalomra? (pl. fonott hosszúkás, fonott kör alakú, sima kör alakú, kifli alakú, rácsos kör alakú. (Lehetőleg készítsük róla rajzot. Mi volt ezek neve?

3.19. Mióta és hogyan készítenek gyakrabban lecsót? (A lényeg a lecsó összetételi arányának tisztázása: mennyi paradicsom, hagyma, krumpli, paprika került bele; milyen volt ezek aránya?

3.20. Mióta fogyasztanak (évtizednyi pontossággal) rendszeresen nyers paprikát és paradicsomot?

3.21. Milyen sült tésztát tettek a „karácsonyi asztalra” (szenteste, ünnepi asztalra)?

3.22.

a) Régen viseltek-e a férfiak ünnepre széles gatyát felsőruhaként?

b) Hány szélből készült?

3.23. Melyik évtizedig viseltek az asszonyok derékban rögzített szoknyát réklivel vagy blúzzal? (Ennek ellentéte az egyberuha.)

3.24. Szoktak-e a faluban az asszonyok is vásznat szőni, s melyik évtizedben szűnt meg ennek gyakorlata?

3.25. Melyik évtizedig volt „kötelező” az asszonyok számára az udvaron kívül a fejkendő viselete?

3.26. Szokásban volt-e és meddig az, hogy a lakószobában két ágyat párhuzamosan egymás mellé tettek?

4. Család, közösség, világkép

4.1.

a) Melyik évszakban (hónapban) tartották 1910. körül a legtöbb esküvőt?

b) Melyik évszakban nem tartottak esküvőt?

4.2. Melyik nap volt a héten az esküvő megtartásának hagyományos napja?

a) 1910 körül:

b) 1930 körül:

4.3.

a) Hol szokták tartani a lakodalmat? Csak az egyik fél házánál? Melyiknél?

b) Hol volt és mikor a főétkezés, illetve volt-e két egyenrangú étkezés?

c) Ha két helyen volt a lakodalom, hogyan oszlottak meg a vendégek?

4.4.

a) Hol zajlik le 1980 körül a lakodalom? (Figyelemmel az előző pontban foglaltakra.)

b) Mennyire és mióta szokás a lakodalom nem otthon való tartása?

4.5. Meghívás módja a lakodalomban (kit hívnak /vőfély, szülők, vendéghívogatók, jegyespár, levél, stb./, hányszor, és a lakodalomhoz viszonyítottan milyen időpontban?)

a) 1910 körül:

b) 1930 körül:

4.6.

a) Volt-e a lakodalom során szándékolt tányér- (tál, cserép) törés és hol?

b) Ki, mikor és miért tört cserepet?

c) Volt-e valamilyen szövegmondás ezzel kapcsolatban? =

d)Meddig élt ez a szokás?

4.7. Tánczene. (A tánczene esetleges időbeli változásait rögzítsük!)

a) Általában honnan hoztak zenészeket: helybelieket, más falusiakat?

b) Milyen hangszereken játszottak?

c) Hány főből állott a zenekar?

d) Mikor lép a gombos és tangóharmonika a zenekarba?

4.8. Lucázás

a) Volt-e lucázás és mely napon?

b)Írjuk le tömören a szokást (alakos - nem alakos, köszöntés, zene, szalma, törek, fatuskó stb. elemekkel). A kötött szöveget szó szerint írjuk le.

4.9. Regölés

a) Melyik napon szoktak regölni?

b) Meddig élt ez a szokás?

c) Kik regöltek: legények, gyerekek?

d) Ha lehet, írjunk le teljesebb szöveget.

4.10. Vannak-e, voltak-e nagyobb számban öreglegények?

4.11. X-el díszített tejesfazék

a)Ismeretes-e az X-el díszített tejesfazék?

b)Hány X .- esetleg kereszt - volt rajtuk?

c) Hol szerezték be ezeket?

4.12

4.12.1. Szoktak-e az év valamelyik napján fáklyát, söprű vagy valami más tárgyat meggyújtva a levegőbe dobni?

a) Melyik napon,
b) miért,
c) kik végezték?
d) Meddig élt ez a szokás?

4.12.2. Szoktak-e valamilyen ünnepi alkalommal (pl. karácsony) szabadban (nem melegedés vagy társas összejövetel céljából) tüzet gyújtani?

a) Melyik napon,
b) miért,
c) kik végezték?
d) Meddig élt ez a szokás?

4.13. Írjuk le tömören, hogy Miklós-nap (december 6.) milyen szokások voltak régen? Jegyezzük le az alakoskodás kellékeit (öltözet, láncos bot, stb.)

4.14. Soroljuk fel a betlehemes játék szereplőit, nevükkel együtt.

4.15. Kiket tiszteltek az állatok védőszentként (Szt. György, Szt. Ferenc, Szt. Márton, Szt. Vendel, Szt. Antal, stb.) , ki melyik állaté?

4.16. Mivel szokták ijesztgetni régen a kisgyermekeket?

4.17. Diódobálás

a) Volt-e valamelyik napon (karácsony, szenteste,- templomban, lakásban, stb.) diódobálás?

b) Mikor, hol, miért?

c) Írjuk le tömören a szokást?

4.18. Milyen alakot láttak a régiek a holdban (fát, tüskét vágó embert, rőzsét szállító embert, szántó, trágyát hordó embert, stb.)?