Zsédeny
Adatlap
Adatfelvétel ideje: | 1992. január |
Adatközlők: | (1.) Bognár Istvánné, 1916. |
(2.) Bándoli Antal, 1912. | |
(3.) Bándoli Antalné, 1913. | |
(4.) Jós Jenő, 1925. | |
Gyűjtötte: | Kordé Tünde |
Wiki feldolgozás: | Nagy Krisztina |
A település a Wikipedián: | http://hu.wikipedia.org/wiki/Zs%C3%A9deny |
weboldal: | http://www.zsedeny.hu/hu/bemutatkozas |
1. Külső kapcsolatok, történeti tudat
1.1. Mit tudnak a község keletkezéséről? Hogyan jött létre?
Eredetileg csak néhány nagygazda volt, a többiek zsellér, cseléd emberek voltak. (1,2,3,4)
1.2. Melyek a község régi családjai? Sorolják fel ezeket és azt is ha tudnak régen beköltözött s itt gyökeret vert családokról, feljegyezve, hogy honnét kerültek ide.
A Jós családból volt a legtöbb. Régi családok még: Benke, Varga, Fülöp, Bognár, Bernát, Hideg. (1,2,3)
1.3. Tudnak-e arról, hogy a faluban valahol, valamikor nagyobb számban települtek-e be? Honnan, milyen nemzetiségűek?
Az 1920-30-as években épültek a „fax házak”. Ekkor egy egész utca épült ilyen kölcsönökből. 2 uradalom volt a határban, de a cselédmozgás nem jelentős.
1.4. Tudnak-e arról, hogy a faluból költöztek-e nagyobb számba valahova? Hova, mikor?
1956-ban néhány fiatal elment, de aztán vissza is jött. A cselédmozgáson kívül nem volt kitelepülés. (1,2,3)
1.5. Mely falvakat tartanak magukéhoz leginkább hasonlónak közelebbi vagy távolabbi vidéken? Miben áll a hasonlóság?
Hegyfalura jártak misére, vásárra. Répceszentgyörgy, Vasegerszeg, Zsédeny – mind jó minőségű földek, hasonlóan gazdálkodtak. (1,2,3)
1.6. Beletartozik-e a falu valamilyen tájegységbe, népcsoportba, vidékbe? Melyikbe?
Répcemente. (1,2,3)
1.7. Milyen közeli tájegységről, csoportokról, vidékekről tudnak? Kérdezzük meg, hogy mely községeket sorolják a csoportokba.
A Répcementéhez tartozik: Damonya, Chernelháza, Répceszentgyörgy, Ládony, Hegyfalu, Gór. Ezeknek a faluknak mindenkinek volt malma. Vámoscsanád, Pósfa, Szeleste már messzebb esik. (1,2,3)
1.8. Milyen híres községekről tudnak, miről híresek ezek?
Hegyfalun grófok laktak. Széchenyiek voltak, akik Nagycenkről származtak (1). Ők eladták valami bárónak. Gerliczének hívták (2,3). A faluban Maróthy kastély van. Ma szálló. (1,2,3)
1.9. Csúfolták-e a falut valamivel a környékbeliek vagy az itteniek mely más községekről tudnak csúfolódó mondásokat?
A zsédenyieket hívták ajtónyomó zsédenyieknek (2,3). Valamikor régen cirkuszosok voltak a faluban. Az egyik azt mondta, hogy akkor is bejön az ajtón, ha az egész falu nyomja is az ajtót. Nyomták is, közben a cirkuszosok megszöktek a belépőjegyek órával. A faluban mellékneveket használtak: Németh Kálmán: Csihar, Német István: Parádés, Németh István: Cenke, Bándoli Antal: Csángó, Jós István: Vót bíró, Jós István: Pusztamelléki, Jós János: Tronyi, Jós Kálmán: Deci Kálmán. (1,2,3)
1.10. Szoktak-e régebben más falvakból házasodni? Melyekből gyakrabban, esetleg melyekből nem? Soroljuk fel az emlegetett falvakat, törekedve annak megállapítására, hogy az összeházasodás jelentős vagy szórványos volt.
A parasztemberek gyakrabban házasodtak vidékről: Hegyfaluból, Vásároscsanádról, Szelestéről. Az egyik Jósnak 4 lánya volt, mindegyik máshova ment feleségül. A cselédek inkább maguk közt házasodtak. Nagyon csekély volt a mozgásuk. (1,2,3)
1.11. Hova szoktak régebben gyakrabban járni: a, vásárra,b, piacra,c, búcsúra. d, búcsújáró helyre?
a) Vásárra:
Hegyfalun évente kétszer volt országos kirakodó- és állatvásár: Medárdkor és november derekán. Vasegerszegen négyszer. Régebben Répceszentgyörgyön is volt vásár. Sárváron a Simon-Judási és az Áldozó csütörtöki volt híres vásár. Állatot távolabbra is elmentek venni: Zalaegerszegen lovat, Tüskeváron marhát, Cellben ökröket vettek.
b) Piacra:
Sárváron volt hetipiac minden hétfőn (volt a faluban egy tikász, az még Sopronba is elment).
c) Búcsúra (Mikor, hova?):
Ami a menten volt, oda eljártak: Ládonyban augusztusban és szeptember közepén vagy Hegyfaluban szeptember közepén, Répceszentgyörgyön áprilisban, Jákfán Szent Mihálykor, Vasegerszegen augusztus első vasárnapján, Sárváron Szent Mihálykor van búcsú.
d) Hova szoktak régebben gyakrabban járni búcsújáró helyre?
Kiscellbe jártak „proseccióba”. Búcsúszentlászlóra, Sümegre egy-egy ember elment. Régebben Máriacellbe is elmentek. (1,2,3)
1.12. Hova szoktak régebben innen munkába járni s milyen munkára? (summás, csépelni, cselédeskedni, stb...)
A faluban nagyobbrészt nagygazdák voltak, itthon gazdálkodtak. Nem jártak máshova dolgozni. (1,2,3)
1.13. Ide ugyanilyen célból honnan szoktak jönni munkára?
Az uradalmakba hozták hónapos summásokat Egervölgyből, Szemegyéből. A 40-es évek elejéig mindig volt 20 summás a Sót uraságnál. Két uradalom volt: a Börzsönyi (zsidó bérlővel) és a Maróthy. (1,2,3)
1.14. Készítettek-e a helybeliek eladásra más faluban:
Télen a helybeliek zsombort, vékát, méhkast kötöttek. Favillát, gereblyét készítettek. Ezek mindig saját használatra készültek.
a) kocsikasokat
n.a.
b) vesszőkosarakat
n.a.
c) szalmafonatú edényeket
n.a.
d) szövőbordát
n.a.
e) favillát
n.a.
f) fagereblyét
n.a.
g) faboronát
n.a.
h) egyebet?
n.a.
i) Ha ezeket helyben egyáltalán nem készítették, akkor melyik falvakban lehetett ezeket beszerezni?
Vesszőkosarat Bogyoszlóból, Alsópatyról, Felsőpatyról hoztak. (1,2,3)
1.15. Hol készített cserépedényeket használtak?
Sárváron, Hegyfalun vették a vásárokon. (1,2,3) Talán az Őrségből, Szentgotthárd közeléből hozták. (2)
1.16.
a) Milyen vándorárusok jártak a faluba?
Tikász járt Hegyfaluból. A faluban is volt egy tikászasszony. Ruhaneművel házaltak Pápáról, Csornáról. Malacosok jártak Lövőről (Sopron felé). Meszesek árultak. Bádogos, köszörűs cigányok voltak Bogyoszlóból. Drótos-tótok. Ezek állítólag szlovákok voltak. (1,2,3)
b) Honnan jöttek?
Tikász járt Hegyfaluból. A faluban is volt egy tikászasszony. Ruhaneművel házaltak Pápáról, Csornáról. Malacosok jártak Lövőről (Sopron felé). Meszesek árultak. Bádogos, köszörűs cigányok voltak Bogyoszlóból. Drótos-tótok. Ezek állítólag szlovákok voltak. (1,2,3)
c) Hogy hívják őket (licsések, kránicok, bosnyákok, paprikások, meszesek, faszerszám-árusok, sonkolyosok, deszkások, olaszok, üvegesek, edényfoldozók, fazekasok, stb.)?
Tikász járt Hegyfaluból. A faluban is volt egy tikászasszony. Ruhaneművel házaltak Pápáról, Csornáról. Malacosok jártak Lövőről (Sopron felé). Meszesek árultak. Bádogos, köszörűs cigányok voltak Bogyoszlóból. Drótos-tótok. Ezek állítólag szlovákok voltak. (1,2,3)
d) Mit árultak?
Tikász járt Hegyfaluból. A faluban is volt egy tikászasszony. Ruhaneművel házaltak Pápáról, Csornáról. Malacosok jártak Lövőről (Sopron felé). Meszesek árultak. Bádogos, köszörűs cigányok voltak Bogyoszlóból. Drótos-tótok. Ezek állítólag szlovákok voltak. (1,2,3)
1.17. a)A helybelieknek milyen más falvak határában voltak szőlői jelentősebb számban?
Az ittenieknek nincs más falvak határában szőlejük. (1,2,3)
1.17. b) Volt-e a helyi szőlőhegyen más faluban lakónak szőlőbirtoka? (A községeket mindegyik esetben soroljuk fel, a méretekre ügyelve.)
A falu határában nincs szőlőhegy.
1.18. a) A mai község határában hány egykori vagy mai temetőről tudnak? Soroljuk fel ezek neveit!
Két temetője van a falunak, a régi és az új. Egyébről nem tudnak. (1,2,3)
1.18. b) Tudnak-e a falu határában olyan helyet, ahonnan nagyobb tömegben kerültek elő emberi csontok?
n.a.
1.19. Voltak-e a falunak fogadott ünnepei, melyek és miért?
Nincs a falunak fogadott ünnepe. A búcsúja Szent Márton utáni vasárnap van. (1,2,3)
2. Termelés, munka
2.1. Használtak-e a két világháború között egymáshoz erősítve 2-3 boronát a szántás elegyengetéséhez? (ritkán, általános, kizárólagos)
Kettes- és hármas boronát is használtak. (1,2,3,4)
2.2. Közepes gazdaságokban a két világháború között a gabonát milyen mértékben vetették kézzel és vetőgéppel?
a) kézi vetés: általános, ritka, nincs
n.a.
b) a gépi vetés: általános, ritka, nincs.
Géppel vetett mindenki. Már az I. világháború előtt is volt gépe a nagygazdáknak. (1,2,3,4)
2.3. Használtak-e villás (a,) és gereblyés (b,) kaszacsapót vagy hajmókot (c)? Melyiket milyen sokan? Melyik mióta ismert?
Mind a három szerszámot ismerik. B)-t hívják kaszagráblának, ezt használták aratáshoz. A)-t kaszáláshoz használták. (1,2,3,4)
2.4. Használtak-e a faluban olyan kéve kötő fát, amelynek vastagabb végén lapos nyílás volt, amibe a sarlót is be lehetett dugni?
Olyan kötőfát is használtak, amelyiknek vastagabb végébe be lehetett dugni a sarlót és „simát” is. (1,2,3,4)
2.5. Az egyéni gazdálkodás idejében búzából és rozsból hány kévét szoktak a mezőn keresztbe rakni? Hány keresztet raktak összekapcsolva a mezőn és mi volt ennek a neve?
Minden gabonából egyaránt 20 kévéből rakták a keresztet. (1,2,3,4)
2.6. Ismerik-e a kepe szót és ez mit jelent? (Meghatározott számú összerakott kereszt vagy meghatározatlan számú kereszt.)Használták-e ezt a kifejezést a termés mennyiségének a meghatározására?
A kepe 3-10 kereszt. Nem volt meghatározott számú, a körülményektől függött. (1,2,3,4)
2.7. Milyen hosszú volt a csép nyele: 140 cm alatt., 144-155 cm között, 155 cm fölött?
160 cm. (2,3) 160 cm-en biztos felül. (4) (Becslések.)
2.8. A két világháború között a gépi cséplés esetén állandó csapat járt-e a géppel, vagy a gazda állította a munkásokat - a gépészen és etetőn kívül - a rokonság, szomszédság köréből?
A gép tulajdonosa fogadta fel a munkásokat részért. (1,2,3,4)
2.9. A kicsépelt szalmát hogyan hordták kazalba 1930 körül? a, Nyárssal (3-4 m hosszú rúd, amire a szalmát felszúrták és a fej fölött vitték.) Tisztázzuk mikor és hogyan került a faluba és mennyire lett általános? b, Vízszintes rudakon c, Elevátorral d, Egyéb módon
A faluban elevátorral. (1,2,3,4) Az uradalomban a részes kazlakat nyárssal. (2,3)
2.10. Melyik évtizedben szűnt meg teljesen a hajdina termelése?
Nem emlékeznek rá, hogy a faluban valaha termeltek volna hajdinát. (1,2,3,4)
2.11. Melyik évtizedben kezdődött és mikor lett általános a burgonya eke után, barázdába való vetése?
A 20-as években a fogatos gazdák már eke után vetették a burgonyát. A cselédség a 40-es évekig lyuggatta. Ezek kis területek voltak. (1,2,3,4)
2.12. Írjuk le tömören a szénaszárítás munkamenetét (renden forgatatlan szárad, a rendet szétterítették, a rendet forgatták, szénaszárító állványt használtak - ez utóbbi formáját rögzítsük -, hányszor forgatták, milyen egységbe gyűjtötték.)
A széna renden száradt. 3-4 nap múlva lehetett forgatni, ha jó idő volt. A szénát petrencébe rakták. Egyből lehetett hazaszállítani. A „luherre” azt mondták hadd fújja ki magát, néhány napig még kint hagyták. (1,2,3,4)
2.13. Mivel, milyen eszközzel hordták a kazalból a napi száraztakarmányt az istállóba (nagyobb méretű kosárban, villával hajdivánnal, - két íjszerű káva -)? Ha valamelyik új, akkor azt honnan ismerték meg?
Gazhordó ruhában, kullóval (nem olyan, mint a bakszekér), vellával, kosárban, bakszekérrel, utóbb talicskán. (1,2,3,4)
2.14. Jegyezzük fel az igánál (járomnál):
a) az iga felső fájának nevét:
vonyó, igafőfa (1,2,3,4)
b) a rudat rögzítő szög nevét /gúzs/:
igaszeg, középső szeg, vonószeg (1,2,3,4)
c) a külső szegek /igaszeg/ nevét:
igaszeg (1,2,3,4)
2.15.
a) Almozáshoz használták-e a fák leveleit?
Nem jellemző a falura. (1,2,3,4)
b) Milyen mértékben (sokan, kevesen)?
Akinek nem volt elég szalmája, az kismértékben használta a gyümölcsfák levelét. De inkább csak a trágya végett. Gyakoribb, hogy az összehúzott leveleket a trágyadombra szórtak. (1,2,3,4)
c) Melyik évszakban?
n.a.
2.16.
a) A ló befogásánál 1930 körül alkalmaztak-e szügyre erősített tartóláncot?
Mindig szügyelőláncot használtak. (1,2,3,4)
b) Melyik mód régibb, újabb?
Mindig szügyelőláncot használtak. (1,2,3,4)
c) Ez utóbbit honnan ismerték?
n.a.