„Olmód” változatai közötti eltérés
(→2.11. Melyik évtizedben kezdődött és mikor lett általános a burgonya eke után, barázdába való vetése?) |
(/* 2.12. Írjuk le tömören a szénaszárítás munkamenetét (renden forgatatlan szárad, a rendet szétterítették, a rendet forgatták, szénaszárító állványt használtak - ez utóbbi formáját rögzítsük -, hányszor forgatták, milyen eg…) |
||
171. sor: | 171. sor: | ||
===2.12. Írjuk le tömören a szénaszárítás munkamenetét (renden forgatatlan szárad, a rendet szétterítették, a rendet forgatták, szénaszárító állványt használtak - ez utóbbi formáját rögzítsük -, hányszor forgatták, milyen egységbe gyűjtötték.)=== | ===2.12. Írjuk le tömören a szénaszárítás munkamenetét (renden forgatatlan szárad, a rendet szétterítették, a rendet forgatták, szénaszárító állványt használtak - ez utóbbi formáját rögzítsük -, hányszor forgatták, milyen egységbe gyűjtötték.)=== | ||
− | + | A szénaszárítás menete: rendre lekaszálták, megforgatták, száradás után „baglába” rakták. (1,2,3,4) | |
===2.13. Mivel, milyen eszközzel hordták a kazalból a napi száraztakarmányt az istállóba (nagyobb méretű kosárban, villával hajdivánnal, - két íjszerű káva -)? Ha valamelyik új, akkor azt honnan ismerték meg?=== | ===2.13. Mivel, milyen eszközzel hordták a kazalból a napi száraztakarmányt az istállóba (nagyobb méretű kosárban, villával hajdivánnal, - két íjszerű káva -)? Ha valamelyik új, akkor azt honnan ismerték meg?=== |
A lap 2014. április 10., 14:37-kori változata
Adatlap
Adatfelvétel ideje: | 1990. November |
Adatközlők: | (1.) Mersich János, 1908. Olmód |
(2.) Mersich Izidorné Poropatich Anna, 1923. Olmód | |
(3.) Király Dömötörné Mersich Matild, 1920. Olmód | |
(4.) Grozner Jánosné Mersich Margit, 1922. Olmód | |
Gyűjtötte: | Bedő Zoltánné |
Wiki feldolgozás: | Szakolczai Zsófia |
A település a Wikipedián: | |
weboldal: |
1. Külső kapcsolatok, történeti tudat
1.1. Mit tudnak a község keletkezéséről? Hogyan jött létre?
A község keletkezését, úgy hallották szüleiktől, hogy 600 éve keletkezett. Valamikor egy kolostor volt a mellettük lévő erdőben. Azt nem tudják, hogy milyen rendé. (1,2,3,4)
1.2. Melyek a község régi családjai? Sorolják fel ezeket és azt is ha tudnak régen beköltözött s itt gyökeret vert családokról, feljegyezve, hogy honnét kerültek ide.
Mersich, Herbocih, Slavich, Karlovich, Kolonich. (1,2,3,4)
1.3. Tudnak-e arról, hogy a faluban valahol, valamikor nagyobb számban települtek-e be,? Honnan, milyen nemzetiségűek?
Nem tudnak arról, hogy települtek volna be nagyobb számban. (1,2,3,4)
1.4. Tudnak-e arról, hogy a faluból költöztek-e nagyobb számba valahova? Hova, mikor?
Kitelepülésről nem tudnak, csak annyit mondanak, hogy régen 240 körüli volt a lakos, ma pedig már csak kb. 75 fő. (1,2,3,4)
1.5. Mely falvakat tartanak magukéhoz leginkább hasonlónak közelebbi vagy távolabbi vidéken? Miben áll a hasonlóság?
Magukéhoz leginkább hasonló településnek Horvátzsidányt és Peresznyét tartják. (1,2,3,4)
1.6. Beletartozik-e a falu valamilyen tájegységbe, népcsoportba, vidékbe? Melyikbe?
A falu beletartozik a Répce mentébe. Olmód olómbányája miatt kapta ezt az elnevezést. Népcsoporti hovatartozásuk horvát (krobót). (1,2,3,4)
1.7. Milyen közeli tájegységről, csoportokról, vidékekről tudnak? Kérdezzük meg, hogy mely községeket sorolják a csoportokba.
Felső és Alsócsatárról tudják, hogy a Pinka völgyében vannak. (1,2,3,4)
1.8. Milyen híres községekről tudnak, miről híresek ezek?
Híres községek, Csepreg a bőrgyáráról volt híres, Büköt pedig gyógyvízéről ismerik. (1,2,3,4)
1.9. Csúfolták-e a falut valamivel a környékbeliek vagy az itteniek mely más községekről tudnak-e csúfolódó mondásokat?
Olmódot azzal csúfolták, hogy „sündisznósok”, hogy a toronyban sündisznót nevelenk. A zsidányiakat „gáncásoknak” csúfolták. Állandóan gáncát ettek. (1,2,3,4)
1.10. Szoktak-e régebben más falvakból házasodni? melyekből gyakrabban, esetleg melyekből nem? Soroljuk fel az emlegetett falvakat, törekedve annak megállapítására, hogy az összeházasodás jelentős vagy szórványos volt.
Házasodni a következő falvakból szoktak: Peresznye, Horvátzsidány, Kiszsidány, Malomháza, Farankó, Pervány. Olyan nem volt, hogy valami miatt ne házasodtak volna. (1,2,3,4)
1.11. Hova szoktak régebben gyakrabban járni: a, vásárra,b, piacra,c, búcsúra. d, búcsújáró helyre?
a) Vásárra:
Kőszeg, Körmend, Szentgotthárd (1,2,3,4)
b) Piacra:
Kőszegre szerdán és szombaton (1,2,3,4)
c) Búcsúra (Mikor, hova?):
Zsidányba Szent Jánoskor, Peresznyére Szent Egyed napján, Olmódon Szent Mártonkor van a búcsú. (1,2,3,4)
d) Hova szoktak régebben gyakrabban járni búcsújáró helyre?
n.a.
1.12. Hova szoktak régebben innen munkába járni s milyen munkára? (summás, csépelni, cselédeskedni, stb...)
Szoktak járni munkára a faluból, Kőszegre szőlőt kapálni, vagy pedig uradalmi majorokba jártak messzebbre is cselédeskedni, szolgálni. (1,2,3,4)
1.13. Ide ugyanilyen célból honnan szokta jönni munkára?
Ide nem szoktak jönni munkára. (1,2,3,4)
1.14. Készítettek-e a helybeliek eladásra más faluban:
a) kocsikasokat
n.a.
b) vesszőkosarakat
n.a.
c) szalmafonatú edényeket
n.a.
d) szövőbordát
n.a.
e) favillát
n.a.
f) fagereblyét
n.a.
g) faboronát
n.a.
h) egyebet?
Néhány dolgot készítettek eladásra is. Ezek: seprű, zsombor és silinga. (1,2,3,4)
i) Ha ezeket helyben egyáltalán nem készítették, akkor melyik falvakban lehetett ezeket beszervezni?
n.a.
1.15. Hol készített cserépedényeket használtak?
Arról tudnak, hogy Csepregen volt a cserepes, de a nevére nem emlékeznek. (1,2,3,4)
1.16.
a) Milyen vándorárusok jártak a faluba?
Az alábbi vándorárusok jártak a faluba: drótos tótok, edényfoltozók, paprikások, a fazekas Csepregről. (1,2,3,4)
b) Honnan jöttek?
Csepreg
c) Hogy hívják őket (licsések, kránicok, bosnyákok, paprikások, meszesek, faszerszám-árusok, sonkolyosok, deszkások, olaszok, üvegesek, edényfoldozók, fazekasok, stb.)?
drótos tótok, edényfoltozók, paprikások, a fazekas
d) Mit árultak?
n.a.
1.17. a)A helybelieknek milyen más falvak határában voltak szőlői jelentősebb számban?
Szőlők csak kis mennyiségben voltak a faluban. Nagyobb szőlőbirtokok nem voltak. (1,2,3,4)
1.17. b) Volt-e a helyi szőlőhegyen más faluban lakónak szőlőbirtoka? (A községeket mindegyik esetben soroljuk fel, a méretekre ügyelve.)
n.a.
1.18. a) A mai község határában hány egykori vagy mai temetőről tudnak? Soroljuk fel ezek neveit!
Temető egy van csak a falu elején. Nem tudnak más temetőről. Emberi csontokat nem találtak. (1,2,3,4)
1.18. b) Tudnak-e a falu határában olyan helyet, ahonnan nagyobb tömegben kerültek elő emberi csontok?
Emberi csontokat nem találtak. (1,2,3,4)
1.19. Voltak-e a falunak fogadott ünnepei, melyek és miért?
A falu fogadott ünnepe a búcsúi ünnep Szent Márton napján. (1,2,3,4)
2. Termelés, munka
2.1. Használtak-e a két világháború között egymáshoz erősítve 2-3 boronát a szántás elegyengetéséhez? (ritkán, általános, kizárólagos)
Használtak egyes faboronát is, de már használtak a 2-es és 3-as vasboronát is. (1,2,3,4)
2.2. Közepes gazdaságokban a két világháború között a gabonát milyen mértékben vetették kézzel és vetőgéppel?
a) kézi vetés: általános, ritka, nincs
Általában kézzel vetettek, de egy keveset géppel is, mert egy gép volt a faluban. (1,2,3,4)
b) a gépi vetés: általános, ritka, nincs.
... egy keveset géppel is, mert egy gép volt a faluban. (1,2,3,4)
2.3. Használtak-e villás (a,) és gereblyés (b,) kaszacsapót vagy hajmókot (c)? Melyiket milyen sokan? Melyik mióta ismeretlen?
A b) típusút aratáshoz használták, a c) típusút pedig lucerna kaszáshoz. (1,2,3,4)
2.4. Használtak-e a faluban olyan kéve kötő fát, amelynek vastagabb végén lapos nyílás volt, amibe a sarlót is be lehetett dugni?
Nem használtak ilyen kévekötőfát, csak egy hegyes ágat. (1,2,3,4)
2.5. Az egyéni gazdálkodás idejében búzából és rozsból hány kévét szoktak a mezőn keresztbe rakni? Hány keresztet raktak összekapcsolva a mezőn és mi volt ennek a neve?
Az egyéni gazdálkodás idején: 20 kéve = 1 kereszt. (1,2,3,4)
2.6. Ismerik-e a kepe szót és ez mit jelent? (Meghatározott számú összerakott kereszt vagy meghatározatlan számú kereszt.)Használták-e ezt a kifejezést a termés mennyiségének a meghatározására?
A kepe szót hallották, de nem használták a termés mennyiségének meghatározásához. (1,2,3,4)
2.7. Milyen hosszú volt a csép nyele: 140 cm alatt., 144-155 cm között, 155 cm fölött?
A csép nyele 155 cm feletti volt. (1,2,3,4)
2.8. A két világháború között a gépi cséplés esetén állandó csapat járt-e a géppel, vagy a gazda állította a munkásokat - a gépészen és etetőn kívül - a rokonság, szomszédság köréből?
A két világháború között gépi cséplés esetén „masinázásnál” összesegítettek egymásnak. (1,2,3,4)
2.9. A kicsépelt szalmát hogyan hordták kazalba 1930 körül? a, Nyárssal (3-4 m hosszú rúd, amire a szalmát felszúrták és a fej fölött vitték.) Tisztázzuk mikor és hogyan került a faluba és mennyire lett általános? b, Vízszintes rudakon c, Elevátorral d, Egyéb módon
A kicsépelt szalmát háromágú villával hordták kazalba 1930 körül. Az elevátor alkalmazása csak 1942-43-ban kezdődött. (1,2,3,4)
2.10. Melyik évtizedben szűnt meg teljesen a hajdina termelése?
Hajdinatermelés 1950-60 között még volt, de ezutá teljesen megszűnt. (1,2,3,4)
2.11. Melyik évtizedben kezdődött és mikor lett általános a burgonya eke után, barázdába való vetése?
Amióta emlékeznek rá mindig eke után vetették a burgonyát. (1,2,3,4)
2.12. Írjuk le tömören a szénaszárítás munkamenetét (renden forgatatlan szárad, a rendet szétterítették, a rendet forgatták, szénaszárító állványt használtak - ez utóbbi formáját rögzítsük -, hányszor forgatták, milyen egységbe gyűjtötték.)
A szénaszárítás menete: rendre lekaszálták, megforgatták, száradás után „baglába” rakták. (1,2,3,4)