„Vámoscsalád” változatai közötti eltérés
a (→2.11. Melyik évtizedben kezdődött és mikor lett általános a burgonya eke után, barázdába való vetése?) |
a (/* 2.12. Írjuk le tömören a szénaszárítás munkamenetét (renden forgatatlan szárad, a rendet szétterítették, a rendet forgatták, szénaszárító állványt használtak - ez utóbbi formáját rögzítsük -, hányszor forgatták, milyen eg…) |
||
166. sor: | 166. sor: | ||
===2.12. Írjuk le tömören a szénaszárítás munkamenetét (renden forgatatlan szárad, a rendet szétterítették, a rendet forgatták, szénaszárító állványt használtak - ez utóbbi formáját rögzítsük -, hányszor forgatták, milyen egységbe gyűjtötték.)=== | ===2.12. Írjuk le tömören a szénaszárítás munkamenetét (renden forgatatlan szárad, a rendet szétterítették, a rendet forgatták, szénaszárító állványt használtak - ez utóbbi formáját rögzítsük -, hányszor forgatták, milyen egységbe gyűjtötték.)=== | ||
− | + | Lekaszálták rendre, megforgatták, majd petrencébe rakták, száradás után behordták. (1,2,3,4) | |
===2.13. Mivel, milyen eszközzel hordták a kazalból a napi száraztakarmányt az istállóba (nagyobb méretű kosárban, villával hajdivánnal, - két íjszerű káva -)? Ha valamelyik új, akkor azt honnan ismerték meg?=== | ===2.13. Mivel, milyen eszközzel hordták a kazalból a napi száraztakarmányt az istállóba (nagyobb méretű kosárban, villával hajdivánnal, - két íjszerű káva -)? Ha valamelyik új, akkor azt honnan ismerték meg?=== |
A lap 2014. március 24., 20:13-kori változata
Adatlap
Adatfelvétel ideje: | 1991. október | ||
Adatközlők:
(1.)Nagy Margit, 1919. Vámoscsalád (2.)Biczó Kálmán, 1916. Vámoscsalád (3.)Horváth József, 1917. Vámoscsalád (4.)Csorba László, 1922. Vámoscsalád
|
Gyűjtötte:
Bedő Zoltánné |
Wiki feldolgozás:
Zajkás Bernadett | |
A település a Wikipedián: | |||
weboldal: |
1. Külső kapcsolatok, történeti tudat
1.1. Mit tudnak a község keletkezéséről? Hogyan jött létre?
A temetőnél volt a templom, ott élt a Vámos nevezetű család. Róluk kapta a község a nevét, valamikor az 1200-as években. (1,2,3,4)
1.2. Melyek a község régi családjai? Sorolják fel ezeket és azt is ha tudnak régen beköltözött s itt gyökeret vert családokról, feljegyezve, hogy honnét kerültek ide.
Biczó, Bognár, Kovács. (1,2,3,4)
1.3. Tudnak-e arról, hogy a faluban valahol, valamikor nagyobb számban települtek-e be,? Honnan, milyen nemzetiségűek?
Nem tudnak róla. (1,2,3,4)
1.4. Tudnak-e arról, hogy a faluból költöztek-e nagyobb számba valahova? Hova, mikor?
Nem tudnak róla. (1,2,3,4)
1.5. Mely falvakat tartanak magukéhoz leginkább hasonlónak közelebbi vagy távolabbi vidéken? Miben áll a hasonlóság?
Nick, Uraiújfalu. (1,2,3,4)
1.6. Beletartozik-e a falu valamilyen tájegységbe, népcsoportba, vidékbe? Melyikbe?
A Répce-mente tájegységbe tartozik. (1,2,3,4)
1.7. Milyen közeli tájegységről, csoportokról, vidékekről tudnak? Kérdezzük meg, hogy mely községeket sorolják a csoportokba.
Közeli tájegységnek a Csáfordi erdőt említik. (1,2,3,4)
1.8. Milyen híres községekről tudnak, miről híresek ezek?
Híres községnek tartják Répcelakot a sajtgyáráról. (1,2,3,4)
1.9. Csúfolták-e a falut valamivel a környékbeliek vagy az itteniek mely más községekről tudnak-e csúfolódó mondásokat?
A vámoscsaládiakat „hársfásoknak” csúfolták. Ennek az a története, hogy mivel Vámoscsalád magasabban fekszik, mint a környező falvak, itt nagyon jó volt a termőföld, a többi, illetve környező falvak területének jó részét elöntötte a Répce és ez az öntéstalaj nem termett olyan jól. A Vámoscsaládiakat ezért nagyon megadóztatták és így elszegényedtek. A „hársfás” csúfolás onnan ered, hogy mivel a hársfa volt a legolcsóbb, a vámoscsaládiak mindig ott álltak sorba a hársfánál (ahol ezt árulták). (1,2,3,4)
1.10. Szoktak-e régebben más falvakból házasodni? melyekből gyakrabban, esetleg melyekből nem? Soroljuk fel az emlegetett falvakat, törekedve annak megállapítására, hogy az összeházasodás jelentős vagy szórványos volt.
Házasodni leginkább a környező falvakból szoktak: Bőből, Egerszegből. (1,2,3,4)
1.11. Hova szoktak régebben gyakrabban járni: a, vásárra,b, piacra,c, búcsúra. d, búcsújáró helyre?
====a) Vásárra: ====Sárvárra heti vásárra (volt még a Simon-Júdás híres vásár), Beledbe minden hó első keddjén, Vasegerszegre negyedévente és Vízkeresztkor.
====b) Piacra: ====Sárvárra, Beledbe, Vasegerszegre.
====c) Búcsúra (Mikor, hova?):====A környékbeli búcsúkra, itt Szent Mártonkor szokott lenni búcsú.
====d) Hova szoktak régebben gyakrabban járni búcsújáró helyre?====Celldömölkre szeptember 8-án Kisasszonykor, Márizellbe. (1,2,3,4)
1.12. Hova szoktak régebben innen munkába járni s milyen munkára? (summás, csépelni, cselédeskedni, stb...)
Innen nem szoktak máshova járni munkára. (1,2,3,4)
1.13. Ide ugyanilyen célból honnan szokta jönni munkára?
Ide szoktak jönni munkára aratásra. Leginkább az Őrségből jöttek. (1,2,3,4)
1.14. Készítettek-e a helybeliek eladásra más faluban:
Itt nem készítettek ilyen dolgokat, a vásárokon szerezték be ezeket. (1,2,3,4) ====a) kocsikasokat====n.a.
====b) vesszőkosarakat====n.a.
c) szalmafonatú edényeket
n.a. ====d) szövőbordát ====n.a.
====e) favillát====n.a.
====f) fagereblyét====n.a.
====g) faboronát ====n.a.
====h) egyebet?====n.a.
====i) Ha ezeket helyben egyáltalán nem készítették, akkor melyik falvakban lehetett ezeket beszerezni?====n.a.
1.15. Hol készített cserépedényeket használtak?
Az Őrségben készített cserépedényeket használták. (1,2,3,4)
1.16.
====a) Milyen vándorárusok jártak a faluba?====Jártak a faluba köszörűsök, tótok, meszesek (Undról), „rongyos zsidó” Sárvárról (Lővinger nevű), malackereskedők. (1,2,3,4)
====b) Honnan jöttek? ====Undról, Sárvárról
====c) Hogy hívják őket (licsések, kránicok, bosnyákok, paprikások, meszesek, faszerszám-árusok, sonkolyosok, deszkások, olaszok, üvegesek, edényfoldozók, fazekasok, stb.)? ====faluba köszörűsök, tótok, meszesek, malackereskedők
====d) Mit árultak? ====n.a.
1.17. a)A helybelieknek milyen más falvak határában voltak szőlői jelentősebb számban?
Más falvak határában nem volt helybélinek, csak az itteniben. Másnak nem volt itt szőleje. (1,2,3,4)
1.17. b) Volt-e a helyi szőlőhegyen más faluban lakónak szőlőbirtoka? (A községeket mindegyik esetben soroljuk fel, a méretekre ügyelve.)
Másnak nem volt itt szőleje. (1,2,3,4)
1.18. a) A mai község határában hány egykori vagy mai temetőről tudnak? Soroljuk fel ezek neveit!
Egy temető volt régen is, egy van ma is. (1,2,3,4)
1.18. b) Tudnak-e a falu határában olyan helyet, ahonnan nagyobb tömegben kerültek elő emberi csontok?
n.a.
1.19. Voltak-e a falunak fogadott ünnepei, melyek és miért?
Szent Vendel napja, akit az állatok védőszentjeként tiszteltek. (1,2,3,4)
2. Termelés, munka
2.1. Használtak-e a két világháború között egymáshoz erősítve 2-3 boronát a szántás elegyengetéséhez? (ritkán, általános, kizárólagos)
Az egyes borona volt az általános, de az uradalmakban használtak kettes és hármas boronát is. (1,2,3,4)
===2.2. Közepes gazdaságokban a két világháború között a gabonát milyen mértékben vetették kézzel és vetőgéppel? ===Kb. fele-fele arányban vetettek kézzel és géppel. A kis paraszt kölcsönkért a nagyobb gazdától 2-3 nap munka fejében. (1,2,3,4)
====a) kézi vetés: általános, ritka, nincs ====általános
====b) a gépi vetés: általános, ritka, nincs.====általános
2.3. Használtak-e villás (a,) és gereblyés (b,) kaszacsapót vagy hajmókot (c)? Melyiket milyen sokan? Melyik mióta ismeretlen?
A gereblyés kaszacsapót árpához használták, a hajmókot aratáshoz. (1,2,3,4)
2.4. Használtak-e a faluban olyan kéve kötő fát, amelynek vastagabb végén lapos nyílás volt, amibe a sarlót is be lehetett dugni?
Nem használtak ilyen kévekötőfát. (1,2,3,4)
2.5. Az egyéni gazdálkodás idejében búzából és rozsból hány kévét szoktak a mezőn keresztbe rakni? Hány keresztet raktak összekapcsolva a mezőn és mi volt ennek a neve?
20 kéve volt 1 kereszt. A keresztek összerakása a föld elhelyezkedésétől függött.6-7-8 keresztet raktak egy kepébe általában. (1,2,3,4)
2.6. Ismerik-e a kepe szót és ez mit jelent? (Meghatározott számú összerakott kereszt vagy meghatározatlan számú kereszt.)Használták-e ezt a kifejezést a termés mennyiségének a meghatározására?
Ismerik a kepe szót, de nem használták a termés mennyiségének meghatározásához. (1,2,3,4)
2.7. Milyen hosszú volt a csép nyele: 140 cm alatt., 144-155 cm között, 155 cm fölött?
A csép nyele kb. 160 cm volt. (1,2,3,4)
2.8. A két világháború között a gépi cséplés esetén állandó csapat járt-e a géppel, vagy a gazda állította a munkásokat - a gépészen és etetőn kívül - a rokonság, szomszédság köréből?
A cséplés kalákában történt. (1,2,3,4)
2.9. A kicsépelt szalmát hogyan hordták kazalba 1930 körül? a, Nyárssal (3-4 m hosszú rúd, amire a szalmát felszúrták és a fej fölött vitték.) Tisztázzuk mikor és hogyan került a faluba és mennyire lett általános? b, Vízszintes rudakon c, Elevátorral d, Egyéb módon
Nyárssal hordták kazalba, de használtak elevátort is. (1,2,3,4)
2.10. Melyik évtizedben szűnt meg teljesen a hajdina termelése?
Nem termeltek hajdinát. (1,2,3,4)
2.11. Melyik évtizedben kezdődött és mikor lett általános a burgonya eke után, barázdába való vetése?
Nem volt általános a burgonya eke után való vetése. (1,2,3,4)
2.12. Írjuk le tömören a szénaszárítás munkamenetét (renden forgatatlan szárad, a rendet szétterítették, a rendet forgatták, szénaszárító állványt használtak - ez utóbbi formáját rögzítsük -, hányszor forgatták, milyen egységbe gyűjtötték.)
Lekaszálták rendre, megforgatták, majd petrencébe rakták, száradás után behordták. (1,2,3,4)