„Egyházasrádóc” változatai közötti eltérés
35. sor: | 35. sor: | ||
==1. Külső kapcsolatok, történeti tudat== | ==1. Külső kapcsolatok, történeti tudat== | ||
===1.1. Mit tudnak a község keletkezéséről? Hogyan jött létre?=== | ===1.1. Mit tudnak a község keletkezéséről? Hogyan jött létre?=== | ||
− | + | A falu egy Rádóc (Ráduc) nevű szláv királyról kapta a nevét. Eredeti helye a szomszédos mátéfai föld lehetett Gyürki László körmendi esperes kutatásai szerint. | |
+ | A falu egyszer leégett, csak egy ház maradt meg, innen az egyházas Rádóc név. | ||
+ | Azért lett egyházas, mert itt templomot építettek 1840-1890 között, és így különböztették meg Pusztarádóctól. (1,2,3) | ||
===1.2. Melyek a község [[Régi Családok|régi családjai]]? Sorolják fel ezeket és azt is ha tudnak régen beköltözött s itt gyökeret vert családokról, feljegyezve, hogy honnét kerültek ide.=== | ===1.2. Melyek a község [[Régi Családok|régi családjai]]? Sorolják fel ezeket és azt is ha tudnak régen beköltözött s itt gyökeret vert családokról, feljegyezve, hogy honnét kerültek ide.=== | ||
− | + | Bazó, Dezse, Varga, Gombos, Horvát, Pados, Gueth, Fádli, Orbán, Reidl, Kerecsényi, Csoknyai (1,3) | |
===1.3. Tudnak-e arról, hogy a faluban valahol, valamikor nagyobb számban települtek-e be,? Honnan, milyen nemzetiségűek?=== | ===1.3. Tudnak-e arról, hogy a faluban valahol, valamikor nagyobb számban települtek-e be,? Honnan, milyen nemzetiségűek?=== | ||
− | + | Nem, a falu magyar nemzetiségű. Máshonnan csak beházasodással kerültek a faluba. (1,3) | |
===1.4. Tudnak-e arról, hogy a faluból költöztek-e nagyobb számba valahova? Hova, mikor?=== | ===1.4. Tudnak-e arról, hogy a faluból költöztek-e nagyobb számba valahova? Hova, mikor?=== | ||
− | + | Az 50-es években sok fiatal költözött Szombathelyre, Körmendre, 56-ban többen távoztak Ausztriába, Amerikába. (1) | |
===1.5. Mely falvakat tartanak magukéhoz leginkább hasonlónak közelebbi vagy távolabbi vidéken? Miben áll a hasonlóság?=== | ===1.5. Mely falvakat tartanak magukéhoz leginkább hasonlónak közelebbi vagy távolabbi vidéken? Miben áll a hasonlóság?=== | ||
− | + | Hasonlónak tartják magukhoz Egyházashollóst, Nemesrempehollóst, Harasztifalut, Rábakölkedet (egy tanácshoz is tartoznak). A környékbeli református falvak közül pedig Hidashollóst, Szecsődöt, Egyházashollóst. (Rádócon is sok a református vallású.) Csákánydoroszlóval, Nádasddal is sokszor vetették össze magukat, alapja a falu nagyság, községies jelleg. (1,2,3) | |
===1.6. Beletartozik-e a falu valamilyen tájegységbe, népcsoportba, vidékbe? Melyikbe?=== | ===1.6. Beletartozik-e a falu valamilyen tájegységbe, népcsoportba, vidékbe? Melyikbe?=== | ||
− | + | A tájbeszéd alapján az őrségi terület peremének tartják a falut. (1,2,3) | |
===1.7. Milyen közeli tájegységről, csoportokról, vidékekről tudnak? Kérdezzük meg, hogy mely községeket sorolják a csoportokba.=== | ===1.7. Milyen közeli tájegységről, csoportokról, vidékekről tudnak? Kérdezzük meg, hogy mely községeket sorolják a csoportokba.=== | ||
− | + | Őrség. Az ide tartozó falvak: Őriszentpéter, Szalafő, Velemér, Magyarszombatfa, Bajánsenye, Kisrákos, Nagyrákos, Pankasz, Kercaszomor. (1,2,3) | |
===1.8. Milyen híres községekről tudnak, miről híresek ezek? === | ===1.8. Milyen híres községekről tudnak, miről híresek ezek? === | ||
− | + | Híres községek: Ják – templom, Nemesrempehollós – római út maradványai, Vasvár – régi megyeszékhely, búcsújáróhely, Körmend – Batthyány kastély, Egyházasszecsőd – műemléktemplom. (1,2,3) | |
===1.9. Csúfolták-e a falut valamivel a környékbeliek vagy az itteniek mely más községekről tudnak-e csúfolódó mondásokat? === | ===1.9. Csúfolták-e a falut valamivel a környékbeliek vagy az itteniek mely más községekről tudnak-e csúfolódó mondásokat? === | ||
− | + | A falut nem csúfolták semminek. Rádócújfalut cserépharangosoknak, szentpéterfaiakat krobótoknak, a jákiakat muri májasoknak, a rátótiakat libásoknak, a náraiakat dobzósoknak. (1,2,3) | |
===1.10. Szoktak-e régebben más falvakból házasodni? melyekből gyakrabban, esetleg melyekből nem? Soroljuk fel az emlegetett falvakat, törekedve annak megállapítására, hogy az összeházasodás jelentős vagy szórványos volt.=== | ===1.10. Szoktak-e régebben más falvakból házasodni? melyekből gyakrabban, esetleg melyekből nem? Soroljuk fel az emlegetett falvakat, törekedve annak megállapítására, hogy az összeházasodás jelentős vagy szórványos volt.=== | ||
− | + | NINCS ADAT | |
===1.11. Hova szoktak régebben gyakrabban járni: a, vásárra,b, piacra,c, búcsúra. d, búcsújáró helyre? === | ===1.11. Hova szoktak régebben gyakrabban járni: a, vásárra,b, piacra,c, búcsúra. d, búcsújáró helyre? === | ||
====a) Vásárra: ==== | ====a) Vásárra: ==== | ||
− | + | a) Szombathely, Körmend, Rum | |
====b) Piacra: ==== | ====b) Piacra: ==== | ||
− | + | b) Szombathely, Körmend (kedd, szombat, hétfő) | |
====c) Búcsúra (Mikor, hova?):==== | ====c) Búcsúra (Mikor, hova?):==== | ||
− | + | c) környező falvakba (Szecsőd, Pusztarádóc) + a faluban augusztus utolsó vasárnapján, 1933 előtt pedig András napján volt búcsú | |
====d) Hova szoktak régebben gyakrabban járni búcsújáró helyre?==== | ====d) Hova szoktak régebben gyakrabban járni búcsújáró helyre?==== | ||
− | + | d) Vasvár, Máriagyüd, Búcsúszentlászló (1,2,3) | |
===1.12. Hova szoktak régebben innen munkába járni s milyen munkára? (summás, csépelni, cselédeskedni, stb...)=== | ===1.12. Hova szoktak régebben innen munkába járni s milyen munkára? (summás, csépelni, cselédeskedni, stb...)=== | ||
− | + | Napszámba Sorokpolányba, Gyulamajorba jártak, fát vágni Szentpéterfára gróf Erdődy Pálhoz. Sorokpolányba a báróhoz jártak nyáron kapálni. (1,2,3) | |
===1.13. Ide ugyanilyen célból honnan szokta jönni munkára? === | ===1.13. Ide ugyanilyen célból honnan szokta jönni munkára? === | ||
− | + | Ide nem jöttek máshonnan dolgozni. Csak a szegények vállaltak részesaratást a pusztarádóci nagygazdáknál. (1,2,3) | |
===1.14. Készítettek-e a helybeliek eladásra más faluban: === | ===1.14. Készítettek-e a helybeliek eladásra más faluban: === | ||
− | + | Készítettek vesszőkosarat, favillát, fagereblyét, faboronát. A legtöbb háznál ezt önmaguk készítették. Kizárólag ezzel foglalkozókat nem tudnak megnevezni. (1,2,3) | |
====a) kocsikasokat==== | ====a) kocsikasokat==== | ||
103. sor: | 105. sor: | ||
===1.15. Hol készített cserépedényeket használtak?=== | ===1.15. Hol készített cserépedényeket használtak?=== | ||
− | + | Jákon, Szombathelyen, Zalaegerszegen készített cserépedényeket használtak, vásáron szerezték be ezeket. (1,2,3) | |
===1.16.=== | ===1.16.=== | ||
− | + | Drótostót, üveges, edényfoltozó, tyukász járt a faluban. A tyukásznak Pribusz Sári volt a neve. A tollas zsidó a tollért inkább csereárut adott, mint pénzt. (1,2,3) | |
====a) Milyen vándorárusok jártak a faluba?==== | ====a) Milyen vándorárusok jártak a faluba?==== | ||
117. sor: | 119. sor: | ||
===1.17. a)A helybelieknek milyen más falvak határában voltak szőlői jelentősebb számban? === | ===1.17. a)A helybelieknek milyen más falvak határában voltak szőlői jelentősebb számban? === | ||
− | + | Nem voltak. (1,2,3) | |
===1.17. b) Volt-e a helyi szőlőhegyen más faluban lakónak szőlőbirtoka? (A községeket mindegyik esetben soroljuk fel, a méretekre ügyelve.)=== | ===1.17. b) Volt-e a helyi szőlőhegyen más faluban lakónak szőlőbirtoka? (A községeket mindegyik esetben soroljuk fel, a méretekre ügyelve.)=== | ||
===1.18. a) A mai község határában hány egykori vagy mai temetőről tudnak? Soroljuk fel ezek neveit!=== | ===1.18. a) A mai község határában hány egykori vagy mai temetőről tudnak? Soroljuk fel ezek neveit!=== | ||
− | + | Két temető van, az egyik a faluban, a másik Sároslakon. Ez már zárva van, de a nagy temető (a faluban lévő) ma is a falu temetője. Kelta és római mécsesek, cserépedények kerültek elő, csontokról nem tudnak. (1,2,3) | |
===1.18. b) Tudnak-e a falu határában olyan helyet, ahonnan nagyobb tömegben kerültek elő emberi csontok? === | ===1.18. b) Tudnak-e a falu határában olyan helyet, ahonnan nagyobb tömegben kerültek elő emberi csontok? === | ||
===1.19. Voltak-e a falunak fogadott ünnepei, melyek és miért?=== | ===1.19. Voltak-e a falunak fogadott ünnepei, melyek és miért?=== | ||
− | + | Augusztus utolsó vasárnapján van a falu búcsúja 1932-33 óta (Sebestyén Gyula ekkor csináltatott stációkat). Korábban a templom védőszentje után András-búcsút tartottak. (1,2,3) | |
==2. Termelés, munka == | ==2. Termelés, munka == | ||
===2.1. Használtak-e a két világháború között egymáshoz erősítve 2-3 boronát a szántás elegyengetéséhez? (ritkán, általános, kizárólagos)=== | ===2.1. Használtak-e a két világháború között egymáshoz erősítve 2-3 boronát a szántás elegyengetéséhez? (ritkán, általános, kizárólagos)=== | ||
− | + | Általánosan két vasboronát használtak, a lovasgazdák hármat is. (1,2,3) | |
===2.2. Közepes gazdaságokban a két világháború között a gabonát milyen mértékben vetették kézzel és vetőgéppel? === | ===2.2. Közepes gazdaságokban a két világháború között a gabonát milyen mértékben vetették kézzel és vetőgéppel? === | ||
A lap 2014. március 17., 00:51-kori változata
Adatlap
Adatfelvétel ideje: | Egyházasrádóc, 1989. augusztus |
Adatközlők: | (1.) Özv. Kozárovics Kajtárné Horváth Magdolna, 1924. Egyházasrádóc, római katolikus, Egyházasrádóc, Tanárok u. 4. |
(2.) Kocsids József, 1926. Egyházasrádóc, római katolikus, Egyházasrádóc, Fő u. 6. | |
(3.) Horváth Imre, 1907. Egyházasrádóc, római katolikus, Egyházasrádóc, Dózsa Gy. u. 9. | |
Gyűjtötte: | Gyécsek Andrea |
Wiki feldolgozás: | Kucsera Sándor |
A település a Wikipedián: | http://hu.wikipedia.org/wiki/Egyh%C3%A1zasr%C3%A1d%C3%B3c |
weboldal: | http://www.radochollos.hu/index2.php?telepules=1 |
1. Külső kapcsolatok, történeti tudat
1.1. Mit tudnak a község keletkezéséről? Hogyan jött létre?
A falu egy Rádóc (Ráduc) nevű szláv királyról kapta a nevét. Eredeti helye a szomszédos mátéfai föld lehetett Gyürki László körmendi esperes kutatásai szerint. A falu egyszer leégett, csak egy ház maradt meg, innen az egyházas Rádóc név. Azért lett egyházas, mert itt templomot építettek 1840-1890 között, és így különböztették meg Pusztarádóctól. (1,2,3)
1.2. Melyek a község régi családjai? Sorolják fel ezeket és azt is ha tudnak régen beköltözött s itt gyökeret vert családokról, feljegyezve, hogy honnét kerültek ide.
Bazó, Dezse, Varga, Gombos, Horvát, Pados, Gueth, Fádli, Orbán, Reidl, Kerecsényi, Csoknyai (1,3)
1.3. Tudnak-e arról, hogy a faluban valahol, valamikor nagyobb számban települtek-e be,? Honnan, milyen nemzetiségűek?
Nem, a falu magyar nemzetiségű. Máshonnan csak beházasodással kerültek a faluba. (1,3)
1.4. Tudnak-e arról, hogy a faluból költöztek-e nagyobb számba valahova? Hova, mikor?
Az 50-es években sok fiatal költözött Szombathelyre, Körmendre, 56-ban többen távoztak Ausztriába, Amerikába. (1)
1.5. Mely falvakat tartanak magukéhoz leginkább hasonlónak közelebbi vagy távolabbi vidéken? Miben áll a hasonlóság?
Hasonlónak tartják magukhoz Egyházashollóst, Nemesrempehollóst, Harasztifalut, Rábakölkedet (egy tanácshoz is tartoznak). A környékbeli református falvak közül pedig Hidashollóst, Szecsődöt, Egyházashollóst. (Rádócon is sok a református vallású.) Csákánydoroszlóval, Nádasddal is sokszor vetették össze magukat, alapja a falu nagyság, községies jelleg. (1,2,3)
1.6. Beletartozik-e a falu valamilyen tájegységbe, népcsoportba, vidékbe? Melyikbe?
A tájbeszéd alapján az őrségi terület peremének tartják a falut. (1,2,3)
1.7. Milyen közeli tájegységről, csoportokról, vidékekről tudnak? Kérdezzük meg, hogy mely községeket sorolják a csoportokba.
Őrség. Az ide tartozó falvak: Őriszentpéter, Szalafő, Velemér, Magyarszombatfa, Bajánsenye, Kisrákos, Nagyrákos, Pankasz, Kercaszomor. (1,2,3)
1.8. Milyen híres községekről tudnak, miről híresek ezek?
Híres községek: Ják – templom, Nemesrempehollós – római út maradványai, Vasvár – régi megyeszékhely, búcsújáróhely, Körmend – Batthyány kastély, Egyházasszecsőd – műemléktemplom. (1,2,3)
1.9. Csúfolták-e a falut valamivel a környékbeliek vagy az itteniek mely más községekről tudnak-e csúfolódó mondásokat?
A falut nem csúfolták semminek. Rádócújfalut cserépharangosoknak, szentpéterfaiakat krobótoknak, a jákiakat muri májasoknak, a rátótiakat libásoknak, a náraiakat dobzósoknak. (1,2,3)
1.10. Szoktak-e régebben más falvakból házasodni? melyekből gyakrabban, esetleg melyekből nem? Soroljuk fel az emlegetett falvakat, törekedve annak megállapítására, hogy az összeházasodás jelentős vagy szórványos volt.
NINCS ADAT
1.11. Hova szoktak régebben gyakrabban járni: a, vásárra,b, piacra,c, búcsúra. d, búcsújáró helyre?
a) Vásárra:
a) Szombathely, Körmend, Rum
b) Piacra:
b) Szombathely, Körmend (kedd, szombat, hétfő)
c) Búcsúra (Mikor, hova?):
c) környező falvakba (Szecsőd, Pusztarádóc) + a faluban augusztus utolsó vasárnapján, 1933 előtt pedig András napján volt búcsú
d) Hova szoktak régebben gyakrabban járni búcsújáró helyre?
d) Vasvár, Máriagyüd, Búcsúszentlászló (1,2,3)
1.12. Hova szoktak régebben innen munkába járni s milyen munkára? (summás, csépelni, cselédeskedni, stb...)
Napszámba Sorokpolányba, Gyulamajorba jártak, fát vágni Szentpéterfára gróf Erdődy Pálhoz. Sorokpolányba a báróhoz jártak nyáron kapálni. (1,2,3)
1.13. Ide ugyanilyen célból honnan szokta jönni munkára?
Ide nem jöttek máshonnan dolgozni. Csak a szegények vállaltak részesaratást a pusztarádóci nagygazdáknál. (1,2,3)
1.14. Készítettek-e a helybeliek eladásra más faluban:
Készítettek vesszőkosarat, favillát, fagereblyét, faboronát. A legtöbb háznál ezt önmaguk készítették. Kizárólag ezzel foglalkozókat nem tudnak megnevezni. (1,2,3)
a) kocsikasokat
b) vesszőkosarakat
c) szalmafonatú edényeket
d) szövőbordát
e) favillát
f) fagereblyét
g) faboronát
h) egyebet?
i) Ha ezeket helyben egyáltalán nem készítették, akkor melyik falvakban lehetett ezeket beszervezni?
1.15. Hol készített cserépedényeket használtak?
Jákon, Szombathelyen, Zalaegerszegen készített cserépedényeket használtak, vásáron szerezték be ezeket. (1,2,3)
1.16.
Drótostót, üveges, edényfoltozó, tyukász járt a faluban. A tyukásznak Pribusz Sári volt a neve. A tollas zsidó a tollért inkább csereárut adott, mint pénzt. (1,2,3)
a) Milyen vándorárusok jártak a faluba?
b) Honnan jöttek?
c) Hogy hívják őket (licsések, kránicok, bosnyákok, paprikások, meszesek, faszerszám-árusok, sonkolyosok, deszkások, olaszok, üvegesek, edényfoldozók, fazekasok, stb.)?
d) Mit árultak?
1.17. a)A helybelieknek milyen más falvak határában voltak szőlői jelentősebb számban?
Nem voltak. (1,2,3)
1.17. b) Volt-e a helyi szőlőhegyen más faluban lakónak szőlőbirtoka? (A községeket mindegyik esetben soroljuk fel, a méretekre ügyelve.)
1.18. a) A mai község határában hány egykori vagy mai temetőről tudnak? Soroljuk fel ezek neveit!
Két temető van, az egyik a faluban, a másik Sároslakon. Ez már zárva van, de a nagy temető (a faluban lévő) ma is a falu temetője. Kelta és római mécsesek, cserépedények kerültek elő, csontokról nem tudnak. (1,2,3)
1.18. b) Tudnak-e a falu határában olyan helyet, ahonnan nagyobb tömegben kerültek elő emberi csontok?
1.19. Voltak-e a falunak fogadott ünnepei, melyek és miért?
Augusztus utolsó vasárnapján van a falu búcsúja 1932-33 óta (Sebestyén Gyula ekkor csináltatott stációkat). Korábban a templom védőszentje után András-búcsút tartottak. (1,2,3)
2. Termelés, munka
2.1. Használtak-e a két világháború között egymáshoz erősítve 2-3 boronát a szántás elegyengetéséhez? (ritkán, általános, kizárólagos)
Általánosan két vasboronát használtak, a lovasgazdák hármat is. (1,2,3)