„Telekes” változatai közötti eltérés
(Új oldal, tartalma: „ '''Adatlap''' {| style="color: black; background-color: #ffffcc;" width="50%" |'''Adatfelvétel ideje: ''' |1988. augusztus |- |'''Adatközlők:''' |(1.) Pesti Ján…”) |
|||
36. sor: | 36. sor: | ||
==1. Külső kapcsolatok, történeti tudat== | ==1. Külső kapcsolatok, történeti tudat== | ||
===1.1. Mit tudnak a község keletkezéséről? Hogyan jött létre?=== | ===1.1. Mit tudnak a község keletkezéséről? Hogyan jött létre?=== | ||
− | + | A község keletkezéséről semmit nem tudnak. (1,2,3,4,5) | |
===1.2. Melyek a község [[Régi Családok|régi családjai]]? Sorolják fel ezeket és azt is ha tudnak régen beköltözött s itt gyökeret vert családokról, feljegyezve, hogy honnét kerültek ide.=== | ===1.2. Melyek a község [[Régi Családok|régi családjai]]? Sorolják fel ezeket és azt is ha tudnak régen beköltözött s itt gyökeret vert családokról, feljegyezve, hogy honnét kerültek ide.=== | ||
− | + | Simon, Lakatos, Vincze, Kaczor, Kálmán, Czövek, Lőrincz. (1,2,3,4) | |
===1.3. Tudnak-e arról, hogy a faluban valahol, valamikor nagyobb számban települtek-e be,? Honnan, milyen nemzetiségűek?=== | ===1.3. Tudnak-e arról, hogy a faluban valahol, valamikor nagyobb számban települtek-e be,? Honnan, milyen nemzetiségűek?=== | ||
− | + | Nem települtek be nagyobb számban a faluba, más nemzetiségűek egyáltalán nem. Egyedül arról tudnak, hogy a II. világháború alatt több család jött Székesfehérvárról, akik vissza is mentek. (1,2,3) | |
===1.4. Tudnak-e arról, hogy a faluból költöztek-e nagyobb számba valahova? Hova, mikor?=== | ===1.4. Tudnak-e arról, hogy a faluból költöztek-e nagyobb számba valahova? Hova, mikor?=== | ||
− | + | A faluból nem költöztek el nagyobb számban. Egyedül az a néhány család költözött ki, akik a II. világháború alatt jöttek Székesfehérvárról. (1,2,3) | |
===1.5. Mely falvakat tartanak magukéhoz leginkább hasonlónak közelebbi vagy távolabbi vidéken? Miben áll a hasonlóság?=== | ===1.5. Mely falvakat tartanak magukéhoz leginkább hasonlónak közelebbi vagy távolabbi vidéken? Miben áll a hasonlóság?=== | ||
− | + | A magukéhoz hasonlónak a közeli római katolikus falvakat tartják. (1,2,3) | |
===1.6. Beletartozik-e a falu valamilyen tájegységbe, népcsoportba, vidékbe? Melyikbe?=== | ===1.6. Beletartozik-e a falu valamilyen tájegységbe, népcsoportba, vidékbe? Melyikbe?=== | ||
− | + | Hegyhát vidékéhez. (1,2,3,4,5) | |
===1.7. Milyen közeli tájegységről, csoportokról, vidékekről tudnak? Kérdezzük meg, hogy mely községeket sorolják a csoportokba.=== | ===1.7. Milyen közeli tájegységről, csoportokról, vidékekről tudnak? Kérdezzük meg, hogy mely községeket sorolják a csoportokba.=== | ||
− | + | Közeli tájegység: Őrség. (1,2,3) | |
===1.8. Milyen híres községekről tudnak, miről híresek ezek? === | ===1.8. Milyen híres községekről tudnak, miről híresek ezek? === | ||
− | + | Híres községről nem tudnak. (1,2,3,4) | |
===1.9. Csúfolták-e a falut valamivel a környékbeliek vagy az itteniek mely más községekről tudnak-e csúfolódó mondásokat? === | ===1.9. Csúfolták-e a falut valamivel a környékbeliek vagy az itteniek mely más községekről tudnak-e csúfolódó mondásokat? === | ||
− | + | Tudomásuk szerint a falut a környékbeliek nem csúfolták, ellenben ők több falut is csúfolnak, leginkább Pácsonyt tartják buta, s ezért nevetséges falunak. Pácsonyt azért csúfolták, mert olyan buta falu volt, hogy amikor kizöldült a templom tornya bikát húzták föl, hogy lelegelje. Amikor szegény állat félholtan kidugta a nyelvét, azt hitték a jóllakottságtól teszi. | |
+ | Andrásfát azért csúfolták, mert az emberek a létrát keresztbe vitték az erdőn. Amikor megkérdezték őket, az egyik ember azt válaszolta: „mert így jobban elfér”. | ||
+ | Heten vannak, mint a gersei ördögök. (1,2,3,4) | ||
===1.10. Szoktak-e régebben más falvakból házasodni? melyekből gyakrabban, esetleg melyekből nem? Soroljuk fel az emlegetett falvakat, törekedve annak megállapítására, hogy az összeházasodás jelentős vagy szórványos volt.=== | ===1.10. Szoktak-e régebben más falvakból házasodni? melyekből gyakrabban, esetleg melyekből nem? Soroljuk fel az emlegetett falvakat, törekedve annak megállapítására, hogy az összeházasodás jelentős vagy szórványos volt.=== | ||
− | + | Házasodtak Andrásfáról, Petőmihályfáról, Hegyhátszentpéterről, Gersekarátról, Sárfimizdóról. Nem volt ebből a szempontból kizárt falu. A házasodás a falvak között mindig hasonlóan gyakori volt. (1,2,3,4,5) | |
===1.11. Hova szoktak régebben gyakrabban járni: a, vásárra,b, piacra,c, búcsúra. d, búcsújáró helyre? === | ===1.11. Hova szoktak régebben gyakrabban járni: a, vásárra,b, piacra,c, búcsúra. d, búcsújáró helyre? === | ||
====a) Vásárra: ==== | ====a) Vásárra: ==== | ||
− | + | Régen Körmendre jártak havonta egyszer. „Megvoltak neki az emberekről megnevezett vásárai.” Pl. szeptember 29. Szent Mihály. Ugyanígy jártak újabban Vasvárra is, valamint Zalaegerszegre. | |
====b) Piacra: ==== | ====b) Piacra: ==== | ||
− | + | Körmendre hétfőn, Vasvárra szerdán, Zalaegerszegre pénteken. | |
====c) Búcsúra (Mikor, hova?):==== | ====c) Búcsúra (Mikor, hova?):==== | ||
− | + | Tekesen Szentháromságkor (Pünkösd utáni vasárnap), Vasváron, Csatáron Nagyasszonykor (szeptember 15.), Kisasszonykor (szeptember 8.), Mária napkor (szeptember 12.). Régen gyakori volt, hogy Búcsúszentlászlóra is elmentek. | |
====d) Hova szoktak régebben gyakrabban járni búcsújáró helyre?==== | ====d) Hova szoktak régebben gyakrabban járni búcsújáró helyre?==== | ||
− | + | Búcsúszentlászlóra szent tárgyak miatt zarándokoltak 1914-ig. Vasvárra Máriakor jártak. Azt tartották, hogy a szent kútban megjelenik Mária képe, ha belenéznek. Ilyenkor az asszonyok megmosdatták a lányokat a kút vízéből, ezeket a mosdatóasszonyokat alkalmilag keresztanyának mondták. (1,2,3,4) | |
===1.12. Hova szoktak régebben innen munkába járni s milyen munkára? (summás, csépelni, cselédeskedni, stb...)=== | ===1.12. Hova szoktak régebben innen munkába járni s milyen munkára? (summás, csépelni, cselédeskedni, stb...)=== | ||
+ | Summásnak úgy 20-30 férfi járt, 6 hónapra szerződtek. Leginkább Somogyba, Komáromra, Fejérbe: Székesfehérvárra, Csurgóra, Bodajkra. Grébicspusztára Jurcsek Imre gazdaságába, Csórra gróf Pappenheim gazdaságba, valamint Esterházy Pál birtokaira is sokan jártak. (3) | ||
+ | Cselédnek a lányok Szombathelyre, Körmendre, Zalaegerszegre jártak. (1,2,3) | ||
===1.13. Ide ugyanilyen célból honnan szokta jönni munkára? === | ===1.13. Ide ugyanilyen célból honnan szokta jönni munkára? === | ||
− | + | Summásnak, cselédnek a faluba szinte alig jártak. Néha 8-10 kaszást fogadtak napszámosnak, mást nem említettek. (1,2,3,4) | |
===1.14. Készítettek-e a helybeliek eladásra más faluban: === | ===1.14. Készítettek-e a helybeliek eladásra más faluban: === | ||
− | + | A faluból eladásra semmit sem készítettek. | |
====a) kocsikasokat==== | ====a) kocsikasokat==== | ||
− | + | n.a. | |
====b) vesszőkosarakat==== | ====b) vesszőkosarakat==== | ||
− | + | n.a. | |
====c) szalmafonatú edényeket==== | ====c) szalmafonatú edényeket==== | ||
− | + | n.a. | |
====d) szövőbordát ==== | ====d) szövőbordát ==== | ||
− | + | n.a. | |
====e) favillát==== | ====e) favillát==== | ||
− | + | n.a. | |
====f) fagereblyét==== | ====f) fagereblyét==== | ||
− | + | A gereblyét, kötött-fonott árut is csak saját szükségletre készítettek. | |
====g) faboronát ==== | ====g) faboronát ==== | ||
− | + | A boronát, kötött-fonott árut is csak saját szükségletre készítettek. | |
====h) egyebet?==== | ====h) egyebet?==== | ||
− | + | A bognár helyben készített saját szükségletre szekeret, kereket, lőcsöt. | |
====i) Ha ezeket helyben egyáltalán nem készítették, akkor melyik falvakban lehetett ezeket beszervezni?==== | ====i) Ha ezeket helyben egyáltalán nem készítették, akkor melyik falvakban lehetett ezeket beszervezni?==== | ||
− | + | Favillát újabban gyárit vásároltak, régen azt is maguk készítették. (1,2,3,4) | |
===1.15. Hol készített cserépedényeket használtak?=== | ===1.15. Hol készített cserépedényeket használtak?=== | ||
− | + | A cserépedényeket Zalából, főként az Őrségből szerezték be, a készítés pontos helyét nem sikerült megállapítani. (1,2,3,4,5) | |
===1.16.=== | ===1.16.=== | ||
====a) Milyen vándorárusok jártak a faluba?==== | ====a) Milyen vándorárusok jártak a faluba?==== | ||
− | + | Vándorárusok a II. világháborúig jártak, utána maguk készítették. Jártak teknős cigányok, drótostót (edényfoltozó cigány), bosnyákok, akik süvegcukrot árultak, üvegesek, faszerszámárusok, fazekas, lókereskedő. (1,2,3,4) | |
====b) Honnan jöttek? ==== | ====b) Honnan jöttek? ==== | ||
====c) Hogy hívják őket (licsések, kránicok, bosnyákok, paprikások, meszesek, faszerszám-árusok, sonkolyosok, deszkások, olaszok, üvegesek, edényfoldozók, fazekasok, stb.)? ==== | ====c) Hogy hívják őket (licsések, kránicok, bosnyákok, paprikások, meszesek, faszerszám-árusok, sonkolyosok, deszkások, olaszok, üvegesek, edényfoldozók, fazekasok, stb.)? ==== | ||
− | + | Teknős cigányok, drótostótok, edényfoltozó cigányok, bosnyákok, üvegesek, faszerszámárusok, fazekasok, lókereskedők. | |
====d) Mit árultak? ==== | ====d) Mit árultak? ==== | ||
− | + | Teknőt, süvegcukrot, üveget, faszerszámot, cserépedényeket, lovat. | |
===1.17. a)A helybelieknek milyen más falvak határában voltak szőlői jelentősebb számban? === | ===1.17. a)A helybelieknek milyen más falvak határában voltak szőlői jelentősebb számban? === | ||
− | + | Szőleje a község 80-90 %-ának van Petőmihályfán, néhánynak a község határában a telekesi hegyen. (1,2,3) | |
===1.17. b) Volt-e a helyi szőlőhegyen más faluban lakónak szőlőbirtoka? (A községeket mindegyik esetben soroljuk fel, a méretekre ügyelve.)=== | ===1.17. b) Volt-e a helyi szőlőhegyen más faluban lakónak szőlőbirtoka? (A községeket mindegyik esetben soroljuk fel, a méretekre ügyelve.)=== | ||
− | + | n.a. | |
===1.18. a) A mai község határában hány egykori vagy mai temetőről tudnak? Soroljuk fel ezek neveit!=== | ===1.18. a) A mai község határában hány egykori vagy mai temetőről tudnak? Soroljuk fel ezek neveit!=== | ||
− | + | A község határában csak egy temetőről tudnak, a mairól. Tudomásuk szerint csontok nem kerültek elő. (1,2,3,4,5) | |
===1.18. b) Tudnak-e a falu határában olyan helyet, ahonnan nagyobb tömegben kerültek elő emberi csontok? === | ===1.18. b) Tudnak-e a falu határában olyan helyet, ahonnan nagyobb tömegben kerültek elő emberi csontok? === | ||
− | + | Tudomásuk szerint csontok nem kerültek elő. (1,2,3,4,5) | |
===1.19. Voltak-e a falunak fogadott ünnepei, melyek és miért?=== | ===1.19. Voltak-e a falunak fogadott ünnepei, melyek és miért?=== | ||
− | + | A Czövek családnak volt fogadott ünnepe. Czövek Albert gyerekei sorra meghaltak, ezért a család harangot hozatott Romából hogy megmaradjanak. Ezek után már nem haltak meg a gyerekek, sőt ikrek is születtek. A harang elé a falu zászlókkal, szobrokkal vonult. Így van ma a templomtoronyban két harang. | |
+ | Szent Vendelről megoszlanak a vélemények: | ||
+ | Szent Vendelt nem szerették, mert „egyszer régen malacot vett az egyik szegény ember, azt megdöglött a malac. Azt szólt a szegény ember: Biztos, hogy a Vendelnek nem veszek több malacot! A Vendel visszaszólt: Ha csak egyet veszel, azt elviszem, és neked nem marad. De ha kettőt veszel az egyik megmarad.” (1,2) | ||
+ | Szent Vendel megvédi az állatokat. (3,4,5) | ||
==2. Termelés, munka == | ==2. Termelés, munka == |
A lap 2014. április 29., 11:59-kori változata
Adatlap
Adatfelvétel ideje: | 1988. augusztus |
Adatközlők: | (1.) Pesti János, 1921. Andrásfa, római katolikus |
(2.) Pesti Jánosné Tóth Gizella, 1923. római katolikus
(3.) Vincze János, 1919. római katolikus (4.) Horváth Józsefné Gergelics Mária, 1916. római katolikus (5.) Mozsár Györgyné Mozsár Katalin, 1906. Karátföld, római katolikus | |
Gyűjtötte: | Joó Emese |
Wiki feldolgozás: | Tihanyi Anna |
A település a Wikipedián: | http://hu.wikipedia.org/wiki/Telekes |
weboldal: |
1. Külső kapcsolatok, történeti tudat
1.1. Mit tudnak a község keletkezéséről? Hogyan jött létre?
A község keletkezéséről semmit nem tudnak. (1,2,3,4,5)
1.2. Melyek a község régi családjai? Sorolják fel ezeket és azt is ha tudnak régen beköltözött s itt gyökeret vert családokról, feljegyezve, hogy honnét kerültek ide.
Simon, Lakatos, Vincze, Kaczor, Kálmán, Czövek, Lőrincz. (1,2,3,4)
1.3. Tudnak-e arról, hogy a faluban valahol, valamikor nagyobb számban települtek-e be,? Honnan, milyen nemzetiségűek?
Nem települtek be nagyobb számban a faluba, más nemzetiségűek egyáltalán nem. Egyedül arról tudnak, hogy a II. világháború alatt több család jött Székesfehérvárról, akik vissza is mentek. (1,2,3)
1.4. Tudnak-e arról, hogy a faluból költöztek-e nagyobb számba valahova? Hova, mikor?
A faluból nem költöztek el nagyobb számban. Egyedül az a néhány család költözött ki, akik a II. világháború alatt jöttek Székesfehérvárról. (1,2,3)
1.5. Mely falvakat tartanak magukéhoz leginkább hasonlónak közelebbi vagy távolabbi vidéken? Miben áll a hasonlóság?
A magukéhoz hasonlónak a közeli római katolikus falvakat tartják. (1,2,3)
1.6. Beletartozik-e a falu valamilyen tájegységbe, népcsoportba, vidékbe? Melyikbe?
Hegyhát vidékéhez. (1,2,3,4,5)
1.7. Milyen közeli tájegységről, csoportokról, vidékekről tudnak? Kérdezzük meg, hogy mely községeket sorolják a csoportokba.
Közeli tájegység: Őrség. (1,2,3)
1.8. Milyen híres községekről tudnak, miről híresek ezek?
Híres községről nem tudnak. (1,2,3,4)
1.9. Csúfolták-e a falut valamivel a környékbeliek vagy az itteniek mely más községekről tudnak-e csúfolódó mondásokat?
Tudomásuk szerint a falut a környékbeliek nem csúfolták, ellenben ők több falut is csúfolnak, leginkább Pácsonyt tartják buta, s ezért nevetséges falunak. Pácsonyt azért csúfolták, mert olyan buta falu volt, hogy amikor kizöldült a templom tornya bikát húzták föl, hogy lelegelje. Amikor szegény állat félholtan kidugta a nyelvét, azt hitték a jóllakottságtól teszi. Andrásfát azért csúfolták, mert az emberek a létrát keresztbe vitték az erdőn. Amikor megkérdezték őket, az egyik ember azt válaszolta: „mert így jobban elfér”. Heten vannak, mint a gersei ördögök. (1,2,3,4)
1.10. Szoktak-e régebben más falvakból házasodni? melyekből gyakrabban, esetleg melyekből nem? Soroljuk fel az emlegetett falvakat, törekedve annak megállapítására, hogy az összeházasodás jelentős vagy szórványos volt.
Házasodtak Andrásfáról, Petőmihályfáról, Hegyhátszentpéterről, Gersekarátról, Sárfimizdóról. Nem volt ebből a szempontból kizárt falu. A házasodás a falvak között mindig hasonlóan gyakori volt. (1,2,3,4,5)
1.11. Hova szoktak régebben gyakrabban járni: a, vásárra,b, piacra,c, búcsúra. d, búcsújáró helyre?
a) Vásárra:
Régen Körmendre jártak havonta egyszer. „Megvoltak neki az emberekről megnevezett vásárai.” Pl. szeptember 29. Szent Mihály. Ugyanígy jártak újabban Vasvárra is, valamint Zalaegerszegre.
b) Piacra:
Körmendre hétfőn, Vasvárra szerdán, Zalaegerszegre pénteken.
c) Búcsúra (Mikor, hova?):
Tekesen Szentháromságkor (Pünkösd utáni vasárnap), Vasváron, Csatáron Nagyasszonykor (szeptember 15.), Kisasszonykor (szeptember 8.), Mária napkor (szeptember 12.). Régen gyakori volt, hogy Búcsúszentlászlóra is elmentek.
d) Hova szoktak régebben gyakrabban járni búcsújáró helyre?
Búcsúszentlászlóra szent tárgyak miatt zarándokoltak 1914-ig. Vasvárra Máriakor jártak. Azt tartották, hogy a szent kútban megjelenik Mária képe, ha belenéznek. Ilyenkor az asszonyok megmosdatták a lányokat a kút vízéből, ezeket a mosdatóasszonyokat alkalmilag keresztanyának mondták. (1,2,3,4)
1.12. Hova szoktak régebben innen munkába járni s milyen munkára? (summás, csépelni, cselédeskedni, stb...)
Summásnak úgy 20-30 férfi járt, 6 hónapra szerződtek. Leginkább Somogyba, Komáromra, Fejérbe: Székesfehérvárra, Csurgóra, Bodajkra. Grébicspusztára Jurcsek Imre gazdaságába, Csórra gróf Pappenheim gazdaságba, valamint Esterházy Pál birtokaira is sokan jártak. (3)
Cselédnek a lányok Szombathelyre, Körmendre, Zalaegerszegre jártak. (1,2,3)
1.13. Ide ugyanilyen célból honnan szokta jönni munkára?
Summásnak, cselédnek a faluba szinte alig jártak. Néha 8-10 kaszást fogadtak napszámosnak, mást nem említettek. (1,2,3,4)
1.14. Készítettek-e a helybeliek eladásra más faluban:
A faluból eladásra semmit sem készítettek.
a) kocsikasokat
n.a.
b) vesszőkosarakat
n.a.
c) szalmafonatú edényeket
n.a.
d) szövőbordát
n.a.
e) favillát
n.a.
f) fagereblyét
A gereblyét, kötött-fonott árut is csak saját szükségletre készítettek.
g) faboronát
A boronát, kötött-fonott árut is csak saját szükségletre készítettek.
h) egyebet?
A bognár helyben készített saját szükségletre szekeret, kereket, lőcsöt.
i) Ha ezeket helyben egyáltalán nem készítették, akkor melyik falvakban lehetett ezeket beszervezni?
Favillát újabban gyárit vásároltak, régen azt is maguk készítették. (1,2,3,4)
1.15. Hol készített cserépedényeket használtak?
A cserépedényeket Zalából, főként az Őrségből szerezték be, a készítés pontos helyét nem sikerült megállapítani. (1,2,3,4,5)
1.16.
a) Milyen vándorárusok jártak a faluba?
Vándorárusok a II. világháborúig jártak, utána maguk készítették. Jártak teknős cigányok, drótostót (edényfoltozó cigány), bosnyákok, akik süvegcukrot árultak, üvegesek, faszerszámárusok, fazekas, lókereskedő. (1,2,3,4)
b) Honnan jöttek?
c) Hogy hívják őket (licsések, kránicok, bosnyákok, paprikások, meszesek, faszerszám-árusok, sonkolyosok, deszkások, olaszok, üvegesek, edényfoldozók, fazekasok, stb.)?
Teknős cigányok, drótostótok, edényfoltozó cigányok, bosnyákok, üvegesek, faszerszámárusok, fazekasok, lókereskedők.
d) Mit árultak?
Teknőt, süvegcukrot, üveget, faszerszámot, cserépedényeket, lovat.
1.17. a)A helybelieknek milyen más falvak határában voltak szőlői jelentősebb számban?
Szőleje a község 80-90 %-ának van Petőmihályfán, néhánynak a község határában a telekesi hegyen. (1,2,3)
1.17. b) Volt-e a helyi szőlőhegyen más faluban lakónak szőlőbirtoka? (A községeket mindegyik esetben soroljuk fel, a méretekre ügyelve.)
n.a.
1.18. a) A mai község határában hány egykori vagy mai temetőről tudnak? Soroljuk fel ezek neveit!
A község határában csak egy temetőről tudnak, a mairól. Tudomásuk szerint csontok nem kerültek elő. (1,2,3,4,5)
1.18. b) Tudnak-e a falu határában olyan helyet, ahonnan nagyobb tömegben kerültek elő emberi csontok?
Tudomásuk szerint csontok nem kerültek elő. (1,2,3,4,5)
1.19. Voltak-e a falunak fogadott ünnepei, melyek és miért?
A Czövek családnak volt fogadott ünnepe. Czövek Albert gyerekei sorra meghaltak, ezért a család harangot hozatott Romából hogy megmaradjanak. Ezek után már nem haltak meg a gyerekek, sőt ikrek is születtek. A harang elé a falu zászlókkal, szobrokkal vonult. Így van ma a templomtoronyban két harang. Szent Vendelről megoszlanak a vélemények: Szent Vendelt nem szerették, mert „egyszer régen malacot vett az egyik szegény ember, azt megdöglött a malac. Azt szólt a szegény ember: Biztos, hogy a Vendelnek nem veszek több malacot! A Vendel visszaszólt: Ha csak egyet veszel, azt elviszem, és neked nem marad. De ha kettőt veszel az egyik megmarad.” (1,2) Szent Vendel megvédi az állatokat. (3,4,5)