„Bejcgyertyános” változatai közötti eltérés
a |
a |
||
69. sor: | 69. sor: | ||
==1. Külső kapcsolatok, történeti tudat== | ==1. Külső kapcsolatok, történeti tudat== | ||
===1.1. Mit tudnak a község keletkezéséről? Hogyan jött létre?=== | ===1.1. Mit tudnak a község keletkezéséről? Hogyan jött létre?=== | ||
− | + | Két községből egyesült 1928-ban: Bejc és Hegyhátgyertyános. Bejc régebbi település. Nemes község. Állítólag a tatárok elől menekült le a falu népe a völgybe (a lapba). A falun belül ma is megkülönböztetnek Felsőbejcet és Lapot (Alsóbejc helyett). Gyertyános a Farkaserdő szélén kiírtott gyertyánoserdő helyére települt magyar jobbágyfalu, amelynek régi neve Tarfalu volt (valószínűleg az irtásról). Erről régi egyházi anyakönyvi bejegyzések tanúskodnak. Lakói a sárvári bajor hercegi család magyar jobbágyai és azok leszármazottai. (1,3,5,7,8,10,11) | |
===1.2. Melyek a község [[Régi Családok|régi családjai]]? Sorolják fel ezeket és azt is ha tudnak régen beköltözött s itt gyökeret vert családokról, feljegyezve, hogy honnét kerültek ide.=== | ===1.2. Melyek a község [[Régi Családok|régi családjai]]? Sorolják fel ezeket és azt is ha tudnak régen beköltözött s itt gyökeret vert családokról, feljegyezve, hogy honnét kerültek ide.=== | ||
+ | Bejc régi családnevei: Bakos, Németh, Máthé, Tarr, Tóth, Székely, Simon, Horváth, Pető, Szabó, Bejczy. | ||
+ | Gyertyános régi családnevei: Desics, Vass, Takács, Kulcsár, Sőre, Csasznek. (3,5,8,10) | ||
− | + | ===1.3. Tudnak-e arról, hogy a faluba valahol, valamikor nagyobb számban települtek-e be? Honnan, milyen nemzetiségűek?=== | |
− | ===1.3. Tudnak-e arról, hogy a | + | Nem volt betelepülés, nem tudnak róla. (1,2,3,7,8,12) |
− | + | Gyertyános (Tarfalu) keletkezése Egervölgyével egyidőben történhetett a XVIII. sz. második felében, csak nem német, hanem magyar telepesekkel. | |
===1.4. Tudnak-e arról, hogy a faluból költöztek-e nagyobb számba valahova? Hova, mikor?=== | ===1.4. Tudnak-e arról, hogy a faluból költöztek-e nagyobb számba valahova? Hova, mikor?=== | ||
− | + | Nem tudnak róla. (1,3,5,7,8,10) | |
===1.5. Mely falvakat tartanak magukéhoz leginkább hasonlónak közelebbi vagy távolabbi vidéken? Miben áll a hasonlóság?=== | ===1.5. Mely falvakat tartanak magukéhoz leginkább hasonlónak közelebbi vagy távolabbi vidéken? Miben áll a hasonlóság?=== | ||
− | + | Nyőgért, Sótonyt, mert mindenáron község az igazi Hegyháton található, mert egyházilag, közigazgatásilag és gazdaságilag is együvé tartoznak. (1,5,8) | |
+ | Bejc Egervölgyhöz, mert olyan dimbes-dombos. (2,3,6) | ||
+ | Sótonyhoz szorgalomban hasonlít. Sőt piacozásban a sótonyiak még szorgalmasabbak voltak. (13,14) | ||
===1.6. Beletartozik-e a falu valamilyen tájegységbe, népcsoportba, vidékbe? Melyikbe?=== | ===1.6. Beletartozik-e a falu valamilyen tájegységbe, népcsoportba, vidékbe? Melyikbe?=== | ||
− | + | Határozottan és egyértelműen Hegyhát. Termelőszövetkezetük is ezt a nevet viseli. (1,2,3,4,5,6,7,8,9,10,11,12) | |
===1.7. Milyen közeli tájegységről, csoportokról, vidékekről tudnak? Kérdezzük meg, hogy mely községeket sorolják a csoportokba.=== | ===1.7. Milyen közeli tájegységről, csoportokról, vidékekről tudnak? Kérdezzük meg, hogy mely községeket sorolják a csoportokba.=== | ||
− | + | Rábamente vagy Rábántúl: Ikervár, Rábakovácsi, Balozsameggyes. A Farkaserdőn túli falvak megközelíthetetlennek voltak, így velük nem volt kapcsolatuk. (1,2,3,5,10,11) | |
===1.8. Milyen híres községekről tudnak, miről híresek ezek? === | ===1.8. Milyen híres községekről tudnak, miről híresek ezek? === | ||
− | + | Ikerváron lakott az első magyar miniszterelnök, Batthyány Lajos. Kastélya is, szobra is van ott. (1,4,6,9) | |
===1.9. Csúfolták-e a falut valamivel a környékbeliek vagy az itteniek mely más községekről tudnak-e csúfolódó mondásokat? === | ===1.9. Csúfolták-e a falut valamivel a környékbeliek vagy az itteniek mely más községekről tudnak-e csúfolódó mondásokat? === | ||
+ | A gyertyánosiak, de más falusiak is mondták a bejcieknek, hogy „kurabejcek” meg „bejci vaskalaposok”, „kurobecek”. A bejciek viszont a gyertyánosiakat „proletároknak” nevezték, mert szegényebbek voltak, mint a nemes bejciek. (8,9,10) | ||
+ | Bejc egyik részét „Jancsi szer”-nek hívják, mert ott majdnem minden férfi János volt. (5,7,8,10) | ||
+ | Az ikervári búcsú „sóskás búcsú”. Borgátára: „Szent Antal főzz kását, Földönti Borgátát!” (1) | ||
+ | Egervölgy: Dácser. „Nyáron szegin Nimetfalu, ősszel gazdag Egervölgy.” Részeges nimetfalusiak, nohássak.” (13,14) | ||
− | + | ===1.10. Szoktak-e régebben más falvakból házasodni? Melyekből gyakrabban, esetleg melyekből nem? Soroljuk fel az emlegetett falvakat, törekedve annak megállapítására, hogy az összeházasodás jelentős vagy szórványos volt.=== | |
− | ===1.10. Szoktak-e régebben más falvakból házasodni? | + | Ikervárról gazdag legények jöttek a jóságos szegény lányokért. (1,3,8) |
− | + | Nyőgérből, Sótonyból, Egervölgyről, Szemenyéből gyakori volt a házasodás, a Farkaserdőn túlról szinte egyáltalán nem. (2,5,9) | |
===1.11. Hova szoktak régebben gyakrabban járni: a, vásárra,b, piacra,c, búcsúra. d, búcsújáró helyre? === | ===1.11. Hova szoktak régebben gyakrabban járni: a, vásárra,b, piacra,c, búcsúra. d, búcsújáró helyre? === | ||
====a) Vásárra: ==== | ====a) Vásárra: ==== | ||
− | + | Sárvár Simon-Júdás vásár október 28., András vásár november 30., Rum Terézia vásár október 15., Zalaegerszeg (lovas emberek). (1,2,3,6,9,11,12) | |
====b) Piacra: ==== | ====b) Piacra: ==== | ||
− | + | Sárvárra minden hétfőn. (1,2,3,6,9,11,12) | |
====c) Búcsúra (Mikor, hova?):==== | ====c) Búcsúra (Mikor, hova?):==== | ||
− | + | Nyőgér Imre herceg búcsúja november 5., Egervölgy Szent Mihálykor szeptember 29., Sótony Szentháromság vasárnapján, Balozsa (Balozsameggyes), Kovácsi (Rábakovácsi), Csipkerek Anna búcsú július 26., Ikervár Szent György napján májusban. (1,2,3,6,9,11,12) | |
====d) Hova szoktak régebben gyakrabban járni búcsújáró helyre?==== | ====d) Hova szoktak régebben gyakrabban járni búcsújáró helyre?==== | ||
− | + | Vasvár Nagyasszonykor augusztus 15., Cellbe (Celldömölkre) Kisasszonykor szeptember 8. Mária névnapkor szeptember 12. A kovácsiakhoz csatlakoztak, velük együtt mentek. Most is mennek, de már nem gyalogosan, hanem busszal. (1,2,3,6,9,11,12) | |
===1.12. Hova szoktak régebben innen munkába járni s milyen munkára? (summás, csépelni, cselédeskedni, stb...)=== | ===1.12. Hova szoktak régebben innen munkába járni s milyen munkára? (summás, csépelni, cselédeskedni, stb...)=== | ||
− | + | Summás munkára sokan mentek. Gyertyán ebből élt. Sokan családostul jártak. Sokat emlegetik a következő uradalmakat, majorokat: Egyházashetye, Gyöngyöshermán, Szentkereszt, Keléd, Martonfa uradalmai, Szunyogmajor. | |
+ | Cséplőmunkára: Szőllős, Kisunyom, Gutaháza, Szentkirály, Bogád, a Rábán túl szinte mindenütt, Hosszúperesztegen, Szunyogmajorban, Ilonkamajorban, a TSZ óta is, azelőtt még a helyi uradalomban is. | ||
+ | Cselédlánynak (szolgáló): Budapestre, Sárvárra, Szombathelyre. | ||
+ | Cukorgyári munkásnak Sárvárra, cukorgyártási idényben, kb. ősztől januárig. Most is járnak. (1,2,3,4,5,9,10) | ||
+ | Erdőgazdasági munkára a Farkaserdőre, ma is sokan járnak. (1,6,8) | ||
===1.13. Ide ugyanilyen célból honnan szoktak jönni munkára? === | ===1.13. Ide ugyanilyen célból honnan szoktak jönni munkára? === | ||
− | + | Ide nem jártak, csak mesteremberek Sárvárról, ha szükséges volt (kőművesek, cserepesek). (1,3,5) | |
+ | Saját cséplőgéppel csépelni a bejci részre Poór István járt Egervögyről. (9,10) | ||
===1.14. Készítettek-e a helybeliek eladásra más faluban: === | ===1.14. Készítettek-e a helybeliek eladásra más faluban: === |
A lap 2014. május 27., 13:24-kori változata
Adatlap
Adatfelvétel ideje: | 1989. október |
Adatközlők: | (1.) Dömölki Istvgán, 1928. Bejcgyertyános, Petőfi u. 12. |
(2.) Zsoldos Gyuláné Desics Anna, 1909. Bejcgyertyános, Ady E. u. 29. | |
(3.) Simon Jánosné Sulyok Teréz, 1911. Bejcgyertyános, Kossuth L. u. 8. | |
(4.) Simon Ernő, 1937. Bejcgyertyános, Kossuth L. u. 8. | |
(5.) Bakos József, 1928. Bejcgyertyános, Kossuth L. u. 18. | |
(6.) Bakos Józsefné Baumgartner Gizella, 1926. Bejcgyertyános, Kossuth L. u. 18. | |
(7.) Rozmán Gyula, 1925. Bejcgyertyános, Kossuth L. u. 26. | |
(8.) Tóth Antal, 1909. Bejcgyertyános, Kossuth L. u. 23. | |
(9.) Vass Imréné, 1925. Bejcgyertyános, József A. u. 26. | |
(10.) Vass Imre, 1922. Bejcgyertyános, József A. u. 26. | |
(11.) Szabó Ferenc, 1898. Bejcgyertyános, Szabadság u. 1. | |
(12.) Szabó László, 1926. Bejcgyertyános, Szabadság u. 3. | |
(13.) Bejczy Lajosné Soós Teréz, 1930. Bejcgyertyános, József A. u. 31. | |
(14.) Soós Jánosné Sulyok Paula, 1909. Bejcgyertyános, József A. u. 31. | |
(15.) Bejczy Lajos, 1929. Bejcgyertyános, József A. u. 31. | |
Gyűjtötte: | Hajba Sándor |
Wiki feldolgozás: | Nagy Krisztina |
A település a Wikipedián: | http://hu.wikipedia.org/wiki/Bejcgyerty%C3%A1nos |
weboldal: | http://www.bejcgyertyanos.hu/hu/bemutatkozas |
1. Külső kapcsolatok, történeti tudat
1.1. Mit tudnak a község keletkezéséről? Hogyan jött létre?
Két községből egyesült 1928-ban: Bejc és Hegyhátgyertyános. Bejc régebbi település. Nemes község. Állítólag a tatárok elől menekült le a falu népe a völgybe (a lapba). A falun belül ma is megkülönböztetnek Felsőbejcet és Lapot (Alsóbejc helyett). Gyertyános a Farkaserdő szélén kiírtott gyertyánoserdő helyére települt magyar jobbágyfalu, amelynek régi neve Tarfalu volt (valószínűleg az irtásról). Erről régi egyházi anyakönyvi bejegyzések tanúskodnak. Lakói a sárvári bajor hercegi család magyar jobbágyai és azok leszármazottai. (1,3,5,7,8,10,11)
1.2. Melyek a község régi családjai? Sorolják fel ezeket és azt is ha tudnak régen beköltözött s itt gyökeret vert családokról, feljegyezve, hogy honnét kerültek ide.
Bejc régi családnevei: Bakos, Németh, Máthé, Tarr, Tóth, Székely, Simon, Horváth, Pető, Szabó, Bejczy. Gyertyános régi családnevei: Desics, Vass, Takács, Kulcsár, Sőre, Csasznek. (3,5,8,10)
1.3. Tudnak-e arról, hogy a faluba valahol, valamikor nagyobb számban települtek-e be? Honnan, milyen nemzetiségűek?
Nem volt betelepülés, nem tudnak róla. (1,2,3,7,8,12) Gyertyános (Tarfalu) keletkezése Egervölgyével egyidőben történhetett a XVIII. sz. második felében, csak nem német, hanem magyar telepesekkel.
1.4. Tudnak-e arról, hogy a faluból költöztek-e nagyobb számba valahova? Hova, mikor?
Nem tudnak róla. (1,3,5,7,8,10)
1.5. Mely falvakat tartanak magukéhoz leginkább hasonlónak közelebbi vagy távolabbi vidéken? Miben áll a hasonlóság?
Nyőgért, Sótonyt, mert mindenáron község az igazi Hegyháton található, mert egyházilag, közigazgatásilag és gazdaságilag is együvé tartoznak. (1,5,8) Bejc Egervölgyhöz, mert olyan dimbes-dombos. (2,3,6) Sótonyhoz szorgalomban hasonlít. Sőt piacozásban a sótonyiak még szorgalmasabbak voltak. (13,14)
1.6. Beletartozik-e a falu valamilyen tájegységbe, népcsoportba, vidékbe? Melyikbe?
Határozottan és egyértelműen Hegyhát. Termelőszövetkezetük is ezt a nevet viseli. (1,2,3,4,5,6,7,8,9,10,11,12)
1.7. Milyen közeli tájegységről, csoportokról, vidékekről tudnak? Kérdezzük meg, hogy mely községeket sorolják a csoportokba.
Rábamente vagy Rábántúl: Ikervár, Rábakovácsi, Balozsameggyes. A Farkaserdőn túli falvak megközelíthetetlennek voltak, így velük nem volt kapcsolatuk. (1,2,3,5,10,11)
1.8. Milyen híres községekről tudnak, miről híresek ezek?
Ikerváron lakott az első magyar miniszterelnök, Batthyány Lajos. Kastélya is, szobra is van ott. (1,4,6,9)
1.9. Csúfolták-e a falut valamivel a környékbeliek vagy az itteniek mely más községekről tudnak-e csúfolódó mondásokat?
A gyertyánosiak, de más falusiak is mondták a bejcieknek, hogy „kurabejcek” meg „bejci vaskalaposok”, „kurobecek”. A bejciek viszont a gyertyánosiakat „proletároknak” nevezték, mert szegényebbek voltak, mint a nemes bejciek. (8,9,10) Bejc egyik részét „Jancsi szer”-nek hívják, mert ott majdnem minden férfi János volt. (5,7,8,10) Az ikervári búcsú „sóskás búcsú”. Borgátára: „Szent Antal főzz kását, Földönti Borgátát!” (1) Egervölgy: Dácser. „Nyáron szegin Nimetfalu, ősszel gazdag Egervölgy.” Részeges nimetfalusiak, nohássak.” (13,14)
1.10. Szoktak-e régebben más falvakból házasodni? Melyekből gyakrabban, esetleg melyekből nem? Soroljuk fel az emlegetett falvakat, törekedve annak megállapítására, hogy az összeházasodás jelentős vagy szórványos volt.
Ikervárról gazdag legények jöttek a jóságos szegény lányokért. (1,3,8) Nyőgérből, Sótonyból, Egervölgyről, Szemenyéből gyakori volt a házasodás, a Farkaserdőn túlról szinte egyáltalán nem. (2,5,9)
1.11. Hova szoktak régebben gyakrabban járni: a, vásárra,b, piacra,c, búcsúra. d, búcsújáró helyre?
a) Vásárra:
Sárvár Simon-Júdás vásár október 28., András vásár november 30., Rum Terézia vásár október 15., Zalaegerszeg (lovas emberek). (1,2,3,6,9,11,12)
b) Piacra:
Sárvárra minden hétfőn. (1,2,3,6,9,11,12)
c) Búcsúra (Mikor, hova?):
Nyőgér Imre herceg búcsúja november 5., Egervölgy Szent Mihálykor szeptember 29., Sótony Szentháromság vasárnapján, Balozsa (Balozsameggyes), Kovácsi (Rábakovácsi), Csipkerek Anna búcsú július 26., Ikervár Szent György napján májusban. (1,2,3,6,9,11,12)
d) Hova szoktak régebben gyakrabban járni búcsújáró helyre?
Vasvár Nagyasszonykor augusztus 15., Cellbe (Celldömölkre) Kisasszonykor szeptember 8. Mária névnapkor szeptember 12. A kovácsiakhoz csatlakoztak, velük együtt mentek. Most is mennek, de már nem gyalogosan, hanem busszal. (1,2,3,6,9,11,12)
1.12. Hova szoktak régebben innen munkába járni s milyen munkára? (summás, csépelni, cselédeskedni, stb...)
Summás munkára sokan mentek. Gyertyán ebből élt. Sokan családostul jártak. Sokat emlegetik a következő uradalmakat, majorokat: Egyházashetye, Gyöngyöshermán, Szentkereszt, Keléd, Martonfa uradalmai, Szunyogmajor. Cséplőmunkára: Szőllős, Kisunyom, Gutaháza, Szentkirály, Bogád, a Rábán túl szinte mindenütt, Hosszúperesztegen, Szunyogmajorban, Ilonkamajorban, a TSZ óta is, azelőtt még a helyi uradalomban is. Cselédlánynak (szolgáló): Budapestre, Sárvárra, Szombathelyre. Cukorgyári munkásnak Sárvárra, cukorgyártási idényben, kb. ősztől januárig. Most is járnak. (1,2,3,4,5,9,10) Erdőgazdasági munkára a Farkaserdőre, ma is sokan járnak. (1,6,8)
1.13. Ide ugyanilyen célból honnan szoktak jönni munkára?
Ide nem jártak, csak mesteremberek Sárvárról, ha szükséges volt (kőművesek, cserepesek). (1,3,5) Saját cséplőgéppel csépelni a bejci részre Poór István járt Egervögyről. (9,10)