„Nagysimonyi” változatai közötti eltérés
a |
a (→1. Külső kapcsolatok, történeti tudat) |
||
43. sor: | 43. sor: | ||
==1. Külső kapcsolatok, történeti tudat== | ==1. Külső kapcsolatok, történeti tudat== | ||
===1.1. Mit tudnak a község keletkezéséről? Hogyan jött létre?=== | ===1.1. Mit tudnak a község keletkezéséről? Hogyan jött létre?=== | ||
− | + | A falu keletkezéséről nem tudnak semmit. Mindig magyar falu votl, a II. világháborúig a lakosság fele (kb.) zsidó volt. (1,2,4,5,6,7) | |
===1.2. Melyek a község [[Régi Családok|régi családjai]]? Sorolják fel ezeket és azt is ha tudnak régen beköltözött s itt gyökeret vert családokról, feljegyezve, hogy honnét kerültek ide.=== | ===1.2. Melyek a község [[Régi Családok|régi családjai]]? Sorolják fel ezeket és azt is ha tudnak régen beköltözött s itt gyökeret vert családokról, feljegyezve, hogy honnét kerültek ide.=== | ||
+ | A falu régi családjai: Óvády, Zongor, Csizmazia, Burján, Szalai, Tóth, Hajas, Erős, Bukner. | ||
+ | Zsidó családok: Libenau, Kohn, Scheiber, Ungar, Smidéliusz, Schmercz, Breiner. (1,2,3,4,5,6,7) | ||
===1.3. Tudnak-e arról, hogy a faluban valahol, valamikor nagyobb számban települtek-e be,? Honnan, milyen nemzetiségűek?=== | ===1.3. Tudnak-e arról, hogy a faluban valahol, valamikor nagyobb számban települtek-e be,? Honnan, milyen nemzetiségűek?=== | ||
− | + | A faluba nagyobb számban nem települtek be. (1,2,3,7) | |
===1.4. Tudnak-e arról, hogy a faluból költöztek-e nagyobb számba valahova? Hova, mikor?=== | ===1.4. Tudnak-e arról, hogy a faluból költöztek-e nagyobb számba valahova? Hova, mikor?=== | ||
− | + | A faluból nem költöztek el nagyobb számban. 1944-ben a zsidókat elhurcolták Auswitzba. (1,2,3,7) | |
===1.5. Mely falvakat tartanak magukéhoz leginkább hasonlónak közelebbi vagy távolabbi vidéken? Miben áll a hasonlóság?=== | ===1.5. Mely falvakat tartanak magukéhoz leginkább hasonlónak közelebbi vagy távolabbi vidéken? Miben áll a hasonlóság?=== | ||
− | + | A magukéhoz hasonló falunak tartják: Ostffyasszonyfát, mert ők is „ősgyökeres parasztközség” Gércét, mert ott is sok a szegényember, Sitkét. (1,2,3,7) | |
===1.6. Beletartozik-e a falu valamilyen tájegységbe, népcsoportba, vidékbe? Melyikbe?=== | ===1.6. Beletartozik-e a falu valamilyen tájegységbe, népcsoportba, vidékbe? Melyikbe?=== | ||
− | + | A falu a Kemenesaljába tartozik. (1,2,4,5,6,7) | |
===1.7. Milyen közeli tájegységről, csoportokról, vidékekről tudnak? Kérdezzük meg, hogy mely községeket sorolják a csoportokba.=== | ===1.7. Milyen közeli tájegységről, csoportokról, vidékekről tudnak? Kérdezzük meg, hogy mely községeket sorolják a csoportokba.=== | ||
− | + | Közeli tájegységek: Sághegyalja, Somló. (1,2,4,5,6) | |
===1.8. Milyen híres községekről tudnak, miről híresek ezek? === | ===1.8. Milyen híres községekről tudnak, miről híresek ezek? === | ||
− | + | Híres községek: Nagysimonyi – Dugovits Titusz itt született. Ostffyasszonyfa – Petőfi látogatásáról. Sárvár – vár. Mesteri – Berzsenyi kastély és Árpád-kori templom. Sitke – kápolnájáról. (1,2,7) | |
===1.9. Csúfolták-e a falut valamivel a környékbeliek vagy az itteniek mely más községekről tudnak-e csúfolódó mondásokat? === | ===1.9. Csúfolták-e a falut valamivel a környékbeliek vagy az itteniek mely más községekről tudnak-e csúfolódó mondásokat? === | ||
+ | Csúfolók: | ||
+ | Tokorcsiak: ecetet préseltek a nagykabátból. (7) | ||
+ | „Ég, mint Mesteriben a lúdkatróc!” (4,5) | ||
+ | „Simonyiban döglött liba, szádon folyjon le a zsírja!” (7) | ||
+ | Simonyit csúfolták: sok a faluban a részeg, még az asszonyok is jó borivók! (4,5,6) | ||
===1.10. Szoktak-e régebben más falvakból házasodni? melyekből gyakrabban, esetleg melyekből nem? Soroljuk fel az emlegetett falvakat, törekedve annak megállapítására, hogy az összeházasodás jelentős vagy szórványos volt.=== | ===1.10. Szoktak-e régebben más falvakból házasodni? melyekből gyakrabban, esetleg melyekből nem? Soroljuk fel az emlegetett falvakat, törekedve annak megállapítására, hogy az összeházasodás jelentős vagy szórványos volt.=== | ||
− | + | Régebben a környékről is házasodtak, egyformán, mint a faluból. Főként Borkáta, Sitke környékéről, de még messzebbről is. (1,2,4,5) | |
===1.11. Hova szoktak régebben gyakrabban járni: a, vásárra,b, piacra,c, búcsúra. d, búcsújáró helyre? === | ===1.11. Hova szoktak régebben gyakrabban járni: a, vásárra,b, piacra,c, búcsúra. d, búcsújáró helyre? === | ||
====a) Vásárra: ==== | ====a) Vásárra: ==== | ||
− | + | Vásárba: Celldömölkre – minden hónap első csütörtökjén, Sárvárra – minden hónap első hétfőjén, Vásárosmiskére – havonta egyszer, néha Szombathelyre is. | |
====b) Piacra: ==== | ====b) Piacra: ==== | ||
− | + | Celldömölkre – csütörtökön, Sárvárra – hétfőn és pénteken, Szombathelyre – kedden és pénteken. | |
====c) Búcsúra (Mikor, hova?):==== | ====c) Búcsúra (Mikor, hova?):==== | ||
− | + | A környékbeli falvakba: Sitkére, Mihályfára, Tikorcsra, Ostffyasszonyfára, Gércére, stb. Nagysimonyiban régen december 6-án, újabban október második vasárnapján van a búcsú a templom tatarozása emlékére. | |
====d) Hova szoktak régebben gyakrabban járni búcsújáró helyre?==== | ====d) Hova szoktak régebben gyakrabban járni búcsújáró helyre?==== | ||
− | + | Celldömölk (szeptember 12.), Vasvár (szeptember 12.). (1,2,4,5,6,7) | |
===1.12. Hova szoktak régebben innen munkába járni s milyen munkára? (summás, csépelni, cselédeskedni, stb...)=== | ===1.12. Hova szoktak régebben innen munkába járni s milyen munkára? (summás, csépelni, cselédeskedni, stb...)=== | ||
− | + | Régebben munkára eljártak a sárvári cukorgyárba, a celldömölki téglagyárba, a sághegyi kőfejtőbe, valamint a környező uradalmakba: Intapuszta, Battyán, Lánkapuszta, Konotapuszta, Földvár, Pálffycser, Radócser, Rózsamajor. Ide mezőgazdasági munkára jártak. Eljártak még a Marcalhoz folyamszabályozásra. (1,2,4,5,6,7) | |
===1.13. Ide ugyanilyen célból honnan szokta jönni munkára? === | ===1.13. Ide ugyanilyen célból honnan szokta jönni munkára? === | ||
− | + | A faluba kevesen jöttek munkára, régen 1890 körül jöttek a vasúthoz, de leginkább a környező uradalmakba (ld. I.12.) jöttek mezőgazdasági munkára, még Zalából is jöttek répakapálásra, Zalaszentgrótról, Lentiből. (1,2,7) | |
===1.14. Készítettek-e a helybeliek eladásra más faluban: === | ===1.14. Készítettek-e a helybeliek eladásra más faluban: === | ||
108. sor: | 115. sor: | ||
====i) Ha ezeket helyben egyáltalán nem készítették, akkor melyik falvakban lehetett ezeket beszervezni?==== | ====i) Ha ezeket helyben egyáltalán nem készítették, akkor melyik falvakban lehetett ezeket beszervezni?==== | ||
− | + | A helybeliek nem készítettek eladásra árut, csak egy kádár család a faluban (Ádám Károly és testvére Gyula), ők készítettek eladásra hordókat. A kocsikast, burittót Malomsokról szerezték be, a kosarakat Bogyoszlóról, Patyról. (1,2,4,5,7) | |
===1.15. Hol készített cserépedényeket használtak?=== | ===1.15. Hol készített cserépedényeket használtak?=== | ||
− | + | Sümegen készített cserépedényeket használtak, amit Cellben, Sárváron vettek a vásárban. (1,2,4,5,6) | |
===1.16.=== | ===1.16.=== | ||
====a) Milyen vándorárusok jártak a faluba?==== | ====a) Milyen vándorárusok jártak a faluba?==== | ||
− | + | Vándorárusok: bogyoszlói, patyi kosarasok, drótostót, meszes Ugodról, horvátok télen körtét árultak, teknős cigányok, köszörűs cigányok, üvegesek, Bakonybélből favilla, sütőlapát, falapát, gereble, cserépedényárusok. (1,2,3,4,5,6,7) | |
====b) Honnan jöttek? ==== | ====b) Honnan jöttek? ==== | ||
127. sor: | 134. sor: | ||
===1.17. b) Volt-e a helyi szőlőhegyen más faluban lakónak szőlőbirtoka? (A községeket mindegyik esetben soroljuk fel, a méretekre ügyelve.)=== | ===1.17. b) Volt-e a helyi szőlőhegyen más faluban lakónak szőlőbirtoka? (A községeket mindegyik esetben soroljuk fel, a méretekre ügyelve.)=== | ||
− | + | A simonyi hegyen a helybelieken kívül a sitkeieknek, valamint kisebb számban a tokorcsiaknak, ostffyasszonyfaiaknak volt szőlője. (1,2,7) | |
===1.18. a) A mai község határában hány egykori vagy mai temetőről tudnak? Soroljuk fel ezek neveit!=== | ===1.18. a) A mai község határában hány egykori vagy mai temetőről tudnak? Soroljuk fel ezek neveit!=== | ||
− | + | A faluban ma két temető van: a templom melletti a katolikusoké és evangélikusoké, a vasúton túl van egy zsidó temető is. Ezen kívül Intapusztán van egy régi, már nem használatos temető, ahova a cselédek temetkeztek. (1,2,7) | |
===1.18. b) Tudnak-e a falu határában olyan helyet, ahonnan nagyobb tömegben kerültek elő emberi csontok? === | ===1.18. b) Tudnak-e a falu határában olyan helyet, ahonnan nagyobb tömegben kerültek elő emberi csontok? === | ||
===1.19. Voltak-e a falunak fogadott ünnepei, melyek és miért?=== | ===1.19. Voltak-e a falunak fogadott ünnepei, melyek és miért?=== | ||
− | + | A falu fogadott ünnepe a templom tatarozása emlékére október 10., ezt követő vasárnapon van a faluban a búcsú. (3,5,6) | |
==2. Termelés, munka == | ==2. Termelés, munka == |
A lap 2014. április 29., 01:20-kori változata
Adatlap
Adatfelvétel ideje: | Nagysimonyi, 1989. augusztus |
Adatközlők: | 1. Hajas Zoltánné Óvády Sarolta, 1928. Nagysimonyi, evangélikus, Nagysimonyi, Kossuth L. u. 49.
2. Hajas Zoltán, 1926. Nagysimonyi, evangélikus, Nagysimonyi, Kossuth L. u. 49. 3. Jánosa Gyuláné Óvády Franciska, 1904. Nagysimonyi, evangélikus, Nagysimonyi, Rákóczi u. 54. 4. Tóth Sándor, 1907. Devecser, katolikus, Nagysimonyi, Táncsics M. u. 52. 5. Tóth Sándorné Erős Anna, 1911. Nagysimonyi, katolikus, Nagysimonyi, Táncsics M. u. 52. 6. Gálos Ferencné Gazsi Erzsébet, 1924. Nemesbőd, katolikus, Nagysimonyi, Táncsics M. u. 48. 7. Lábadi Istvánné Prépost Jolán, 1910. Nagysimonyi, evangélikus, Nagysimonyi, Lenin u. 38. |
Gyűjtötte: | Joó Emese |
Wiki feldolgozás: | Szabó Gabriella |
A település a Wikipedián: | |
weboldal: |
1. Külső kapcsolatok, történeti tudat
1.1. Mit tudnak a község keletkezéséről? Hogyan jött létre?
A falu keletkezéséről nem tudnak semmit. Mindig magyar falu votl, a II. világháborúig a lakosság fele (kb.) zsidó volt. (1,2,4,5,6,7)
1.2. Melyek a község régi családjai? Sorolják fel ezeket és azt is ha tudnak régen beköltözött s itt gyökeret vert családokról, feljegyezve, hogy honnét kerültek ide.
A falu régi családjai: Óvády, Zongor, Csizmazia, Burján, Szalai, Tóth, Hajas, Erős, Bukner. Zsidó családok: Libenau, Kohn, Scheiber, Ungar, Smidéliusz, Schmercz, Breiner. (1,2,3,4,5,6,7)
1.3. Tudnak-e arról, hogy a faluban valahol, valamikor nagyobb számban települtek-e be,? Honnan, milyen nemzetiségűek?
A faluba nagyobb számban nem települtek be. (1,2,3,7)
1.4. Tudnak-e arról, hogy a faluból költöztek-e nagyobb számba valahova? Hova, mikor?
A faluból nem költöztek el nagyobb számban. 1944-ben a zsidókat elhurcolták Auswitzba. (1,2,3,7)
1.5. Mely falvakat tartanak magukéhoz leginkább hasonlónak közelebbi vagy távolabbi vidéken? Miben áll a hasonlóság?
A magukéhoz hasonló falunak tartják: Ostffyasszonyfát, mert ők is „ősgyökeres parasztközség” Gércét, mert ott is sok a szegényember, Sitkét. (1,2,3,7)
1.6. Beletartozik-e a falu valamilyen tájegységbe, népcsoportba, vidékbe? Melyikbe?
A falu a Kemenesaljába tartozik. (1,2,4,5,6,7)
1.7. Milyen közeli tájegységről, csoportokról, vidékekről tudnak? Kérdezzük meg, hogy mely községeket sorolják a csoportokba.
Közeli tájegységek: Sághegyalja, Somló. (1,2,4,5,6)
1.8. Milyen híres községekről tudnak, miről híresek ezek?
Híres községek: Nagysimonyi – Dugovits Titusz itt született. Ostffyasszonyfa – Petőfi látogatásáról. Sárvár – vár. Mesteri – Berzsenyi kastély és Árpád-kori templom. Sitke – kápolnájáról. (1,2,7)
1.9. Csúfolták-e a falut valamivel a környékbeliek vagy az itteniek mely más községekről tudnak-e csúfolódó mondásokat?
Csúfolók: Tokorcsiak: ecetet préseltek a nagykabátból. (7) „Ég, mint Mesteriben a lúdkatróc!” (4,5) „Simonyiban döglött liba, szádon folyjon le a zsírja!” (7) Simonyit csúfolták: sok a faluban a részeg, még az asszonyok is jó borivók! (4,5,6)
1.10. Szoktak-e régebben más falvakból házasodni? melyekből gyakrabban, esetleg melyekből nem? Soroljuk fel az emlegetett falvakat, törekedve annak megállapítására, hogy az összeházasodás jelentős vagy szórványos volt.
Régebben a környékről is házasodtak, egyformán, mint a faluból. Főként Borkáta, Sitke környékéről, de még messzebbről is. (1,2,4,5)
1.11. Hova szoktak régebben gyakrabban járni: a, vásárra,b, piacra,c, búcsúra. d, búcsújáró helyre?
a) Vásárra:
Vásárba: Celldömölkre – minden hónap első csütörtökjén, Sárvárra – minden hónap első hétfőjén, Vásárosmiskére – havonta egyszer, néha Szombathelyre is.
b) Piacra:
Celldömölkre – csütörtökön, Sárvárra – hétfőn és pénteken, Szombathelyre – kedden és pénteken.
c) Búcsúra (Mikor, hova?):
A környékbeli falvakba: Sitkére, Mihályfára, Tikorcsra, Ostffyasszonyfára, Gércére, stb. Nagysimonyiban régen december 6-án, újabban október második vasárnapján van a búcsú a templom tatarozása emlékére.
d) Hova szoktak régebben gyakrabban járni búcsújáró helyre?
Celldömölk (szeptember 12.), Vasvár (szeptember 12.). (1,2,4,5,6,7)
1.12. Hova szoktak régebben innen munkába járni s milyen munkára? (summás, csépelni, cselédeskedni, stb...)
Régebben munkára eljártak a sárvári cukorgyárba, a celldömölki téglagyárba, a sághegyi kőfejtőbe, valamint a környező uradalmakba: Intapuszta, Battyán, Lánkapuszta, Konotapuszta, Földvár, Pálffycser, Radócser, Rózsamajor. Ide mezőgazdasági munkára jártak. Eljártak még a Marcalhoz folyamszabályozásra. (1,2,4,5,6,7)
1.13. Ide ugyanilyen célból honnan szokta jönni munkára?
A faluba kevesen jöttek munkára, régen 1890 körül jöttek a vasúthoz, de leginkább a környező uradalmakba (ld. I.12.) jöttek mezőgazdasági munkára, még Zalából is jöttek répakapálásra, Zalaszentgrótról, Lentiből. (1,2,7)
1.14. Készítettek-e a helybeliek eladásra más faluban:
a) kocsikasokat
b) vesszőkosarakat
c) szalmafonatú edényeket
d) szövőbordát
e) favillát
f) fagereblyét
g) faboronát
h) egyebet?
i) Ha ezeket helyben egyáltalán nem készítették, akkor melyik falvakban lehetett ezeket beszervezni?
A helybeliek nem készítettek eladásra árut, csak egy kádár család a faluban (Ádám Károly és testvére Gyula), ők készítettek eladásra hordókat. A kocsikast, burittót Malomsokról szerezték be, a kosarakat Bogyoszlóról, Patyról. (1,2,4,5,7)
1.15. Hol készített cserépedényeket használtak?
Sümegen készített cserépedényeket használtak, amit Cellben, Sárváron vettek a vásárban. (1,2,4,5,6)
1.16.
a) Milyen vándorárusok jártak a faluba?
Vándorárusok: bogyoszlói, patyi kosarasok, drótostót, meszes Ugodról, horvátok télen körtét árultak, teknős cigányok, köszörűs cigányok, üvegesek, Bakonybélből favilla, sütőlapát, falapát, gereble, cserépedényárusok. (1,2,3,4,5,6,7)
b) Honnan jöttek?
c) Hogy hívják őket (licsések, kránicok, bosnyákok, paprikások, meszesek, faszerszám-árusok, sonkolyosok, deszkások, olaszok, üvegesek, edényfoldozók, fazekasok, stb.)?
d) Mit árultak?
1.17. a)A helybelieknek milyen más falvak határában voltak szőlői jelentősebb számban?
1.17. b) Volt-e a helyi szőlőhegyen más faluban lakónak szőlőbirtoka? (A községeket mindegyik esetben soroljuk fel, a méretekre ügyelve.)
A simonyi hegyen a helybelieken kívül a sitkeieknek, valamint kisebb számban a tokorcsiaknak, ostffyasszonyfaiaknak volt szőlője. (1,2,7)
1.18. a) A mai község határában hány egykori vagy mai temetőről tudnak? Soroljuk fel ezek neveit!
A faluban ma két temető van: a templom melletti a katolikusoké és evangélikusoké, a vasúton túl van egy zsidó temető is. Ezen kívül Intapusztán van egy régi, már nem használatos temető, ahova a cselédek temetkeztek. (1,2,7)
1.18. b) Tudnak-e a falu határában olyan helyet, ahonnan nagyobb tömegben kerültek elő emberi csontok?
1.19. Voltak-e a falunak fogadott ünnepei, melyek és miért?
A falu fogadott ünnepe a templom tatarozása emlékére október 10., ezt követő vasárnapon van a faluban a búcsú. (3,5,6)