„Sümegcsehi” változatai közötti eltérés
(→1. Külső kapcsolatok, történeti tudat) |
|||
39. sor: | 39. sor: | ||
==1. Külső kapcsolatok, történeti tudat== | ==1. Külső kapcsolatok, történeti tudat== | ||
===1.1. Mit tudnak a község keletkezéséről? Hogyan jött létre?=== | ===1.1. Mit tudnak a község keletkezéséről? Hogyan jött létre?=== | ||
− | + | A község nevét a cseh telepesekről kapta. Valószínű, hogy a törökdúlás utáni benépesítés csehekkel történt. (1,2,3,4,5,6) | |
===1.2. Melyek a község [[Régi Családok|régi családjai]]? Sorolják fel ezeket és azt is ha tudnak régen beköltözött s itt gyökeret vert családokról, feljegyezve, hogy honnét kerültek ide.=== | ===1.2. Melyek a község [[Régi Családok|régi családjai]]? Sorolják fel ezeket és azt is ha tudnak régen beköltözött s itt gyökeret vert családokról, feljegyezve, hogy honnét kerültek ide.=== | ||
− | + | Tanai, Kulcsár, Csombó, Szántó, Somogyi, Varga, Helter, Cserép, Szanati, Bajner. (1,2,3,4,5,6) | |
===1.3. Tudnak-e arról, hogy a faluban valahol, valamikor nagyobb számban települtek-e be,? Honnan, milyen nemzetiségűek?=== | ===1.3. Tudnak-e arról, hogy a faluban valahol, valamikor nagyobb számban települtek-e be,? Honnan, milyen nemzetiségűek?=== | ||
− | + | Nem tudnak. (1,2,3,4,5,6) | |
===1.4. Tudnak-e arról, hogy a faluból költöztek-e nagyobb számba valahova? Hova, mikor?=== | ===1.4. Tudnak-e arról, hogy a faluból költöztek-e nagyobb számba valahova? Hova, mikor?=== | ||
− | + | Baranyába Gödre 1 család, Barátfára 2 család. (1,2,3,4,5,6) | |
===1.5. Mely falvakat tartanak magukéhoz leginkább hasonlónak közelebbi vagy távolabbi vidéken? Miben áll a hasonlóság?=== | ===1.5. Mely falvakat tartanak magukéhoz leginkább hasonlónak közelebbi vagy távolabbi vidéken? Miben áll a hasonlóság?=== | ||
− | + | Bazsi községet. Közelsége és földrajzi fekvése miatt. (2,4,6) | |
===1.6. Beletartozik-e a falu valamilyen tájegységbe, népcsoportba, vidékbe? Melyikbe?=== | ===1.6. Beletartozik-e a falu valamilyen tájegységbe, népcsoportba, vidékbe? Melyikbe?=== | ||
− | + | A zalaszentgróti borvidékbe. (1,3,5,6) | |
===1.7. Milyen közeli tájegységről, csoportokról, vidékekről tudnak? Kérdezzük meg, hogy mely községeket sorolják a csoportokba.=== | ===1.7. Milyen közeli tájegységről, csoportokról, vidékekről tudnak? Kérdezzük meg, hogy mely községeket sorolják a csoportokba.=== | ||
− | + | Zalaszentgrót borvidék, Sümeg történelmi táj, Tátika várának történelmi vidéke. (1,2,3,4,5,6) | |
===1.8. Milyen híres községekről tudnak, miről híresek ezek? === | ===1.8. Milyen híres községekről tudnak, miről híresek ezek? === | ||
− | + | Zalaszentgrót szőlő oltóiról, Sümeg fazekasaikról, Zalaszántó régi vásárairól, Sümeg búcsújáró helyről. (1,3,5,6) | |
===1.9. Csúfolták-e a falut valamivel a környékbeliek vagy az itteniek mely más községekről tudnak-e csúfolódó mondásokat? === | ===1.9. Csúfolták-e a falut valamivel a környékbeliek vagy az itteniek mely más községekről tudnak-e csúfolódó mondásokat? === | ||
− | + | Gogyvás prágaiak. Ferdére taposott cipősarkú bazsiak. (1,2,3,4,5,6) | |
===1.10. Szoktak-e régebben más falvakból házasodni? melyekből gyakrabban, esetleg melyekből nem? Soroljuk fel az emlegetett falvakat, törekedve annak megállapítására, hogy az összeházasodás jelentős vagy szórványos volt.=== | ===1.10. Szoktak-e régebben más falvakból házasodni? melyekből gyakrabban, esetleg melyekből nem? Soroljuk fel az emlegetett falvakat, törekedve annak megállapítására, hogy az összeházasodás jelentős vagy szórványos volt.=== | ||
− | + | Szórványos volt. Zalaudvarnok, Csabrendek. Jelentős volt az összeházasodás óhidiakkal. (4,6) | |
===1.11. Hova szoktak régebben gyakrabban járni: a, vásárra,b, piacra,c, búcsúra. d, búcsújáró helyre? === | ===1.11. Hova szoktak régebben gyakrabban járni: a, vásárra,b, piacra,c, búcsúra. d, búcsújáró helyre? === | ||
====a) Vásárra: ==== | ====a) Vásárra: ==== | ||
− | + | Januárban Szent Páli, majd böjtközépi, nagyhétfői, áldozói keddi napon, júliusban Sarlós-i, augusztusban Bertalan-i, októberben Dömötör-i, novemberben erzsébeti. Ha vásár- és ünnepnapra esett a napja, akkor előtte kedden volt a vásár. Zalaszántói vásárok – Pünkösd utáni kedde, Illés utáni kedden, és búcsú utáni kedden. Türjei vásárra, amely Szent György napján volt és Szent Mihály napján volt tartva. Nevezettessége az, hogy ozsonás vásárnak hívták, mert Szent György naptól Szent Mihály napjáig ozsonnát is fogyasztott a család. (1,2,3,4,5,6) | |
====b) Piacra: ==== | ====b) Piacra: ==== | ||
− | + | Sümegen, hétfőn. | |
====c) Búcsúra (Mikor, hova?):==== | ====c) Búcsúra (Mikor, hova?):==== | ||
− | + | Zalaszántó Szent Kozma és Dömjén szeptemberben. Bazsi Nagyboldogasszonyi augusztus közepén. Óhíd Szent Imre napi novemberben. Sümeg Mária neve napi búcsú szeptember 12. Sümegcsehi Szent Mihály napján, a napja a szántói búcsú napjával 6 éven át egyezik a 7. évben van különtartva. | |
====d) Hova szoktak régebben gyakrabban járni búcsújáró helyre?==== | ====d) Hova szoktak régebben gyakrabban járni búcsújáró helyre?==== | ||
− | + | Sümeg Mária neve napi szeptember 12-én, Vasvár Nagyasszonyi augusztus 15-én, Celldömölk Kisasszonynapi szeptember 8-án, Keszthely Karmelita napi július 16-án, Csatka Kisboldogasszonynapi szeptember 18-án. (1,2,3,4,5,6) | |
===1.12. Hova szoktak régebben innen munkába járni s milyen munkára? (summás, csépelni, cselédeskedni, stb...)=== | ===1.12. Hova szoktak régebben innen munkába járni s milyen munkára? (summás, csépelni, cselédeskedni, stb...)=== | ||
− | + | Fehér megyébe, Enyingre 6 hónapra, Pápakovácsiba 6 hónapra. Kevesen. (1,2,3,4,5,6) | |
===1.13. Ide ugyanilyen célból honnan szokta jönni munkára? === | ===1.13. Ide ugyanilyen célból honnan szokta jönni munkára? === | ||
− | + | A palánkosi majorba érkeztek aratni, csépelni, 1 aratóbrigád. (3,6) | |
===1.14. Készítettek-e a helybeliek eladásra más faluban: === | ===1.14. Készítettek-e a helybeliek eladásra más faluban: === | ||
− | + | A falu saját szükségletét helyben a kovácsok, bognárok elkészítették, eladásra nem készítettek. | |
====a) kocsikasokat==== | ====a) kocsikasokat==== | ||
104. sor: | 104. sor: | ||
====i) Ha ezeket helyben egyáltalán nem készítették, akkor melyik falvakban lehetett ezeket beszervezni?==== | ====i) Ha ezeket helyben egyáltalán nem készítették, akkor melyik falvakban lehetett ezeket beszervezni?==== | ||
− | + | A favillát a szántói vásáron vették. (1,2,3,4,5,6) | |
===1.15. Hol készített cserépedényeket használtak?=== | ===1.15. Hol készített cserépedényeket használtak?=== | ||
− | + | Sümegi fazekasok Szatmári és Patonai nevezetűek. Tüskevárról is érkeztek fazekasok. Vásárokon árulták a cserépfazekakat, vagy lovaskocsiról árulták a faluban. (1,2,3,4,5,6) | |
===1.16.=== | ===1.16.=== | ||
====a) Milyen vándorárusok jártak a faluba?==== | ====a) Milyen vándorárusok jártak a faluba?==== | ||
− | + | Tót bádogosok – akik így ajánlották munkájukat, „drótozni fótozni van-e valami, póze bucski ablaki, póze fáni.” Az 1940-es évekig jártak. Paprika árusok 1930-as években a törött piros paprikát űrmértékre adták a vevőknek. Tót üvegesek 1940-es évekig. Vándorárusok voltak nem rendszeresen a hentes és mészáros, aki kolbászt árult és a pék, aki kiflit és zsemlét árult az utcán, lovaskocsiról vagy kerékpárról. Tojás és baromfikereskedők, „auszi, auszi, csibeuszi” kiabálásáal. 1940-es évekig. A szitajavítók kerékpárra szerelt csengővel hívták fel magukra a figyelmet. Búcsúi napon fényképészek. Fazekasok lovaskocsiról árultak, a cserépedények szalma közé voltak beágyazva nehogy a kocsin rázkódva összetörjenek. Halárusok „halat”-, meszesek „meszet, meszet” kiáltásával árulták a portékát, amely jelenleg is létezik. (1,2,3,4,5,6) | |
====b) Honnan jöttek? ==== | ====b) Honnan jöttek? ==== | ||
− | + | n.a. | |
====c) Hogy hívják őket (licsések, kránicok, bosnyákok, paprikások, meszesek, faszerszám-árusok, sonkolyosok, deszkások, olaszok, üvegesek, edényfoldozók, fazekasok, stb.)? ==== | ====c) Hogy hívják őket (licsések, kránicok, bosnyákok, paprikások, meszesek, faszerszám-árusok, sonkolyosok, deszkások, olaszok, üvegesek, edényfoldozók, fazekasok, stb.)? ==== | ||
− | + | Tót bádogosok, paprika árusok, tót üvegesek, hentes, mészáros, pék, tojás- és baromfikereskedők, szitajavítók, fényképészek, fazekasok, halárusok, meszesek. | |
====d) Mit árultak? ==== | ====d) Mit árultak? ==== | ||
− | + | Bádog edényeket, piros paprikát, üveget, kolbászt, kiflit, zsemlét, tojást, baromfit, cserépedényeket, halat, meszet. | |
===1.17. a)A helybelieknek milyen más falvak határában voltak szőlői jelentősebb számban? === | ===1.17. a)A helybelieknek milyen más falvak határában voltak szőlői jelentősebb számban? === | ||
− | + | Nem. Kisebb mennyisében a Bazsi hegyben volt szőlőbirtoka a helybélieknek. „Amikor a szőlőhegyen lévő pincét becsukták haza felé indulva, a zárt ajtóra keresztet vetettek és ezt mondták: A Szent János áldása legyen rajta.” (1,2,3,4,5,6) | |
===1.17. b) Volt-e a helyi szőlőhegyen más faluban lakónak szőlőbirtoka? (A községeket mindegyik esetben soroljuk fel, a méretekre ügyelve.)=== | ===1.17. b) Volt-e a helyi szőlőhegyen más faluban lakónak szőlőbirtoka? (A községeket mindegyik esetben soroljuk fel, a méretekre ügyelve.)=== | ||
− | + | n.a. | |
===1.18. a) A mai község határában hány egykori vagy mai temetőről tudnak? Soroljuk fel ezek neveit!=== | ===1.18. a) A mai község határában hány egykori vagy mai temetőről tudnak? Soroljuk fel ezek neveit!=== | ||
− | + | Egy temetőről tudnak, amely a templom mellett található. (1,2,3,4,5,6) | |
===1.18. b) Tudnak-e a falu határában olyan helyet, ahonnan nagyobb tömegben kerültek elő emberi csontok? === | ===1.18. b) Tudnak-e a falu határában olyan helyet, ahonnan nagyobb tömegben kerültek elő emberi csontok? === | ||
− | + | n.a. | |
===1.19. Voltak-e a falunak fogadott ünnepei, melyek és miért?=== | ===1.19. Voltak-e a falunak fogadott ünnepei, melyek és miért?=== | ||
− | + | Igen, voltak. A faluban a templomban május 20-án fagyos mise volt fogadva a májusi fagy miatt. A szőlőhegyen Szent György napján hegyi mise volt, hogy jó termés legyen. (1,2,3,4,5,6) | |
==2. Termelés, munka == | ==2. Termelés, munka == |
A lap 2014. február 27., 15:24-kori változata
Adatlap
Adatfelvétel ideje: | 1991. január |
Adatközlők: | (1.) Derhán József, 1911. |
(2.) Gelencsér Gyuláné, 1931.
(3.) Kelemen Lajosné, 1922. (4.) Helter Ferenczné, 1914. (5.) Szántó Teréz, 1919. (6.) Szántó Jánosné, 1919. | |
Gyűjtötte: | Bálint Imre |
Wiki feldolgozás: | Tihanyi Anna |
A település a Wikipedián: | http://hu.wikipedia.org/wiki/S%C3%BCmegcsehi |
weboldal: | http://www.sumegcsehi.hu/ |
1. Külső kapcsolatok, történeti tudat
1.1. Mit tudnak a község keletkezéséről? Hogyan jött létre?
A község nevét a cseh telepesekről kapta. Valószínű, hogy a törökdúlás utáni benépesítés csehekkel történt. (1,2,3,4,5,6)
1.2. Melyek a község régi családjai? Sorolják fel ezeket és azt is ha tudnak régen beköltözött s itt gyökeret vert családokról, feljegyezve, hogy honnét kerültek ide.
Tanai, Kulcsár, Csombó, Szántó, Somogyi, Varga, Helter, Cserép, Szanati, Bajner. (1,2,3,4,5,6)
1.3. Tudnak-e arról, hogy a faluban valahol, valamikor nagyobb számban települtek-e be,? Honnan, milyen nemzetiségűek?
Nem tudnak. (1,2,3,4,5,6)
1.4. Tudnak-e arról, hogy a faluból költöztek-e nagyobb számba valahova? Hova, mikor?
Baranyába Gödre 1 család, Barátfára 2 család. (1,2,3,4,5,6)
1.5. Mely falvakat tartanak magukéhoz leginkább hasonlónak közelebbi vagy távolabbi vidéken? Miben áll a hasonlóság?
Bazsi községet. Közelsége és földrajzi fekvése miatt. (2,4,6)
1.6. Beletartozik-e a falu valamilyen tájegységbe, népcsoportba, vidékbe? Melyikbe?
A zalaszentgróti borvidékbe. (1,3,5,6)
1.7. Milyen közeli tájegységről, csoportokról, vidékekről tudnak? Kérdezzük meg, hogy mely községeket sorolják a csoportokba.
Zalaszentgrót borvidék, Sümeg történelmi táj, Tátika várának történelmi vidéke. (1,2,3,4,5,6)
1.8. Milyen híres községekről tudnak, miről híresek ezek?
Zalaszentgrót szőlő oltóiról, Sümeg fazekasaikról, Zalaszántó régi vásárairól, Sümeg búcsújáró helyről. (1,3,5,6)
1.9. Csúfolták-e a falut valamivel a környékbeliek vagy az itteniek mely más községekről tudnak-e csúfolódó mondásokat?
Gogyvás prágaiak. Ferdére taposott cipősarkú bazsiak. (1,2,3,4,5,6)
1.10. Szoktak-e régebben más falvakból házasodni? melyekből gyakrabban, esetleg melyekből nem? Soroljuk fel az emlegetett falvakat, törekedve annak megállapítására, hogy az összeházasodás jelentős vagy szórványos volt.
Szórványos volt. Zalaudvarnok, Csabrendek. Jelentős volt az összeházasodás óhidiakkal. (4,6)
1.11. Hova szoktak régebben gyakrabban járni: a, vásárra,b, piacra,c, búcsúra. d, búcsújáró helyre?
a) Vásárra:
Januárban Szent Páli, majd böjtközépi, nagyhétfői, áldozói keddi napon, júliusban Sarlós-i, augusztusban Bertalan-i, októberben Dömötör-i, novemberben erzsébeti. Ha vásár- és ünnepnapra esett a napja, akkor előtte kedden volt a vásár. Zalaszántói vásárok – Pünkösd utáni kedde, Illés utáni kedden, és búcsú utáni kedden. Türjei vásárra, amely Szent György napján volt és Szent Mihály napján volt tartva. Nevezettessége az, hogy ozsonás vásárnak hívták, mert Szent György naptól Szent Mihály napjáig ozsonnát is fogyasztott a család. (1,2,3,4,5,6)
b) Piacra:
Sümegen, hétfőn.
c) Búcsúra (Mikor, hova?):
Zalaszántó Szent Kozma és Dömjén szeptemberben. Bazsi Nagyboldogasszonyi augusztus közepén. Óhíd Szent Imre napi novemberben. Sümeg Mária neve napi búcsú szeptember 12. Sümegcsehi Szent Mihály napján, a napja a szántói búcsú napjával 6 éven át egyezik a 7. évben van különtartva.
d) Hova szoktak régebben gyakrabban járni búcsújáró helyre?
Sümeg Mária neve napi szeptember 12-én, Vasvár Nagyasszonyi augusztus 15-én, Celldömölk Kisasszonynapi szeptember 8-án, Keszthely Karmelita napi július 16-án, Csatka Kisboldogasszonynapi szeptember 18-án. (1,2,3,4,5,6)
1.12. Hova szoktak régebben innen munkába járni s milyen munkára? (summás, csépelni, cselédeskedni, stb...)
Fehér megyébe, Enyingre 6 hónapra, Pápakovácsiba 6 hónapra. Kevesen. (1,2,3,4,5,6)
1.13. Ide ugyanilyen célból honnan szokta jönni munkára?
A palánkosi majorba érkeztek aratni, csépelni, 1 aratóbrigád. (3,6)
1.14. Készítettek-e a helybeliek eladásra más faluban:
A falu saját szükségletét helyben a kovácsok, bognárok elkészítették, eladásra nem készítettek.
a) kocsikasokat
b) vesszőkosarakat
c) szalmafonatú edényeket
d) szövőbordát
e) favillát
f) fagereblyét
g) faboronát
h) egyebet?
i) Ha ezeket helyben egyáltalán nem készítették, akkor melyik falvakban lehetett ezeket beszervezni?
A favillát a szántói vásáron vették. (1,2,3,4,5,6)
1.15. Hol készített cserépedényeket használtak?
Sümegi fazekasok Szatmári és Patonai nevezetűek. Tüskevárról is érkeztek fazekasok. Vásárokon árulták a cserépfazekakat, vagy lovaskocsiról árulták a faluban. (1,2,3,4,5,6)
1.16.
a) Milyen vándorárusok jártak a faluba?
Tót bádogosok – akik így ajánlották munkájukat, „drótozni fótozni van-e valami, póze bucski ablaki, póze fáni.” Az 1940-es évekig jártak. Paprika árusok 1930-as években a törött piros paprikát űrmértékre adták a vevőknek. Tót üvegesek 1940-es évekig. Vándorárusok voltak nem rendszeresen a hentes és mészáros, aki kolbászt árult és a pék, aki kiflit és zsemlét árult az utcán, lovaskocsiról vagy kerékpárról. Tojás és baromfikereskedők, „auszi, auszi, csibeuszi” kiabálásáal. 1940-es évekig. A szitajavítók kerékpárra szerelt csengővel hívták fel magukra a figyelmet. Búcsúi napon fényképészek. Fazekasok lovaskocsiról árultak, a cserépedények szalma közé voltak beágyazva nehogy a kocsin rázkódva összetörjenek. Halárusok „halat”-, meszesek „meszet, meszet” kiáltásával árulták a portékát, amely jelenleg is létezik. (1,2,3,4,5,6)
b) Honnan jöttek?
n.a.
c) Hogy hívják őket (licsések, kránicok, bosnyákok, paprikások, meszesek, faszerszám-árusok, sonkolyosok, deszkások, olaszok, üvegesek, edényfoldozók, fazekasok, stb.)?
Tót bádogosok, paprika árusok, tót üvegesek, hentes, mészáros, pék, tojás- és baromfikereskedők, szitajavítók, fényképészek, fazekasok, halárusok, meszesek.
d) Mit árultak?
Bádog edényeket, piros paprikát, üveget, kolbászt, kiflit, zsemlét, tojást, baromfit, cserépedényeket, halat, meszet.
1.17. a)A helybelieknek milyen más falvak határában voltak szőlői jelentősebb számban?
Nem. Kisebb mennyisében a Bazsi hegyben volt szőlőbirtoka a helybélieknek. „Amikor a szőlőhegyen lévő pincét becsukták haza felé indulva, a zárt ajtóra keresztet vetettek és ezt mondták: A Szent János áldása legyen rajta.” (1,2,3,4,5,6)
1.17. b) Volt-e a helyi szőlőhegyen más faluban lakónak szőlőbirtoka? (A községeket mindegyik esetben soroljuk fel, a méretekre ügyelve.)
n.a.
1.18. a) A mai község határában hány egykori vagy mai temetőről tudnak? Soroljuk fel ezek neveit!
Egy temetőről tudnak, amely a templom mellett található. (1,2,3,4,5,6)
1.18. b) Tudnak-e a falu határában olyan helyet, ahonnan nagyobb tömegben kerültek elő emberi csontok?
n.a.
1.19. Voltak-e a falunak fogadott ünnepei, melyek és miért?
Igen, voltak. A faluban a templomban május 20-án fagyos mise volt fogadva a májusi fagy miatt. A szőlőhegyen Szent György napján hegyi mise volt, hogy jó termés legyen. (1,2,3,4,5,6)