„Mesterháza” változatai közötti eltérés
a |
a (→1. Külső kapcsolatok, történeti tudat) |
||
37. sor: | 37. sor: | ||
==1. Külső kapcsolatok, történeti tudat== | ==1. Külső kapcsolatok, történeti tudat== | ||
===1.1. Mit tudnak a község keletkezéséről? Hogyan jött létre?=== | ===1.1. Mit tudnak a község keletkezéséről? Hogyan jött létre?=== | ||
− | + | Valamikor a dombon volt a falu. Ezt a települést Pusztafalunak hívták, ma dülőnév őrzi nevét. Ezt a dombot a 40-es években elhordták. A falu az 1200-as évekig vezethető vissza, 1436-ban saját címere van, a falu ekkori neve Vesterháza. 1479-ben Mátyás király erre vadászott. Mivel nagyon barátságos volt a vendéglátó, ezt mondta neki: Mától fogva legyen a neved: Mesterházi. Innen a falu neve is. Erdélyben van egy Gödemesterháza nevű kis magyar falu, melynek címere ugyanaz, mint az itteni falunak. (1,2) | |
===1.2. Melyek a község [[Régi Családok|régi családjai]]? Sorolják fel ezeket és azt is ha tudnak régen beköltözött s itt gyökeret vert családokról, feljegyezve, hogy honnét kerültek ide.=== | ===1.2. Melyek a község [[Régi Családok|régi családjai]]? Sorolják fel ezeket és azt is ha tudnak régen beköltözött s itt gyökeret vert családokról, feljegyezve, hogy honnét kerültek ide.=== | ||
− | + | A Mesterházy család ágakra szakadt. A faluban vannak parasztcsaládok is ilyen név alatt. Ez a legősibb család a faluban. Mesterházy Nagy Páltól – ki magas ember volt – származik a Nagy család. A Hetyési, Németh, Takács, Fehér, Szabó családot szintén régi famíliákként tartják számon. (1,2,4) | |
+ | |||
===1.3. Tudnak-e arról, hogy a faluban valahol, valamikor nagyobb számban települtek-e be,? Honnan, milyen nemzetiségűek?=== | ===1.3. Tudnak-e arról, hogy a faluban valahol, valamikor nagyobb számban települtek-e be,? Honnan, milyen nemzetiségűek?=== | ||
− | + | Nem tudnak beletepülésről. A cselédmozgást említik. (1,2,4) | |
===1.4. Tudnak-e arról, hogy a faluból költöztek-e nagyobb számba valahova? Hova, mikor?=== | ===1.4. Tudnak-e arról, hogy a faluból költöztek-e nagyobb számba valahova? Hova, mikor?=== | ||
− | + | Nem tudnak kitelepülésről, szintén a cselédmozgást említik. (1,2,4) | |
===1.5. Mely falvakat tartanak magukéhoz leginkább hasonlónak közelebbi vagy távolabbi vidéken? Miben áll a hasonlóság?=== | ===1.5. Mely falvakat tartanak magukéhoz leginkább hasonlónak közelebbi vagy távolabbi vidéken? Miben áll a hasonlóság?=== | ||
− | + | Tompaládony, Chernelháza, Damonya, Bő, Mesterháza: csak mezőgazdaságból éltek. Ezek mind olyan egyformák. Egy jegyzőséghez tartoztak. (1,2,4) | |
===1.6. Beletartozik-e a falu valamilyen tájegységbe, népcsoportba, vidékbe? Melyikbe?=== | ===1.6. Beletartozik-e a falu valamilyen tájegységbe, népcsoportba, vidékbe? Melyikbe?=== | ||
+ | A Kisalföld határa. (1) | ||
+ | Nem tartozik a Kisalföldhöz, de közel esik. (2,4) | ||
+ | A határban folyik a Répce. | ||
===1.7. Milyen közeli tájegységről, csoportokról, vidékekről tudnak? Kérdezzük meg, hogy mely községeket sorolják a csoportokba.=== | ===1.7. Milyen közeli tájegységről, csoportokról, vidékekről tudnak? Kérdezzük meg, hogy mely községeket sorolják a csoportokba.=== | ||
− | + | A Kisalföld. Falvakat nem említenek hozzá. Kérdésemre, hogy Lócs odatartozik-e már (4) nemmel felel. (1,2,4) | |
===1.8. Milyen híres községekről tudnak, miről híresek ezek? === | ===1.8. Milyen híres községekről tudnak, miről híresek ezek? === | ||
− | + | Sárváron voltak a Nádasdyék. Mesterházán uradalom volt, Nagygeresden a kastély (Mesterházy). A temetőben 1848-as huszárezredes van eltemetve. (1,2,4) | |
+ | |||
===1.9. Csúfolták-e a falut valamivel a környékbeliek vagy az itteniek mely más községekről tudnak-e csúfolódó mondásokat? === | ===1.9. Csúfolták-e a falut valamivel a környékbeliek vagy az itteniek mely más községekről tudnak-e csúfolódó mondásokat? === | ||
− | + | Kanyarit, mint a kónyi bika. Felhúzták a kónyiak a bikát a templomtoronyba. Úgy mennek, mint a lédeciek (keresztül vitték a létrát az erdőn). Ajtónyomó zsédenyiek. Chernelháza, Damonya – belefér egy zsomborba. Berekalja, Tompaháza – belefér egy tarisznyába. (1,2,4) | |
===1.10. Szoktak-e régebben más falvakból házasodni? melyekből gyakrabban, esetleg melyekből nem? Soroljuk fel az emlegetett falvakat, törekedve annak megállapítására, hogy az összeházasodás jelentős vagy szórványos volt.=== | ===1.10. Szoktak-e régebben más falvakból házasodni? melyekből gyakrabban, esetleg melyekből nem? Soroljuk fel az emlegetett falvakat, törekedve annak megállapítására, hogy az összeházasodás jelentős vagy szórványos volt.=== | ||
− | + | A több eset, hogy vidékről. A legény hozott asszonyt, kevés férfi került el. Tompaládony (régen egy része Berektompaháza) neve fordul elő legtöbbet. Említik Vasegerszeget, Felsőpatyot, Nagygeresdet. A régi nagyparasztok Cákról, Kőszegről, Kocsmandról (ma Ausztria) is nősültek. (1,2,4) | |
===1.11. Hova szoktak régebben gyakrabban járni: a, vásárra,b, piacra,c, búcsúra. d, búcsújáró helyre? === | ===1.11. Hova szoktak régebben gyakrabban járni: a, vásárra,b, piacra,c, búcsúra. d, búcsújáró helyre? === | ||
====a) Vásárra: ==== | ====a) Vásárra: ==== | ||
− | + | Sajtoskál és Hegyfaluban négyszer volt az évben országos kirakodó- és állatvásár. Ide és Vasegerszegre (háború előtt Ivánegerszeg) jártak leggyakrabban. Bőben is volt vásár, de ez gyenge volt. Kőszegre, Rumba, Zalaegerszegre állatot venni mentek. Sárváron a Simon-Júdási vásár volt a legnevezetesebb. | |
====b) Piacra: ==== | ====b) Piacra: ==== | ||
− | + | A faluból nem jártak piacozni. Túl messze volt a város. | |
====c) Búcsúra (Mikor, hova?):==== | ====c) Búcsúra (Mikor, hova?):==== | ||
− | + | A szomszédos falukba. Az itteni augusztus 20-án van. Damonyán Vendelkor, Bőben Imre hercegkor, Sajtoskálban Péter-Pálkor volt. Tompaládony (régen Pórládony és Berektompaháza) búcsúja szeptember első vasárnapján, Nagygeresdé István királykor volt. Nemesládonynak három búcsúja volt: júliusban, októberben és Miklós körül. | |
====d) Hova szoktak régebben gyakrabban járni búcsújáró helyre?==== | ====d) Hova szoktak régebben gyakrabban járni búcsújáró helyre?==== | ||
− | + | Cellbe mentek „proseccióval”. (Említik, hogy Bő „szentes falu”). (1,2,4) | |
===1.12. Hova szoktak régebben innen munkába járni s milyen munkára? (summás, csépelni, cselédeskedni, stb...)=== | ===1.12. Hova szoktak régebben innen munkába járni s milyen munkára? (summás, csépelni, cselédeskedni, stb...)=== | ||
− | + | Summások nem voltak a faluban, „a családok több, mint fele máshol kereste a kenyerét”. Gyerekkorukban Nemesládonyba mentek a nagyparasztokhoz szolgagyereknek. Később Csepregre, Hegyfaluba, Zsirára, Acsádra mentek parasztcsaládokhoz dolgozni. A faluban uradalom volt. (Említik, hogy Bőből Sajtoskálra jártak mezőgazdasági munkára.) (1,2,4) | |
===1.13. Ide ugyanilyen célból honnan szokta jönni munkára? === | ===1.13. Ide ugyanilyen célból honnan szokta jönni munkára? === | ||
− | + | A faluban hat családnál voltak „alkalmazottak”. Szolgagyerekek voltak Sajtoskálból, Lőcsről: de még az Alföldről is (pl. Kunmadaras). Nagygeresdi Mesterházy Ernő uradalmába jöttek vidékről. (1,2,4) | |
===1.14. Készítettek-e a helybeliek eladásra más faluban: === | ===1.14. Készítettek-e a helybeliek eladásra más faluban: === | ||
100. sor: | 105. sor: | ||
====h) egyebet?==== | ====h) egyebet?==== | ||
− | + | A maguk számára telente kötöttek söprűt, vékát, zsombort, de eladásra nem készítettek. A mostani öregek már nem vették át. Rábapatyon „űzik nagyban”. (1,2,4) | |
====i) Ha ezeket helyben egyáltalán nem készítették, akkor melyik falvakban lehetett ezeket beszervezni?==== | ====i) Ha ezeket helyben egyáltalán nem készítették, akkor melyik falvakban lehetett ezeket beszervezni?==== | ||
===1.15. Hol készített cserépedényeket használtak?=== | ===1.15. Hol készített cserépedényeket használtak?=== | ||
− | + | Nem tudják hova valósiak, „a környéken nincs is fazekas”. A vásárokon vették. (1,2,4) | |
===1.16.=== | ===1.16.=== | ||
====a) Milyen vándorárusok jártak a faluba?==== | ====a) Milyen vándorárusok jártak a faluba?==== | ||
− | + | Drótos-tótok fótozta a lábasokat. A hátán hordta a felszerelését. Vándorköszörűsök. Maga előtt tolta a kocsiját. A felesége meg az esernyőket szedte össze javítani. Szeged környékéről paprikások. Erdélyiek ruhát, cserépedényt árultak. Meszesek. (1,2,4) | |
====b) Honnan jöttek? ==== | ====b) Honnan jöttek? ==== | ||
119. sor: | 124. sor: | ||
===1.17. a)A helybelieknek milyen más falvak határában voltak szőlői jelentősebb számban? === | ===1.17. a)A helybelieknek milyen más falvak határában voltak szőlői jelentősebb számban? === | ||
− | + | A falunak nincs sem saját, sem más határban szőlője. (1,2,4) | |
===1.17. b) Volt-e a helyi szőlőhegyen más faluban lakónak szőlőbirtoka? (A községeket mindegyik esetben soroljuk fel, a méretekre ügyelve.)=== | ===1.17. b) Volt-e a helyi szőlőhegyen más faluban lakónak szőlőbirtoka? (A községeket mindegyik esetben soroljuk fel, a méretekre ügyelve.)=== | ||
===1.18. a) A mai község határában hány egykori vagy mai temetőről tudnak? Soroljuk fel ezek neveit!=== | ===1.18. a) A mai község határában hány egykori vagy mai temetőről tudnak? Soroljuk fel ezek neveit!=== | ||
− | + | Egy működő temetője van a falunak. Közvetlenül mellette van a régi, ahova az 1930-as évekig temetkeztek. (1,2,4) | |
===1.18. b) Tudnak-e a falu határában olyan helyet, ahonnan nagyobb tömegben kerültek elő emberi csontok? === | ===1.18. b) Tudnak-e a falu határában olyan helyet, ahonnan nagyobb tömegben kerültek elő emberi csontok? === | ||
===1.19. Voltak-e a falunak fogadott ünnepei, melyek és miért?=== | ===1.19. Voltak-e a falunak fogadott ünnepei, melyek és miért?=== | ||
− | + | Nincs fogadott ünnepe. (1,2,4) | |
==2. Termelés, munka == | ==2. Termelés, munka == |
A lap 2014. április 22., 19:11-kori változata
Adatlap
Adatfelvétel ideje: | Mesterháza, 1992. január |
Adatközlők: | 1. Németh Antal, 1920. Mesterháza
2. Ments Sándor, 1917. Mesterháza 3. Mesterházi Lenke, 1913. Mesterháza 4. Mesterházi Samu, 1920. Mesterháza |
Gyűjtötte: | Kordé Tünde |
Wiki feldolgozás: | Szabó Gabriella |
A település a Wikipedián: | |
weboldal: |
1. Külső kapcsolatok, történeti tudat
1.1. Mit tudnak a község keletkezéséről? Hogyan jött létre?
Valamikor a dombon volt a falu. Ezt a települést Pusztafalunak hívták, ma dülőnév őrzi nevét. Ezt a dombot a 40-es években elhordták. A falu az 1200-as évekig vezethető vissza, 1436-ban saját címere van, a falu ekkori neve Vesterháza. 1479-ben Mátyás király erre vadászott. Mivel nagyon barátságos volt a vendéglátó, ezt mondta neki: Mától fogva legyen a neved: Mesterházi. Innen a falu neve is. Erdélyben van egy Gödemesterháza nevű kis magyar falu, melynek címere ugyanaz, mint az itteni falunak. (1,2)
1.2. Melyek a község régi családjai? Sorolják fel ezeket és azt is ha tudnak régen beköltözött s itt gyökeret vert családokról, feljegyezve, hogy honnét kerültek ide.
A Mesterházy család ágakra szakadt. A faluban vannak parasztcsaládok is ilyen név alatt. Ez a legősibb család a faluban. Mesterházy Nagy Páltól – ki magas ember volt – származik a Nagy család. A Hetyési, Németh, Takács, Fehér, Szabó családot szintén régi famíliákként tartják számon. (1,2,4)
1.3. Tudnak-e arról, hogy a faluban valahol, valamikor nagyobb számban települtek-e be,? Honnan, milyen nemzetiségűek?
Nem tudnak beletepülésről. A cselédmozgást említik. (1,2,4)
1.4. Tudnak-e arról, hogy a faluból költöztek-e nagyobb számba valahova? Hova, mikor?
Nem tudnak kitelepülésről, szintén a cselédmozgást említik. (1,2,4)
1.5. Mely falvakat tartanak magukéhoz leginkább hasonlónak közelebbi vagy távolabbi vidéken? Miben áll a hasonlóság?
Tompaládony, Chernelháza, Damonya, Bő, Mesterháza: csak mezőgazdaságból éltek. Ezek mind olyan egyformák. Egy jegyzőséghez tartoztak. (1,2,4)
1.6. Beletartozik-e a falu valamilyen tájegységbe, népcsoportba, vidékbe? Melyikbe?
A Kisalföld határa. (1) Nem tartozik a Kisalföldhöz, de közel esik. (2,4) A határban folyik a Répce.
1.7. Milyen közeli tájegységről, csoportokról, vidékekről tudnak? Kérdezzük meg, hogy mely községeket sorolják a csoportokba.
A Kisalföld. Falvakat nem említenek hozzá. Kérdésemre, hogy Lócs odatartozik-e már (4) nemmel felel. (1,2,4)
1.8. Milyen híres községekről tudnak, miről híresek ezek?
Sárváron voltak a Nádasdyék. Mesterházán uradalom volt, Nagygeresden a kastély (Mesterházy). A temetőben 1848-as huszárezredes van eltemetve. (1,2,4)
1.9. Csúfolták-e a falut valamivel a környékbeliek vagy az itteniek mely más községekről tudnak-e csúfolódó mondásokat?
Kanyarit, mint a kónyi bika. Felhúzták a kónyiak a bikát a templomtoronyba. Úgy mennek, mint a lédeciek (keresztül vitték a létrát az erdőn). Ajtónyomó zsédenyiek. Chernelháza, Damonya – belefér egy zsomborba. Berekalja, Tompaháza – belefér egy tarisznyába. (1,2,4)
1.10. Szoktak-e régebben más falvakból házasodni? melyekből gyakrabban, esetleg melyekből nem? Soroljuk fel az emlegetett falvakat, törekedve annak megállapítására, hogy az összeházasodás jelentős vagy szórványos volt.
A több eset, hogy vidékről. A legény hozott asszonyt, kevés férfi került el. Tompaládony (régen egy része Berektompaháza) neve fordul elő legtöbbet. Említik Vasegerszeget, Felsőpatyot, Nagygeresdet. A régi nagyparasztok Cákról, Kőszegről, Kocsmandról (ma Ausztria) is nősültek. (1,2,4)
1.11. Hova szoktak régebben gyakrabban járni: a, vásárra,b, piacra,c, búcsúra. d, búcsújáró helyre?
a) Vásárra:
Sajtoskál és Hegyfaluban négyszer volt az évben országos kirakodó- és állatvásár. Ide és Vasegerszegre (háború előtt Ivánegerszeg) jártak leggyakrabban. Bőben is volt vásár, de ez gyenge volt. Kőszegre, Rumba, Zalaegerszegre állatot venni mentek. Sárváron a Simon-Júdási vásár volt a legnevezetesebb.
b) Piacra:
A faluból nem jártak piacozni. Túl messze volt a város.
c) Búcsúra (Mikor, hova?):
A szomszédos falukba. Az itteni augusztus 20-án van. Damonyán Vendelkor, Bőben Imre hercegkor, Sajtoskálban Péter-Pálkor volt. Tompaládony (régen Pórládony és Berektompaháza) búcsúja szeptember első vasárnapján, Nagygeresdé István királykor volt. Nemesládonynak három búcsúja volt: júliusban, októberben és Miklós körül.
d) Hova szoktak régebben gyakrabban járni búcsújáró helyre?
Cellbe mentek „proseccióval”. (Említik, hogy Bő „szentes falu”). (1,2,4)
1.12. Hova szoktak régebben innen munkába járni s milyen munkára? (summás, csépelni, cselédeskedni, stb...)
Summások nem voltak a faluban, „a családok több, mint fele máshol kereste a kenyerét”. Gyerekkorukban Nemesládonyba mentek a nagyparasztokhoz szolgagyereknek. Később Csepregre, Hegyfaluba, Zsirára, Acsádra mentek parasztcsaládokhoz dolgozni. A faluban uradalom volt. (Említik, hogy Bőből Sajtoskálra jártak mezőgazdasági munkára.) (1,2,4)
1.13. Ide ugyanilyen célból honnan szokta jönni munkára?
A faluban hat családnál voltak „alkalmazottak”. Szolgagyerekek voltak Sajtoskálból, Lőcsről: de még az Alföldről is (pl. Kunmadaras). Nagygeresdi Mesterházy Ernő uradalmába jöttek vidékről. (1,2,4)
1.14. Készítettek-e a helybeliek eladásra más faluban:
a) kocsikasokat
b) vesszőkosarakat
c) szalmafonatú edényeket
d) szövőbordát
e) favillát
f) fagereblyét
g) faboronát
h) egyebet?
A maguk számára telente kötöttek söprűt, vékát, zsombort, de eladásra nem készítettek. A mostani öregek már nem vették át. Rábapatyon „űzik nagyban”. (1,2,4)
i) Ha ezeket helyben egyáltalán nem készítették, akkor melyik falvakban lehetett ezeket beszervezni?
1.15. Hol készített cserépedényeket használtak?
Nem tudják hova valósiak, „a környéken nincs is fazekas”. A vásárokon vették. (1,2,4)
1.16.
a) Milyen vándorárusok jártak a faluba?
Drótos-tótok fótozta a lábasokat. A hátán hordta a felszerelését. Vándorköszörűsök. Maga előtt tolta a kocsiját. A felesége meg az esernyőket szedte össze javítani. Szeged környékéről paprikások. Erdélyiek ruhát, cserépedényt árultak. Meszesek. (1,2,4)
b) Honnan jöttek?
c) Hogy hívják őket (licsések, kránicok, bosnyákok, paprikások, meszesek, faszerszám-árusok, sonkolyosok, deszkások, olaszok, üvegesek, edényfoldozók, fazekasok, stb.)?
d) Mit árultak?
1.17. a)A helybelieknek milyen más falvak határában voltak szőlői jelentősebb számban?
A falunak nincs sem saját, sem más határban szőlője. (1,2,4)
1.17. b) Volt-e a helyi szőlőhegyen más faluban lakónak szőlőbirtoka? (A községeket mindegyik esetben soroljuk fel, a méretekre ügyelve.)
1.18. a) A mai község határában hány egykori vagy mai temetőről tudnak? Soroljuk fel ezek neveit!
Egy működő temetője van a falunak. Közvetlenül mellette van a régi, ahova az 1930-as évekig temetkeztek. (1,2,4)
1.18. b) Tudnak-e a falu határában olyan helyet, ahonnan nagyobb tömegben kerültek elő emberi csontok?
1.19. Voltak-e a falunak fogadott ünnepei, melyek és miért?
Nincs fogadott ünnepe. (1,2,4)