„Kemestaródfa” változatai közötti eltérés
a (→3.26. Szokásban volt-e és meddig az, hogy a lakószobában két ágyat párhuzamosan egymás mellé tettek?) |
|||
(egy szerkesztő 18 közbeeső változata nincs mutatva) | |||
363. sor: | 363. sor: | ||
====a) Melyik évszakban (hónapban) tartották 1910. körül a legtöbb esküvőt? ==== | ====a) Melyik évszakban (hónapban) tartották 1910. körül a legtöbb esküvőt? ==== | ||
− | + | Farsangkor és zöldfarsangkor tartották a legtöbb esküvőt 1910 körül. | |
====b) Melyik évszakban nem tartottak esküvőt? ==== | ====b) Melyik évszakban nem tartottak esküvőt? ==== | ||
− | + | Tiltva nem volt az év során, de a nagy munkák idején nem nagyon volt esküvő. (1,2,3,4) | |
===4.2. Melyik nap volt a héten az esküvő megtartásának hagyományos napja? === | ===4.2. Melyik nap volt a héten az esküvő megtartásának hagyományos napja? === | ||
====a) 1910 körül: ==== | ====a) 1910 körül: ==== | ||
− | + | vasárnap | |
====b) 1930 körül: ==== | ====b) 1930 körül: ==== | ||
− | + | szombat (1,2,3,4) | |
===4.3. === | ===4.3. === | ||
====a) Hol szokták tartani a lakodalmat? Csak az egyik fél házánál? Melyiknél? ==== | ====a) Hol szokták tartani a lakodalmat? Csak az egyik fél házánál? Melyiknél? ==== | ||
− | + | Mindegyik fél házánál tartottak lakodalmakat. | |
====b) Hol volt és mikor a főétkezés, illetve volt-e két egyenrangú étkezés? ==== | ====b) Hol volt és mikor a főétkezés, illetve volt-e két egyenrangú étkezés? ==== | ||
− | + | Egy-egy fő étkezés volt. | |
====c) Ha két helyen volt a lakodalom, hogyan oszlottak meg a vendégek?==== | ====c) Ha két helyen volt a lakodalom, hogyan oszlottak meg a vendégek?==== | ||
− | + | A másik fél házánál a legközelebbi rokonokon kívül csak akkor volt más, ha külön is meghívták őket.Előfordult, hogy csak az egyik fél házánál tartottak lakodalmat, akkor minden rokon egy helyre volt hivatalos. (1,2,3,4) | |
=== 4.4. === | === 4.4. === | ||
====a) Hol zajlik le 1980 körül a lakodalom? (Figyelemmel az előző pontban foglaltakra.) ==== | ====a) Hol zajlik le 1980 körül a lakodalom? (Figyelemmel az előző pontban foglaltakra.) ==== | ||
− | + | Körmendre járnak vendéglőkbe ma a lakodalmat lebonyolítók. (1,2,3,4) | |
====b) Mennyire és mióta szokás a lakodalom nem otthon való tartása? ==== | ====b) Mennyire és mióta szokás a lakodalom nem otthon való tartása? ==== | ||
− | + | n.a. | |
=== 4.5. Meghívás módja a lakodalomban (kit hívnak /vőfély, szülők, vendéghívogatók, jegyespár, levél, stb./, hányszor, és a lakodalomhoz viszonyítottan milyen időpontban?) === | === 4.5. Meghívás módja a lakodalomban (kit hívnak /vőfély, szülők, vendéghívogatók, jegyespár, levél, stb./, hányszor, és a lakodalomhoz viszonyítottan milyen időpontban?) === | ||
====a) 1910 körül: ==== | ====a) 1910 körül: ==== | ||
− | + | Vendéghívó vagy a szülők. | |
====b) 1930 körül: ==== | ====b) 1930 körül: ==== | ||
− | + | A fiatalok hívják a vendégeket két héttel a lakodalom előtt. (1,2,3,4) | |
===4.6. === | ===4.6. === | ||
====a) Volt-e a lakodalom során szándékolt tányér- (tál, cserép) törés és hol? ==== | ====a) Volt-e a lakodalom során szándékolt tányér- (tál, cserép) törés és hol? ==== | ||
− | + | A lakodalom során nem volt szándékolt tányértörés. (1,2,3,4) | |
====b) Ki, mikor és miért tört cserepet? ==== | ====b) Ki, mikor és miért tört cserepet? ==== | ||
− | + | A lakodalom során nem volt szándékolt tányértörés. (1,2,3,4) | |
====c) Volt-e valamilyen szövegmondás ezzel kapcsolatban? ===== | ====c) Volt-e valamilyen szövegmondás ezzel kapcsolatban? ===== | ||
− | + | A lakodalom során nem volt szándékolt tányértörés. (1,2,3,4) | |
====d)Meddig élt ez a szokás?==== | ====d)Meddig élt ez a szokás?==== | ||
− | + | A lakodalom során nem volt szándékolt tányértörés. (1,2,3,4) | |
===4.7. Tánczene. (A tánczene esetleges időbeli változásait rögzítsük!) === | ===4.7. Tánczene. (A tánczene esetleges időbeli változásait rögzítsük!) === | ||
====a) Általában honnan hoztak zenészeket: helybelieket, más falusiakat? ==== | ====a) Általában honnan hoztak zenészeket: helybelieket, más falusiakat? ==== | ||
− | + | Körmendről hívták őket. | |
====b) Milyen hangszereken játszottak? ==== | ====b) Milyen hangszereken játszottak? ==== | ||
− | + | Prímás, kontrás, bőgős, sípos, cimbalmos alkotta a zenekart. | |
====c) Hány főből állott a zenekar? ==== | ====c) Hány főből állott a zenekar? ==== | ||
− | + | n.a. | |
====d) Mikor lép a gombos és tangóharmonika a zenekarba? ==== | ====d) Mikor lép a gombos és tangóharmonika a zenekarba? ==== | ||
− | + | Harmonikával nem zenéltek a faluban. (1,2,3,4) | |
===4.8. Lucázás=== | ===4.8. Lucázás=== | ||
==== a) Volt-e lucázás és mely napon? ==== | ==== a) Volt-e lucázás és mely napon? ==== | ||
− | + | December 13-án lucáztak. | |
==== b)Írjuk le tömören a szokást (alakos - nem alakos, köszöntés, zene, szalma, törek, fatuskó stb. elemekkel). A kötött szöveget szó szerint írjuk le.==== | ==== b)Írjuk le tömören a szokást (alakos - nem alakos, köszöntés, zene, szalma, törek, fatuskó stb. elemekkel). A kötött szöveget szó szerint írjuk le.==== | ||
− | + | Álarcot öltöttek, kifordított ruhákat vettek magukra. Szalmát, szecskát vittek magukkal, amit elszórtak. | |
+ | „Luca, Luca kity-koty | ||
+ | Tojjanak a tiktyok, lúdgyok | ||
+ | Annyi tojások legyen, | ||
+ | Mint égen a csillag. | ||
+ | Szalonnájok akkora legyen, | ||
+ | Mint a mestergerenda. | ||
+ | Kolbászok olyan hosszú legyen, | ||
+ | Mint ide Egerszeg | ||
+ | A lányoknak akkora csöcse legyen, | ||
+ | Mint az aratóbugyoga. | ||
+ | … | ||
+ | Kity-koty…” (1,2,3,4) | ||
===4.9. Regölés === | ===4.9. Regölés === | ||
====a) Melyik napon szoktak regölni? ==== | ====a) Melyik napon szoktak regölni? ==== | ||
− | + | Nem szoktak regölni a faluban. (1,2,3,4) | |
====b) Meddig élt ez a szokás? ==== | ====b) Meddig élt ez a szokás? ==== | ||
− | + | Nem szoktak regölni a faluban. (1,2,3,4) | |
====c) Kik regöltek: legények, gyerekek? ==== | ====c) Kik regöltek: legények, gyerekek? ==== | ||
− | + | Nem szoktak regölni a faluban. (1,2,3,4) | |
====d) Ha lehet, írjunk le teljesebb szöveget.==== | ====d) Ha lehet, írjunk le teljesebb szöveget.==== | ||
− | + | Nem szoktak regölni a faluban. (1,2,3,4) | |
===4.10. Vannak-e, voltak-e nagyobb számban öreglegények?=== | ===4.10. Vannak-e, voltak-e nagyobb számban öreglegények?=== | ||
− | + | A faluban 4-5 öreglegény volt és van, kb. 2 %. (1,2,3,4) | |
===4.11. X-el díszített tejesfazék=== | ===4.11. X-el díszített tejesfazék=== | ||
====a)Ismeretes-e az X-el díszített tejesfazék?==== | ====a)Ismeretes-e az X-el díszített tejesfazék?==== | ||
− | + | Egy X volt a tejesfazekakon, vásáron vették. (1,2,3) | |
====b)Hány X .- esetleg kereszt - volt rajtuk? ==== | ====b)Hány X .- esetleg kereszt - volt rajtuk? ==== | ||
− | + | Egy X volt. | |
====c) Hol szerezték be ezeket?==== | ====c) Hol szerezték be ezeket?==== | ||
− | + | Gödörházáról való. (4) | |
===4.12=== | ===4.12=== | ||
====4.12.1. Szoktak-e az év valamelyik napján fáklyát, söprű vagy valami más tárgyat meggyújtva a levegőbe dobni? ==== | ====4.12.1. Szoktak-e az év valamelyik napján fáklyát, söprű vagy valami más tárgyat meggyújtva a levegőbe dobni? ==== | ||
− | + | Nem ismeretesek ezek a szokások. (1,2,3,4) | |
=====a) Melyik napon, ===== | =====a) Melyik napon, ===== | ||
=====b) miért, ===== | =====b) miért, ===== | ||
459. sor: | 471. sor: | ||
====4.12.2. Szoktak-e valamilyen ünnepi alkalommal (pl. karácsony) szabadban (nem melegedés vagy társas összejövetel céljából) tüzet gyújtani? ==== | ====4.12.2. Szoktak-e valamilyen ünnepi alkalommal (pl. karácsony) szabadban (nem melegedés vagy társas összejövetel céljából) tüzet gyújtani? ==== | ||
− | + | Nem ismeretesek ezek a szokások. (1,2,3,4) | |
=====a) Melyik napon, ===== | =====a) Melyik napon, ===== | ||
=====b) miért, ===== | =====b) miért, ===== | ||
=====c) kik végezték? ===== | =====c) kik végezték? ===== | ||
=====d) Meddig élt ez a szokás?===== | =====d) Meddig élt ez a szokás?===== | ||
− | |||
===4.13. Írjuk le tömören, hogy Miklós-nap (december 6.) milyen szokások voltak régen? Jegyezzük le az alakoskodás kellékeit (öltözet, láncos bot, stb.)=== | ===4.13. Írjuk le tömören, hogy Miklós-nap (december 6.) milyen szokások voltak régen? Jegyezzük le az alakoskodás kellékeit (öltözet, láncos bot, stb.)=== | ||
− | + | Miklós napján álarcot öltöttek, szakállat ragasztottak kifordított bundás vettek magukra a fiatal legények. Láncos bottal a kezükben jártak házról-házra és ijesztgették a gyerekeket. (1,2,3,4) | |
===4.14. Soroljuk fel a betlehemes játék szereplőit, nevükkel együtt.=== | ===4.14. Soroljuk fel a betlehemes játék szereplőit, nevükkel együtt.=== | ||
− | + | 4-5 betlehemes járt a faluban, a pásztorokra emlékeznek, de nagyon régóta nem látták ezt a szokást a faluban. (1,2,3,4) | |
===4.15. Kiket tiszteltek az állatok védőszentként (Szt. György, Szt. Ferenc, Szt. Márton, Szt. Vendel, Szt. Antal, stb.) , ki melyik állaté?=== | ===4.15. Kiket tiszteltek az állatok védőszentként (Szt. György, Szt. Ferenc, Szt. Márton, Szt. Vendel, Szt. Antal, stb.) , ki melyik állaté?=== | ||
− | + | Szent Antal (1,2), Szent Vendel (3,4). | |
===4.16. Mivel szokták ijesztgetni régen a kisgyermekeket?=== | ===4.16. Mivel szokták ijesztgetni régen a kisgyermekeket?=== | ||
− | + | A bumbus elvisz! Elvisz a kéményseprő, vagy a cigányasszony! (1,2,3,4) | |
===4.17. Diódobálás === | ===4.17. Diódobálás === | ||
====a) Volt-e valamelyik napon (karácsony, szenteste,- templomban, lakásban, stb.) diódobálás? ==== | ====a) Volt-e valamelyik napon (karácsony, szenteste,- templomban, lakásban, stb.) diódobálás? ==== | ||
− | + | Szoktak diót dobálni karácsony este, pi-pizésnek hívták. | |
====b) Mikor, hol, miért? ==== | ====b) Mikor, hol, miért? ==== | ||
− | + | A gyerekeknek dobálta a gazdaasszony, hogy a csirkék is úgy kapkodják majd a szemet. (1,2,3,4) | |
====c) Írjuk le tömören a szokást!==== | ====c) Írjuk le tömören a szokást!==== | ||
− | + | A gyerekeknek dobálta a gazdaasszony. | |
===4.18. Milyen alakot láttak a régiek a holdban (fát, tüskét vágó embert, rőzsét szállító embert, szántó, trágyát hordó embert, stb.)?=== | ===4.18. Milyen alakot láttak a régiek a holdban (fát, tüskét vágó embert, rőzsét szállító embert, szántó, trágyát hordó embert, stb.)?=== | ||
− | + | A cigány szalmát lop, szokták mondani a régi öregek. (1,2,3,4) | |
[[Kategória:Települések]] | [[Kategória:Települések]] | ||
501. sor: | 512. sor: | ||
[[Kategória:Vasvár]] | [[Kategória:Vasvár]] | ||
[[Kategória:Zalaegerszeg]] | [[Kategória:Zalaegerszeg]] | ||
+ | [[Kategória:Körmendi zenészek]] |
A lap jelenlegi, 2014. szeptember 16., 06:32-kori változata
Adatlap
Adatfelvétel ideje: | Kemestaródfa, 1988. |
Adatközlők: | (1.) Belső József, 1913. Kemestaródfa, Kemesmáli u. 9. |
(2.) Belső Józsefné, 1919. Kemestaródfa, Kemesmáli u. 9. | |
(3.) Belső Mihály, 1905. Kemestaródfa, Kemesmáli u. 20. | |
(4.) Zsámpár Jánosné, 1906. Kemestaródfa, Telek u. 24. | |
Gyűjtötte: | Horváth Gyula |
Wiki feldolgozás: | Nagy Krisztina |
A település a Wikipedián: | http://hu.wikipedia.org/wiki/Kemestar%C3%B3dfa |
weboldal: | http://www.kemestarodfa.hu/ |
1. Külső kapcsolatok, történeti tudat
1.1. Mit tudnak a község keletkezéséről? Hogyan jött létre?
A falut Kemesmál és Taródfa egyesítéséből hozták létre. (1,2,3,4)
1.2. Melyek a község régi családjai? Sorolják fel ezeket és azt is ha tudnak régen beköltözött s itt gyökeret vert családokról, feljegyezve, hogy honnét kerültek ide.
Brodorics, Bencsik, Spaics, Meizner, Sass, Zimics, Zsámpár, Pongrácz, Németh, Fülöp. (1,2,3,4)
1.3. Tudnak-e arról, hogy a faluban valahol, valamikor nagyobb számban települtek-e be,? Honnan, milyen nemzetiségűek?
Nem tudnak arról, hogy valaha nagyobb számban beköltöztek volna a faluba. (1,2,3,4)
1.4. Tudnak-e arról, hogy a faluból költöztek-e nagyobb számba valahova? Hova, mikor?
Egy-két család kivándorolt Amerikába, akik közül néhány visszajött. (3,4) Nem tudnak arról, hogy a faluból nagyobb számban elköltöztek volna. (1,2)
1.5. Mely falvakat tartanak magukéhoz leginkább hasonlónak közelebbi vagy távolabbi vidéken? Miben áll a hasonlóság?
Vasalja, Pinkamindszent, Magyarnádalja hasonlít leginkább a faluhoz. Egyformán gazdálkodnak és mindenütt nagyok a családok. (1,2,3,4)
1.6. Beletartozik-e a falu valamilyen tájegységbe, népcsoportba, vidékbe? Melyikbe?
Nem tartozik a falu egyik tájegységhez sem. (1,2,4) Pinkamenti falvak közé tartozik. (3)
1.7. Milyen közeli tájegységről, csoportokról, vidékekről tudnak? Kérdezzük meg, hogy mely községeket sorolják a csoportokba.
Az Őrség nevét hallották, de községeket nem tudtak sorolni. (1,2,4) Pinkamente: Pinkamindszent, Vasalja, Kemestaródfa tartozik hozzá. (3)
1.8. Milyen híres községekről tudnak, miről híresek ezek?
Pinkamindszent módosabb gazdáiról, Ják templomáról híres. (1,2,3,4)
1.9. Csúfolták-e a falut valamivel a környékbeliek vagy az itteniek mely más községekről tudnak-e csúfolódó mondásokat?
Általában személyeket csúfoltak, általános csúfolkodó mondásokat nem árultak el. (1,2,34,)
1.10. Szoktak-e régebben más falvakból házasodni? melyekből gyakrabban, esetleg melyekből nem? Soroljuk fel az emlegetett falvakat, törekedve annak megállapítására, hogy az összeházasodás jelentős vagy szórványos volt.
Kölcsönösen házasodtak Vasaljáról, Magyarnádaljáról, Csákánydoroszlóról. 4-5 fiatal cserélt falut ilyen módon. (1,2,3,4)
1.11. Hova szoktak régebben gyakrabban járni: a, vásárra,b, piacra,c, búcsúra. d, búcsújáró helyre?
a) Vásárra:
Körmendre január kivételével havonta jártak, a Gergely és a Márton vásár volt a leghíresebb, Zalaegerszegre minden második kedden.
b) Piacra:
Hétfőn és csütörtökön jártak Körmendre.
c) Búcsúra (Mikor, hova?):
Vasaljára Úr- és István napján, Csákánydoroszlóra májusban mentek el.
d) Hova szoktak régebben gyakrabban járni búcsújáró helyre?
Vasvárra szeptember 12-én mentek el. (1,2,3,4)
1.12. Hova szoktak régebben innen munkába járni s milyen munkára? (summás, csépelni, cselédeskedni, stb...)
A grófi erdőkre eljárt fát vágni kb. 10 ember. Részes munkára Ausztriába néhány ember ment. Vasaljára eljártak aratáskor. (1,2,3,4)
1.13. Ide ugyanilyen célból honnan szoktak jönni munkára?
Nem szoktak a faluba munkába járni más községekből. (1,2,4)
1.14. Készítettek-e a helybeliek eladásra más faluban:
Eladásra nem készítettek használati eszközöket, de amit tudtak elkészítettek maguknak. A helybeliek is vásárolnak belőle.
a) kocsikasokat
n.a.
b) vesszőkosarakat
A 3. adatközlő még ma is készít kosarat, söprűt, létrát, kaszanyelet-
c) szalmafonatú edényeket
n.a.
d) szövőbordát
n.a.
e) favillát
n.a.
f) fagereblyét
n.a.
g) faboronát
n.a.
h) egyebet?
A faluban volt kovács és ács (Brodorics János), akik megrendelésre szinte mindent megcsináltak.
i) Ha ezeket helyben egyáltalán nem készítették, akkor melyik falvakban lehetett ezeket beszervezni?
A körmendi vásárokon sok eszközt be tudtak szerezni. (1,2,3,4) A 3. adatközlő még ma is készít kosarat, söprűt, létrát, kaszanyelet-
1.15. Hol készített cserépedényeket használtak?
Gödörházi cserepesek hozták a faluba a cserépedényeket. A Szentgotthárd környéki falvak mindegyike foglalkozott cserépedény készítéssel, s ezek előfordultak a faluban. (1,2,3,4)
1.16.
a) Milyen vándorárusok jártak a faluba?
Söprűkészítők, cserepesek, tikászok, drótostótok, edényfoltozó Vasaljáról, erdélyiek ágyneműt árultak a faluban. 1945 után fokozatosan elmaradoztak. (1,2,3,4)
b) Honnan jöttek?
Vasalja, Erdély.
c) Hogy hívják őket (licsések, kránicok, bosnyákok, paprikások, meszesek, faszerszám-árusok, sonkolyosok, deszkások, olaszok, üvegesek, edényfoldozók, fazekasok, stb.)?
Söprűkészítők, cserepesek, tikászok, drótostótok, edényfoltozók.
d) Mit árultak?
Seprűt, cserepet, ágyneműt.
1.17. a)A helybelieknek milyen más falvak határában voltak szőlői jelentősebb számban?
A falu határában volt néhány szőlő. Egy-egy embernek 200-300 négyszögöl birtoka volt. Vasalja határában is volt 4-5 embernek szőlője. (3)
1.17. b) Volt-e a helyi szőlőhegyen más faluban lakónak szőlőbirtoka? (A községeket mindegyik esetben soroljuk fel, a méretekre ügyelve.)
Egy-két vasaljai embernek is volt itt szőlője. (1,2,3,4)
1.18. a) A mai község határában hány egykori vagy mai temetőről tudnak? Soroljuk fel ezek neveit!
Egy temető volt Taródfán és egy Kemesmálon.
1.18. b) Tudnak-e a falu határában olyan helyet, ahonnan nagyobb tömegben kerültek elő emberi csontok?
A régebbi sírokból kerültek elő emberi csontok, amit a sírásók ástak ki. (1,2,3,4)
1.19. Voltak-e a falunak fogadott ünnepei, melyek és miért?
Fogadott ünnepre nem emlékeznek. (1,2,3,4)
2. Termelés, munka
2.1. Használtak-e a két világháború között egymáshoz erősítve 2-3 boronát a szántás elegyengetéséhez? (ritkán, általános, kizárólagos)
Csak egyes boronát használtak. Fa váz volt ellátva vas fogakkal. (1,2,3)
2.2. Közepes gazdaságokban a két világháború között a gabonát milyen mértékben vetették kézzel és vetőgéppel?
a) kézi vetés: általános, ritka, nincs
Hat embernek volt vetőgépe, a többiek kézzel vetettek. (1,2,3,4)
b) a gépi vetés: általános, ritka, nincs.
Hat embernek volt vetőgépe, a többiek kézzel vetettek. (1,2,3,4)
2.3. Használtak-e villás (a,) és gereblyés (b,) kaszacsapót vagy hajmókot (c)? Melyiket milyen sokan? Melyik mióta ismeretlen?
Gereblyés b) kaszacsapót használtak. (1,2,3,4)
2.4. Használtak-e a faluban olyan kéve kötő fát, amelynek vastagabb végén lapos nyílás volt, amibe a sarlót is be lehetett dugni?
Használtak lyukkal ellátott kévekötőfát. (1,2,3,4)
2.5. Az egyéni gazdálkodás idejében búzából és rozsból hány kévét szoktak a mezőn keresztbe rakni? Hány keresztet raktak összekapcsolva a mezőn és mi volt ennek a neve?
Rozsból és búzából is egyforma kereszteket raktak. Előfordult a 21, a 18, a 17 és a 14 kévéből rakott kereszt is. Keperúd a hosszában, kepeszárny a keresztben lerakott kéve neve. A legfölső kévét papnak hívták. (1,2,3,4)
2.6. Ismerik-e a kepe szót és ez mit jelent? (Meghatározott számú összerakott kereszt vagy meghatározatlan számú kereszt.)Használták-e ezt a kifejezést a termés mennyiségének a meghatározására?
Az egyvégtében lerakott kereszteket nevezték kepének. 3-10 keresztig raktak egy kepébe a föld szélességétől függően. A termés mennyiségének meghatározására az asztag szót használták. (1,2,3,4)
2.7. Milyen hosszú volt a csép nyele: 140 cm alatt., 144-155 cm között, 155 cm fölött?
A csép nyele kb. 150 cm volt. (1,2,3,4)
2.8. A két világháború között a gépi cséplés esetén állandó csapat járt-e a géppel, vagy a gazda állította a munkásokat - a gépészen és etetőn kívül - a rokonság, szomszédság köréből?
A cséplőgéppel állandó csapat járt. (1,2,3,4)
2.9. A kicsépelt szalmát hogyan hordták kazalba 1930 körül? a, Nyárssal (3-4 m hosszú rúd, amire a szalmát felszúrták és a fej fölött vitték.) Tisztázzuk mikor és hogyan került a faluba és mennyire lett általános? b, Vízszintes rudakon c, Elevátorral d, Egyéb módon
A kicsépelt szalmát nyárssal a) hordták kazalba. Villával nagyobb kupacokba rakták a szalmát, az egyik villás ellentartott és nyárssal fölszúrták, így vitték a kazalba. (1,2,3,4)
2.10. Melyik évtizedben szűnt meg teljesen a hajdina termelése?
A II. világháború után szűnt meg a hajdina termelése. (1,2,3,4)
2.11. Melyik évtizedben kezdődött és mikor lett általános a burgonya eke után, barázdába való vetése?
Az 1950-es években kezdődött a burgonya eke után való ültetése. (1,2,3,4)
2.12. Írjuk le tömören a szénaszárítás munkamenetét (renden forgatatlan szárad, a rendet szétterítették, a rendet forgatták, szénaszárító állványt használtak - ez utóbbi formáját rögzítsük -, hányszor forgatták, milyen egységbe gyűjtötték.)
A rendet még a kaszálás napján megfordították, majd este petrencékbe rakták. A második napon a petrencéket szétterítették, majd este behordták. (1,2,3,4)
2.13. Mivel, milyen eszközzel hordták a kazalból a napi száraztakarmányt az istállóba (nagyobb méretű kosárban, villával hajdivánnal, - két íjszerű káva -)? Ha valamelyik új, akkor azt honnan ismerték meg?
Kosárral, villával, ruhával hordták a napi szálastakarmányt az állatok elé. (1,2,3,4)
2.14. Jegyezzük fel az igánál (járomnál):
a) az iga felső fájának nevét:
vonyó, igafa
b) a rudat rögzítő szög nevét /gúzs/:
rúdszeg, rúdba való szeg
c) a külső szegek /igaszeg/ nevét:
igaszeg, nyakszeg (1,2,3,4)
2.15.
a) Almozáshoz használták-e a fák leveleit?
Ha kevés volt a szalma, akkor ősszel használták a fák leveleit alomnak. Csaritnak nevezték. (1,2,3,4)
b) Milyen mértékben (sokan, kevesen)?
n.a.
c) Melyik évszakban?
Ha kevés volt a szalma, akkor ősszel használták a fák leveleit alomnak.
2.16.
a) A ló befogásánál 1930 körül alkalmaztak-e szügyre erősített tartóláncot?
Csak szügyre erősített tartóláncot alkalmaztak a ló befogásánál. (1,2,3,4)
b) Melyik mód régibb, újabb?
n.a.
c) Ez utóbbit honnan ismerték?
n.a.
2.17. Mit neveztek szekérnek, mit neveztek kocsinak (teherhordó szekér, lovasszekér, szénaszállító szekér, marhásfogat stb.)?
Amivel dolgoztak azt szekérnek nevezték, amivel vásároztak stb. azt kocsinak hívták. (1,2,3)
2.18. A szálastakarmányt szállító szekér milyen hosszú centiméterben vagy sukkban (1 sukk = kb. 32 cm)? Ha egyáltalán van nyújtott hosszúszekér és vendégoldallal szállítás, akkor tisztázzuk, hogy melyik elterjedtebb és régibb.
A szálastakarmányt szállító szekér kb. 4-4,5 m. (1,2,3,4)
2.19. A nyomorúd leszorítása a szekér hátulján milyen eszköz segítségével történt? Írjuk le a formáját és a nevét, és azt is, ha a kötélen kívül nincs más eszköz.
A nyomórúd leszorítása rudazókötéllel történt. (1,2,3,4)
2.20. Milyen a lovas szekér, lovaskocsi saroglyája: egyenes, enyhén ívelt, erősen ívelt, nem volt saroglya.
Ritkán használtak saroglyát, ha volt egy-egy szekéren, akkor az enyhén ívelt volt. (1,2,3,4)
2.21.
a) Írjuk le, rajzoljuk vagy fényképezzük, hogy milyen volt a vesszőből készült szekérkas formája.
Egyik végén nyitott szekérkast használtak, amiből kettőt egybefordítottak. (12,3,4)
b) Használtak-e kettőt is?
Egyik végén nyitott szekérkast használtak, amiből kettőt egybefordítottak. (12,3,4)
2.22. Szokták-e a vonómarhát patkoltatni s melyik évszakban? Sokan, kevesen, csak ökröket vagy teheneket is.
A puhakörmű vonómarhát szokták patkoltatni. (1,2,3,4)
2.23. A fejőedény régi neve?
Zséter. (1,2,3,4)
2.24. A befogott marhát milyen szavakkal
a) indítják
Marha neve és a nee szó.
b) terelik jobbra
Hajsz!
c) és balra
Hik!
A borjúra használják a becce nevet. (1,2,3,4)
2.25. Milyen szavakkal hívogatják a disznót?
Poci ne! Poca-poca-poca! (1,2,3,4)
2.26. Milyen szavakkal hívogatják a tyúkot?
Pi-pi! Pi-pi ne! (1,2,3,4)
2.27. Milyen szavakkal hívogatják a kutyát?
Kuszi le! (1,2)
2.28. Kender és len töréséhez milyen eszközt használtak? (Tiló típusú törőt, lábbal mozgatott kötyüs törőt, törővályut, sulykot.)
Sulykot és tiló típusú törőt használtak a kender töréséhez. (1,2,3,4)
2.29.
a) Milyen típusú rokkát használtak s mi a neve: fekvő (a), ferde (b), álló (c)?
Fekvő a) (1,2,3) és ferde b) (4) típusú rokkát használtak.
b) A két kerék egymáshoz viszonyított helyzete.
n.a.
3. Ház és háztartás
3.1. A mai község határán volt-e korábban több egymástól elkülönülő házcsoport, aminek külön neve is volt (esetleg korábban önálló falú?
a) Hogy hívták ezeket?
A mai major helyén voltak cselédlakások, Berfának nevezték.
b) Miért volt így?
n.a.
c) Tudnak-e arról, hogy a községnek mindig itt volt-e a helye, vagy máshonnan települtek át a határ valamelyik részéről? Melyikből?
A falu a mai helyén állott mindig. (1,2,3,4)
3.2. Melyik évtizedben bontották le az utolsó boronából készült lakóházat? Ahol ilyen nem volt, ott az utolsó favázas sövényházak végső megszűnését nyomozzuk.
Az 1930-as években elbontották az utolsó boronafalu házat. Tömésházak tovább megmaradtak, az utolsót az 1940-es években lebontották, a kanász lakott benne. (1,2,3,4)
3.3. Hogyan alakították át a régi szabadkéményes és füstöskéményes házak füstvezetékét. (Hova helyezték a kéményt: falba, fal mellé? Szabad kémény esetén hogy történt ez? Mióta építenek (évtized) kizárólag zárt kéményt?
A füstöskonyhás házakba kéményt építettek. A kémény a válaszfal mellé került. Szabadkéményes ház alig fordult elő. Az 1930-as évektől építenek kizárólag zárt kéményeket. (1,2,3,4)
3.4. A legrégibb házakon a szoba + konyha + kamra résznek hány bejárata volt a szabadba? Hova nyíltak ezek az ajtók? (Pitvarba, tornácra, gangra, udvarra, stb.)
A legrégibb házakon minden helyiségnek külön bejárata volt, a ternácra nyíltak. Elfordult az is, hogy csak a konyhának és a kamrának a bejárat nyílt a ternácra. (1,2,3,4)
3.5. Állapítsuk meg azt, hogy volt-e a faluban kereszt-mestergerendás ház. (Ez esetben a padlásgerendák a ház hossztengelyének irányában feküdtek. Ha ilyent látunk, biztosra vehetjük a kereszt-mestergerenda egykori létét.) Előfordul-e földfalú házaknál mestergerenda?
A faluban volt keresztmestergerendás ház. (1,2,3,4)
3.6. Melyik évtizedben lett általános a rakott sparheltek használata a faluban?
Az 1930-as évektől lett általános a rakottsparheltek használata, de korábban is voltak ilyenek a faluban. (1,2,3,4)
3.7. Melyik évtizedben lett általános a kontyolt tetejű, nagyjából négyzet alaprajzú „kockaházak” „tömbházak” építése? Mikortól kezdve nem építenek már egysoros (szoba+konyha+kamra+szoba, kamra egyvégtében) házakat?
Az 1960-as évektől lett általános a nagyjából négyzet alaprajzú házak építése. A II. világháború után nem nagyon építettek egysoros elrendezésű házakat. (1,2,3,4)
3.8. Tudnak-e olyan régi házról, amelynek szobájában egykor a konyhából fűtött kemence volt és nem kályha?
A szobákban konyhából fűtött kályhák voltak. (1,2,3,4)
3.9. A konyhai kemencét hova építették: a, a konyha padlószintjére b, alacsony 10-20 cm magas emelvényre, padkára c, normál magasságú 50-70 cm magas padkára
A konyhai kemencét 50-70 cm-es padkára építették c). (1,2,3,4)
3.10. Volt-e kiugró középrészes (torkos) pajta, illetve L alaprajzú, sokszögű, továbbá leeresztett oldaltoldású pajta? (A fennálló pajtákról készítsünk egészen vázlatos alaprajzot, méretek nélkül, de az egyes részek nevének rögzítésével.
Az ábrák közül az e), f) fordult elő. (1,2,3,4)
3.11. Kemencében, kályhában, nyílt tűzön főzés esetén hogyan használták a fazékkiszedő villát? a, Egyik ágát akasztották a fazék fülébe. b, Két ág közé fogták a fazekat. c, kerekes kiszedővillát alkalmaztak. Mi volt ezeknek a neve?
A fazékkiszedő villa egyik ágát akasztották az edény fülébe, a másikat ronggyal fogták meg. Húskiszedő villa a neve. (4)
3.12.
a) Savanyítottak-e egészben tarlórépát törköly között vagy más módon?
Csak gyalulva savanyítottak tarlórépát és káposztát is. (1,2,3,4)
b)Savanyítottak-e egészben káposztafejeket?
Csak gyalulva savanyítottak tarlórépát és káposztát is. (1,2,3,4)
3.13. Melyik évtizedben szűnt meg általánosan a kenyér házi sütése? (Nem készítése!)
Az 1960-as évek elején szűnt meg a kenyér házi sütése. (1,2,3,4)
3.14. Régen milyen formájú kenyértartót használtak a kamrában: csillagos forma, vesszőíves, stb.? Egy faluban többféle is lehetett.
Az ábrák közül a c), b) formájú kenyértartót használták a faluban. (1,2,3,4)
3.15. Használtak-e füllel ellátott dongás vajköpülőt? Ha lehet, készítsünk rajzot vagy fényképet róla.
A faluban használtak füllel ellátott vajköpülőt. Állítólag egy füle volt, de mutatni már nem tudtak. (1,2,3,4)
3.16. A fából készült hajdina- és kölestörők ütőjéről készítsünk vázlatrajzot! (Lehetett áttört nyelű, forgórészeknél keskenyített, stb.
Az ábrák közül az a), b) fordult elő a faluban. (1,2,3,4)
3.17. Hajdinából, ahol ez nem volt kölesből, liszttel sűrítve készítenek-e olyan kását, amit aztán kiszaggatva fogyasztottak? A készítés lényeges mozzanatait írjuk le. Mi a neve (ganca, gánica, stb.)?
A kásás lisztet megpirították, majd fölengedték vízzel. Amikor fölvette a vízet, kiszaggatták. Vagy vöröshagymás zsírt öntöttek rá, vagy tejet. (4) Leforrázták a kását, miután fölvette a vízet, kiszaggatták és vöröshagymás zsírral leöntötték. (1,2,3)
3.18. Milyen formájú töltetlen kalácsokat szoktak sütni: karácsonyra, húsvétra, mindenszentekre, lakodalomra? (pl. fonott hosszúkás, fonott kör alakú, sima kör alakú, kifli alakú, rácsos kör alakú. (Lehetőleg készítsük róla rajzot. Mi volt ezek neve?
Fonott hosszúkás és fonott köralakú kalácsokat szoktak ünnepre sütni. (1,2,3,4)
3.19. Mióta és hogyan készítenek gyakrabban lecsót? (A lényeg a lecsó összetételi arányának tisztázása: mennyi paradicsom, hagyma, krumpli, paprika került bele; milyen volt ezek aránya?
Kb. 30 éve fogyasztanak rendszeresen lecsót. Paprika, hagyma, paradicsom a sorrend. Általában ütnek rá tojást is. Sokan készítik rizzsel is. (1,2,3,4)
3.20. Mióta fogyasztanak (évtizednyi pontossággal) rendszeresen nyers paprikát és paradicsomot?
Az 1960-as évektől fogyasztanak rendszeresen nyers paprikát és paradicsomot. (1,2,3,4)
3.21. Milyen sült tésztát tettek a „karácsonyi asztalra” (szenteste, ünnepi asztalra)?
Kevertet, kiflit, diós, mákos, lekváros kalácsot szoktak a karácsonyi asztalra tenni. (1,2,3,4)
3.22.
a) Régen viseltek-e a férfiak ünnepre széles gatyát felsőruhaként?
Igen.
b) Hány szélből készült?
Két szélből készült száranként a férfiak ünnepi bőgatyája. (1,2,3,4)
3.23. Melyik évtizedig viseltek az asszonyok derékban rögzített szoknyát réklivel vagy blúzzal? (Ennek ellentéte az egyberuha.)
Az idősebbek még ma is hordanak derékban rögzített szoknyát, de a fiatalok kb. az 1950-es évektől elhagyták ezt a viseletet. (1,2,3,4)
3.24. Szoktak-e a faluban az asszonyok is vásznat szőni, s melyik évtizedben szűnt meg ennek gyakorlata?
Csak fonni szoktak az asszonyok. Taródfán is volt takács, de sokan bevitték szövetni Körmendre. (1,2,3,4)
3.25. Melyik évtizedig volt „kötelező” az asszonyok számára az udvaron kívül a fejkendő viselete?
Nem volt kötelez az udvaron kívüli fejkendő viselet. (1,2,3,4)
3.26. Szokásban volt-e és meddig az, hogy a lakószobában két ágyat párhuzamosan egymás mellé tettek?
Az 1960-as évekig szokták a lakószobában a két ágyat párhuzamosan egymás mellé tenni. (1,2,4)
4. Család, közösség, világkép
4.1.
a) Melyik évszakban (hónapban) tartották 1910. körül a legtöbb esküvőt?
Farsangkor és zöldfarsangkor tartották a legtöbb esküvőt 1910 körül.
b) Melyik évszakban nem tartottak esküvőt?
Tiltva nem volt az év során, de a nagy munkák idején nem nagyon volt esküvő. (1,2,3,4)
4.2. Melyik nap volt a héten az esküvő megtartásának hagyományos napja?
a) 1910 körül:
vasárnap
b) 1930 körül:
szombat (1,2,3,4)
4.3.
a) Hol szokták tartani a lakodalmat? Csak az egyik fél házánál? Melyiknél?
Mindegyik fél házánál tartottak lakodalmakat.
b) Hol volt és mikor a főétkezés, illetve volt-e két egyenrangú étkezés?
Egy-egy fő étkezés volt.
c) Ha két helyen volt a lakodalom, hogyan oszlottak meg a vendégek?
A másik fél házánál a legközelebbi rokonokon kívül csak akkor volt más, ha külön is meghívták őket.Előfordult, hogy csak az egyik fél házánál tartottak lakodalmat, akkor minden rokon egy helyre volt hivatalos. (1,2,3,4)
4.4.
a) Hol zajlik le 1980 körül a lakodalom? (Figyelemmel az előző pontban foglaltakra.)
Körmendre járnak vendéglőkbe ma a lakodalmat lebonyolítók. (1,2,3,4)
b) Mennyire és mióta szokás a lakodalom nem otthon való tartása?
n.a.
4.5. Meghívás módja a lakodalomban (kit hívnak /vőfély, szülők, vendéghívogatók, jegyespár, levél, stb./, hányszor, és a lakodalomhoz viszonyítottan milyen időpontban?)
a) 1910 körül:
Vendéghívó vagy a szülők.
b) 1930 körül:
A fiatalok hívják a vendégeket két héttel a lakodalom előtt. (1,2,3,4)
4.6.
a) Volt-e a lakodalom során szándékolt tányér- (tál, cserép) törés és hol?
A lakodalom során nem volt szándékolt tányértörés. (1,2,3,4)
b) Ki, mikor és miért tört cserepet?
A lakodalom során nem volt szándékolt tányértörés. (1,2,3,4)
c) Volt-e valamilyen szövegmondás ezzel kapcsolatban? =
A lakodalom során nem volt szándékolt tányértörés. (1,2,3,4)
d)Meddig élt ez a szokás?
A lakodalom során nem volt szándékolt tányértörés. (1,2,3,4)
4.7. Tánczene. (A tánczene esetleges időbeli változásait rögzítsük!)
a) Általában honnan hoztak zenészeket: helybelieket, más falusiakat?
Körmendről hívták őket.
b) Milyen hangszereken játszottak?
Prímás, kontrás, bőgős, sípos, cimbalmos alkotta a zenekart.
c) Hány főből állott a zenekar?
n.a.
d) Mikor lép a gombos és tangóharmonika a zenekarba?
Harmonikával nem zenéltek a faluban. (1,2,3,4)
4.8. Lucázás
a) Volt-e lucázás és mely napon?
December 13-án lucáztak.
b)Írjuk le tömören a szokást (alakos - nem alakos, köszöntés, zene, szalma, törek, fatuskó stb. elemekkel). A kötött szöveget szó szerint írjuk le.
Álarcot öltöttek, kifordított ruhákat vettek magukra. Szalmát, szecskát vittek magukkal, amit elszórtak. „Luca, Luca kity-koty Tojjanak a tiktyok, lúdgyok Annyi tojások legyen, Mint égen a csillag. Szalonnájok akkora legyen, Mint a mestergerenda. Kolbászok olyan hosszú legyen, Mint ide Egerszeg A lányoknak akkora csöcse legyen, Mint az aratóbugyoga. … Kity-koty…” (1,2,3,4)
4.9. Regölés
a) Melyik napon szoktak regölni?
Nem szoktak regölni a faluban. (1,2,3,4)
b) Meddig élt ez a szokás?
Nem szoktak regölni a faluban. (1,2,3,4)
c) Kik regöltek: legények, gyerekek?
Nem szoktak regölni a faluban. (1,2,3,4)
d) Ha lehet, írjunk le teljesebb szöveget.
Nem szoktak regölni a faluban. (1,2,3,4)
4.10. Vannak-e, voltak-e nagyobb számban öreglegények?
A faluban 4-5 öreglegény volt és van, kb. 2 %. (1,2,3,4)
4.11. X-el díszített tejesfazék
a)Ismeretes-e az X-el díszített tejesfazék?
Egy X volt a tejesfazekakon, vásáron vették. (1,2,3)
b)Hány X .- esetleg kereszt - volt rajtuk?
Egy X volt.
c) Hol szerezték be ezeket?
Gödörházáról való. (4)
4.12
4.12.1. Szoktak-e az év valamelyik napján fáklyát, söprű vagy valami más tárgyat meggyújtva a levegőbe dobni?
Nem ismeretesek ezek a szokások. (1,2,3,4)
a) Melyik napon,
b) miért,
c) kik végezték?
d) Meddig élt ez a szokás?
4.12.2. Szoktak-e valamilyen ünnepi alkalommal (pl. karácsony) szabadban (nem melegedés vagy társas összejövetel céljából) tüzet gyújtani?
Nem ismeretesek ezek a szokások. (1,2,3,4)
a) Melyik napon,
b) miért,
c) kik végezték?
d) Meddig élt ez a szokás?
4.13. Írjuk le tömören, hogy Miklós-nap (december 6.) milyen szokások voltak régen? Jegyezzük le az alakoskodás kellékeit (öltözet, láncos bot, stb.)
Miklós napján álarcot öltöttek, szakállat ragasztottak kifordított bundás vettek magukra a fiatal legények. Láncos bottal a kezükben jártak házról-házra és ijesztgették a gyerekeket. (1,2,3,4)
4.14. Soroljuk fel a betlehemes játék szereplőit, nevükkel együtt.
4-5 betlehemes járt a faluban, a pásztorokra emlékeznek, de nagyon régóta nem látták ezt a szokást a faluban. (1,2,3,4)
4.15. Kiket tiszteltek az állatok védőszentként (Szt. György, Szt. Ferenc, Szt. Márton, Szt. Vendel, Szt. Antal, stb.) , ki melyik állaté?
Szent Antal (1,2), Szent Vendel (3,4).
4.16. Mivel szokták ijesztgetni régen a kisgyermekeket?
A bumbus elvisz! Elvisz a kéményseprő, vagy a cigányasszony! (1,2,3,4)
4.17. Diódobálás
a) Volt-e valamelyik napon (karácsony, szenteste,- templomban, lakásban, stb.) diódobálás?
Szoktak diót dobálni karácsony este, pi-pizésnek hívták.
b) Mikor, hol, miért?
A gyerekeknek dobálta a gazdaasszony, hogy a csirkék is úgy kapkodják majd a szemet. (1,2,3,4)
c) Írjuk le tömören a szokást!
A gyerekeknek dobálta a gazdaasszony.
4.18. Milyen alakot láttak a régiek a holdban (fát, tüskét vágó embert, rőzsét szállító embert, szántó, trágyát hordó embert, stb.)?
A cigány szalmát lop, szokták mondani a régi öregek. (1,2,3,4)