„Várkesző” változatai közötti eltérés
a (/* 2.12. Írjuk le tömören a szénaszárítás munkamenetét (renden forgatatlan szárad, a rendet szétterítették, a rendet forgatták, szénaszárító állványt használtak - ez utóbbi formáját rögzítsük -, hányszor forgatták, milyen eg…) |
a (→2.13. Mivel, milyen eszközzel hordták a kazalból a napi száraztakarmányt az istállóba (nagyobb méretű kosárban, villával hajdivánnal, - két íjszerű káva -)? Ha valamelyik új, akkor azt honnan ismerték meg?) |
||
168. sor: | 168. sor: | ||
===2.13. Mivel, milyen eszközzel hordták a kazalból a napi száraztakarmányt az istállóba (nagyobb méretű kosárban, villával hajdivánnal, - két íjszerű káva -)? Ha valamelyik új, akkor azt honnan ismerték meg?=== | ===2.13. Mivel, milyen eszközzel hordták a kazalból a napi száraztakarmányt az istállóba (nagyobb méretű kosárban, villával hajdivánnal, - két íjszerű káva -)? Ha valamelyik új, akkor azt honnan ismerték meg?=== | ||
− | + | Vesszőkosárral (megkülönböztetnek abrakos-, törekes-, és szénás kosarat). Tragáccsal. (1,2,3) | |
===2.14. Jegyezzük fel az igánál (járomnál): === | ===2.14. Jegyezzük fel az igánál (járomnál): === |
A lap 2014. április 7., 16:47-kori változata
Adatlap
Adatfelvétel ideje: 1992. július | |
Adatközlők: | |
(1.) Kiss János, 1922.
(2.) Kiss Jánosné, 1927. (3.)Keszei Ernő, 1911. | |
Gyűjtötte: Kordé Tünde | |
Wiki feldolgozás: Zajkás Bernadett | |
A település a Wikipedián: http://hu.wikipedia.org/wiki/V%C3%A1rkesz%C5%91 | |
weboldal: http://www.varkeszo.hu/ |
1. Külső kapcsolatok, történeti tudat
1.1. Mit tudnak a község keletkezéséről? Hogyan jött létre?
A Rábánál volt egy bevehetetlen vízi vár, azzal szemben volt a régi falu melyet zsellérek laktak. A várnak 33 (1), 13 (3) katonája volt. Ezek a katonák kaptak földeket. A Rába gyakran kiöntött, ezért települtek le a mostani helyre, távolabb a Rábától. (1,2,3)
1.2. Melyek a község régi családjai? Sorolják fel ezeket és azt is ha tudnak régen beköltözött s itt gyökeret vert családokról, feljegyezve, hogy honnét kerültek ide.
Csordás, Puskás, Németh, Keszei, Konczos, Lendvai, Horváth, Kiss, Bertha. Mondják, hogy ezek között a nevek között még a várkatonák nevei is előfordulnak. (1,2,3)
1.3. Tudnak-e arról, hogy a faluban valahol, valamikor nagyobb számban települtek-e be,? Honnan, milyen nemzetiségűek?
Nem volt betelepülés a faluba. A legnagyobb lélekszáma 600 fő volt, most alig 300 fő. A falut csúfolják azzal, hogy rácok lakják. (1,2,3)
1.4. Tudnak-e arról, hogy a faluból költöztek-e nagyobb számba valahova? Hova, mikor?
Az I. világháború előtt és után mentek ki Amerikába, Kanadába dolgozni a férfiak, de ők visszajöttek. Nem volt kitelepülés. (1,2,3)
1.5. Mely falvakat tartanak magukéhoz leginkább hasonlónak közelebbi vagy távolabbi vidéken? Miben áll a hasonlóság?
Egyházaskeszőt mondják hasonló falunak. Oda tartoztak a jegyzőséghez, ez a falu is katolikus. (1,2,3)
1.6. Beletartozik-e a falu valamilyen tájegységbe, népcsoportba, vidékbe? Melyikbe?
Nem sorolják magukat tájegységhez. Említik, hogy valamikor ez volt Vasvármegye legszéle, és négy megye találkozott a határukban. (1,2,3)
1.7. Milyen közeli tájegységről, csoportokról, vidékekről tudnak? Kérdezzük meg, hogy mely községeket sorolják a csoportokba.
Kemenesalja – hozzájuk legközelebbi falu Kemenesszentpéter. Rábaköz – Szany. (1,2,3)
1.8. Milyen híres községekről tudnak, miről híresek ezek?
Nemesgörzsönyben nemesek laktak. Szanyban püspöki kastély volt. (1,2,3)
1.9. Csúfolták-e a falut valamivel a környékbeliek vagy az itteniek mely más községekről tudnak-e csúfolódó mondásokat?
Az itteniekre mondják, hogy rácok. Egyházaskeszőre azt mondják, hogy „Cseta”. Szokás Várkeszőt Kiskeszőnek mondani, Egyházaskeszőt Öregkeszőnek. (1,2,3)
1.10. Szoktak-e régebben más falvakból házasodni? melyekből gyakrabban, esetleg melyekből nem? Soroljuk fel az emlegetett falvakat, törekedve annak megállapítására, hogy az összeházasodás jelentős vagy szórványos volt.
Inkább falun belül házasodtak. Az I. világháború után már gyakori a vidéki házasság is. Egyházaskesző, Kemenesszentpéter azok a faluk, akikkel gyakori volt a házassági kapcsolat. Előfordult, hogy Vágból vagy Soborból házasodtak. A faluból legények is kerültek el. Szany gazdag falu volt, onnan nem engedtek ki lányt, de idegent se be. (1,2,3)
1.11. Hova szoktak régebben gyakrabban járni: a, vásárra,b, piacra,c, búcsúra. d, búcsújáró helyre?
Híres volt a keszei káposzta, így gyakran egész szekérrel vittek eladni. Erre különösen a vásárok voltak alkalmasak. ====a) Vásárra: ====Pápa, Celldömölk, Beled, Csorna, Szany, Marcaltő: főleg állatvásárokra.
====b) Piacra: ====Pápa. Tejhasznot vittek. Sokáig gyalog jártak vagy kocsival, utóbb vonattal. 1934-ben alakult tejszövetkezet a faluban, ettől kezdve szórványos a piacozás.
====c) Búcsúra (Mikor, hova?):====Kemenesszentpéter (Péter-Pál), Egyházaskesző (Margit búcsú). Szanyba nem mentek, mert ott verekedősek voltak.
====d) Hova szoktak régebben gyakrabban járni búcsújáró helyre?====Szany – Szent Anna kápolnához, Celldömölk – Mária nevenapján, Csatkára is ekkor. Tét – Antal napján a szent kúthoz. (1,2,3)
1.12. Hova szoktak régebben innen munkába járni s milyen munkára? (summás, csépelni, cselédeskedni, stb...)
Győri püspökségi uradalmak voltak közel. Liliom-major, Írtás-puszta, Emilháza – ezek voltak azok a majorok, ahova eljártak. Gyümölcsöt szedtek. „A két Kesző összedolgozott” – közös aratóbrigádokat csináltak. Eljártak a grófi birtokokra is. Sok kőműves volt a faluban, ők távolabb is eljártak, télen részes favágással foglalkoztak. (1,2,3)
1.13. Ide ugyanilyen célból honnan szokta jönni munkára?
A faluba nem jártak munkára. (1,2,3)
1.14. Készítettek-e a helybeliek eladásra más faluban:
====a) kocsikasokat====igen
====b) vesszőkosarakat====igen
====c) szalmafonatú edényeket====n.a.
====d) szövőbordát ====n.a.
====e) favillát====n.a.
====f) fagereblyét====n.a.
====g) faboronát ====n.a.
====h) egyebet?====„Somport” (zsombor) szinte mindenütt kötöttek. A Rába-parton sok vessző termett. Burkust, burittót, kocsikast, kosarat készítettek, ezeket a beledi vásárra hordták el. Takács is nagyon sok volt a faluban. (1,2,3)
====i) Ha ezeket helyben egyáltalán nem készítették, akkor melyik falvakban lehetett ezeket beszervezni?====n.a.
1.15. Hol készített cserépedényeket használtak?
Tüskevári fazekasoktól. Szekéren is hordták vagy a vásáron vették tőlük. (1,2,3)
1.16.
====a) Milyen vándorárusok jártak a faluba?====Tüskevári fazekasok jártak. Paprikások Géderlakról (Kalocsa járás). Burgenlandi (Felsőör) tyukász kumetes lovakkal. Mosonszentjánosról (Sopron m.) malackereskedő. A Fellner zsidó kisborjúkat vett. Drótos-tótok, köszörűsök jártak a faluban. Ugodiak meszet árultak. (1,2,3)
====b) Honnan jöttek? ====Tüskevár,Géderlak, Burgenland(Felsőör), Mosonszentjános, Ugodról
====c) Hogy hívják őket (licsések, kránicok, bosnyákok, paprikások, meszesek, faszerszám-árusok, sonkolyosok, deszkások, olaszok, üvegesek, edényfoldozók, fazekasok, stb.)? ====fazekasok, paprikások,tyukászok, malackereskedők,drótos-tótok, köszörűsök,meszesek
====d) Mit árultak? ====edényeket, paprikát, tojást, malacot...
1.17. a)A helybelieknek milyen más falvak határában voltak szőlői jelentősebb számban?
Sosem volt a faluban szőlőhegy. A kőművesek hoztak szőlőtőkéket Somlóról, ezekből lugast ültettek az udvarokon. (1,2,3)
1.17. b) Volt-e a helyi szőlőhegyen más faluban lakónak szőlőbirtoka? (A községeket mindegyik esetben soroljuk fel, a méretekre ügyelve.)
Sosem volt a faluban szőlőhegy. (1,2,3)
1.18. a) A mai község határában hány egykori vagy mai temetőről tudnak? Soroljuk fel ezek neveit!
Nem említik, hogy tudnának ilyenről.A vár környékén volt a régi falu . 1848-ban itt jöttek át az osztrákok a Rábán, csata volt. (1,2,3)
1.18. b) Tudnak-e a falu határában olyan helyet, ahonnan nagyobb tömegben kerültek elő emberi csontok?
A Rongat erdőből emberi csontok kerültek elő. (A környéken szinte mindenütt említik, más magyarázattal.)(1,2,3)
1.19. Voltak-e a falunak fogadott ünnepei, melyek és miért?
Adalbert napján volt a falunak a fogadott ünnepe, mivel valamikor jégverés volt a faluban. (1,2,3)
2. Termelés, munka
2.1. Használtak-e a két világháború között egymáshoz erősítve 2-3 boronát a szántás elegyengetéséhez? (ritkán, általános, kizárólagos)
Nem használtak 2-3 levelű vasboronát. „Azt csak az uradalomban használtak.” Egyes faboronát használtak. (1,2,3)
2.2. Közepes gazdaságokban a két világháború között a gabonát milyen mértékben vetették kézzel és vetőgéppel?
====a) kézi vetés: általános, ritka, nincs ====általános
====b) a gépi vetés: általános, ritka, nincs.====ritka. Az I. világháború előtt szinte mindenki kézzel vetett. A 30-as években 50 %-ban már géppel vetettek. (1,2,3)
2.3. Használtak-e villás (a,) és gereblyés (b,) kaszacsapót vagy hajmókot (c)? Melyiket milyen sokan? Melyik mióta ismeretlen?
Gereblyés kaszacsapót használtak az aratáshoz, kaszagráblának mondják. (1,2,3)
2.4. Használtak-e a faluban olyan kéve kötő fát, amelynek vastagabb végén lapos nyílás volt, amibe a sarlót is be lehetett dugni?
Volt ilyen kötőfa. A sarlót bele lehetett „fűzni”, a marokszedő vitte. (1,2,3)
2.5. Az egyéni gazdálkodás idejében búzából és rozsból hány kévét szoktak a mezőn keresztbe rakni? Hány keresztet raktak összekapcsolva a mezőn és mi volt ennek a neve?
20 kéve volt egy kereszt mindenféle gabonából. 10 kéve egy láb. (1,2,3)
2.6. Ismerik-e a kepe szót és ez mit jelent? (Meghatározott számú összerakott kereszt vagy meghatározatlan számú kereszt.)Használták-e ezt a kifejezést a termés mennyiségének a meghatározására?
A kepe nem meghatározott számú keresztből állt. Függött a föld szélességétől és a terméstől. 6-7 kereszt fért fel a szekérre, ezért ha tehették ennyit raktak össze. De nem ritka, hogy ennél kevesebbet, illetve többet. (1,2,3)
2.7. Milyen hosszú volt a csép nyele: 140 cm alatt., 144-155 cm között, 155 cm fölött?
2 m. (1) 170-180 cm – mint a kasza nyele. (3) (Becsült adatok.)
2.8. A két világháború között a gépi cséplés esetén állandó csapat járt-e a géppel, vagy a gazda állította a munkásokat - a gépészen és etetőn kívül - a rokonság, szomszédság köréből?
A két világháború közti időben még volt úgy, hogy kalákában csépeltek, de már megjelentek a részes cséplők is, akiket a gép tulajdonosa fogadott fel. A kalákában cséplés a régi mód. (1,2,3)
2.9. A kicsépelt szalmát hogyan hordták kazalba 1930 körül? a, Nyárssal (3-4 m hosszú rúd, amire a szalmát felszúrták és a fej fölött vitték.) Tisztázzuk mikor és hogyan került a faluba és mennyire lett általános? b, Vízszintes rudakon c, Elevátorral d, Egyéb módon
Nyárssal. (1,2) „Trepnikkel.” (3)
2.10. Melyik évtizedben szűnt meg teljesen a hajdina termelése?
A II. világháború előtt néhány gazda termelt hajdinát, de „nem nagyban”. (1,2,3)
2.11. Melyik évtizedben kezdődött és mikor lett általános a burgonya eke után, barázdába való vetése?
A 30-as években már biztosan eke után vetették. (1,2) Már a 20-as években is volt eke után. (3)
2.12. Írjuk le tömören a szénaszárítás munkamenetét (renden forgatatlan szárad, a rendet szétterítették, a rendet forgatták, szénaszárító állványt használtak - ez utóbbi formáját rögzítsük -, hányszor forgatták, milyen egységbe gyűjtötték.)
A fű renden száradt. Ha egy hét alatt be lehetett takarítani, akkor mág igen jó idő volt. 4. nap forgatták. 1-2 napig megint száradt. Ezután petrencébe gyűjtötték. A petrencéket petrencefával hordták boglyába. 10 petrence ment bele, mert ennyi fért fel egyszerre a szekérre. 1-2 napig a boglyát még kint hagyták, hogy roskadjon. (1,2,3)
2.13. Mivel, milyen eszközzel hordták a kazalból a napi száraztakarmányt az istállóba (nagyobb méretű kosárban, villával hajdivánnal, - két íjszerű káva -)? Ha valamelyik új, akkor azt honnan ismerték meg?
Vesszőkosárral (megkülönböztetnek abrakos-, törekes-, és szénás kosarat). Tragáccsal. (1,2,3)