„Kemenesszentpéter” változatai közötti eltérés

A Kapcsolatrendszer a Délnyugat-Dunántúlon wikiből
a (2.18. A szálastakarmányt szállító szekér milyen hosszú centiméterben vagy sukkban (1 sukk = kb. 32 cm)? Ha egyáltalán van nyújtott hosszúszekér és vendégoldallal szállítás, akkor tisztázzuk, hogy melyik elterjedtebb és régibb.)
a (2.19. A nyomorúd leszorítása a szekér hátulján milyen eszköz segítségével történt? Írjuk le a formáját és a nevét, és azt is, ha a kötélen kívül nincs más eszköz.)
234. sor: 234. sor:
  
 
===2.19. A nyomorúd leszorítása a szekér hátulján milyen eszköz segítségével történt? Írjuk le a formáját és a nevét, és azt is, ha a kötélen kívül nincs más eszköz.===
 
===2.19. A nyomorúd leszorítása a szekér hátulján milyen eszköz segítségével történt? Írjuk le a formáját és a nevét, és azt is, ha a kötélen kívül nincs más eszköz.===
 
  
 
===2.20. Milyen a lovas szekér, lovaskocsi saroglyája: egyenes, enyhén ívelt, erősen ívelt, nem volt saroglya.===
 
===2.20. Milyen a lovas szekér, lovaskocsi saroglyája: egyenes, enyhén ívelt, erősen ívelt, nem volt saroglya.===

A lap 2014. március 7., 18:16-kori változata

Adatlap

Adatfelvétel ideje: 1992. július
Adatközlők: (1.) Szabados Kálmán, 1904.
(2.) Szabados Kálmán, 1931.
(3.) Nagy Lajos, 1913.
(4.) Kasza Károly, 1911.
Gyűjtötte: Kordé Tünde
Wiki feldolgozás: Nagy Krisztina
A település a Wikipedián: http://hu.wikipedia.org/wiki/Kemenesszentp%C3%A9ter
weboldal: http://www.kemenesszentpeter.hu/



1. Külső kapcsolatok, történeti tudat

1.1. Mit tudnak a község keletkezéséről? Hogyan jött létre?

A falu keletkezéséről nem tudnak. 1867-ben volt földosztás, ekkor 42 család kapott teljes telket. 1920-ig Rábaszentpéternek hívták. (1,2,3,4)

1.2. Melyek a község régi családjai? Sorolják fel ezeket és azt is ha tudnak régen beköltözött s itt gyökeret vert családokról, feljegyezve, hogy honnét kerültek ide.

Kasza, Patyi, Nagy, Gyarmatio, Szijgyártó, Kövi, Zsidai, Mizsér (Szanyból), Töreki (Érdről), Egyházi. 3 horvát család is volt. Szent István óta Székeskáptalanhoz tartozott a falu, a cselédség azóta cserélődik. (1,2,3,4)

1.3. Tudnak-e arról, hogy a faluban valahol, valamikor nagyobb számban települtek-e be,? Honnan, milyen nemzetiségűek?

3 horvát család volt a faluban, de ők ki is költöztek legalább 150 éve. A Pinkóczy-majorból települtek be 1945 után. (1,2,3,4)

1.4. Tudnak-e arról, hogy a faluból költöztek-e nagyobb számba valahova? Hova, mikor?

Nem volt kitelepülés. Amerikába mentek férfiak dolgozni, de ők hazajöttek. (1,2,3,4)

1.5. Mely falvakat tartanak magukéhoz leginkább hasonlónak közelebbi vagy távolabbi vidéken? Miben áll a hasonlóság?

Vág, Rábasebes (Sopron m.) Magyargencs és Egyházaskesző azok a faluk, amelyeket hasonlónak mondanak. A hasonlóság alapját nem nevezik meg. (1,2,3,4) A katonatisztek román cselédeket hoztak Magyargencsre, ezeket fekete embereknek mondták. (1)

1.6. Beletartozik-e a falu valamilyen tájegységbe, népcsoportba, vidékbe? Melyikbe?

Ez az utolsó kemenesalji falu. Kemenesmagasi, Kemeneshőgyész esik legközelebb hozzá. (1,2,3,4)

1.7. Milyen közeli tájegységről, csoportokról, vidékekről tudnak? Kérdezzük meg, hogy mely községeket sorolják a csoportokba.

Rábaköz: Vág, Sebes, Szany, Szil. (1,2,3,4)

1.8. Milyen híres községekről tudnak, miről híresek ezek?

Szanyban nagyon sokáig élt a régi népviselet. (1)

1.9. Csúfolták-e a falut valamivel a környékbeliek vagy az itteniek mely más községekről tudnak-e csúfolódó mondásokat?

Ahol Szentpéter Vág, ott Sebes (falunevek). Szentpéteri kettős torony, Beleakadt az ostorom. Két Kesző szénáról, Magyargencs birkáról, Szentpéter kavicsáról (volt híres). Gyertek haza kőművesek, tél az idő Megfőtt már a kumplileves, meg a tüdő. (Sok szegényember volt a faluban, akiből kőműves lett.) Magas, mint Csiginek a nyárfa (helybeli családnév) Gércén lakom, nem tartozom, Ott is a jobbik soron. Gyöngy Pápoc – az idevalósi lányok cifrák voltak. A páliak hazafeküdtek. Aratáskor kint aludtak a mezőn, de mert senki sem akart utolsó lenni a sorban, előrement és ott feküdt le. Így aztán egyre közelebb kerültek a faluhoz. Majd a limódi legények megrakják! (Eldőlt a kazaljuk.) Te még Pásztoriban libapásztor lennél – mondták a 18 éves lánynak. Kisbata meg Zsebeháza Belefér egy tarisznyába. (1,2,3,4)

1.10. Szoktak-e régebben más falvakból házasodni? melyekből gyakrabban, esetleg melyekből nem? Soroljuk fel az emlegetett falvakat, törekedve annak megállapítására, hogy az összeházasodás jelentős vagy szórványos volt.

A falun belüli házasság volt a gyakoribb. Más vallásúak csak a II. világháború után kerültek a faluba (katolikusok lakták). Nem szívesen jöttek ebbe a faluba, mert kavicsos volt a határa. Mindig sok volt az iparos, így került vidéki lány is a faluba. Gyakoribbak voltak a következő falvakból: Egyházaskesző, Várkesző, Magyargencs, Pápoc. (1,2,3,4)

1.11. Hova szoktak régebben gyakrabban járni: a, vásárra,b, piacra,c, búcsúra. d, búcsújáró helyre?

a) Vásárra:

Pápára és Cellbe jártak leggyakraban. Szanyban, Szilben és Beledben hónapos vásár is volt. Szanyban, Tüskeváron és Devecserben az állatvásárok voltak híresek. Ide margát venni, eladni jártak.

b) Piacra:

Szanyban és Beledben volt hetipiac. Főként kosarat vittek eladni. Pápa már messze esett, megaztán a falu is szegény volt.

c) Búcsúra (Mikor, hova?):

Vág (Jakabkor), Rábasebes (Nepomuki – május 16.), Pápoc (Szent Lőrinckor), Magyargencs (Pünkösdkor), Egyházaskesző, Várkesző, Kemeneshőgyész (Istvánkor), Kecskéd (Péter-Pál).

d) Hova szoktak régebben gyakrabban járni búcsújáró helyre?

Szanyban Anna búcsú volt – ide prossecióval is mentek a kápolnához. Celldömölkre Mária napkor. (1,2,3,4)

1.12. Hova szoktak régebben innen munkába járni s milyen munkára? (summás, csépelni, cselédeskedni, stb...)

Nagyon sok iparos volt a faluban, mert sovány, rossz volt a határ. Főként kőművesek kerültek ki közülük. 8-10 ember ment egy csoportban. Először Ácsig jutottak, ott vállaltak munkát. A következő megálló Tatabánya volt, itt is dolgoztak. Így jutottak Budapestre. Veszprémbe először gyalog, később biciklivel jártak. 50-100 kőműves is volt a faluban. Ács is volt szinte minden családban. A Szél-mezőre, Asszonyfára napszámba mentek. Egy hétre vitték őket, szekérrel szállították. Szolgálni Pápára, Budapestre csaknem minden lány volt. (1,2,3,4)

1.13. Ide ugyanilyen célból honnan szoktak jönni munkára?

A faluba nem jártak munkára. (1,2,3,4)

1.14. Készítettek-e a helybeliek eladásra más faluban:

a) kocsikasokat

Somport (zsombor), szakajtót, kocsikast eladásra is kötöttek, a vásárra vitték. (1,2,3,4)

b) vesszőkosarakat

Sok kosárkötő volt a faluban.

c) szalmafonatú edényeket

Somport (zsombor), szakajtót, kocsikast eladásra is kötöttek, a vásárra vitték.

d) szövőbordát

n.a.

e) favillát

n.a.

f) fagereblyét

n.a.

g) faboronát

n.a.

h) egyebet?

n.a.

i) Ha ezeket helyben egyáltalán nem készítették, akkor melyik falvakban lehetett ezeket beszervezni?

n.a.

1.15. Hol készített cserépedényeket használtak?

Tüskevári fazekasoktól. Velemériektől. Erdélyből fekete cserepeket hoztak. (1) Dörből (Sopron m.). (4)

1.16.

a) Milyen vándorárusok jártak a faluba?

Fazekasok jártak szekérrel. Zalából „zsidisek” jártak. Gyümölcsöt, mustot, bort árultak. Köszörűsök, drótos-tótok, ablakosok, üvegesek. „Nem kívánja, mint az ablakos tót a hanyattesést.” A Bakonyból jöttek faszerszámot árultak, villát, talicskát, sütőlapátot. Meszet Ugodról hoztak. (1,2,3,4)

b) Honnan jöttek?

Zala, Bakony, Ugod

c) Hogy hívják őket (licsések, kránicok, bosnyákok, paprikások, meszesek, faszerszám-árusok, sonkolyosok, deszkások, olaszok, üvegesek, edényfoldozók, fazekasok, stb.)?

Fazekasok, zsidisek, köszörűsök,drótos-tótok, ablakosok, üvegesek

d) Mit árultak?

fazekat,gyümölcsöt, mustot, bort, faszerszámot, villát, talicskát, sütőlapátot, meszet.

1.17. a)A helybelieknek milyen más falvak határában voltak szőlői jelentősebb számban?

A Sürü-aljában volt valamikor a szőlő. Be volt kerítve és szőlőpásztor vigyázta. Itt volt a gyümölcsös is. A század elején a filoxéra vitte el. Lugasok később lettek. Más falu határában ittenieknek nem volt szőlője. (1,2,3,4)

1.17. b) Volt-e a helyi szőlőhegyen más faluban lakónak szőlőbirtoka? (A községeket mindegyik esetben soroljuk fel, a méretekre ügyelve.)

n.a.

1.18. a) A mai község határában hány egykori vagy mai temetőről tudnak? Soroljuk fel ezek neveit!

A mostani temetőben 1848-as sír is volt. A római út mellett halmok voltak. Ezen az úton a 60-as évekig még jártak. A Páskon-dülőben is vannak halmok. Ekhel pusztáról azt tartják, hogy valamikor város is volt ott. Ma major helye van ott, de a régiek innen származtatják a falut.

1.18. b) Tudnak-e a falu határában olyan helyet, ahonnan nagyobb tömegben kerültek elő emberi csontok?

A kocsmakertben az 1910-es években találtak csontokat, ma már a helye sincs meg.

1.19. Voltak-e a falunak fogadott ünnepei, melyek és miért?

Valamikor állatvész volt a faluban. Kápolnát is emeltek ennek emlékezetére. Szent Vendelkor tartják a fogadott ünnepet. (1,2,3,4)

2. Termelés, munka

2.1. Használtak-e a két világháború között egymáshoz erősítve 2-3 boronát a szántás elegyengetéséhez? (ritkán, általános, kizárólagos)

Egyes faboronát használtak. Hármas vasboronát magtakarónak használtak. (1,2,3,4)

2.2. Közepes gazdaságokban a két világháború között a gabonát milyen mértékben vetették kézzel és vetőgéppel?

a) kézi vetés: általános, ritka, nincs

60 %-a vetett kézzel. (1)

b) a gépi vetés: általános, ritka, nincs.

A 30 hold feletti gazdáknak volt gépe. Több vetett géppel, mint kézzel. (3) A 10-15 holdas gazdáknak volt gépe. A 60 %-nak már volt gépe. (4)

2.3. Használtak-e villás (a,) és gereblyés (b,) kaszacsapót vagy hajmókot (c)? Melyiket milyen sokan? Melyik mióta ismeretlen?

Kaszacsapót vagy hajmókot használtak, kaszagráblának mondják. (1,2,3,4)

2.4. Használtak-e a faluban olyan kéve kötő fát, amelynek vastagabb végén lapos nyílás volt, amibe a sarlót is be lehetett dugni?

Nem volt olyan kévekötőfa, amelyen nyílás volt. (1,2,3,4)

2.5. Az egyéni gazdálkodás idejében búzából és rozsból hány kévét szoktak a mezőn keresztbe rakni? Hány keresztet raktak összekapcsolva a mezőn és mi volt ennek a neve?

Minden gabonából 20 kéve volt egy kereszt. 10 kévéből volt egy láb. (1,2,3,4)

2.6. Ismerik-e a kepe szót és ez mit jelent? (Meghatározott számú összerakott kereszt vagy meghatározatlan számú kereszt.)Használták-e ezt a kifejezést a termés mennyiségének a meghatározására?

A kepe meghatározott számú kereszt. Függött a föld szélességétől és a termés minőségétől. (1,2,3,4)

2.7. Milyen hosszú volt a csép nyele: 140 cm alatt., 144-155 cm között, 155 cm fölött?

145 cm. (1) 165-180 cm. (3) 170 cm. (4)

2.8. A két világháború között a gépi cséplés esetén állandó csapat járt-e a géppel, vagy a gazda állította a munkásokat - a gépészen és etetőn kívül - a rokonság, szomszédság köréből?

Részes cséplők voltak, a gép tulajdonos fogadta fel őket. (1,2,3,4)

2.9. A kicsépelt szalmát hogyan hordták kazalba 1930 körül? a, Nyárssal (3-4 m hosszú rúd, amire a szalmát felszúrták és a fej fölött vitték.) Tisztázzuk mikor és hogyan került a faluba és mennyire lett általános? b, Vízszintes rudakon c, Elevátorral d, Egyéb módon

Nyárssal. (1,2,3,4)

2.10. Melyik évtizedben szűnt meg teljesen a hajdina termelése?

Nagyban sohasem termeltek hajdinát. Előfordult időnként, hogy egy-egy ember vetett, de ez ritka volt. (1,2,3,4)

2.11. Melyik évtizedben kezdődött és mikor lett általános a burgonya eke után, barázdába való vetése?

A 20-as években kezdték a krumplit eke után vetni. (1,2,3,4)

2.12. Írjuk le tömören a szénaszárítás munkamenetét (renden forgatatlan szárad, a rendet szétterítették, a rendet forgatták, szénaszárító állványt használtak - ez utóbbi formáját rögzítsük -, hányszor forgatták, milyen egységbe gyűjtötték.)

A széna renden száradt. 3 (1), 4-5 (4) nap után forgatták. Újabb 1-2 nap múlva lehetett gyűjteni. (1,2,3,4) A petrencébe rakás nem jellemző a falura mostanság. Előtte 7-8 petrencéből lett a boglyas. Most 2 m átmérőjű petrencéket raknak. Ezt egyből a szekérre rakják. (1) Rendről szokták a petrencefára rakni a szénát, így hordták petrencébe. (4)

2.13. Mivel, milyen eszközzel hordták a kazalból a napi száraztakarmányt az istállóba (nagyobb méretű kosárban, villával hajdivánnal, - két íjszerű káva -)? Ha valamelyik új, akkor azt honnan ismerték meg?

Bakszekéren, tragácson, terákon. (1,2,3,4)

2.14. Jegyezzük fel az igánál (járomnál):

a) az iga felső fájának nevét:

iga (1), nem volt külön neve (4)

b) a rudat rögzítő szög nevét /gúzs/:

tézslaszeg

c) a külső szegek /igaszeg/ nevét:

igaszeg (1,2,3,4)

2.15.

a) Almozáshoz használták-e a fák leveleit?

Az erdőről szalmazsákkal csaritot hordtak. Főként cserfaleveleket. Teli „hidorták” a levelet, összehúzták.

b) Milyen mértékben (sokan, kevesen)?

Az utóbbi időben már nem volt jellemző. (1,2,3,4)

c) Melyik évszakban?

Tavasszal gyűjtötték, amikor már összehordta a szél.

2.16.

a) A ló befogásánál 1930 körül alkalmaztak-e szügyre erősített tartóláncot?

A faluban szügyre erősített tartóláncot használtak a gazdák. A fuvarosok nyaklót. (1,2,3,4)

b) Melyik mód régibb, újabb?

n.a.

c) Ez utóbbit honnan ismerték?

n.a.

2.17. Mit neveztek szekérnek, mit neveztek kocsinak (teherhordó szekér, lovasszekér, szénaszállító szekér, marhásfogat stb.)?

Parasztszekér, jármos szekér – ez elé sosem fogtak lovat. A kocsi elé lovat fogtak. Kisebb volt a szekérnél. (1,2,3,4)

2.18. A szálastakarmányt szállító szekér milyen hosszú centiméterben vagy sukkban (1 sukk = kb. 32 cm)? Ha egyáltalán van nyújtott hosszúszekér és vendégoldallal szállítás, akkor tisztázzuk, hogy melyik elterjedtebb és régibb.

Takarodáshoz hosszú oldalt használtak. 5 m hosszú volt. Egyébként rövid szekérre tettek karfát, vendégoldalat. A rövid szeklér 2,5-3 m volt. (1,2,3,4)

2.19. A nyomorúd leszorítása a szekér hátulján milyen eszköz segítségével történt? Írjuk le a formáját és a nevét, és azt is, ha a kötélen kívül nincs más eszköz.

2.20. Milyen a lovas szekér, lovaskocsi saroglyája: egyenes, enyhén ívelt, erősen ívelt, nem volt saroglya.

2.21.

a) Írjuk le, rajzoljuk vagy fényképezzük, hogy milyen volt a vesszőből készült szekérkas formája.

b) Használtak-e kettőt is?

2.22. Szokták-e a vonómarhát patkoltatni s melyik évszakban? Sokan, kevesen, csak ökröket vagy teheneket is.

2.23. A fejőedény régi neve?

2.24. A befogott marhát milyen szavakkal

a) indítják

b) terelik jobbra

c) és balra

2.25. Milyen szavakkal hívogatják a disznót?

2.26. Milyen szavakkal hívogatják a tyúkot?

2.27. Milyen szavakkal hívogatják a kutyát?

2.28. Kender és len töréséhez milyen eszközt használtak? (Tiló típusú törőt, lábbal mozgatott kötyüs törőt, törővályut, sulykot.)

2.29.

a) Milyen típusú rokkát használtak s mi a neve: fekvő (a), ferde (b), álló (c)?

b) A két kerék egymáshoz viszonyított helyzete.

3. Ház és háztartás

3.1. A mai község határán volt-e korábban több egymástól elkülönülő házcsoport, aminek külön neve is volt (esetleg korábban önálló falú?

a) Hogy hívták ezeket?

b) Miért volt így?

c) Tudnak-e arról, hogy a községnek mindig itt volt-e a helye, vagy máshonnan települtek át a határ valamelyik részéről? Melyikből?

3.2. Melyik évtizedben bontották le az utolsó boronából készült lakóházat? Ahol ilyen nem volt, ott az utolsó favázas sövényházak végső megszűnését nyomozzuk.

3.3. Hogyan alakították át a régi szabadkéményes és füstöskéményes házak füstvezetékét. (Hova helyezték a kéményt: falba, fal mellé? Szabad kémény esetén hogy történt ez? Mióta építenek (évtized) kizárólag zárt kéményt?

3.4. A legrégibb házakon a szoba + konyha + kamra résznek hány bejárata volt a szabadba? Hova nyíltak ezek az ajtók? (Pitvarba, tornácra, gangra, udvarra, stb.)

3.5. Állapítsuk meg azt, hogy volt-e a faluban kereszt-mestergerendás ház. (Ez esetben a padlásgerendák a ház hossztengelyének irányában feküdtek. Ha ilyent látunk, biztosra vehetjük a kereszt-mestergerenda egykori létét.) Előfordul-e földfalú házaknál mestergerenda?

3.6. Melyik évtizedben lett általános a rakott sparheltek használata a faluban?

3.7. Melyik évtizedben lett általános a kontyolt tetejű, nagyjából négyzet alaprajzú „kockaházak” „tömbházak” építése? Mikortól kezdve nem építenek már egysoros (szoba+konyha+kamra+szoba, kamra egyvégtében) házakat?

3.8. Tudnak-e olyan régi házról, amelynek szobájában egykor a konyhából fűtött kemence volt és nem kályha?

3.9. A konyhai kemencét hova építették: a, a konyha padlószintjére b, alacsony 10-20 cm magas emelvényre, padkára c, normál magasságú 50-70 cm magas padkára

3.10. Volt-e kiugró középrészes (torkos) pajta, illetve L alaprajzú, sokszögű, továbbá leeresztett oldaltoldású pajta? (A fennálló pajtákról készítsünk egészen vázlatos alaprajzot, méretek nélkül, de az egyes részek nevének rögzítésével.

3.11. Kemencében, kályhában, nyílt tűzön főzés esetén hogyan használták a fazékkiszedő villát? a, Egyik ágát akasztották a fazék fülébe. b, Két ág közé fogták a fazekat. c, kerekes kiszedővillát alkalmaztak. Mi volt ezeknek a neve?

3.12.

a) Savanyítottak-e egészben tarlórépát törköly között vagy más módon?

b)Savanyítottak-e egészben káposztafejeket?

3.13. Melyik évtizedben szűnt meg általánosan a kenyér házi sütése? (Nem készítése!)

3.14. Régen milyen formájú kenyértartót használtak a kamrában: csillagos forma, vesszőíves, stb.? Egy faluban többféle is lehetett.

3.15. Használtak-e füllel ellátott dongás vajköpülőt? Ha lehet, készítsünk rajzot vagy fényképet róla.

3.16. A fából készült hajdina- és kölestörők ütőjéről készítsünk vázlatrajzot! (Lehetett áttört nyelű, forgórészeknél keskenyített, stb.

3.17. Hajdinából, ahol ez nem volt kölesből, liszttel sűrítve készítenek-e olyan kását, amit aztán kiszaggatva fogyasztottak? A készítés lényeges mozzanatait írjuk le. Mi a neve (ganca, gánica, stb.)?

3.18. Milyen formájú töltetlen kalácsokat szoktak sütni: karácsonyra, húsvétra, mindenszentekre, lakodalomra? (pl. fonott hosszúkás, fonott kör alakú, sima kör alakú, kifli alakú, rácsos kör alakú. (Lehetőleg készítsük róla rajzot. Mi volt ezek neve?

3.19. Mióta és hogyan készítenek gyakrabban lecsót? (A lényeg a lecsó összetételi arányának tisztázása: mennyi paradicsom, hagyma, krumpli, paprika került bele; milyen volt ezek aránya?

3.20. Mióta fogyasztanak (évtizednyi pontossággal) rendszeresen nyers paprikát és paradicsomot?

3.21. Milyen sült tésztát tettek a „karácsonyi asztalra” (szenteste, ünnepi asztalra)?

3.22.

a) Régen viseltek-e a férfiak ünnepre széles gatyát felsőruhaként?

b) Hány szélből készült?

3.23. Melyik évtizedig viseltek az asszonyok derékban rögzített szoknyát réklivel vagy blúzzal? (Ennek ellentéte az egyberuha.)

3.24. Szoktak-e a faluban az asszonyok is vásznat szőni, s melyik évtizedben szűnt meg ennek gyakorlata?

3.25. Melyik évtizedig volt „kötelező” az asszonyok számára az udvaron kívül a fejkendő viselete?

3.26. Szokásban volt-e és meddig az, hogy a lakószobában két ágyat párhuzamosan egymás mellé tettek?

4. Család, közösség, világkép

4.1.

a) Melyik évszakban (hónapban) tartották 1910. körül a legtöbb esküvőt?

b) Melyik évszakban nem tartottak esküvőt?

4.2. Melyik nap volt a héten az esküvő megtartásának hagyományos napja?

a) 1910 körül:

b) 1930 körül:

4.3.

a) Hol szokták tartani a lakodalmat? Csak az egyik fél házánál? Melyiknél?

b) Hol volt és mikor a főétkezés, illetve volt-e két egyenrangú étkezés?

c) Ha két helyen volt a lakodalom, hogyan oszlottak meg a vendégek?

4.4.

a) Hol zajlik le 1980 körül a lakodalom? (Figyelemmel az előző pontban foglaltakra.)

b) Mennyire és mióta szokás a lakodalom nem otthon való tartása?

4.5. Meghívás módja a lakodalomban (kit hívnak /vőfély, szülők, vendéghívogatók, jegyespár, levél, stb./, hányszor, és a lakodalomhoz viszonyítottan milyen időpontban?)

a) 1910 körül:

b) 1930 körül:

4.6.

a) Volt-e a lakodalom során szándékolt tányér- (tál, cserép) törés és hol?

b) Ki, mikor és miért tört cserepet?

c) Volt-e valamilyen szövegmondás ezzel kapcsolatban? =

d)Meddig élt ez a szokás?

4.7. Tánczene. (A tánczene esetleges időbeli változásait rögzítsük!)

a) Általában honnan hoztak zenészeket: helybelieket, más falusiakat?

b) Milyen hangszereken játszottak?

c) Hány főből állott a zenekar?

d) Mikor lép a gombos és tangóharmonika a zenekarba?

4.8. Lucázás

a) Volt-e lucázás és mely napon?

b)Írjuk le tömören a szokást (alakos - nem alakos, köszöntés, zene, szalma, törek, fatuskó stb. elemekkel). A kötött szöveget szó szerint írjuk le.

4.9. Regölés

a) Melyik napon szoktak regölni?

b) Meddig élt ez a szokás?

c) Kik regöltek: legények, gyerekek?

d) Ha lehet, írjunk le teljesebb szöveget.

4.10. Vannak-e, voltak-e nagyobb számban öreglegények?

4.11. X-el díszített tejesfazék

a)Ismeretes-e az X-el díszített tejesfazék?

b)Hány X .- esetleg kereszt - volt rajtuk?

c) Hol szerezték be ezeket?

4.12

4.12.1. Szoktak-e az év valamelyik napján fáklyát, söprű vagy valami más tárgyat meggyújtva a levegőbe dobni?

a) Melyik napon,
b) miért,
c) kik végezték?
d) Meddig élt ez a szokás?

4.12.2. Szoktak-e valamilyen ünnepi alkalommal (pl. karácsony) szabadban (nem melegedés vagy társas összejövetel céljából) tüzet gyújtani?

a) Melyik napon,
b) miért,
c) kik végezték?
d) Meddig élt ez a szokás?

4.13. Írjuk le tömören, hogy Miklós-nap (december 6.) milyen szokások voltak régen? Jegyezzük le az alakoskodás kellékeit (öltözet, láncos bot, stb.)

4.14. Soroljuk fel a betlehemes játék szereplőit, nevükkel együtt.

4.15. Kiket tiszteltek az állatok védőszentként (Szt. György, Szt. Ferenc, Szt. Márton, Szt. Vendel, Szt. Antal, stb.) , ki melyik állaté?

4.16. Mivel szokták ijesztgetni régen a kisgyermekeket?

4.17. Diódobálás

a) Volt-e valamelyik napon (karácsony, szenteste,- templomban, lakásban, stb.) diódobálás?

b) Mikor, hol, miért?

c) Írjuk le tömören a szokást!

4.18. Milyen alakot láttak a régiek a holdban (fát, tüskét vágó embert, rőzsét szállító embert, szántó, trágyát hordó embert, stb.)?