„Homokkomárom” változatai közötti eltérés

A Kapcsolatrendszer a Délnyugat-Dunántúlon wikiből
a (2. Termelés, munka)
a
25. sor: 25. sor:
 
|Sándor Ildikó
 
|Sándor Ildikó
 
|-
 
|-
|'''Wiki feldolgozás:'''
+
|'''Wiki feldolgozás:''' Incze Aliz
 
|
 
|
|-Incze Aliz
+
|-
 
|'''A település a Wikipedián:'''
 
|'''A település a Wikipedián:'''
 
|
 
|

A lap 2014. április 30., 19:35-kori változata

Adatlap

Adatfelvétel ideje: 1995. augusztus
Adatközlők: (1.) Harangozó Jánosné Farkas Anna szül.: 1903. Kiskanizsa

(24 évesen ment férjhez Homokkomáromba, azóta él ott)

(2.) Szabó Lászlóné Harangozó Mária szül.: 1928., Homokkomárom

(3.)Klein József szül.: 1929. Homokkomárom (polgármester volt az 199-es évek elején)

(4.)Schwarz István szül.: 1925. Homokkomárom

(5.)Mezőfi Józsefné, Nith Margit szül.: 1927. Homokkomárom

(6.)Schindiperger Józsefné Fuksz Margit szül.: 1903. Homokkomárom

Gyűjtötte: Sándor Ildikó
Wiki feldolgozás: Incze Aliz
A település a Wikipedián:
weboldal:



1. Külső kapcsolatok, történeti tudat

1.1. Mit tudnak a község keletkezéséről? Hogyan jött létre?

Amikor a templomot építeni akarták, a falu bejáratánál kezdték el. Az angyalok minden éjjel áthordták a téglákat a falu túlsó végére, a dombhoz, ahol a mostani templom áll. Ott a Szűzanya képe el volt ásva, az alapásáskor találtak rá. Megsértette az ásó a képet, látszik a nyakánál. Csodatevő kép, betegek gyógyultak általa. (1,3) A török alatt kipusztult a lakosság, németeket, komblenzeket telepítettek ide (3,4)

1.2. Melyek a község régi családjai? Sorolják fel ezeket és azt is ha tudnak régen beköltözött s itt gyökeret vert családokról, feljegyezve, hogy honnét kerültek ide.

Nith, Schmit, Schwarz, Fuksz, Kucs, Klein, Müller, Holl (1,2,3,4,5,6)

1.3. Tudnak-e arról, hogy a faluban valahol, valamikor nagyobb számban települtek-e be,? Honnan, milyen nemzetiségűek?

A falu mai lakossága német eredetű, koblenzek (3,4,5,6)

1.4. Tudnak-e arról, hogy a faluból költöztek-e nagyobb számba valahova? Hova, mikor?

n.a.

1.5. Mely falvakat tartanak magukéhoz leginkább hasonlónak közelebbi vagy távolabbi vidéken? Miben áll a hasonlóság?

Hosszúvölgy, Fűzvölgy, de a három közül ez volt a legszegényebb falu, kevesebb földjük volt (1) Hosszúvölgy és Fűzvölgy a német származás és a közös katolikus vallás miatt (3,4,5)

1.6. Beletartozik-e a falu valamilyen tájegységbe, népcsoportba, vidékbe? Melyikbe?

„Svábok”: Homokkomárom, Szepetnek, Hosszúvölgy, Fűzvölgy (3)

1.7. Milyen közeli tájegységről, csoportokról, vidékekről tudnak? Kérdezzük meg, hogy mely községeket sorolják a csoportokba.

„Magyarok”: Magyarszentmiklós, Bocska, Szerdahely (3) Szepetneken „hincek”-hienzek, németek vannak (4) „sáskák”-Kiskanizsa

1.8. Milyen híres községekről tudnak, miről híresek ezek?

Kiskanizsa-sáskák: mindent piacra termelnek, szorgalmasak (2,3,4,5) Nagykanizsa-hernyók: megesznek mindent (4) Homokkomárom híres búcsújáró hely volt, Mária kegyhely, búcsúi Pünkösdkor és Kisasszonykor (3)

1.9. Csúfolták-e a falut valamivel a környékbeliek vagy az itteniek mely más községekről tudnak-e csúfolódó mondásokat?

Sváb falunak, sváboknak Hosszúvölgyet, Fűzvölgyet és Homokkomáromot (2,3)

1.10. Szoktak-e régebben más falvakból házasodni? melyekből gyakrabban, esetleg melyekből nem? Soroljuk fel az emlegetett falvakat, törekedve annak megállapítására, hogy az összeházasodás jelentős vagy szórványos volt.

Hosszúvölgy, Fűzvölgy – jelentős, Kiskanizsa – kisebb mértékben (2,3,4,5), Sormás (3) Bocska, Szentmiklós (4,5) Korpavár (5)

1.11. Hova szoktak régebben gyakrabban járni: a, vásárra,b, piacra,c, búcsúra. d, búcsújáró helyre?

a) Vásárra:

Nagykanizsa 4-szer egy évben (2) Nagykanizsa – minden hónap első keddje (3) minden hónap első keddje január és július kivételével (4)

b) Piacra:

Nagykanizsa 1-2-szer egy héten (2), minden nap, szerdás sertés (4) Nagykanizsa, szerda és péntek (3)

c) Búcsúra (Mikor, hova?):

Homokkomárom volt a környék búcsújáró helye, mindenki ide járt, Pünkösd, Kisasszony, minden újhold vasárnap (2) Vasvár, Búcsúszentlászló (3,4,5) Sümeg (5)

d) Hova szoktak régebben gyakrabban járni búcsújáró helyre?

n.a.

1.12. Hova szoktak régebben innen munkába járni s milyen munkára? (summás, csépelni, cselédeskedni, stb...)

Részes aratás Fülöpmajorban (2,4) A falu 80 %-a eljárt summásnak Backóba, Iharosberénybe (3) Summás- és aratóbrigádok jártak Fölsőrajkra pl. (4)

1.13. Ide ugyanilyen célból honnan szokta jönni munkára?

Göcsejből, Petriventéből hónapszámosok jöttek (2) Horvátok, somogyiak, Murakeresztúr (3,6) Göcsej, Tolna (4)

1.14. Készítettek-e a helybeliek eladásra más faluban:

a) kocsikasokat

n.a.

b) vesszőkosarakat

Fűzvessző kosarat, kapa-, kasza- és villanyelet (2)

c) szalmafonatú edényeket

n.a.

d) szövőbordát

n.a.

e) favillát

Fűzvessző kosarat, kapa-, kasza- és villanyelet (2)

f) fagereblyét

n.a.

g) faboronát

n.a.

h) egyebet?

Fűzvessző kosarat, kapa-, kasza- és villanyelet (2)Mesterek a faluban: bognár, ács (aki ezermester), takács (2,3,4) 2 kőműves (4)

i) Ha ezeket helyben egyáltalán nem készítették, akkor melyik falvakban lehetett ezeket beszervezni?

n.a.

1.15. Hol készített cserépedényeket használtak?

Göcsejből szekérrel, 2-3-szor jöttek egy esztendőben (3) Tófejről és Zalaigriciből (4) Vas megyéből (5)

1.16.

a) Milyen vándorárusok jártak a faluba?

Fazekas-cserépedény, „Fazekat, fazekat, kicsiket, nagyokat!” (2,3,6,4) Drótos, tyúkász „tyúkot és tojást szedett”, ócsójancsi „Én vagyok az ócsójancsi” (rövidáru), Kanizsáról Böcsi néni járt, kiflit, zsömlét árusított, edényfoltozó (2,3,6), köszörűs (3,5) az üveges és a drótos „tót” volt, Fölső-Magyarországról jött (4,5)

b) Honnan jöttek?

Nanizsáról Böcsi néni járt, kiflit, zsömlét árusított, edényfoltozó (2,3,6), köszörűs (3,5) az üveges és a drótos „tót” volt, Fölső-Magyarországról jött (4,5)

c) Hogy hívják őket (licsések, kránicok, bosnyákok, paprikások, meszesek, faszerszám-árusok, sonkolyosok, deszkások, olaszok, üvegesek, edényfoldozók, fazekasok, stb.)?

Drótos, tyúkász ócsójancsi edényfoltozó köszörűs üveges és a drótos „tót”

d) Mit árultak?

Fazekas-cserépedény, „Fazekat, fazekat, kicsiket, nagyokat!” (2,3,6,4) Drótos, tyúkász „tyúkot és tojást szedett”, ócsójancsi „Én vagyok az ócsójancsi” (rövidáru), Kanizsáról Böcsi néni járt, kiflit, zsömlét árusított, edényfoltozó (2,3,6), köszörűs (3,5) az üveges és a drótos „tót” volt, Fölső-Magyarországról jött (4,5)

1.17. a)A helybelieknek milyen más falvak határában voltak szőlői jelentősebb számban?

A homokkomáromiaknak a szerdahelyi hegyen voltak szőlőbirtokai, de csak kevés (1,2,3)

1.17. b) Volt-e a helyi szőlőhegyen más faluban lakónak szőlőbirtoka? (A községeket mindegyik esetben soroljuk fel, a méretekre ügyelve.)

A komáromi hegy a legnagyobb a környéken, Szepetneknek, Sormásnak, Kis- és Nagykanizsának, Hosszúvölgynek, Fűzvölgynek van itt szőlője a 800 holdból 11 hold a homokkomáromiaké, a többi az idegeneké (a legtöbb a sormásiakké és a szepetnekieké) (3,4,5)

1.18. a) A mai község határában hány egykori vagy mai temetőről tudnak? Soroljuk fel ezek neveit!

Egy temető van, ide temetkeznek Szerdahelyről, Szentmiklósról, Hosszúvölgyből, Fűzvölgyből is (1,2,4) A török idő előtt volt másik temető, a falutól keletre – homokdombi dűlő: a szántáskor csontok kerültek elő (3)

1.18. b) Tudnak-e a falu határában olyan helyet, ahonnan nagyobb tömegben kerültek elő emberi csontok?

A falutól keletre – homokdombi dűlő: a szántáskor csontok kerültek elő (3)

1.19. Voltak-e a falunak fogadott ünnepei, melyek és miért?

Búcsú napjai: Pünkösd, Kisasszony, másról nem tudnak (1,2,3,4) A második világháború idején Jézus Szíve péntek (júnl. 24. vagy 27.)

2. Termelés, munka

2.1. Használtak-e a két világháború között egymáshoz erősítve 2-3 boronát a szántás elegyengetéséhez? (ritkán, általános, kizárólagos)

A „kétlevelű” borona volt az általános, a nagygazdák háromlevelű boronát is használtak (3,4,6)

2.2. Közepes gazdaságokban a két világháború között a gabonát milyen mértékben vetették kézzel és vetőgéppel?

a) kézi vetés: általános, ritka, nincs

általában kézzel vetettek

b) a gépi vetés: általános, ritka, nincs.

1945 előtt egy vetőgép volt a faluban, Holl Jánosé (3,4)

2.3. Használtak-e villás (a,) és gereblyés (b,) kaszacsapót vagy hajmókot (c)? Melyiket milyen sokan? Melyik mióta ismeretlen?

c – mindig ilyennel arattak (3,4)

2.4. Használtak-e a faluban olyan kéve kötő fát, amelynek vastagabb végén lapos nyílás volt, amibe a sarlót is be lehetett dugni?

Nem használnak eszközt, kézzel kötik (1,2,3,4,5,6)

2.5. Az egyéni gazdálkodás idejében búzából és rozsból hány kévét szoktak a mezőn keresztbe rakni? Hány keresztet raktak összekapcsolva a mezőn és mi volt ennek a neve?

21 kéve van a keresztben, ha szűk a parcella, akkor 3, ha széles 10 keresztet raktak össze (3,4,5)

2.6. Ismerik-e a kepe szót és ez mit jelent? (Meghatározott számú összerakott kereszt vagy meghatározatlan számú kereszt.)Használták-e ezt a kifejezést a termés mennyiségének a meghatározására?

Kepe-meghatározatlan, a termés mennyiségét a keresztek számával fejezték ki (3,4,5)

2.7. Milyen hosszú volt a csép nyele: 140 cm alatt., 144-155 cm között, 155 cm fölött?

Embermagasságú (3,4,5)

2.8. A két világháború között a gépi cséplés esetén állandó csapat járt-e a géppel, vagy a gazda állította a munkásokat - a gépészen és etetőn kívül - a rokonság, szomszédság köréből?

Kalákában egymást segítették a rokonok, szomszédok (3,4,5)

2.9. A kicsépelt szalmát hogyan hordták kazalba 1930 körül? a, Nyárssal (3-4 m hosszú rúd, amire a szalmát felszúrták és a fej fölött vitték.) Tisztázzuk mikor és hogyan került a faluba és mennyire lett általános? b, Vízszintes rudakon c, Elevátorral d, Egyéb módon

c, korábban villával (3,4,5)

2.10. Melyik évtizedben szűnt meg teljesen a hajdina termelése?

1959-1960 körül, amikor a téeszt megszervezeték (3,4)

2.11. Melyik évtizedben kezdődött és mikor lett általános a burgonya eke után, barázdába való vetése?

Még most is kapával, bokrába (3) 1945 után eke, most újra kapával (4,5)

2.12. Írjuk le tömören a szénaszárítás munkamenetét (renden forgatatlan szárad, a rendet szétterítették, a rendet forgatták, szénaszárító állványt használtak - ez utóbbi formáját rögzítsük -, hányszor forgatták, milyen egységbe gyűjtötték.)

Ha nincs eső, 1-szer forgatták, különben 2-szer, utána boglyázták, 1 boglya 6-7 petrence (3,4) ágyás - petrence - boglya (4)

2.13. Mivel, milyen eszközzel hordták a kazalból a napi száraztakarmányt az istállóba (nagyobb méretű kosárban, villával hajdivánnal, - két íjszerű káva -)? Ha valamelyik új, akkor azt honnan ismerték meg?

Villával (3) Marokban, ölben, mert úgy nem szóródott, villával a cselédek, a silót vesszőkosárban (4,5)

2.14. Jegyezzük fel az igánál (járomnál):

a) az iga felső fájának nevét:

Alsófa(3) igavessző(4)

b) a rudat rögzítő szög nevét /gúzs/:

igaszeg (3) járomrúd (4)

c) a külső szegek /igaszeg/ nevét:

bélfa/bőrfa (3) járomvas (4)

2.15.

a) Almozáshoz használták-e a fák leveleit?

A szegények (1-2 holdas gazdák)(3) Mindenkinek volt szalmája a részes aratásból, nem almoztak falevéllel (4), a disznó alá nyáron és ősszel levelet (5), a téesz idején, mert nem volt elég a szalma (6)

b) Milyen mértékben (sokan, kevesen)?

elég elterjedt volt (3)

c) Melyik évszakban?

nyáron hordták(3) nyáron és ősszel levelet (5)

2.16.

a) A ló befogásánál 1930 körül alkalmaztak-e szügyre erősített tartóláncot?

Nyaklót használtak (3) Nyakló, tartólánc (4)

b) Melyik mód régibb, újabb?

n.a.

c) Ez utóbbit honnan ismerték?

n.a.

2.17. Mit neveztek szekérnek, mit neveztek kocsinak (teherhordó szekér, lovasszekér, szénaszállító szekér, marhásfogat stb.)?

Szekér – hosszúszekér, teherhordásra (gabona, széna), marhát fognak elé (3), marha (4,5,6) Kocsi – rövid, személyszállításra, lovat fognak elé (3), ló (4,5,6)

2.18. A szálastakarmányt szállító szekér milyen hosszú centiméterben vagy sukkban (1 sukk = kb. 32 cm)? Ha egyáltalán van nyújtott hosszúszekér és vendégoldallal szállítás, akkor tisztázzuk, hogy melyik elterjedtebb és régibb.

Csak az uradalomban használtak vendégoldalt, a faluban rövidoldallal (3) 7 sukk (4) 4 méter „hosszú szekér” (6)

2.19. A nyomorúd leszorítása a szekér hátulján milyen eszköz segítségével történt? Írjuk le a formáját és a nevét, és azt is, ha a kötélen kívül nincs más eszköz.

Csiga (3,4,5) Szegény családok kötéllel (4,6)

2.20. Milyen a lovas szekér, lovaskocsi saroglyája: egyenes, enyhén ívelt, erősen ívelt, nem volt saroglya.

Csak első saroglya volt, hátsó nem, ívelthátsó saroglyát a csapi, zalakomári kereskedő emberek használtak (3,5) Első kicsi, hátsó nagy, ívelt (4)

2.21.

a) Írjuk le, rajzoljuk vagy fényképezzük, hogy milyen volt a vesszőből készült szekérkas formája.

Csak egyet használtak, olyan is csak 1-2 embernek volt a faluban (3) „Olyan, mint a sáskáknál”, Kiskanizsán készítették (4,5,6)

b) Használtak-e kettőt is?

Csak egyet használtak, olyan is csak 1-2 embernek volt a faluban (3) „Olyan, mint a sáskáknál”, Kiskanizsán készítették (4,5,6)

2.22. Szokták-e a vonómarhát paktokltatni s melyik évszakban? Sokan, kevesen, csak ökröket vagy teheneket is.

Nem (3,4,6)

2.23. A fejőedény régi neve?

Zséter (3,4,5,6)

2.24. A befogott marhát milyen szavakkal

a) indítják

„na, mehettek” (,5), mehetsz, no, ne, hí, há (4)

b) terelik jobbra

„hojde” (3), hokk (4,5,6)

c) és balra

„hű vissza csálé” (3), csálé (4,5,6)

2.25. Milyen szavakkal hívogatják a disznót?

coca ne-ne-ne (3,4,5,6)

2.26. Milyen szavakkal hívogatják a tyúkot?

pi-pi-pi (3,6) bé, hess (4) ne, ne, pupuskáim, csibi-csibi (5)

2.27. Milyen szavakkal hívogatják a kutyát?

Nevét mondják + gyere ide, a régiek azt is mondták: „eszne” (3,5)

2.28. Kender és len töréséhez milyen eszközt használtak? (Tilót típusú törőt, lábbal mozgatott kötyüs törőt, törővályut, sulykot.)

Kendervábó – tilótípusú (3,4,6)

2.29.

a) Milyen típusú rokkát használtak s mi a neve: fekvő (a), ferde (b), álló (c)?

b – kisrokka (6)

b) A két kerék egymáshoz viszonyított helyzete.

n.a.

3. Ház és háztartás

3.1. A mai község határán volt-e korábban több egymástól elkülönülő házcsoport, aminek külön neve is volt (esetleg korábban önálló falú?

a) Hogy hívták ezeket?

b) Miért volt így?

c) Tudnak-e arról, hogy a községnek mindig itt volt-e a helye, vagy máshonnan települtek át a határ valamelyik részéről? Melyikből?

3.2. Melyik évtizedben bontották le az utolsó boronából készült lakóházat? Ahol ilyen nem volt, ott az utolsó favázas sövényházak végső megszűnését nyomozzuk.

3.3. Hogyan alakították át a régi szabadkéményes és füstöskéményes házak füstvezetékét. (Hova helyezték a kéményt: falba, fal mellé? Szabad kémény esetén hogy történt ez? Mióta építenek (évtized) kizárólag zárt kéményt?

3.4. A legrégibb házakon a szoba + konyha + kamra résznek hány bejárata volt a szabadba? Hova nyíltak ezek az ajtók? (Pitvarba, tornácra, gangra, udvarra, stb.)

3.5. Állapítsuk meg azt, hogy volt-e a faluban kereszt-mestergerendás ház. (Ez esetben a padlásgerendák a ház hossztengelyének irányában feküdtek. Ha ilyent látunk, biztosra vehetjük a kereszt-mestergerenda egykori létét.) Előfordul-e földfalú házaknál mestergerenda?

3.6. Melyik évtizedben lett általános a rakott sparheltek használata a faluban?

3.7. Melyik évtizedben lett általános a kontyolt tetejű, nagyjából négyzet alaprajzú „kockaházak” „tömbházak” építése? Mikortól kezdve nem építenek már egysoros (szoba+konyha+kamra+szoba, kamra egyvégtében) házakat?

3.8. Tudnak-e olyan régi házról, amelynek szobájában egykor a konyhából fűtött kemence volt és nem kályha?

3.9. A konyhai kemencét hova építették: a, a konyha padlószintjére b, alacsony 10-20 cm magas emelvényre, padkára c, normál magasságú 50-70 cm magas padkára

3.10. Volt-e kiugró középrészes (torkos) pajta, illetve L alaprajzú, sokszögű, továbbá leeresztett oldaltoldású pajta? (A fennálló pajtákról készítsünk egészen vázlatos alaprajzot, méretek nélkül, de az egyes részek nevének rögzítésével.

3.11. Kemencében, kályhában, nyílt tűzön főzés esetén hogyan használták a fazékkiszedő villát? a, Egyik ágát akasztották a fazék fülébe. b, Két ág közé fogták a fazekat. c, kerekes kiszedővillát alkalmaztak. Mi volt ezeknek a neve?

3.12.

a) Savanyítottak-e egészben tarlórépát törköly között vagy más módon?

b)Savanyítottak-e egészben káposztafejeket?

3.13. Melyik évtizedben szűnt meg általánosan a kenyér házi sütése? (Nem készítése!)

3.14. Régen milyen formájú kenyértartót használtak a kamrában: csillagos forma, vesszőíves, stb.? Egy faluban többféle is lehetett.

3.15. Használtak-e füllel ellátott dongás vajköpülőt? Ha lehet, készítsünk rajzot vagy fényképet róla.

3.16. A fából készült hajdina- és kölestörők ütőjéről készítsünk vázlatrajzot! (Lehetett áttört nyelű, forgórészeknél keskenyített, stb.

3.17. Hajdinából, ahol ez nem volt kölesből, liszttel sűrítve készítenek-e olyan kását, amit aztán kiszaggatva fogyasztottak? A készítés lényeges mozzanatait írjuk le. Mi a neve (ganca, gánica, stb.)?

3.18. Milyen formájú töltetlen kalácsokat szoktak sütni: karácsonyra, húsvétra, mindenszentekre, lakodalomra? (pl. fonott hosszúkás, fonott kör alakú, sima kör alakú, kifli alakú, rácsos kör alakú. (Lehetőleg készítsük róla rajzot. Mi volt ezek neve?

3.19. Mióta és hogyan készítenek gyakrabban lecsót? (A lényeg a lecsó összetételi arányának tisztázása: mennyi paradicsom, hagyma, krumpli, paprika került bele; milyen volt ezek aránya?

3.20. Mióta fogyasztanak (évtizednyi pontossággal) rendszeresen nyers paprikát és paradicsomot?

3.21. Milyen sült tésztát tettek a „karácsonyi asztalra” (szenteste, ünnepi asztalra)?

3.22.

a) Régen viseltek-e a férfiak ünnepre széles gatyát felsőruhaként?

b) Hány szélből készült?

3.23. Melyik évtizedig viseltek az asszonyok derékban rögzített szoknyát réklivel vagy blúzzal? (Ennek ellentéte az egyberuha.)

3.24. Szoktak-e a faluban az asszonyok is vásznat szőni, s melyik évtizedben szűnt meg ennek gyakorlata?

3.25. Melyik évtizedig volt „kötelező” az asszonyok számára az udvaron kívül a fejkendő viselete?

3.26. Szokásban volt-e és meddig az, hogy a lakószobában két ágyat párhuzamosan egymás mellé tettek?

4. Család, közösség, világkép

4.1.

a) Melyik évszakban (hónapban) tartották 1910. körül a legtöbb esküvőt?

b) Melyik évszakban nem tartottak esküvőt?

4.2. Melyik nap volt a héten az esküvő megtartásának hagyományos napja?

a) 1910 körül:

b) 1930 körül:

4.3.

a) Hol szokták tartani a lakodalmat? Csak az egyik fél házánál? Melyiknél?

b) Hol volt és mikor a főétkezés, illetve volt-e két egyenrangú étkezés?

c) Ha két helyen volt a lakodalom, hogyan oszlottak meg a vendégek?

4.4.

a) Hol zajlik le 1980 körül a lakodalom? (Figyelemmel az előző pontban foglaltakra.)

b) Mennyire és mióta szokás a lakodalom nem otthon való tartása?

4.5. Meghívás módja a lakodalomban (kit hívnak /vőfély, szülők, vendéghívogatók, jegyespár, levél, stb./, hányszor, és a lakodalomhoz viszonyítottan milyen időpontban?)

a) 1910 körül:

b) 1930 körül:

4.6.

a) Volt-e a lakodalom során szándékolt tányér- (tál, cserép) törés és hol?

b) Ki, mikor és miért tört cserepet?

c) Volt-e valamilyen szövegmondás ezzel kapcsolatban? =

d)Meddig élt ez a szokás?

4.7. Tánczene. (A tánczene esetleges időbeli változásait rögzítsük!)

a) Általában honnan hoztak zenészeket: helybelieket, más falusiakat?

b) Milyen hangszereken játszottak?

c) Hány főből állott a zenekar?

d) Mikor lép a gombos és tangóharmonika a zenekarba?

4.8. Lucázás

a) Volt-e lucázás és mely napon?

b)Írjuk le tömören a szokást (alakos - nem alakos, köszöntés, zene, szalma, törek, fatuskó stb. elemekkel). A kötött szöveget szó szerint írjuk le.

4.9. Regölés

a) Melyik napon szoktak regölni?

b) Meddig élt ez a szokás?

c) Kik regöltek: legények, gyerekek?

d) Ha lehet, írjunk le teljesebb szöveget.

4.10. Vannak-e, voltak-e nagyobb számban öreglegények?

4.11. X-el díszített tejesfazék

a)Ismeretes-e az X-el díszített tejesfazék?

b)Hány X .- esetleg kereszt - volt rajtuk?

c) Hol szerezték be ezeket?

4.12

4.12.1. Szoktak-e az év valamelyik napján fáklyát, söprű vagy valami más tárgyat meggyújtva a levegőbe dobni?

a) Melyik napon,
b) miért,
c) kik végezték?
d) Meddig élt ez a szokás?

4.12.2. Szoktak-e valamilyen ünnepi alkalommal (pl. karácsony) szabadban (nem melegedés vagy társas összejövetel céljából) tüzet gyújtani?

a) Melyik napon,
b) miért,
c) kik végezték?
d) Meddig élt ez a szokás?

4.13. Írjuk le tömören, hogy Miklós-nap (december 6.) milyen szokások voltak régen? Jegyezzük le az alakoskodás kellékeit (öltözet, láncos bot, stb.)

4.14. Soroljuk fel a betlehemes játék szereplőit, nevükkel együtt.

4.15. Kiket tiszteltek az állatok védőszentként (Szt. György, Szt. Ferenc, Szt. Márton, Szt. Vendel, Szt. Antal, stb.) , ki melyik állaté?

4.16. Mivel szokták ijesztgetni régen a kisgyermekeket?

4.17. Diódobálás

a) Volt-e valamelyik napon (karácsony, szenteste,- templomban, lakásban, stb.) diódobálás?

b) Mikor, hol, miért?

c) Írjuk le tömören a szokást?

4.18. Milyen alakot láttak a régiek a holdban (fát, tüskét vágó embert, rőzsét szállító embert, szántó, trágyát hordó embert, stb.)?